زارا، برندی که صنعت مد را دموکراتیک کرد
آمانسیو اورتگا گائونا، متولد ۲۸ مارس سال ۱۹۳۶در ایالت لیون اسپانیا به همراه همسر اول خود روزالیامرا، کمپانی ایندیتکس را که مالک فروشگاههای زنجیرهای زارا ست، تاسیس کرد.
در سال ۱۹۶۰ اورتگا، مدیر یک فروشگاه محلی لباس شد که فقط افراد ثروتمند از عهده خرید لباسهای گران آن فروشگاه برمیآمدند.
او تصمیم گرفت با خرید پارچههای ارزان در بارسلونا و برشدستی آنها با استفاده از الگوهای مقوایی شروع به تولید لباسهایی با قیمت پایینتر کند و بعد از مدتی به علت قیمت مناسب لباسها به شهرت دست یافت و در سال ۱۹۷۵ از سود کار خود موفق شد کارخانه تولید پوشاک راهاندازی کند که بعدها بهعنوان بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای به نام زارا تبدیل شود.
روزالیامرا کسی است که در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۳/۵ میلیارد دلاری از سوی مجله فوربز بهعنوان دویست و پنجاه و هشتمین ثروتمند جهان معرفی شد. او و آمانسیو اورتگا در سال ۲۰۰۹ از یکدیگر جدا شدند.
بنیانگذار کمپانی ایندیتکس که یکی از بزرگترین کمپانیها در صنعت مد است، فعالیتهای چشمگیری در زمینه طراحی، تولید و توزیع کالاهای صنعت نساجی دارد و توانسته است ۱۰۰ شرکت نساجی تاسیس کند.
نخستین گزارش سالانه شرکت، هدف اورتگا را به این صورت بیان میکند: «هدف زارا دموکراتیک کردن صنعت مد بود.» ایندیتکس درحالحاضر چندین شرکت مد و پوشاک را زیرمجموعه خود دارد که زارا پرچمدار آنهاست و صاحب برندهایی چون زارا، ماسیمو دوتی، برشکا، اویشو و پولاندبر است.
این گروه با بیش از ۱۴هزار کارمند، حدود ۴۶۰۰ فروشگاه در ۷۴ کشور جهان را اداره میکند. این گروه تقریبا تمام محصولات را خود طراحی و تولید میکند.
زارا و دیگر زنجیرههای ایندیتکس در ایتالیا، بریتانیا، ایالاتمتحده، آمریکایلاتین، ژاپن و کویت فعالیت میکنند. این کمپانی کارمندانی را به سالنهای نمایشهای مد میفرستد تا از ایدههای موفق کپیبرداری کنند.
پایه ساختوساز و شبکه توزیع شرکت قادر است لباسهای جدید را ظرف چند هفته یعنی ۱۲ بار سریعتر از رقبای خود به فروشگاهها بفرستد.
ایندیتکس محصولات خود را با تعداد کم، اما تنوع زیاد حمل و ارسال میکند و اغلب از هزینههای سنگین انبارداری و هزینههای حراج برای فروش محصولاتی که فصل آنها گذشته است و بین اغلب فروشندهها در صنعت مد رایج است، اجتناب میکند.
یکی از ویژگیهای مهم برند زارا که آن را از بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک جهان متمایز میکند، وفاداری این شرکت به ریشههای اسپانیایی خود بوده است.
زارا برخلاف بسیاری از برندهای دیگر، تولید پوشاک خود را به چینیها نسپرد و بیش از نیمی از تولید خود را در پایگاه تولید خود در شهر بندری لاکرونیا انجام میدهد. به اینترتیب زارا توانسته است به راحتی با تولیدکنندگان و پیمان کاران چینی رقابت کند.
۸۰ درصد محصولات زارا در قاره اروپا عرضه میشوند، در حالیکه ۵۰ درصد آن مختص خود اسپانیا است. به اینترتیب این شرکت با صرف هزینه کمتر و کنترل بیشتر روی بازتاب تولیدات خود، آنها را عرضه میکند؛ در حالیکه رقیبان زارا بخش اعظم محصولات را به کشورهای آسیایی میفرستند.
یک تیم ۲۰۰ نفره از طراحان خلاق و هوشمند و همچنین تجهیزات پیشرفته برش، رنگرزی، تکمیل و تهیه بهترین پارچهها و اعمال نظارت دقیق بر فرآیند تهیه به تولید محصولاتی با کیفیت بالا منجر میشوند.
سیاست زارا برای تبلیغ، انتخاب کردن محلهای پررفتوآمدی است که بیشتر مورد توجه هستند. این شرکت به صرف هزینه برای تبلیغ اعتقادی ندارد و این هزینه را صرف انجام امور اجرایی میکند. زارا تنها ۰/۳ درصد از فروش خود را صرف تبلیغ میکند در حالیکه این میزان برای رقیبانش ۳/۵ درصد است.
ارسال نظر