۲۲۷
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

گرافیک تبلیغاتی در رقابت اقتصادی شکل می‌گیرد

وضعیت یک اثر فرهنگی یا تجاری به سفارش مربوط می‌شود. یک سفارش تجاری متکی به محصول، تولید و اقتصاد است.

گرافیک تبلیغاتی در رقابت اقتصادی شکل می‌گیرد
گرافیک تجاری به اندازه گرافیک فرهنگی مهم است اما دلیل بی‌توجهی به آن نبود رقابت میان تولیدکنندگان صنعتی و اقتصاد محلی است.
ابراهیم حقیقی - عکاس، معمار و طراح گرافیک - در این زمینه به مهر گفت: وضعیت یک اثر فرهنگی یا تجاری به سفارش مربوط می‌شود. یک سفارش تجاری که متکی به محصول، تولید و اقتصاد است باید آنطرفش درست باشد. اقتصادی که نتوانسته خود را از حالت محلی خارج کند و به تجارت بین المللی بپیوندد، قطعا نمی‌تواند برد خود را وسیع کند. برای همین فقط کاربرد درونی دارد.
وی در توضیح این مطلب افزود: این کاربرد درونی الان مشتری خودش را دارد. برای همین رقابت در آن موجود نیست. در تجارت باید رقابت باشد. گرافیک و تبلیغات وقتی می‌آید و رشد می‌کند که رقابت وجود داشته باشد. در حوزه اتومبیل، رقابت میان پراید و سمند هست و هردو فروش خود را دارند. پس رقابتی نیست و تبلیغ آن هم فقط به این دلیل است که حضور تبلیغاتی داشته باشند.
حقیقی در این مورد به مثال‌های دیگری پرداخت: هردو کارخانه‌های تولیدکننده این اتومبیل‌ها بودجه خاص خود را دارند و همیشه حمایت می شوند. اما در مورد اتومبیل‌های خارجی این رقابت موجود است. در مورد نوشابه‌ها رقابت چندانی موجود نیست. هر نوشابه یا پودری که تولید می‌شود، همه می‌خرند. درباره لبنیات نیز وضعیت به همین شکل است.
وی ادامه داد: طبق آمار وزارت بهداشت و کشاورزی مصرف سرانه لبنیات ما نسبت به آمار جهان پایین است. مصرف سرانه و تولید را باید با فرهنگسازی بالا برد. وقتی مصرف سرانه بالا برود، تولید نیز ایجاد می‌شود و به تبع آن رقابت شکل می‌گیرد وگرنه الان جز اینکه یک محصول تازه می‌آید، تنها برای معرفی آن تبلیغ نمی‌شود.
این معمار و عکس در مورد شرایط شکل‌گیری گرافیک تجاری عنوان کرد: وقتی گرافیک تجاری خواهیم داشت که بده بستان درست شده باشد. چاپ ما توسعه نمی‌یابد مگراینکه صادراتمان توسعه یابد. مخصوصا چاپ در حوزه بسته بندی. الان هنوز چاپ تتراپک‌هایی که در بسته‌نبدی‌های شیر و آب میوه استفاده می‌شود در ترکیه انجام می گیرد و بعد به ایران می‌آید.
وی در مورد دلیل اینکه چرا ابزار این نوع چاپ در ایران وجود ندارد، ابراز کرد: ماشین چاپ آن وارد ایران نشده است. شرکت تتراپک به همراه یکی دو شرکت دیگر که انحصار این پاکت‌های بهداشتی را در جهان می سازند، تا لب مرز ترکیه آمده‌اند ولی به ایران نیامده‌اند و سرمایه گذاری هم برای آن انجام نشده است. ما هزینه هنگفتی به ترکیه برای این چاپ‌ها می‌پردازیم.
منبع : مهرنیوز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج