لوکس با امضای ایرانی
رستورانی با معماری ایرانی، عربی و ترکی!
براي طراحي فضاي داخلي اين رستوران از تركيبي از المانهاي معماري ايراني، عربي و تركي استفاده شده است.
مجله منزل - ایمان جلیلی: خيليهايمان وقتي تصوير قبل و بعد از طراحي يك محيط محدود را كنار هم ميگذاريم، باورمان نميشود با چند ايده خلاقانه بشود چنين تغيير بزرگ و محسوسي ايجاد كرد. اما این ويژگي كار يك طراح است.
خيلي وقتها ديدن ايدههاي كسي كه دستي بر آتش دارد ميتواند به كساني كه دنبال راهي براي بهتر كردن فضاي زندگي يا كارشان ميگردند، نگاهي تازه بدهد.پروژه يك رستوران بزرگ حوالي خيابان ظفر تهران سوژه این ماه ماست؛ پروژه بزرگی که تیم طراحی براي دیزاین فضاها از تركيب چند ايده ماجراجويانه استفاده كرده است.
درباره طراح
علي ماهيصفت در رشته گرافيك و معماري داخلي تحصيل كرده است. كار او حالا طراحي داخلي است. براي اين شماره سراغش رفتهايم تا درباره يكي از پروژههاي ويژهاش با او گپ بزنيم.
چرا ورودی را جدا کردیم؟
در فضاي معماري داخلي در نظر داشتيم براساس معماري اصيل منطقه، قسمت ورودي براي رستوران طراحي كنيم كه مهمان به يكباره وارد فضاي اصلي نشود و با مقدمات طراحي داخلي در قسمت ورودي آماده نشستن در فضاي اصلي شود.
نخستين قدم انتخاب نقش و بافت سازماني براي اين مجموعه بود. گروه با بررسي نقوش سنتي هنرهاي منطقه به فرم گره چيني چوب ايراني رسيد؛ طرحي كه در فلزكاري اعراب و معماري ترك هم مشترك است. شمسه ١٢گوش ايراني در وسط اين گره به عنوان نشانه رستوران همراه خط دستنويس كتابت با قلم طراحي شد.
استفاده از اين نقش به در و ديوار محدود نشد بلكه به پيشنهاد تيم طراحي از اين نقش در پارچه لباس و دكمههاي نيروهاي خدماتي رستوران هم استفاده هنرمندانهاي شد.
سعی کردیم تمام جزئیات طراحی در بخش های مختلف تکرار شود و حتی در فضای سرویس بهداشتی ترکیب رنگ ها را حفظ کردیم.
اين رستوران قرار بود غذاهاي خاورميانهاي سرو كند براي همين طراحي فضاي داخلياش به نسبت مثلا يك رستوران ايتاليايي پيچيدگيهاي بيشتري داشت. طراحي داخلي و هويت سازماني اين مجموعه بايد در هنرهاي ايران، عرب و ترك مشترك ميبود و هويت آثار خاورميانه در كار حفظ ميشد.
همچنين بايد رنگهايي براي اين مجموعه در نظر گرفته ميشد كه در اين سه فرهنگ مشترك بود. همنشيني رنگها هم مسالهاي بود كه خيلي فكرمان را به خودش مشغول كرد. بعد از بررسي بيش از هفت چارت رنگي مشترك، رنگ سفيد به عنوان نماد پاكي و روشنايي، رنگ طلايي به عنوان نماد شكوه و رنگ لاجوردي به عنوان مكمل و كنتراست سفيد و طلايي انتخاب شد.
آينهها و شیشه های تراشدار آبي، قاب آينه خاتم، سنگ مرمر و آجر سفيد، جلاي ورق طلا و... همگي در كنار معماري مدرن و مينيمال شده خاورميانه يادآور هنرهاي بومي و ملي ايران است.
در تمامي طرحهاي رستوران اعم از كارهاي گرافيكي، بستهبندي غذاها، تبليغات و. . . از همين المانهاي مشترك استفاده شد. در معماري داخلي هم اين نقش در بافت ديوار، نقش درها، بافت شيشه نردهها، كاور تاسيسات، ساخت پنلهاي نور مخفي و. . . ديده ميشود حتی در آشپزخانه.
خط زيباي شكسته نستعليق استاد ساسان ابوالقاسمي با اجراي برجسته و ورق طلا روي پتينه ابر و باد يكي از ديوارهاي رستوران ايده ديگري بود كه با چراغهاي برنجي مشبك ايراني كه نماد فلزكاري و هنر سلجوقي و صفويه ايران است به خوبي ست شد.
شايد وجهتمايز اين رستوران با فضاهاي ديگر طراحي نماي آن باشد. اين طرح با اجراي استادانه عليرضا آستانه با خط شكسته نستعليق ايراني با شعري از خيام نيشابوري بهکار گرفته شد. نوشتهها از جنس ورق آهن با پوشش مخصوص فضاي خارجي انتخاب و اين طراحي نما با وسعت ١٣٠ متر مربع اجرا شده است.
نظر کاربران
کاش اسم و ادرسشو میذاشتین
پاسخ ها
رستوران ایسترن پالاس در ظفر بین ولیعصر و جردن
بیشتر شبیه فرهنگسرا شده تا رستوران
عالی و بی نظیر بود