سمـفونی رنگها و نقشها
شاهکارهای هنر کاشیکاری ایرانی را ببینید
کاشی یکی از نمادهای مهم و از عناصر برجسته تزئینی در معماری ایران زمین است. این هنر از دوران باستان در معماری ایران رواج داشت و نمونه هایی از آن در بناهایی مانند کاخ آپادانای شوش بهدست آمده است.
کاشی یکی از نمادهای مهم و از عناصر برجسته تزئینی در معماری ایران زمین است. اگرچه این هنر از دوران باستان در معماری ایران رواج داشت و نمونه هایی از آن در بناهایی مانند کاخ آپادانای شوش بهدست آمده است اما استفاده گسترده از كاشی در بناهای ایرانی به دوران پس از اسلام بازمی گردد. تا پیش از سده پنجم هجری، بناها را با نقاشی های دیواری تزئین می كردند، اما از این زمان كه مقارن با حكومت سلجوقیان بود، استفاده گسترده از كاشی همه گیر شد.
كاشی های سلجوقی به شكل ستاره یا صلیب بودند و بهترین نمونه آنها را می توان در گنبدخانه حرم امام رضا(ع) در شهر مشهد تماشا كرد. در این دوره، كاشان مهم ترین مركز تولید كاشی بود و در كارگاههای بزرگ آن یك نوع كاشی برجسته و درخشنده به نام كاشی زرین فام تولید می شد.
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static0.bartarinha.ir/servev2/2UzYjQ1YWRlM/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
گنبدهای آجری مراغه اولین آثار شناخته شده ای هستند كه دیوار بیرونی شان با كاشی تزئین شده است. این هنر در دو دوره تیموری و صفوی به اوج کمال رسید و از دوره قاجار به بعد تحت تأثیر هنر غربی، تا حدودی از زمینه تاریخی خود جدا شد. کاشیهای قاجاری اگرچه به زیبایی و ظرافت کاشیهای تیموری و صفوی نیستند اما در نوع خود جالب توجه به شمارمی روند و از حیث طرح و رنگ تنوع بالایی را به نمایش میگذارند.كاشیها علاوه بر جنبه هنری، از نظر علمی نیز حائز اهمیت به شمار میروند، زیرا نمایانگر جنبه های مختلفی از پیشرفت صنعتی در ادوار مختلف تاریخی هستند.
آنچه مسلم است این است که کاشیکاری یکی از جنبه های بارز بناهای تاریخی ایران به شمار میرود که آنها را از بناهای غیرایرانی متمایز می کند و بینندگانش را به وجد می آورد. اگرچه در ترکیه و هند نیز هنر کاشیکاری رواج داشته و دارد اما به هیچ روی همپای کاشیکاری ایرانی نیست.
شوش کاخ آپادانا
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static1.bartarinha.ir/servev2/TQ1ZGU0ZGQ5Z/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
تا اواخر دوره قاجار، کاخ آپادانای شوش زیر خاک بود تا اینکه در اواخر قرن نوزدهم یک زوج فرانسوی به نام مارسل دیولافوا و مادام ژان دیولافوا آن را از زیر خاک بیرون کشیدند و از آثار کاخ هرآنچه را که قابل حمل بود، به موزه لوور پاریس بردند. از جمله این آثار، کاشیهای خشتی نقش برجسته با تصویر سربازان گارد جاویدان هخامنشی بود که اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می شود و نمونه هایی از آن نیز در بخش ایران باستان موزه ملی ایران قابل مشاهده است.
اصفهان مسجد شیخ لطف الله
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static2.bartarinha.ir/servev2/ThiNmRjZmUxN/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
این مسجد را شاه برای یکی از روحانیان بلندپایه دوره صفویه ساخت و آن شخص کسی نبود مگر «شیخ لطف الله میسی» از علمای جبل عامل لبنان که شاه دخترش را به همسری گرفت و این مسجد را برای تدریس و اقامه نماز جماعت توسط او بنا کرد. مسجد شیخ لطف الله در زمان صفویه بر خلاف مسجد جامع عباسی به روی خارجیان بسته بود و به همین خاطر وصف آن در سفرنامه ها و نوشته های خارجیان به ندرت دیده می شود.
تنها چیزی که نظر این عده را به خود جلب کرده، گنبد کم خیز و ظریف مسجد با کاشیهایی به رنگ نخودی است که به نوبه خود یک نوآوری جالب در معماری مساجد ایرانی به شمار می رود. در واقع، به علت ماهیت سلطنتی مسجد شیخ لطف الله، جسارت بیشتری در بهكارگیری رنگها دیده می شود.
مسجد جامع عتیق
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static3.bartarinha.ir/servev2/DRkOTE0MjQ3Y/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
ایوان جنوبی معروف به صفه صاحب بن عَّباد، یک شاهکار تمام عیار از هنر کاشیکاری محسوب می شود و ایوان شرقی معروف به صفه استاد نیز به خاطر طرحهای بدیع خود شهرت فراوان دارد. بر دیواره شمالی این ایوان یک قاب کاشیکاری بسیار نفیس به خط کوفی بنایی جلب توجه میکند که خواندن آن برای گردشگران، همیشه حکم یک معمای حل ناشدنی را داشته است. روی این قاب نوشته شده:
بیش از همه کس گناه ما بود ولی/ ما را به محبت علی بخشیدند
نطنز آرامگاه شیخ عبدالصمد اصفهانی
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static1.bartarinha.ir/servev2/DIyNWU5MTk1Z/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
با وجودی كه در این سردر فقط از سه رنگ آجری، فیروزه ای و لاجوردی استفاده شده است، اما بیننده گمان می برد با طیفی از رنگ های مختلف روبرو است. آرامگاه شیخ عبدالصمد قبلا دارای محراب نفیسی از کاشی زرین فام بود که حدود ۱۰۰ سال پیش به سرقت رفت و نهایتا از موزه ویكتوریا و آلبرت لندن سردرآورد.
مشهد حرم امام رضا(ع)
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static0.bartarinha.ir/servev2/TgyNmE5OWZhN/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
همچنین، بالای کاشیهای هشت گوش، کتیبهای حاوی سوره « واقعه » به چشم می خورد و بالای آن کتیبه کاشی بسیار نفیس و برجستهای قرار دارد که از کارهای دوره خوارزمشاهی (مورخ به سال ۶۱۲ هجری قمری) ودر بردارنده سوره مبارکه « انسان» است.
تهران خانه - موزه مقدم
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static1.bartarinha.ir/servev2/jgyMDVmOTFjN/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
اصفهان مسجد جامع عباسی
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static2.bartarinha.ir/servev2/GRlMjg0MDliZ/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
کرمانشاه تکیه معاونالملک
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static3.bartarinha.ir/servev2/DY1OWJhZDljY/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
آنچه تکیه معاون را بسیار درخور اهمیت ساخته، تصاویر نقش بسته بر کاشیهای آن است که به وسیله بزرگترین هنرمندان آن عصر مانند حسن کاشیپز تهرانی، سید حسن مانی و حسین نقاش تهرانی آفریده شدهاند و در نوع خود از بهترین نمونههای اواخر دوره قاجار هستند. تصاویر کاشیها شامل صحنههای مختلف واقعه کربلا و دیگر داستانهای مذهبی مانند قصه حضرت یوسف است و چون تکیه در دوران اوجگیری احساسات ملی ساخته شده، تصاویر شاهان باستانی ایران و حتی تصاویر کتیبه بیستون نیز روی کاشیهایش نقش بسته است.
مشهد مجموعه تاریخ مشهد (موزه استان قدس رضوی)
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static1.bartarinha.ir/servev2/WJkOGJlMzhlN/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
زنجان گنبد سلطانیه
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static1.bartarinha.ir/servev2/TE5ODk3NTI5N/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
در اینجا چند هزار متر مربع کاشیکاری، آجرکاری، حجاری، گچبری و تلفیق آجر و کاشی چشم هر بینندهای را به خود خیره میسازد. این تزئینات در طول زمان به شدت آسیب دیدهاند اما در دهههای گذشته با لایهبرداری از آنها مشخص شده که زیرشان لایه دیگری از تزئینات پنهان است. کاشیکاری های گنبد سلطانیه بیشتر با ترکیب آجر و کاشی و با استفاده از خطوط هندسی خلق شده اند و سرآغازی هستند بر شکوفایی هنر کاشیکاری در دوره های بعد.
تبریزمسجد کبود
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static0.bartarinha.ir/servev2/zhiMGYwMGNiM/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
البته مسجد کبود در زمان حکومت سلسله قراقویونلو و بهوسیله همسر جهانشاه قراقویونلو ساخته شد اما این دوره از نظر هنری، ادامه دوره تیموری به شمار می رود.این مسجد به علت نفاست کاشیکاریهایش به «فیروزه اسلام» شهرت یافت و البته به علت کاربرد کاشیهای لاجوردی، به مسجد کبود نیز معروف شد. متاسفانه در سال ۱۱۹۳ هجری قمری در جریان زلزله مهیبی که تبریز را لرزاند، مسجد کبود و دیگر بناهای مرتبط با آن تخریب شدند و از آن مسجد باشکوه جز سردر و چند طاق و جرزهای قطور که همگی با کاشی های زیبا و ظریف پوشیده شده بودند، چیز دیگری باقی نماند.
تهران مسجد و مدرسه سپهسالار
![سمـفونی رنگها و نقشها سمـفونی رنگها و نقشها](https://static0.bartarinha.ir/servev2/zg1NDYzYWY4Y/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
یك كاشیكاری خاص در گوشهای از این مدرسه قرار دارد كه تقریبا دور از دسترس بوده و آنچنان در دید بازدیدكنندگان و حاضران در فضای مسجد و مدرسه نیست. بر سقف فضای پشت ورودی قسمت بانوان مسجد، هفت كاسه واژگون كاشیكاری شدهاند كه یكی در مركز قرار دارد و شش تای دیگر گرداگرد آن قرار گرفتهاند. این هفت كاسه در عین هارمونی و تجانس هیچكدام مانند یكدیگر نیستند و در عین یكسان بودن نمای كلی آنها هیچ شباهتی با هم ندارند كه كاملا یادآور مفهوم وحدت در عین كثرت و كثرت در عین وحدت است.
میگویند این اثر نفیس كار دست یكی از اساتید كاشیكاری است كه چون سازندگان اصلی بنای مسجد و مدرسه سپهسالار او را به درستی نمیشناختند، كاشیكاری بخشی از مسجد را به او واگذار كردند كه چندان اهمیتی نداشت و به قول معرف در چشم نبود اما پس از پایان كار همه انگشت حیرت گزیدند. در حال حاضر این اثر بین كتابخانه و مسجد قرار دارد كه ظاهرا بازدید آن برای همه كاملا فراهم نیست.
کاشیکاری یکی از ویژگی های مهم بناهای تاریخی ایران به شمار میرود که آنها را از بناهای غیرایرانی متمایز می کند و بینندگانش را به وجد می آورد. آنچه تکیه معاون را بسیار درخور اهمیت ساخته، تصاویر نقش بسته بر کاشیهای آن است که به وسیله بزرگترین هنرمندان آن عصر مانند حسن کاشیپز تهرانی، سید حسن مانی و حسین نقاش تهرانی آفریده شدهاند و در نوع خود از بهترین نمونههای اواخر دوره قاجار هستند.
نظر کاربران
بسيار زيبا و دلنشين هستند.
سرشار از آرامش و معنويت.
عالی بود هر چیزی که من می خواستم رو داشت
خیلی زیبا و دلنشینه