چگونه در زندگیمان یك برند موفق باشیم؟
ما در این مطلب میخواهیم مژده بدهیم كه هركسی باشید با هر اندازهای از دانش و مهارت، میتوانید برند شخصی خودتان را داشته باشید؛ یك خانم خانهدار با برندی اختصاصی در آشپزی و یك آقای دیگر با برندی خاص و چشمگیر در بیمه یا پزشكی!
با این مقدمه ما در این مطلب میخواهیم مژده بدهیم كه هركسی باشید با هر اندازهای از دانش و مهارت، میتوانید برند شخصی خودتان را داشته باشید؛ یك خانم خانهدار با برندی اختصاصی در آشپزی و یك آقای دیگر با برندی خاص و چشمگیر در بیمه یا پزشكی! این بازی جذاب و جدی، بسته به تخیل و خلاقیت شما میتواند تا هزاران مورد متنوع و متفاوت ادامه داشته باشد. هیچ محدودیتی وجود ندارد تنها كافی است بخواهید و برند شدن برایتان دغدغه باشد، برند شدن ممكن میشود. دکتر نصیر دهقان، نویسنده و مدرس مهارتهای زندگی به شما میگوید چطور برند شخصی خودتان را بسازید.
برند شخصی یك تركیب جادویی
شاید جالب باشد بدانید یك برند شخصی را تركیبی از عوامل درونی و فردی مثل نظام فكری، ارزشها، آرمانها و اهداف سازنده آن برند همراه نمودهای بیرونی مثل چهره، زبان بدن و شبكه ارتباطات شخص یا افرادی كه در آن فعال هستند، شكل میدهند. «برند» شامل همه احساسات، ویژگیها و مفاهیمی است كه به یك نام گره خورده و در واقع برداشت افراد از یك نام معتبر است؛ یعنی مخاطبان با دیدن، شنیدن یا هرگونه ارتباطی با یك برند خاص، صفات و ویژگیهای آن برند در ذهن و قلبشان تداعی میشود؛ بنابراین برند شخصی شما نشان میدهد شما چه كسی هستید؟ چه كار میكنید و چه چیز متفاوت و متمایزی در شما وجود دارد؟
برند شخصی به چه دردی میخورد؟
دكتر نصیردهقان در مورد اهمیت برندسازی میگوید: «انسانها همواره از بدو پیدایش، درصدد بودهاند تا به كمك نمادها و دیگر عوامل، نشانه و اثری از خود را بر پیشانی تاریخ ثبت كنند. امروزه برندها، نمودی از هویت محصولات و حتی انسانها به شمار میروند و اهمیت برند در شكلگیری ارتباطات و جریانهای مرتبط با كسب و كار، غیرقابل انكار است. حالا خبر خوب این است كه برند تنها در انحصار محصولات و سازمانها نیست و اشخاص نیز میتوانند برندی شخصی برای خود داشته باشند و از مزایایش استفاده كنند؛ ضمن اینكه بدون هیچ شكی برندسازی روی اعتبار و خوشنامی افراد تاثیر بسزایی دارد كه نتیجه این پروسه در نهایت شهرت درآمدزایی است.»
از كجا شروع كنیم؟
اولین قدم برای شروع برندسازی این است كه نسبت به خودتان شناخت كافی داشته باشید؛ یعنی بدانید ضعفها و تواناییها، مهارتها و ناتوانیهای شما دقیقا شامل چه چیزهایی است. باید بدانید كجای زندگی ایستادهاید و دوست دارید كجا باشید و از همه مهمتر اینكه هدفتان از برندسازی چیست؟ در همان ابتدا تكلیفتان را با خودتان مشخص كنید. دانشها و مهارتهایتان را بنویسید و از خود بپرسید در كدامشان میتوانم بهترین باشم و خلاقانه و متمایز حركت كنم؟
تصویری كه مردم از من دارند چه بوده و حالا تصویری كه دوست دارم از من و برندم داشته باشند، چیست؟ ارزشها و ضدارزشهایم چه چیزهایی هستند؟ با پرسیدن این سوالات از خودتان روی خودشناسی و ارزیابی و شناخت عملكردتان بهطور دقیقتر تمركز میكنید و اهدافتان هم بهتدریج به صورت كلی مشخص میشوند، در مراحل بعد هم با توجه به هدفگذاریهای صورت گرفته، استراتژی شما برای رسیدن به هدف شكل خواهد گرفت.
شناخت مخاطب مهم است
دكتر نصیردهقان در مورد اهمیت مخاطبان یك برند میگوید: «جایگاهسازی و تثبیت برند در واقع تصوری است كه شما در ذهن یا حتی قلب مخاطب در مورد خود خلق میكنید و برند شخصی، دقیقا همان چیزی است كه میخواهید دیگران - یك رئیس، همكار، دوست، مشتریان و مخاطبان احتمالی یا حتی شریك زندگی - در مورد شما احساس كنند. به بیان دیگر جایگاهسازی برند، بیانكننده این نیست كه شما دقیقا چه كسی هستید، بلكه بیان و تفسیری از تصویر شما در ذهن «مخاطبان» شماست.
با این توضیحات روشن است كه در برندسازی شخصی، شما باید خودتان را به دیگران معرفی كنید و اینكه چگونه از سوی دیگران درك شوید، بستگی به اهداف شما و طیف مخاطبان برند شما دارد. بهطور مثال آیا مخاطبان برند شما خانمهای خانهدار هستند یا مردان بازنشسته؟ مخاطبان شما در كدام رده تحصیلی و اجتماعی قرار داشته و از برند شما چه توقعی دارند؟ این سوالات و هزاران سوال جزیی و كلی دیگر میتواند روی برنامهریزی شما برای جذب مخاطبان و معرفی برندتان تاثیر زیادی داشته باشد؛ پس همانطور كه شناخت شما از خود و برندتان مهم است، شناخت درست و دقیقتان از مخاطبان هم اهمیت ویژه دارد چون قطعا با همان شیوه كه میشود به سادگی، یك جوان ۱۹ ساله را جذب كرد نمیشود روی مخاطب میانسال اثرگذار بود.
استراتژی و سایر مخلفات
بعد از گذر از مراحل خودشناسی، مخاطبشناسی و تعیین اهداف، حالا باید برای رسیدن به هدفتان نقشه دقیقی داشته و مطابق یك زمانبندی واقعبینانه قدم به قدم به هدف نزدیك شوید. ناگفته پیداست هر برندی اندیشه یا محصولی را عرضه میكند؛ بنابراین باید به تولید محتوا دست بزنید و بعد به نحوه انتشار گسترده این محتوا فكر كنید؛ محتوایی كه باید خلاقانه، خاص و ارزشمند بوده و باید به لحاظ سر و شكل ظاهری و نوع ارائه هم با اهدافتان همسو باشد.
برای مثال شما نمیتوانید درحالی كه برندی در حمایت از محیط زیست هستید پیامهایتان را روی لوحهای چوبی ارائه دهید! شاید این نوع ارائه چشمگیر باشد اما با اهداف شما در یك راستا نیست؛ پس در مرحله طراحی استراتژی با دقت بر هدف و نوع مخاطبان، شبكه ارتباطات و آنچه برای توسعه و تبلیغ ایدهتان در دسترس دارید، باید نقشه درستی كشیده و زمانبندی هم داشته باشید.
ولی افتاد مشكلها. . .
درست از همان روزی كه تصمیم گرفتید برند شخصی داشته باشید باید بدانید تمام گفتار، رفتار، پوشش و در كل تصویر بیرونی شما در فضای حقیقی و مجازی باید به دقت در راستای تقویت اهدافتان بازنگری شده و در صورت لزوم اصلاح شود چون وقتی قرار است دیده شوید اگر كلام و تصویر شما خوشایند یا در راستای شعارها و اهدافتان نباشد، خودتان اولین ضربه مهلك را به برند خودتان زدهاید؛ بنابراین بخشی از استراتژی شما برای رسیدن به هدف، مربوط به مدیریت ظاهری و نوع برقراری رابطه شما با دیگران است. عادات و رفتارهای غلط خودتان را اصلاح كنید و روی تاثیر و عواقب هر حركت واقعی یا مجازی روی برندتان دقیق باشید.
مردم بسیار باهوش هستند؛ بنابراین قبل از اینكه در مركز دیدشان قرار بگیرید خودتان را اصلاح كرده و بدانید تصویر بیرونی و درونی شما باید در یك راستا باشد و در صورت تناقض داشتن، دیر یا زود شكست میخورید؛ یعنی اگر عاشق پول هستید نمیتوانید برندی برای ترویج سادهزیستی داشته باشید و اگر سادهزیست هستید ساختن برند لاكچری، كار شما نیست!
ایده را در زرورق بپیچید. . .
فراموش نكنید برند شدن، یعنی دیده شدن و برای دیده شدن باید «دیدنی» باشید. مردم دوست دارند هر روز با یك پدیده تازه مواجه باشند و این هنر شماست كه دائم به روز شوید و به ورطه تكرار نیفتید؛ ضمن اینكه دانش، ایده یا بهطوركلی محتوایی كه ارائه میكنید باید همیشه در زرورق خلاقیت و نوآوری بپیچید تا به چشم بیایید و بدرخشد. خلاق باشید و بدانید برای برند شدن داشتن خلاقیت، شرط بسیارمهم و كارسازی است.
دستاندازها كجاست؟
هرقدرجایگاه، موقعیت و اهداف شما بزرگتر باشد، دشمنانتان هم بزرگتر خواهند بود؛ پس اعتماد به نفس و عزت نفس كافی داشته باشید تا در اثر مخالفتها سست نشوید؛ ضمن اینكه باید بدانید پروسه برندسازی با رمل و اسطرلاب و درجا پیش نمیرود بلكه یك روند زمانبر و حتی هزینهبر است. باید صبور و مقید به برنامهریزیهایتان باشید و با گامهای كوچك به سوی موفقیت قدم بردارید. مساله این است كه در هر حرفه و زمینهای، افراد زیادی فعال هستند اینكه بین آن همه شما شاخص باشید، نیازمند تلاش مستمر و خستگیناپذیر است.
باید به بهترین نماینده از رشتهای كه در آن برند هستید، تبدیل شوید؛ بنابراین باید در زمینه تقویت مهارتها و توسعه دانش خودتان به طور مداوم فعال باشید. دقت به رقیبها و برندهای مشابه برند شما هم بخش مهمی از گامهای همیشگی برای برندسازی موفق است. شما میتوانید از رقبایتان الگو گرفته و از كوچههای میانبر به جاده اصلی برسید؛ البته بیتردید برای اینكه از رقبا موفقتر باشید باید چیزی بیشتر از آنها برای ارائه داشته باشید.
روابط قوی یا سرمایه زیاد؟
اگر بخواهیم كلید قفل برندسازی را در یك كلام معرفی كنیم باید بگوییم شاهكلید قفل برند، ایجاد ارتباط با دیگران یا به عبارت بهتر شبكهسازی ارتباطات برای معرفی و جذب دیگران به برند تازهكار است؛ پس سعی كنید به طور مداوم ارتباطات جدید ایجاد كنید و همواره در پی توسعه آن باشید. به مراكزی كه میتوانند به شما برای رسیدن به اهدافتان كمك كنند، فكر كنید و مجموعهای از كانالهای ارتباطی با مردم را در فضای واقعی و مجازی در كنار خود داشته باشید. خیلی وقتها نیاز به صرف هزینه زیادی نیست تنها كافی است ارتباطات درستی داشته باشید؛ آن وقت افرادی پیدا میشوند كه داوطلبانه و رایگان به كمكتان بیایند.
حالا بدرخشید
همانطور كه گفتیم به منظور نشان دادن تخصص، مهارت یا تفكر خود باید «تولید محتوا» در هسته فعالیتهای برندسازی شما قرار گیرد؛ بنابراین از ابراز دیدگاههای خود نترسید و بر اشتراكگذاری دانش خود تمركز كنید. از انواع رسانهها مانند وبسایت، پادكست، كتاب الكترونیكی و چاپی برای تولید محتوای خود استفاده كنید.
گاهی ارائه یك عكس باكیفیت و مناسب به ایجاد اعتبار و اعتماد كمك بزرگی میكند؛ پس از گرافیك و تاثیر شگفتانگیزش غافل نشده و تا جای ممكن محتوایتان را خوشآب و رنگ ارائه كنید؛ ضمن اینكه باید بدانید در جهان امروز، تبلیغات رسانهای نقش مهمی را ایفا میكنند پس از هر فرصت و بستری برای تبلیغ ایدهها و محتوای خود استفاده كنید. داشتن سایت، وبلاگ و حضوری هوشمند و فعال در اینستاگرام، تلگرام و وایبر امكان تبلیغات كمهزینهای را برایتان فراهم میكند كه تاثیرات گرانقیمت و مغتنمی دارند؛ پس همین امروز شروع كنید، راستی برند شخصی شما چیست؟
ارسال نظر