معرفی برندهای مطرح جهان
«تری ام»؛ شروع موفقیت از مرز ورشکستگی
شرکت «تری ام» از معدود شرکتهای برتر و پایدار در سطح جهانی است که در حوزهها و زمینههای متعددی به فعالیت مشغول است.
شاید وجود پنج صنعتگر با سلیقههای متنوع و مختلف به عنوان بنیانگذار، در این جهتگیری بیتأثیر نبوده است. بد اقبالی آغاز راه در تولید سایندهها از سنگ معدن کراندوم و توجه به نوآوری و رویآوردن به زمینههای دیگر کاری نیز در این میان نقش داشته است.
هزاران محصول مختلف از مواد ساینده و چسب تا محصولات اداری، بهداشتی، ایمنی، اطفای حریق، فیلمهای عکاسی، مدارهایالکترونیکی، محصولات دندانپزشکی و مواد الکتریکی، همگی از توجه به خلاقیت و حضور در عرصه نوآوری و توسعه محصول پدید آمده است.
اما در پس این محصولات متنوع و حوزههای گوناگون فعالیت، از همان ابتدا، روح واحدی بر فلسفه رهبری شرکت حاکم بوده که توانسته است همچون ریسمانی، این حلقههای پراکنده را گرد آورد.
حضور چهاردههرهبری «ویلیام مک نایت» و عرضه اصول رهبری توسط او و توجه ژرف به کارکنان و تأثیر آنان در حرکت شرکت چنان بنیان مستحکمی برای ۳M پدید آورده که اکنون میتواند با تکیه بر آن، حضور خود را در جمع ۵۰۰ شرکت برتر و صد برند جهانی تثبیت کند.
تاریخچه
در سال ۱۹۰۲، پنج صنعتگر با گرایشهای متنوع و مختلف، شرکت «معدن کاوی و ساخت مینهسوتا» (MINNESOTA MINING AND MANUFACTURING) را تأسیس کردند که بعدها به اختصار و براساس حروف اول اسم شرکت، به نام ۳M معروف شد.
این پنج نفر «هنری برایان»، اولین رئیس، «هرمان کیبل»، اولین مدیرعامل، «جان دوان»، «ویلیام مک گوناگل» و «دانلی باد» بودند.
نیت اولیه بنیانگذاران شرکت، استفاده از سنگ معدن اکسیدآلومینیم (کراندوم) برای تولید چرخهای آسیاب معادن بود. به دلیل پایین بودن عیار معدن و ارزش آن، پس از مدتی به سمت تولید کاغذ سمباده روی آوردند.
بیم ورشکستگی آنان را به این کار واداشت، اما آنان با جذب افراد مؤثری همچون «ویلیام مک نایت» این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و ۱۲ سال بعد محصولات انحصاری خود نظیر کاغذ سمباده ضدآب و پوششهای نواری را برای رنگ کردن خودرو به بازار عرضه کردند.
این محصولات به شدت مورد استقبال و استفاده خودروسازان و تعمیرگاهها قرار گرفت و رونق کار شرکت را به دنبال داشت. ویلیام مک نایت که در سال ۱۹۰۷ جذب شرکت شده بود از سال ۱۹۲۹ به عنوان مدیرعامل به کار مشغول شد و تحولات شگرفی در شرکت پدید آورد.
فلسفه رهبری او هنوز در ۳M مورد احترام و اقبال است. در سال ۱۹۲۹، ۳M همراه با هشت شرکت تولیدکننده مواد ساینده یک شرکت مادر تشکیل داد و نخستین گام را در راه بینالمللی شدن فعالیتهای خود برداشت.
دردهه ۱۹۵۰ این روند به سرعت ادامه یافت و شعبه شرکت در کشورهای کانادا، مکزیک، فرانسه، آلمان، استرالیا و انگلیس دایر شد. با افتتاح آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی متعدد و تاکید بر نوآوری محصولات جدید، روند عرضه محصولات نوین شرکت ادامه یافت.
عرضه مبتکرانه چسب نواری سلوفان از آن جمله بود. در سال های دهه ۱۹۴۰ شرکت به سمت تولید مواد دفاعی رفت. در همین دوره، عرضه محصولاتی مانند: مواد منعکسکننده (شبرنگ) مورد استفاده در علائم راهنمایی و اتوبانها را در دستور کار قرار داد.
در دهه ۱۹۶۰ میکروفیلم خشک نقرهای، کاغذ کپی، سیستمهای اورهد، محصولات عکاسی و بهداشتی، دندانپزشکی و پزشکی به بازار عرضه شد. توسعه ۳M در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در جهت حوزههای رادیوگرافی، دارویی و کنترل انرژی بود.
در سال ۱۹۶۹ که نیل آرمسترانگ بر کره ماه گام نهاد، جنس مواد مصنوعی کفش او توسط ۳M تهیه شده بود.
امروزه پس از صدسال، ۳M همین مدل کسب و کار را دنبال میکند؛ یعنی توانایی توسعه محصولات ویژه. موفقیت شرکت پس از این دوره طولانی، توانایی ترکیب فناوریها در برآورده ساختن نیازهای مشتریان است تا بتوان زندگی آسانتر و بهتری برای مردم سراسر دنیا تأمین کرد.
فروش یک میلیون دلاری شرکت در سال ۱۹۱۷ - ۹۰ سال بعد- در سال ۲۰۰۷ به ۹/۲۲ میلیارد دلار رسید و از این جهت، شرکت را در رتبه ۹۷ بین ۵۰۰ شرکت برتر جهان قرار داد. سود حاصل از این فروش نیز ۸/۳ میلیارد دلار بوده است.
ویلیام مکنایت که حدود چهار دهه سکان رهبری را در دهههای ۳۰ تا ۷۰ برعهده داشت همواره در شرکت مورد احترام بوده است.
او در سال ۱۹۰۷ به شرکت پیوست و دیدگاههایش تأثیر زیادی بر آینده شرکت گذاشت، به گونهای که وقتی پس از ۶۰ سال خدمت بازنشسته شد، عنوان رییس افتخاری شرکت را از آن خود کرد. هماکنون «جورج باکلی» که از سال ۲۰۰۵ رهبری شرکت را عهدهدار شده، میراث او را پاسداری میکند.
ارسال نظر