این نامهای تجاری را برای شرکتتان انتخاب نکنید
یکی از مهمترین مراحل در تاسیس یک کسبوکار جدید انتخاب نام و لوگوی مناسب برای آن است که ممکن است اشتباهات زیادی در این مورد انجام شود.
۱- استفاده از نامهایی که دسترسی به آنها از دسترسی به تاکسی در شب سال نو هم سختتر است.
آیا نامی که انتخاب کردهاید قبلا استفاده شده یا خارج از دسترس است؟ اگر قبلا ثبت شده یا توسط شرکت دیگری مورد استفاده قرار گرفته باشد، شما نمیتوانید از آن استفاده کنید. برای مشاهده علائم و اسامی ثبت شده میتوانید به وبسایت مربوط به اداره ثبت علائم تجاری و اختراعات کشور خود مراجعه کنید، اما ثبت نشدن انتخاب شما در این سایت، صرفا به منزله قابل استفاده بودن آن برای شما نیست.
علائم تجاری میتواند طبق قوانین غیرمدون (عرفی) مورد استفاده قرار بگیرند یا طبق قانون كشور ثبت بشوند. اما برخی از آنها که توسط شرکتها استفاده میشوند، ممكن است به ثبت رسمی نرسيده باشند. بنابراین پیشنهاد میشود برای اطلاع از اینکه علامت انتخابی شما در جای دیگری استفاده میشود یا نه، از طریق شرکتهایی مانند Thomson Reuters که منابع و اطلاعات علائم و برندهای تجاری را جمعآوری میکنند، آن را پیگیری كنید.
مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که آیا دامنه مرتبط با این نام در دسترس هست یا خیر! (شما میتوانید برای آگاهی از در دسترس بودن آن به سایت دامنههای ثبتشده godaddy.com مراجعه کنید). همچنان در دسترس نبودن این دامنه نام انتخابی، به معنی این نیست که شما میتوانید از آن استفاده کنید. مانند برند Tesla که مالک دامین Tesla.com نیست، اما هر جایی که این اسم شنیده میشود، نام شرکت تسلا موتورز را تداعی میکند.
۲- استفاده از چاشنی مخصوص و منحصربهفرد برای پررنگ و لعابتر کردن نام شرکت تجاری.
هرگز در نام شرکت از نام خدمات و محصولات آن شرکت استفاده نکنید. در ابتدا همچنانکه شرکت به سمت توسعه و رشد پیش میرود که قطعا اینطور خواهد بود، شما ممکن است توجه مشتریان خود و درآمدی را که در مدت معین انتظار داشتید از دست بدهید. ثانیا؛ زمانی که نام محصولات عمده یا برچسب توصیفی خدمات را روی شرکت خود میگذارید، ممکن است طبق قانون برای ثبت آن در کسبوکارتان با مشکل مواجه شوید. اداره ثبت علائم تجاری و اختراعات ایالات متحده از ثبت نامهای تجاریای که در آنها از کلمات توصیفی استفادهشده اجتناب ميکند؛ یعنی اسامی که در آنها اجزای ترکیبی، ویژگی، عملکرد، مشخصه یا هدف استفاده اختصاصی از محصولی باشد را ثبت نمیکند.
در سال ۱۹۸۶ نام «Bed & Breakfast Registry» (رزرو تخت و صبحانه) بهعنوان نام تجاری مورد قبول واقع نشد؛ زیرا در آن ارائه خدمات رزرو محل اقامت و سایر موارد اینچنینی وجود داشت. همچنین در سال ۱۹۸۷ نام تجاری «Apple Pie» نیز برای يك برند عطر موردقبول واقع نشد. از سوی دیگر نامهایی که در آن توصیفی از محصول و خدمات نباشد ولی مرتبط با آن باشد، میتواند ثبت شود. بهطور مثال نام شرکت «Apple» اساسا در ارتباط با کامپیوتر و محصولات الکترونیکی آن نیست ولی حمایت قابل توجهی را دارا است. با این حال خط ظریفی میان متمایز و خلاق بودن یا مبهم و بیربط بودن وجود دارد. علاوهبر این باید از اسامی شعار مانند و کلیشهای که در اغلب نام شرکتها استفاده شده اجتناب کرد. مانند کلمات: همکاری، اهرم، اوج...، که در اثر استفاده زیاد معنی اصلی خود را از دست دادهاند و برای مشتریان کسلکننده شدهاند.
۳- انتخاب کردن نامهایی که طولانیتر از دماغ پینوکیو است
هر چقدر نام تجاری طولانیتر باشد، شانس کمتری برای به خاطر سپاری آن وجود دارد. اغلب نامهای به یادماندنی؛ مانند آمازون، اپل و... دارای دو یا سه کلمه هستند. حتی شرکتهای بزرگ که نامهای طولانی دارند، از نام کامل خود استفاده نمیکنند و علامت اختصاری آن را بهکار میبرند. مانند شرکت PricewaterhouseCoopers که از نام اختصاری PwC روی محصولاتش استفاده میکند.
۴- از انتخاب اسامیای همچون Seven-car روی محصولات خود اجتناب کنید.
اسامی از این قبیل ممکن است بسیار جذاب و ابتکاری باشد، ولی انتخاب آنها برای کسبوکاری غیر مرتبط موثر نخواهد بود.
۵- فراتر نرفتن از محل اقامت
اگر در آینده قصد دارید شرکت را در خارج از محدوده جغرافیایی خود توسعه بدهید، از آوردن توضیح جغرافیایی در نام شرکت که میتواند فعالیت آن را محدود کند، خودداری کنید. البته در اینجا هم خطوط ظریفی وجود دارد. از طرفی آوردن نام شهر در نام شرکت ممکن است توسعه بالقوه آن را محدود کند و از طرف دیگر میتواند جذابیت ایجاد کرده و آن شرکت را از شرکتهای مشابه در مناطق دیگر متمایز كند.
۶- انتخاب نامهایی که حتی خودتان هم نمیتوانید به درستی آن را تلفظ کنید.
حتما نامهای انتخابی را از لحاظ املایی چک کنید. وقتی در نام یک شرکت غلط املایی وجود داشته باشد، باعث میشود که شرکا، کارمندان و مشتریان بالقوه اعتماد خود را نسبت به تواناییهای شما از دست بدهند. حتی اگر این اشتباه املایی را توضیح دهید، مخاطبان خود را برای همیشه از دست میدهید.
«Whose Your Landlord» نامی است که یک شرکت املاک برای وبسایت خود انتخاب کرده است. انتخاب کلمه Whose به جای who's، یک اشتباه عمدی است که باعث میشود اجارهکنندگان احساس بهتری در اجاره ملک داشته باشند. (صاحبخانه شما کیست؟ - این صاحبخانه مال کیست؟) با این حال توضیحی برای کسانی که تعصب گرامری دارند در سایت وجود دارد.
۷- نام تجاری را در دست تست و آزمایش قرار ندهید.
قبل از آنکه نام خود را نهایی کنید در مورد بازخورد آن تحقیق کنید. کشف کنید که مخاطبان و مشتریان در مورد برند انتخابی شما چه نظر و احساسی دارند. یک لوگو مشابه با نامهای مختلف و با توجه به کسبوکارتان خلق کنید و در رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. یا حتی از روشهای علمی بیشتری برای آزمایش نام برند کسبوکارتان استفاده کنید. شما حتی میتوانید از طریق رسانههای اجتماعی نامهای انتخابیتان را به اشتراک بگذارید و در مورد آنها نظرسنجی کنید تا ببینید کدام یک از نامهای انتخابی شما، بیشترین موافقت را کسب خواهد کرد.
ارسال نظر