۱۲ راه برای حفظ تمرکز و شادابی در محل کار
افراد بسیاری صبح به منظور سر کار رفتن از خواب بیدار شده و خود را برای روز جدید و فعالیتهایی که قرار است انجام دهند آماده میکنند. افراد مختلف معمولا در طول روز راندمان و کارایی مشخصی دارند، اما با رعایت برخی نکات میتوان کارایی را در این مدت افزایش داد.
اما بدون شک اغلب افراد دوست دارند در طول ساعات کاری کاملا روی کارشان متمرکز باشند. در این مطلب ۱۲ نکته را برای سرحال ماندن و متمرکز بودن روی کار ارایه خواهیم داد.
۱- زمانی برای استراحت
۲- استفاده از مرکبات
دانشمندان پی بردهاند که عطر میوههایی نظیر پرتقال و لیمو باعث افزایش سطح هوشیاری میشود. البته استفاده از این مواد نیز باعث خواهد شد که در طول روز ویتامین سی کافی بهدست آورید. توجه داشته باشید که استفاده مرکبات یکی از روشهای دستیابی بهسلامتی است.
۳- بلند شدن
برخی ورزشها نیز برای افرادی که زیاد پشت صندلی مینشینند وجود دارد که بسیار مفید هستند و میتوانید بهسادگی روی صندلی یا نزدیکی میز کارتان آنها را انجام دهید و بهسلامتیتان کمک کنید.
۴- استفاده از سرگرمیها
بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، تماشای کلیپهای خندهدار باعث افزایش تمرکز افراد میشود. پس با این اوصاف میتوانید کلیپی کوتاه را در موبایلتان مشاهده کنید و سپس با تمرکز بیشتر بهکارتان ادامه دهید.
۵- استفاده از روش ۲۰-۲۰-۲۰
انجام این کار باعث میشود چشمانتان نیز فشار کمتری را تحمل کنند. پس اگر کارتان با کامپیوتر است یا بهطور ممتد بهدفتر یا هر وسیله دیگری نگاه میکنید بهتر است برای افزایش کاراییتان روش ۲۰-۲۰-۲۰ را مورد استفاده قرار دهید.
۶- برنامهریزی برای ملاقات در ساعت ۳
ساعت ۳ بعد از ظهر در روزهای کاری تاحدودی زمان پایان کار بهحساب میآید و در این زمان اغلب کارهایتان را انجام دادهاید. اما برخی کارهایتان را نیز میتوانید در طول جلسه انجام دهید.
۷- مقالات در حال پیادهروی
مارک زاکربرگ از سوی فیسبوک و Jack Dorsey از توئیتر از جمله افرادی هستند که از این گونه ملاقاتها استقبال میکنند. از سوی دیگر مطالعات انجام شده نتایجی در جهت تاثیر پیادهروی روی بهبود سلامتی و افزایش سلامت روانی ارایه دادهاند.
۸- نفس عمیق
نفس عمیق بهصورت تکرار عمل دم و بازدم طولانی یکی از راهکارهای ساده و مناسب برای کاهش استرس بهحساب میآید. دانشمندان اعلام کردهاند که چند نفس عمیق میتواند باعث ایجاد آرامش در افراد شود.
۹- دور بودن از هشدارها
خاموش کردن نوتیفیکیشنها باعث از بین بردن عوامل حواسپرتی میشود. در فرهنگ فعلی مردم دوست دارند چندین کار را بهصورت همزمان انجام دهند اما باید توجه داشت که انجام چنین کاری باعث میشود که بهاتمام رساندنشان کار سختی باشد.
تغییراتی ساده نظیر خاموش کردن موبایل یا هشدارهای مختلف باعث میشود که کاراییتان افزایش یابد و کارهایتان را سادهتر بهاتمام رسانید. برای مثال در طول ساعات کاری چندان لازم نیست که صفحه فیسبوکتان را مرور کنید.
۱۰- بررسی کارهایی که باید انجام شوند
۱۱- زمانی برای دریافت انرژی
برخی ادارات کارمندانشان را برای چرتزدن دعوت میکنند تا کاراییشان افزایش یابد. کمپانیهایی نظیر گوگل، Uber و Ben & Jerry همگی دارای اتاقی برای چرتزدن کارمندانشان هستند تا بلکه با این کار شاهد کارایی بیشتری از آنها باشند.
۱۲- رها کردن کار در محل کار
انجام چندین کار بهصورت همزمان اقدامی چندان منطقی نیست و بهتر است در حین کار کردن تنها حواستان روی کار اصلی باشد و سپس بهسراغ کارهای دیگر یا چک کردن ایمیلها بروید.
توجه کنید که با رسیدن بهخانه باید از کار کاملا جدا شوید و بهسرگرمیهای مختلف یا کارهای روزمره دیگر بپردازید. کار کردن در خانه باعث خواهد شد تا در زمینه شغلیتان دچار مشکلاتی شوید.
ارسال نظر