از شبکه های اجتماعی این طوری استفاده کنید
در دورانی که ارتباطات ممکن است نوعی کالا محسوب شود و روابط آنلاین ممکن است غیر قابل اعتماد بنظر برسند، هوشیاری دیگر فقط بالا بردن آگاهی تان نیست. باید بتوانید ارتباطی معنادار با اطرافیان و خودتان برقرار کنید.
محققان هفت دلیل روانشناختی را برای استفاده از رسانههای اجتماعی مطرح کردهاند: تصدیق، توجه، تایید، تحسین، ادعا، اطمینان و شمول. قبل از اینکه چیزی در این رسانهها به اشتراک بگذارید از خودتان سوال کنید: آیا به دنبال این هستم که دیده شوم یا تاییدم کند؟ آیا برای برآوردن این نیاز کار سازندهتری نیست که بتوانم انجام دهم؟
۲. خودِ واقعیتان باشید.
همه ما شخصیتهایی داریم که دوست داریم آن را حفظ کرده یا پیشرفتش دهیم. برای نشان دادن خود واقعیتان باید از ته قلبتان حرف بزنید. در رسانههای اجتماعی درمورد چیزهایی صحبت کنید که واقعاً برایتان مهم هستند. اگر نیاز به حمایت دارید، تقاضا کنید. وقتی با خودتان صادق باشید، راحتتر میتوانید از زمان حال استفاده کنید.
۳. اگر میخواهید مطلبی به اشتراک بگذارید، همیشه اول از خودتان بپرسید: حرف درستی است؟ لازم است؟ مثبت است؟
گاهی اوقات در رسانههای اجتماعی فکرهایی را بدون اینکه توجه کنیم چه تاثیری ممکن است بر مخاطبینمان داشته باشد، به اشتراک میگذاریم. به سادگی ممکن است فراموش کنید که چه تعداد دوست مجازی دارید که مطالبتان را میخوانند.
۴. با محبت در رسانهها پاسخگو باشید.
هرازگاهی در صفحه توییترم از دیگران سوال میکنم که «امروز برای کمک کردن به شما کاری از دستم برمیآید؟» این یک راه ساده برای نشان دادن محبت در رسانههای اجتماعی است البته بدون اینکه چیزی در مقابل انتظار داشته باشید. با کمک کردن به یک غریبه، امکان ارتباط نزدیک با دوستان مجازی را پیدا خواهید کرد.
۵. امروز تجربه کنید، بعداً به اشتراک بگذارید.
گرفتن یک عکس با تلفنهمراهتان و آپلود کردن در اینستاگرام یا فرستادن آن برای دوستانتان کار سادهای است. ولی این توجه شما را به آن تجربه در آن زمان محدود میکند. همچنین صمیمیت شما را هم کمتر میکند زیرا مخاطبین زیادی را در تجربهتان شریک میکنید.
همانطور که دوست دارید گفتگوهای درونیتان را کمتر کنید تا بتوانید از زمان حال بیشتر لذت ببرید، همین کار را هم باید با گفتگوها و به اشتراکگذاریهای اینترنتیتان کنید.
ممکن است بخاطر همه بروزرسانیهایی که در رسانههای اجتماعیتان صورت میگیرد، ایمیل دریافت کنید یا گوشی همراهتان تمام اینها را به شما گزارش دهد.
این مجبورتان میکند زمان زیادی در روز را به این فکر کنید که به فلان پست یا نظر جواب بدهید یا نه. رویکرد دیگری که میتوانید داشته باشید این است که خودتان انتخاب کنید که کی وارد بحثی شوید و از زمانی که آفلاین هستید برای تقویت جنبههای دیگر زندگیتان استفاده کنید.
۷. با توجه کامل پاسخگو باشید.
خیلیها بدون اینکه مطلبی را خودشان بخوانند آن را به اشتراک میگذارند یا بعد از یک نگاه گذرا به یک مطلب درمورد آن نظر میگذارند. اگر بزرگترین هدیهای که میتوانیم به کسی بدهیم توجهمان است، رسانههای اجتماعی به ما این امکان را میدهند تا سخاوتی نامحدود در این زمینه داشته باشیم. البته شاید نتوانیم پاسخ همه را بدهیم اما با فکرشده جواب دادن تغییر شگرفی ایجاد خواهیم کرد.
۸. از رسانههای اجتماعی در موبایلتان کمتر استفاده کنید.
تحقیقی در سال ۲۰۰۹ نشان داده است که ۴۳ درصد از کاربران گوشیهای همراه چندین بار در روز از اینترنت بر روی تلفنهای همراه خود استفاده میکنند. محققان این را توجه جزئی مستمر نامیدهاند: وقتی به طور مداوم برنامهها را اجرا میکنید تا مطمئن شوید چیزی از نظرتان دور نمانده است.
اگر تصمیم دارید که دسترسی خود به تلفن همراه را محدود کنید، شاید از خیلی خبرهای مجازی بیخبر بمانید ولی از اتفاقاتی که جلو چشمتان میافتد دیگر غافل نخواهید شد.
شاید نادیده گرفتن بعضی بروزرسانیها نامهربانانه باشد، اما بعضی وقتها لازم است برای مهربان بودن با خودمان وقت بگذاریم. به خودتان فرصت دهید که جریانات دیروز را فراموش کنید. با این روش، دیگر لازم نخواهد بود که خودتان را وقف همه بروزرسانیهایی کنید که از روی آن گذشته است.
۱۰. از رسانههای اجتماعی لذت ببرید!
اینها فقط پیشنهاداتی هستند که کمکتان میکنند در زمان استفاده از رسانههای اجتماعی هدفمند عمل کنید و به هیچ عنوان اصول قطعی نیستند. غریزه خود را دنبال کنید و از این رسانهها لذت ببرید. اگر وقتی تکنولوژی در دسترستان نیست بتوانید هوشمندانه عمل کنید، وقتی در دسترستان باشد هم همینطور رفتار خواهید کرد.
ارسال نظر