چه کسانی عطر ۳۰۰ میلیونی می خرند؟
این روزها آنقدر برندهای تقلبی شبیه اصل شده اند که دیگر کمتر کسی قادر به تشخیص اصل از تقلبی است.
روزنامه هفت صبح: این روزها آنقدر برندهای تقلبی شبیه اصل شده اند که دیگر کمتر کسی قادر به تشخیص اصل از تقلبی است. این موضوع علاوه بر لباس، کفش، کیف و ... در مورد عطر به خصوص برندهای مطرح در بازار هم صدق می کند.
دیروز رییس اتحادیه واردکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات نیز به این موضوع اشاره کرده بود که حتی واردکنندگان ادکلن هم نمی توانند ادکلن های اصل را از تقلبی تشخیص دهند؛ برای همین میزان ورود عطرهای تقلبی زیاد شده است.
از یک طرف قیمت عطر به خاطر افزایش نرخ ارز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر برندهای تقلبی در بازار بیداد می کنند. به همین دلیل مردم ترجیح می دهند برندهایی را بخرند که تقلبی در آنها کمتر است یا اصلا وجود ندارد.
در حال حاضر عطرهای لوکس به خاطر قیمت بالا، تعداد محدود تولید و به صرفه نبودن تولید تقلبی آن؛ موجی ایجاد کرده که نه تنها در ایران بلکه در دنیا مردم به سمت این عطرها گرایش پیدا کرده اند. در این گزارش، هفت صبح علاوه بر اینکه به موج تازه توجه مردم به عطرهای لوکس پرداخته، سعی کرده راهنمای کوچکی درباره انتخاب عطر، انواع عطر و اینکه چطور می شود عطر اصل و تقلبی را از هم تشخیص داد، تهیه کند.
طبقه بندی اولیه عطر
همانطور که رنگ ها از ترکیب چندرنگ اصلی تشکیل می شود، بوها هم همین ویژگی را دارند و از ترکیب چند بوی اصلی شکل می گیرند. بوی چوب (ادویه ها را هم شامل می شود)، گل (میوه و برگ را هم دربر می گیرد)، خنک و خاورمیانه ای چهار بوی اصلی هستندکه در تمام عطرها چه لوکس، چه اصل و چه تقلبی کاربرد دارد.
این چهار مدل دارای طیف وسیعی هستند و هر عطری با ترکیبی از این چهار سرشاخه اصلی به وجود می آیند اما یک نوع از این سرشاخه ها، در یک عصر قالب است و معمولا هر کدام از این چهار طیف اصلی برای یک فصل مناسب هستند عطر خنک برای تابستان، گلی برای بهار، خاورمیانه ای زمستان و چوب برای پاییز است.
ترتیب عطرها از نظر ماندگاری و پخش بو
عطرها به ترتیب ماندگاری و غلظت عصاره پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن هستند اما از نظر پخش به ترتیب ادکلن، ادوتویلت، ادوپرفیوم و پرفیوم قرار می گیرند. یعنی هر چقدر الکل عطری بیشتر باشد میزان درصد پخش آن بیشتر است؛ اما ماندگاری اش در طول روز کمتر می شود.
اگر زمانی حس کنید که عطر تقلبی میزان ماندگاری اش از عطر اصلی بیشتر است، به این خاطر است که آنها درصد الکل عطر تقلبی را کمتر می کنند تا از این طریق احتمال تشخیص تقلبی بودنش کمتر شود و به همین دلیل مصرف کننده به اشتباه می افتد.
چرا عطر باید براساس فصل و موقعیت باشد؟
عطر به شکل مستقیم با حس در ارتباط است و باعث می شود از طریق بویی که می دهید طرف مقابل، روی شما قضاوت کند؛ به همین دلیل بوی عطر اولین شناخت و حس از یک فرد را به وجود می آورد و باعث قضاوت می شود. پس سعی کنید عطر مورد نظرتان را درست انتخاب کنید.
برای انتخاب درست، علاوه بر سلیقه، لازم است مشاوره درستی هم داشته باشید که متاسفانه آنطور که باید مشاوره مناسب صورت نمی گیرد چون کسانی که می خواهند عطر بفروشند بیشتر سعی می کنند روی عطری مشاوره بدهند که می خواهند آن را بفروشند.
در زمان خرید بد نیست مقداری اطلاعات اولیه داشته باشید تا طیف انتخاب تان کوچکتر شود و کمتر سردرگم شوید. متاسفانه طرز فکر عموم مردم به شکلی است که هر کس باید بوی خودش را بدهد، یعنی می خواهد با بوی این عطر او را بشناسند.
این را بدانید که قرار است عطری که استفاده می کنید، خودتان هم از آن لذت ببرید. مثلا بهتر است عطر را به گردن نزنید چون فاصله گردن تا بینی کم است و دیگر خودتان بو را حس نمی کنید و باعث می شود دائما عطر خود را تجدید کنید. قرار است عطر بزنید تا خودتان هم لذت ببرید، پس بد نیست که هر چند وقت یک بار برای تنوع عطرتان را عوض و بار دیگر عطر همیشگی تان را استفاده کنید؛ همانطور که برای غذا خوردن لازم است تنوع بدهید و دوست دارید غذاهایی که تا به حال نخورده اید را امتحان کنید.
* بعضی وقت ها ممکن است این تصور به ذهن شما برسد که چرا عطر گران می خرید اما باز هم بوی آن باقی نمی ماند. اولین نکته این است که باید در زمان خرید به فصلی که می خواهید از عطر استفاده کنید دقت داشته باشید. مثلا در فصل گرما از عطر گرم استفاده نکنید، چون هوا به اندازه کافی گرم است و استفاده از این عطر باعث می شود حس خوبی نه به خود نه به اطرافیان بدهید. این حس باعث می شود که تصور کنید یا بوی آن باقی نمانده یا حس خوبی به عطری که خریده اید نداشته باشید.
* وقتی عطر را روی دست می زنید آن را به شکل دورانی روی پوست نمالید چون بوهایی که از عطر منتشر می شود باید به ترتیبی که تعیین شده منتشر شود. با این کار شما آن بویی که برای ماندگاری است بالا می آورید و برای همین ماندگاری از بین می رود و شما تصور می کنید که عطرتان ماندگار نیست.
* برای خرید عطر وقت بگذارید و عجله نکنید. ۱۰ مدل بو را در یک لحظه امتحان نکنید چون مطمئن باشید متوجه نخواهید شد چه عطری را باید بخرید. به خودتان فرصت بدهید. شما در حال خرید کالای لوکس هستید؛ برای همین باید آنچه را که می خرید دوست داشته باشید و به درستی از آن استفاده چنید چون آنقد رهم ارزان نیست که اگر خوشتان نیامد آن را به سادگی کنار بگذارید.
* آنچه که بوی عطر را تغییر می دهد و از بین می برد نور خورشید و گرما است. اگر عطر را در یخچال نگهداری کنید تا زمانی که تمام شود، برای شما ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
چرا عطر اصل می خرید؟
شاید وقتی که عطر تقلبی می خریداحساس کنید هم بو و هم مانگاری اش با اصل اتفاق شاید از نظر مالی به صرفه باشد و شما به این فکر کنید که عطر اصل بیشتر پولی که می گیرد پول برند و مارک آن باشد اما باید این نکته را به شما بگوییم که برندی که تنها در کار تولید عطر است، تمام تلاش خود را می کند تا از بهترین بوها، آن هم کاملا طبیعی و بالاترین کیفیت استفاده کند و دیگ رخبری از مواد شیمیایی نیست و تمام مواد استفاده شده طبیعی هستند.
این در حالی است که همان عطر از نوع تقلبی اش برای اینکه برایش به صرفه باشد؛ از کیفیت پایین تر و مواد شیمیایی استفاده می کند. مثلا ممکن است عطر تقلبی که روی لباس تان استفاده می کنید رد آن روی لباس بماند یا باعث قرمزی پوست تان شود.
البته زمان خرید عطر روی آن را حتما بخوانید که برای پوست طراحی شده یا برای لباس چون ممکن است عطر اصلی هم وجود داشته باشد که برای لباس طراحی نشده و وقتی از آن برای لباس استفاده کنید، رد آن روی لباس بماند.
از طرف دیگر عطرهای اصل طوری طراحی شده که از مواد ضد آلرژی استفاده کرده اند. برای همین شما علاوه بر اینکه در عطر لوکس و اصل؛ پول برندآن را هم می دهید مطمئن خواهید بود که از بهترین مواد اولیه تشکیل شده است.
گوچی، چنل، دیور، بولگاری، ورساچه و ... برندهای لباس هستند و تخصص اصلی آنها عطر نیست. آنها از برند لباس و کفش شان برای فروش عطر استفاده می کنند و محصولی را برای عامه مردم به بازار می دهند و وقتی چنین کاری می کنند به فکر فروش بالای محصول شان هستند اما برندهای تخصصی عطر لوکس، فکرشان این نیست.
آنها می گویند یک محصول با کیفیت و گرانقیمت تولید کنند اما حاشیه سود را بالا ببرند. مثلا شیشه عطر را از بهترین کیفیت می سازند. بسته بندی را با کیفیت می کنند. شیشه ها و درهای آن را دست ساز می کنند یا به جای مقوا برای جعبه از چوب و چرم استفاده می کنند تا لوکس تر شود. این کار باعث می شود تا برای کسی که می خواهد تقلبی آن را بزند به هیچ عنوان صرف نداشته باشد.
تفاوت عطر اصلی و تقلبی
* از مرکز معتبر خرید کنید: دیگر با این شباهت های بی چون و چرای برندهای اصلی و تقلبی، تنها راهی که می شود اصل را از تقلبی تشخیص داد از طریق بارکد آن است و اینکه شماره منبع اش را در سایت رسمی اش چک کنید تا مطمئن شوید آنچه می خرید اصل است. بهترین پیشنهادی که می شود به شما در زمینه خرید عطر اصل کرد این است که از جاهایی عطر بخرید که به آنها اعتماد داریدو به لحاظ اخلاقی بدانید در کارش تقلب نیست.
فروشگاه هایی که برندهای اصلی در آنها یافت می شود می توانید با اطمینان بیشتری از آن خرید کنید: فروشگاه نوبهار (۲ شعبه)، روزا (۸ شعبه)، جمال، شقایق (۲ شعبه) و گالری عطر کیا در مشهد است.
* به قیمت ها توجه کنید: عطر اصل چون کالای لوکس است و ارز دولتی هم ندارد. اگر به شکل قانونی وارد کشور شود قیمت بالایی پیدا می کند چون باید ۷۰ درصد دگمرک پرداخت کند و ۳۰ درصد هم سود فروشنده است؛ پس وقتی عطذری که با ورود قانونی به ۶۰۰ هزار تومان می رسد و وقتی می بینید همان برند در بازار ۲۵۰ هزار تومان است قاعدتا باید تقلبی باشد اما در عطرهای لوکس چنین اتفاقی نمی افتد.
در همه جای دنیا قیمت عطر براساس درآمد سرانه مردم قیمت گذاری می شود و ۲۵ درصد از قیمت فروش، سود فروشنده است. به عنوان مثال عطری که در ایران به قیمت ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان است در دبی ۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان به فروش می رسد.
* میزان عطرهای موجود در بازار: برندهایی که کارشان تولید عطر است معتقد هستند عطرشان از نظر کیفیت بالا و از نظر کمیت کم باشد. پس آنهایی که تقلبی می زنند روی عطری سرمایه گذاری می کنند که تولید بالایی دارند نه برند عطری که در روز ۱۰۰ شیشه است و در سال ۳۶۵۰۰ شیشه تولید و در کل دنیا پخش می شود و ۹۰ درصد عطرفروشی های دنیا ندارند و اصلا نام آن هم به گوششان نخورده و قیمت آن آنقدر بالاست که ۹۰ درصد مردم دنیا هم نمی توانند آن را بخرند.
انتخاب عطر براساس موقعیت
* شغل: عطری که سر کار استفاده می کنیدبهتر است با عطری که در میهمانی می زنید متفاوت باشد. عطر محل کار باید صمیمی و ملایم باشد و در برخورد اول ضربه ای عمل نکند؛ به خصوص در شغل هایی که با ارباب رجوع در ارتباط است.
به عنوان مثال یک کارمندبانک نباید عطر تلخ و گرم استفاده کند چون ارباب رجوع ناخودآگاه نسبت به آن فرد گارد می گیرد. اگر عطر ملایم بزنید با آن بود می تواند ارتباط بهتری برقرار کند.
بهتر است عطرهای تند، تلخ و گرم سر کار استفاده نشود چون با آدم های مختلف سر و کار دارید و همانطور که گفته شد اولین احساس از بوی عطر به طرف مقابل منتقل می شود و چه بهتر است این حس در دیدار نخست تند و ضربه ای نباشد.
* میهمانی: عطری که در میهمانی زده می شود بستگی به نوع میهمانی دارد. میهمانی های رسمی براساس نوع لباس هم فرق می کند. مثلا کت و شلوار یا جلسات کاری که قرار است موضع خود را به شکل محکم مشخص کنید باید عطر تلخ و گرم بزنید.
بوی تلخ، قدرت و غرور را می رساند اما در میهمانی های معمولی بهتر است از عطر ملایم و خنک استفاده کنید. اگر میهمانی در فضای باز برگزار می شود توصیه می کنیم عطر تلخ و گرم بزنید چون فضای باز باعث می شود بود، به شکل ملایم پخش شود اما اگر ملایم بزنید در فضا گم می شود و بویی به مشام نمی رسد.
* سن و سال: سن و سال از جمله معیارهایی است که باید در انتخاب عطر به آن توجه کنید. معمولا سازنده های عطر بر روی شیشه به عنوان پیشنهاد اینکه عطر برای چه سن هایی مناسب است را می نویسند. در کل هر چه سن پیاینتر باشد، عطر ملایم، خنک، میوه ای، برگی و گلی بهتر است. سن هر چه بالاتر می رود، ادویه و چوب وارد آن می شود و برای این سن مناسب تر است.
نکته
این جدول نام برندهایی است که به عنوان عطر لوکس در ایران و جهان مطرح هستند. اگر دقت کنید هیچ کدام از این نامه ها برندهای معروفی نیستند اما برای عطربازها و کسانی که به دنبال عطر اصل هستند، شناخته شده اند.
نام عطرهای لوکس موجود در بازار |
توضیح |
قیمت به تومان |
* Montale |
برندی است که از سال 1795 تولید می شده و برای ناپلئون عطر تولید می کرد. عطرهای الیزه (همسر) و هلن (دختر) از جمله زیرمجموعه های این عطر هستند. |
390,000 |
Rance |
|
۳۸۰,۰۰۰ تا ۷۰۰,۰۰۰ |
Teo Cabanel |
صاحب این برند دست ساز؛ سلطان قابوس، پادشاه عمان است. |
۲۰۰,۰۰۰ تا ۴۰۰,۰۰۰ |
Amouage |
|
700,000 تا 1,200,000 به بالا |
Shaik |
|
۶۰۰,۰۰۰ تا ۱,۴۰۰,۰۰۰ به بالا |
YYY |
|
800,000 تا 1,200,000 |
MDCI |
|
۱,۶۰۰,۰۰۰ تا ۲,۲۰۰,۰۰۰ |
* Morley |
|
700,000 تا 1,300,000 |
* Creed |
|
۷۰۰,۰۰۰ تا ۷۰۰,۰۰۰ |
Growth Smart |
گرانترین برند موجود در بازار ایران که فقط یک شیشه ۳۰۰ میلیونی از آن به بازار وارد شده اما هنوز کسی آن را نخریده |
۱,۲۰۰,۰۰۰ تا ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
زیرنویس عکس ها
- گرانترین عطر دنیا که ۲۱۰ هزار دلار قیمت دارد و نمونه آن در ایران وجود ندارد.
- این برند در گذشته برای ناپلئون عطر تولید می کرد. مدل های این برندتا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارند.
- از این برند نمونه های تقلبی هم وجود دارند اما قیمت اصل آن تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نوسان است.
ارسال نظر