دشمنان بهره وری را بشناسید
اگر فرصت سرخاراندن ندارید...
آیا شما هم در طول روز فرصت سر خاراندن ندارید اما شب که فعالیت های روزمره خود را مرور می کنید پی می برید که کار مفید چندانی انجام نداده اید؟
روزنامه هفت صبح - پوریا عطاریان: آیا شما هم در طول روز فرصت سر خاراندن ندارید اما شب که فعالیت های روزمره خود را مرور می کنید پی می برید که کار مفید چندانی انجام نداده اید؟ اگر اینطور است احتمالا عادت هایی دارید که بدون اینکه متوجه آنها باشید بهره وری شما را به شدت کاهش می دهند. در فهرست زیر به برخی از این دشمنان بهره وری اشاره شده است.
۱- گشت زدن در اینترنت
این روزها بیشتر افراد در محل کار به اینترنت دسترسی دارند و به همین خاطر به محض اینکه سوالی به ذهن شان خطور می کند به سرعت در اینترنت به دنبال پاسخ آن مخ گردند. در چنین مواردی ممکن است شما یک ساعت را پشت رایانه سپری کرده باشید اما تنها حدود یک چهارم این زمان به کاری مفید اختصاص یافته باشد.
بهترین راه حل برای چنین مشکلی این است که مواردی که در زمان کار به ذهن شما خطور می کند را روی یک برگ کاغذ بنویسید و در زمان استراحت به بررسی آن موارد در اینترنت بپردازید.
۲- پاداش برای تحقق اهداف
یکی از شیوه هایی که افراد برای تحقق اهداف شان به کار می برند، در نظر گرفتن پاداش است. برای مثال فردی که شش روز در هفته رژیم می گیرد در روز هفتم به عنوان پاداش، هر غذایی که دوست دارد را می خورد. چنین دستورالعملی ممکن است مفید باشداما می تواندهمزمان تحقق اهداف را نیز مشکل تر کند.
برای مثال اگر شما یک ماه صرفه جویی کنید و سپس به عنوان پاداش برای خود کفشی گرانقیمت بخرید همه نتایج صرفه جویی های گذشته را به باد داده اید. به همین خاطر بهتر است عادت های درست را به بخشی از شخصیت خودتبدیل کنید. برای مثال به فردی تبدیل شوید که کم خوری یکی از ویژگی های او است نه فردی که کم خوری را تحمل می کند تا بتواند یک روز در هفته خوشمزه ترین و چرب ترین غذای ممکن را بخورد.
۳- انجام مهمترین کارها در آخرین زمان
سخت ترین و مهمترین امور معمولا کمی دلهره ایجاد می کنند|، علاوه بر این یک فرد شاید تصور کند بهتر است ابتدا اموری کم اهمیت را انجام دهد و سپس با تمرکز کامل به سراغ مهمترین کار برود اما حقیقت این است که در بسیاری از این موارد، انرژی و انگیزه کافی برای انجام مهمترین کار باقی نمی ماند. به همین خاطر، هر چقدر هم سخت، تلاش کنید که در ابتدای روز به سراغ مهمترین امور بروید.
۴- جلسات بی پایان
از جلسات کاری در شرکت های بزرگ گرفته تا جلسات هیات مدیره ساختمان، می توان نمونه های بسیاری از جلسات نه چندان مفید را یافت. اگر شما هم مجبورید طی هفته در بسیاری از چنین جلساتی شرکت کنید احتمالا بخش قابل توجهی از زمان مفید خود را از دست می دهید. تا آنجا که می توانید از حضور در جلسات بیهوده اجتناب کنید و زمان آنها را به گونه ای تنظیم کنید که با امور اصلی شما تداخل نداشته باشند.
۵- انجام چند کار به صورت همزمان
شاید به نظر برسد که انجام چندین امور آن هم به طور همزمان اقدامی مفید برای صرفه جویی در وقت و افزایش بهره وری است اما معمولا چنین اقدامی نه تنها به سریع تر انجام شدن کارها کمک چندانی نمی کند بلکه به نتیجه کار نیز آسیب می رساند.
در واقع یک تحقیق علمی نشان داده که تنها دو درصد افراد می توانند به طور موثر چندین کار را به طور همزمان انجام دهند. اگر تصور می کنید که جزو این دو درصد هستید که بسیار عالی اما در غیر اینصورت بهتر است که امور را به صورت تفکیک شده انجام دهید.
ارسال نظر