چگونه یک تبلیغ موثر در بازار رقابتی داشته باشیم؟
شاید سالهاست كه برای كسب و كارتان زحمت میكشید اما هنوز هم، با وجود مشتریان زیاد، یك نام آشنا نشدهاید.
برترین ها: شاید سالهاست كه برای كسب و كارتان زحمت میكشید اما هنوز هم، با وجود مشتریان زیاد، یك نام آشنا نشدهاید. ممكن است فكر كنید محصول یا خدمتی كه ارائه میدهید شایستگی چنین نامی را ندارد اما اشتباه میكنید. گناه ناآشنا بودن محصولتان را بر گردن خط تولید یا مجموعهای كه سازماندهی كردهاید نیندازید؛ مقصر اصلی خود شمایید كه هیچ وقت با صدای بلند نام كسب و كار و قدرت خارقالعادهاش را به زبان نیاوردهاید. تلاش ما در این صفحات همین است، اینكه به شما پرقدرتترین بلندگوی جهان را هدیه كنیم تا تنها با اندكی هزینه بیشتر و كمی فكر و خلاقیت، بتوانید موفقیت كسب و كارتان را به توان ۱۰ برسانید.
در مورد چه موضوعی میخواهید تبلیغ كنید؟ قرار است یك پوشك بچه را معرفی كنید یا میخواهید در مورد یك جعبه مداد رنگی حرف بزنید؟ برای اینكه اطلاعرسانی موفقی داشته باشید و بتوانید مخاطب را به سمت بازارتان هدایت كنید، باید قبل از هرچیز گروه هدفتان را انتخاب كنید. مهم نیست كه چه كسانی مصرفكننده نهایی محصول شما هستند بلكه شما باید به خریداران اصلی محصول توجه كنید. مثلا وقتی آگهی یك پوشك بچه را طراحی میكنید، مصرفكننده محصول شما نوزادان هستند اما قطعا این گروه خریداران شما نیستند. خریداران شما مادرانی هستند كه به فكر پوشكشدن بچههایشان هستند پس باید در محلی آگهی دهید كه تعداد بیشتری از مادران از آن عبور میكنند و همین طور سبك اطلاع رسانیتان را باید طوری انتخاب كنید كه بتواند توجه یك مادر را بهخود جلب كند و برایش جالب باشد.
گذشته از انتخاب بهترین محلی كه گروه هدف شما در آن حضور دارند، باید حواستان به شیوه طراحی پیام هم باشد. وقتی گروه هدف شما مادران هستند، باید پیامتان را طوری طراحی كنید كه به سوالات اصلی و همیشگی آنها پاسخ داده شود. ذهن زنان آرام و لطیف است و ذهن مردان براساس دو دو تا چهار تا كار میكند، پس اگر میخواهید به یك خانم پیام بدهید، از قدرت عاطفه و نگرانیهای احساسیاش كمك بگیرید و اگر میخواهید یك مرد را تحتتاثیر قرار دهید، روی قوه منطق و توانایی محاسباتی او تمركز كنید.
بهطور كلی پیام تبلیغاتی موفق، پیامی است كه میتواند در نخستین نگاه مخاطب را بهخود جذب كند پس سعی كنید خیلی وارد حاشیهها و جزئیات نشوید و یك تصویر یا جمله ساده را انتخاب كنید كه با یكبار دیده شدن فهمیده میشود و در ذهن میماند. حالا وقت آن است كه یك نقطه طلایی در تبلیغتان وارد كنید؛ از قدرت احساسات و همذاتپنداری مخاطب برای در یاد ماندن تبلیغتان استفاده كنید و او را درگیر آگهیای كنید كه مقابلش قرار دارد.
به مخاطب فخر نفروشید و نخواهید فهم و سوادتان را به رخش بكشید. با او به زبان خودش حرف بزنید و اگر مخاطب شما یك خانم خانه دار است، سادگی او را درنظر بگیرید و اگر مدرس دانشگاه است، سالها تلاش او را در محیطهای علمی نادیده نگیرید. اجازه دهید كه او خودش را جزئی از سازمان شما بداند و از این همزبانی لذت ببرد.
استفاده از الفاظ را كنار بگذارید و گمان نكنید اگر نكتهای كه در كسب و كارتان هست، در تبلیغتان نیاید، دیگران شما را ضعیف فرض میكنند. بلكه سعی كنید در تبلیغتان نقاط طلایی كسب و كار و تفاوتهایش با همصنفهایتان را مختصر و مفید روشن كرده و كاری كنید كه مخاطب برای كسب اطلاعات تكمیلی خودش پیگیر شما باشد. فكر نكنید اگر وارد جزئیات شوید و خیلی حاشیه پردازی كنید، تبلیغتان موفق میشود، بلكه برعكس. كوتاه حرف بزنید و تنها از شعارهای تكاندهنده و به یاد ماندنی كمك بگیرید.
تصور نكنید پیام یا تصویری كه طراحی كردهاید، همیشه موفقیت آمیز پیش میرود. ممكن است تبلیغ شما نتواند از پس مخاطبان سختگیر بر بیاید پس برای تجدید آن، اول ببینید آگهیهایتان در دورههای قبل چقدر بازخورد به همراه داشته و بعد برای تكرار شان اقدام كنید. شاید مجبور باشید شیوه تبلیغتان را اصلاح كنید و شاید هم نیاز داشته باشید رسانه تبلیغاتیتان را تغییر دهید؛ پس فكر نكنید شكست یك تبلیغ به معنای شكست تمامی تبلیغات است.
تحقیقات ثابت كرده تعداد طرفداران تبلیغات تصویری ۲برابر طرفداران تبلیغات نوشتاری است. در واقع محققان این حوزه میگویند مردم چندان حوصله خواندن متن را ندارند و ترجیح میدهند با درك یك تصویر تاثیرگذار به سمت یك محصول یا خدمت بروند پس همانطور كه گفتیم زیاد پرحرفی نكنید و سالها تجربهتان را در یك متن به مخاطب ارائه كنید.
قرار نیست برای همه كس، همه چیز باشید. تكلیفتان را با خودتان روشن كنید؛ برای چه كسی حرف میزنید و قرار است مشكلی را حل كنید. اجازه دهید كه موسسههای دیگر، باقی مشكلات را حل كنند و شما تنها تمركزتان را روی یك موضوع بگذارید و برای جا انداختنش با كمك تبلیغات تلاش كنید.
۱. اصلیترین هدف كسب و كار شما چیست؟ دوست دارید با این تبلیغات به چه نتیجهای برسید؟ این موضوع به شما كمك میكند تا بهترین و موثرترین پیام تبلیغاتی را طراحی كنید.
۲. حالا نگاهی دوباره به محصول یا خدمتی كه ارائه میدهید بیندازید. برای تبلیغات به مصرفكنندهتان توجه زیادی نكنید بلكه ببینید چه كسی مشتری اصلی محصولتان است و همان را مخاطب قرار دهید.
۳. محصول شما قرار است چه حسی را در مخاطب ایجاد كند. غم؟ شادی؟ ترس؟ امنیت؟ هر كدام از حواس او كه مد نظرتان است را نشانه بگیرید و تا میتوانید آن را قلقلك دهید.
۴. پرحرفی نكنید. مخاطب امروز برای خواندن جملات طولانی و دلایل پرپیچ و تاب شما فرصت ندارد پس اصلیترین حرف را به مختصرترین شكل بیان كنید.
۵. انتظار نداشته باشید مخاطب برای دیدن تبلیغتان قدمی بردارد. این شمایید كه باید سمت او بروید. پس هر جا كه فكر میكنید جمع زیادی از گروه هدفتان آنجاست، تبلیغاتتان را هم به آنجا ببرید.
۶. همه حرفهایتان را در یك پیام نزنید. بگذارید هر چند وقت یك بار با یك حرف تازه و یك شعار تازه به مخاطبتان نزدیك شوید.
۷. شعار تبلیغاتیتان را با تصویر آن هماهنگ كنید. سعی كنید پیامهایتان با هم هماهنگ باشند و پیامهای متفاوت را برای فرصتهای متفاوت بگذارید.
نظر کاربران
اگر بخواهیم برای یک مداد در رادیو تبلیغ کنیم چه کار کنیم ؟
باسلام برای یه شرکت مواد غذای چه نو تبلیغاتی مفید است
پاسخ ها
تبلیغ باید مشتری پسند باشد الانهتبلیغات انیمیشنی بسیار جلب توجه میکند-مرادی دکتری مدیریت بازرگانی
باسلام چگونه میتوانم یک تبلیغ خوب برای ارایشگاه زنانه داشته باشم ویک لوگوی خوب چه ویژگی دارد؟
با سلام کار بنده تعمیرات تخصصی لپ تاپ و... میباشد چطور در شهر خودم یک برند بشم و با اولین خرابی مشتری به یاد من بیاد و به مرکز تعمیرات من مراجعه کنه .
با تشکر مهدی اصغری
با سلام بنده یک شرکت خدماتی حمل بار دارم چگونه تبلیغ درست داشته باشم؟
باسلام می خواستم بدونم برای تبلیغ یک شرکت جهانگردی و ایرانگردی چه نوع تبلیغاتی داشته باشم؟
پاسخ ها
بگو با ما به همه جا سیک کنید
فروشگاه مواد غذایی را چطور تبلیغ کنم
سلام ارز ادب خدمت دوستان شغل من لوازم خانگی است چگونه تبلیغات خوب داشته باشم ممنون
سلام یک فروشگاه تصفیه آب دارم چه کنم که رونق و مشتریانی بیشتر داشته باشم ؟
خیلی ممنون از وبلاگ خوبتون
اسلام چگونه میتوانم یک تبلیغ خوب برای ارایشگاه زنانه داشته باشم ویک لوگوی خوب چه ویژگی دارد؟
پاسخ ها
سلام اگه خاله بشی خیلی رونق میگیره
سلام چکارکنم که خدمات فنی تاسیسات من مشتریان زیادی داشته باشه
به نظر من اول باید مشتریان خود را بشناسید
مشتریان شما از چه گروه و صنفی هستند
بعد یک متن موثر تبلیغاتی طراحی کنید و سپس به مخاطب و صنفی که مشتریان شما هستند اطلاع رسانی یا تبلیغ کنید
نمونه متن تبلیغاتی را متونید در سایت مشتری یاب مشاهده کنید.
با سلام یک کارخانه تولید اسکلت پیش ساخته جوشی و پیچ مهره ای و ساخت و نصب سوله دارم چگونه و از کجا برای تبلیغ شروع کنم لطفا راهنمایی فرمائید با تشکر
موفقیعت یک شانس نیست یک انتخاب هست
با سلام من آموزشگاه زبان دارم چگونه میتونم یک تبلیغ. درست وخوبی برای جذب دانش آموز داشته باشم لطف کمک کنید
با سلام من یه شرکت خدمات فنی ساختمان دارم خواهشمنم جهت تبلیغ بهتر اینجانب را ارهنمایی فرمایید با تشکر
باسلام میخواستم بدونم برای تبلیغات برق والکترونیک اتومبیل از چه شیوه ای استفاده کنم. ؟؟
سلام من فروشگاه و سایت فروش اینترنتی محصولات ورزشی نظیر تردمیل و دوچرخه ثابت و مبل ماساژ دارم چگونه می توانم تبلیغ موثر داشته باشم
باسلام من گارکاه ساخت دستگاههای ساختمان سازی دارم من چطور خوب تبلیغ کنم
باسلام چگونه یک مدرسه غیرانتفاعی را تبلیغ کنم؟
با سلام چطوری ی تولیدیه پوشک رو تبلیغ کنم ک تبلیغ موثر و چشمگیری باشه؟
برای خیریه و بورس الکترونیکی چکار کنیم
لطفا تبلیغ حمل ونقل بزنید
سلام. دکوراسیون داخلی دارم چطور میتونم تبلیغ موفق داشته باشم؟
سلام اگه بخوام یه تبلیغ برای درست کردن انواع غذاهتی خونگی داشته باشم چی بنویسم؟
باسلام وخسته نباشید خدمت دوستان من یک راهنمایی برای تبلیغ کمب ترک اعتیاد میخواستم مرسی
چگونه برای کار خودم بابت تعمیرات بویلر بخار وبویلر ابگرم تبلیغات مفید و موثر داشته باشم راهنمایی میکنید