بازار پوشاك : سال عجيبي را پشت سر گذاشت
سال ۸۹، آخرين نفسهايش را ميكشد و از تمام ماهها و روزهاي اين سال فقط يك مشت يادگاري براي ما باقي ميماند. بخشي از يادگاريها، خاطرات حك شده در ذهنمان است و بخشي كيف، كفش و لباسهاي آويخته در كمدمان. سال ۸۹ مثل هر سال ديگري فصلبهفصل جرياني از پوشاك را با خودش آورد و حالا با پايان سال آنها را با خودش ميبرد. ميخواهيد چشم بسته به شما بگويم در كمدتان چه داريد و سال ۸۹ چه نوع مانتو و كفشي را به كمد شما اضافه كرد؟
رنگ سال 89 رنگ خاصي بود كه كسي پيشبيني آن را نميكرد؛ رنگي از خانواده آبي كه نسبتي هم با سبز دارد و ما در سرزمينمان بهدليل داشتن جواهري به اين رنگ، آن را به اسم رنگ فيروزهاي، ميشناسيم. طبق اعلام پنتون (سازمان جهاني رنگ ) فيروزهاي رنگ سال 89 بود ولي به موفقيت و محبوبيتي كه رنگهاي سال ميرسند، دست پيدا نكرد. همه ما سالهايي كه رنگ صورتي يا زرد، رنگ سال بود را به خاطر ميآوريم. در كوچه و خيابان كه راه ميرفتي، صورتي يا زرد، رنگ غالب بود و از ميزان فراگيري آن معلوم بود چه قدر محبوبيت دارد اما در سال 89 هيچ وقت خيابانهاي ما رنگ فيروزهاي بهخود نگرفت. اوج دوران رونق رنگ فيروزهاي، تابستان بود كه مانتوهاي فيروزهاي به بازار آمدند اما رنگهاي تابستاني ديگر چون سفيد، كرم و... محبوبيت بيشتري داشتند. فيروزهاي براي سال 89 يك ياد و نام بود كه خيلي زودتر از ساير رنگها به فراموشي سپرده شد.
مانتو، پالتو و باراني هيچ وقت از ليست خريد خانمها حذف نميشود و خانمها بيش از هر پوشش ديگري، نگران به روز بودن اين بخش از لباسهايشان هستند؛ به همين دليل امسال خانمهاي طرفدار به روز بودن، هميشه كمربندهايشان را بسته بودند؛ كمربندهاي پهن، بخشي از جريان لباس در سال 89 بود. اين جريان از مانتوهاي نخي تابستان شروع شد و تا انواع باراني و پالتو ادامه پيدا كرد. در طول سال 89 در برخي مناطق كمربندهاي پهن، جاي خودشان را به كمربندهاي باريك دادند اما بهعنوان بخشي از لباس خانمها حذف نشدند. در سال 89 با محبوبيت كمربندها، هنر طراحان لباس بر انواع كمربند متمركزشد. از كمربندهاي پارچهاي از جنس خود لباس كه با انواع سنگ، پولك، نقاشي و... تزئين شده بودند تا كمربندهاي كنفي و چرمي كه به لباسهاي پارچهاي تنوع ميدادند.
سال 89، سال كفشهايي با تركيب لژ و پاشنه بود، كفشهايي كه در كنار پاشنههاي بلند، در قسمت پنجه هم لژ داشتند و به همين دليل كشيدهتر بهنظر ميرسيدند. خانمها از اين مدل كفشها استقبال خوبي كردند چون استفاده از آنها بهمراتب آسانتر از كفشهايي است كه فقط پاشنه دارند. در واقع بيشترين موفقيت در جلب محبوبيت در سال 89 به كفشهاي تركيبي لژو پاشنه ميرسد. اين مدل كفشها ابتدا در فروشگاههاي ماركهاي معروف پيدا شد ولي خيلي زود توليديهاي كفش هم دست به ساخت چنين كفشهايي زدند و به رواج آن در ميان همه مردم كمك كردند. در روزهاي سال 89، اين مدل كفش با قيمتهاي متنوع و البته طرحها و رنگهاي مختلف، زينت بخش ويترين مغازهها بود. با شروع فصل زمستان و رواج چكمه، نسل جديدي از چكمه با شكل و شمايلي متفاوت وارد بازار شد كه نتوانست محبوبيت نمونههاي لژ و پاشنه دار را به دست بياورد. در اين نمونه چكمهها، خبري از لژ يا پاشنه نبود و كف آن تخت تخت بود با پنجهاي گرد و رويه و ساقي اغلب از جنس بافتني و پشمي. با ديدن اين مدل چكمهها، ياد چكمههاي اسكيموها ميافتاديد ولي اين چكمهها در روزهاي پاييز و زمستان چندان از ويترين مغازهها فاصله نگرفتند و وارد كوچه و خيابان نشدند. چكمههاي گرم و بيپاشنه سال 89، كفشهاي خيلي راحتي بودند كه در تمام اروپا محبوبيت و رواج چشمگيري به دست آوردند ولي نتوانستند توجه ايرانيها را مانند ساكنان ساير كشورها جلب كنند. در فصل سرد، مردم سرزمين ما همچنان به خريد چكمههاي چرمي با لژ يا پاشنه علاقه بيشتري نشان دادند.
ديپلم افتخار براي زرد طلايي
آن چه در پوشاك سال ۸۹ بيش از همه به چشم ميآمد، انتخاب رنگ زرد براي زيورآلات خانمها بود. سالها طلاي سفيد، برنده بيرقيب بازار زيورآلات بود اما امسال به نفع طلاي زردو مات، عقب زده شد. براي داشتن طلاي زرد لازم نبود سراغ فروشگاههاي طلا و جواهر برويد، فروشگاههاي زيور آلات بدلي انواع طلاهاي زرد مات از گردن بند، گوشواره، انگشتر تا دست بند را عرضه ميكردند. تنوع زيورآلات در اين مغازهها آنچنان بود كه گيج تان ميكرد و كار انتخاب آسان نبود ولي در پايان سال ۸۹ در كشوي ميز آرايش هر خانم حتما نمونهاي از اين زيورآلات ديده ميشد. در ميان اين زيورآلات، فيروزه هم نقش پررنگي ايفا ميكرد كه ميتوان به رنگ سال بودن آن نسبت داد.
ارسال نظر