موفقیت با طعم شکلات
داستان موفقیت «نوتلا»؛ قهرمان صبحانه!
تولید نوتلا در بیش از۱۶ کارخانه از ایتالیا، آلمان، بلژیک، استرالیا، کانادا و برزیل گرفته تا هند، روسیه، آمریکا، ترکیه، آرژانتین، اکوادور و پورتوریکو؛ این محصول را به "قهرمان صبحانه" جهان مبدل کرده است.
روزهای گرسنگی پس از پایان جنگ جهانی دوم، دوران بسیار سختی برای ساکنان اروپا ایجاد کرده بود. کشورها و اداره کنندگان آنها همچنان درگیر مسائل مربوط به این رویداد تلخ بودند و شهروندان باید تاوان آن را با از دست دادن عزیزان، آوارگی و گرسنگی می پرداختند.
در چنین شرایطی یک نانوای جوان ایتالیایی که تبحری خاص در پخت انواع شیرینی داشت ایده ای را در ذهن خود پرورش می داد که در آینده زمینه ساز یکی از خوش طعم ترین های سفره صبحانه در تمام جهان شد. پیِترو فررو مقدار کمی از شکلات را با نسبت به مراتب بیشتر پودر فندق -و چند افزودنی دیگر دارای اهمیت کمتر- مخلوط کرده و فرمولی را ایجاد کرد که علاوه بر طعم عالی، از انرژی بالایی نیز برخوردار بود.
راز موفقیت پیترو را علاوه بر طعم خاص باید در همین ایده ترکیبی وی برای تهیه کرم شکلات فندقی جستجو کرد زیرا در آن روزها شکلات بسیار گران قیمت و حتی لوکس بود و هر کسی قدرت خرید آن را نداشت اما ترکیب میزان کمی از شکلات با حجم بیشتری از فندق، ایده ای بی نظیر برای خانواده فررو محسوب می شد.
ایده فررو و شکلات های خوشمزه فندقی هر روز مشتریان بیشتری داشت و همین ترکیب استثائی داستان موفقیت این خانواده ایتالیایی را شکل داد. فررو بزرگ طی ۵ سال از آغاز فعالیت خود (از ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۱) فعالیت خود را توسعه داد و محصول شکلاتی خوشمزه خود را با نام "سوپر کرم" روانه بازار کرد.
ظاهرا پیترو تنها فرد خلاق و فعال خانواده فررو نبود، پس از فریرو بزرگ نوبت به میکله رسید، کسی که از سال ها همراهی پدر آموزه های فراوانی را اندوخته و آماده آن بود تا مسیر موفقیت و طعم شکلات فندقی را کاملا برهم منطبق کند.
در رابطه با میکله فررو می گویند او بیش از آنکه همانند پدرش یک نانوا و شیرینی پز باشد؛ یک تاجر به دنیا آمده بود و این همان چیزی است که خانواده فررو بدان نیاز داشتند. میکله در سال ۱۹۶۳ دست به تغییراتی اساسی در تجارت خانوادگی فرروها زد. اولین کار، شناسایی نامی جذاب تر و البته اختصاصی تر برای محصول تولیدی بود. در این زمان نام آشنای "نوتلا" با توافق تمامی اعضای خانواده فررو بوجود آمد.
نوتلا به نوعی ترکیبی از Nuts به معنای آجیل و پسوند رایج ایتالیایی ella -همانطور که در واژه های آشنایی مانند موتزارلا (نوعی پنیر) و کارملا (در ایتالیایی به معنی نوعی شیرینی) استفاده می شود- بود.
میکله که اصول تجارت را به خوبی می دانست تمام توان خود را روی بازاریابی نام جدید و محصول تولیدی متمرکز کرد. وی در یکی ازنوشته های آن زمان خود آورده است: زمان آن بود تا تمام اروپا طعم استثنایی محصول خانوادگی فررو را بچشند.
اولین شیشه(ظرف نگهداری) کرم شکلات فندقی در ۲۰ آوریل سال۱۹۶۴ از خط تولید کارخانه فررو در شهر البا (ایتالیا) خارج شد. به لطف مدیریت و چشم اندازهای میکله، نوتلا با آن شیشه های دوست داشتنی خود، در میان خانواده های اروپایی جایگاه ویژه ای بدست آورد. اما این برای تحقق رویاهای میکله کافی نبود، نام انتخابی به سرعت وجهه ای بین المللی به این محصول بخشید و شیشه های نوتلا راهی بازارهای بین المللی شدند.
چند دهه مدیریت میکله بر مجموعه فررو، نتایج درخشانی را بدنبال داشت. تولید نوتلا در بیش از۱۶ کارخانه از ایتالیا، آلمان، بلژیک، استرالیا، کانادا و برزیل گرفته تا هند، روسیه، آمریکا، ترکیه، آرژانتین، اکوادور و پورتوریکو؛ این محصول را به قهرمان صبحانه جهان مبدل کرده است. هم اکنون شرکت فررو مالک زیربرندهای مهمی مانند کیندر و روچر است.
میکله فررو و مسیری که وی در راه موفقیت و ثبات کمپانی بزرگی چون فررو طی کرد، نمونه ای ارزشمند در دنیای اقتصاد و مدیریت به شمار می رود. میکله همانند پدرش فردی متین و آرام بود. روزنامه نگاران و نویسندگان دنیای تجارت بارها وی رابه عنوان فردی صادق در حوزه کسب و کار توصیف کرده اند. میکله پیوسته ضمن اشاره به روزهای دردناک جنگ جهانی و دوران سخت پس از آن؛ شرایط روز(گرسنگی و گرانی شکلات) را عامل اصلی ایجاد خلاقیت تولید فرمول اختصاصی خانواده فررو می دانست و هیچگاه آن را کاملا منحصر به ذهن و هوش پدرش ندانسته است. کارمندان نوتلا در تمام دوران، میکله را مدیری دلسوز و همیشه در دسترس توصیف کرده اند. میکله فررو اهمیت ویژه ای برای تبلیغات و بازاریابی محصولات قائل بود. نوتلا در دوران میکله یکی از قویترین مجموعه های تبلیغاتی و بازاریابی را در اختیار داشت و اهمیت این بخش برای مدیران گروه فررو همواره نتایج مثبتی را بدنبال داشته است.
رویترز درباره وی می نویسد: میکله همواره براساس اصول اخلاقی عمل می کرد. در سال ۱۹۵۷ میلادی به پست مدیر اجرایی منصوب شد و ۴۰ سال در این پست بود. حتی زمانی که اداره شرکت را به دو فرزندش واگذار کرد باز هم با هلیکوپتر به شرکت می آمد.
حجم کلی معاملات گروه فررو در سال ۲۰۱۴ بیش از ۸ میلیارد یورو اعلام شده است. این گروه تجاری بیش از ۳۰ هزار نیرو در اختیار دارد. مجله معروف فوربز در گزارشی مجموع ثروت فررو را ۲۰ میلیارد یورو اعلام کرده که ثروتمندترین گروه تجاری در ایتالیا محسوب می شود.
و اکنون؛ نکاتی خواندنی درباره نوتلا:
- در سال حدود ۳۶۵ میلیون کیلو کرم شکلات نوتلا در جهان مصرف می شود.
- نوتلا از یک شهر کوچک(البا) در شمال ایتالیا به قهرمان صبحانه جهان مبدل شد.
- نوتلا در ۱۶۰ کشور جهان مصرف می شود.
- گروه فررو سالانه بیش از ۲۵ درصد مجموع فندق تولیدی جهان را خریداری می کند.
- برای یک شیشه ۷۵۰ گرمی نوتلا برابر با ۹۷ عدد فندق مصرف می شود. برای شیشه ۴۰۰ گرمی ۵۲ عدد فندق استفاده می شود.
- هر ۱۰۰ گرم کرم شکلات نوتلا ۵۴۴ کیلوکالری انرژی دارد.
- هیتلر و جنگ جهانی عامل اصلی اعتیاد جهان به نوتلا هستند!
- هر ۲.۵ ثانیه یک شیشه نوتلا در سطح جهان به فروش می رسد.
هر سال پنجم فوریه به عنوان روز جهانی نوتلا نامگذاری شده است.
- کل نوتلا های فروش رفته طی یکسال، می توانند بیش از ۱۰۰۰ زمین فوتبال را بپوشانند.
- میکله فررو پس از مرگ سرمایه ۲۵ میلیارد یورویی و امپراتوری فررو را برجای گذاشت.
نظر کاربران
دسش درد نکنه عجب اختراعی...
خیلییییی خوشمزست البته خارجیش نه ایرانیش
با سلام،
آیا ما میتوانیم از این مطلب استفاده نماییم؟