هیاهوی تبلیغاتی در نمایشگاه کتاب
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که نسبت به سالهای گذشته ازهیاهوی تبلیغاتی بالا اما بی سرو سامانی برخوردار است.
نکته جالب تر،لباس های متحد الشکل ، رقابت ها و تقلید های تبلیغاتی تمام ناشران است در برابر تبلیغات قدیمی ترین ناشر کتابهای کنکور و بنیان گذار کلاسهای کنکورکه فقط شامل بنرهای زیبایی در سراسر نمایشگاه و عاری از هرگونه هیاهویی است که این سکوت، بازدید کنندگان را بیش از سایرناشرین به سوی خود جذب می کند. استقبال از این غرفه، تداعی کننده آن است که استراتژی تبلیغاتی که این ناشر برای خود در نظر گرفته است بیش از سایرین بر اساس تحقیقات علمی انجام شده است.
به سمت شبستان که می روی، بنرهای تبلیغاتی بانکها همراه با گروه موسیقی که در زیر این بنرها ایستاه و آهنگ می نوازند، نگاه هر بازدید کننده ای را به سوی خود می کشاند اما سوالی که مطرح می شود ، سنخیت این تبلیغات با آهنگ نواخته شده و مکان قرار گیری این بنرها است.
با این وجود،ورود تکنولوژی های نوین از جمله نصب LCDهای تبلیغاتی درمسیر حرکت بازدیدکنندگان و اکران تبلیغات نمایشگاه به هیاهوی تبلیغاتی آن دامن زده است .
ایستگاه پرازدحام متروی مصلی وگیت های مسافران نیزپر شده است از بنرهای تبلیغاتی بی سر و سامان و بروشورهایی که تقریبا هیچ بازدیدکننده ای از آن استقبال نمی کند.
هنوز هزینه ای برای بروشورهایی که زیر پای مسافران لگد مال می شود و تقریبا هیچ بازخوردی برای ناشرانی که این هزینه را پرداخت کرده اند،برآورد نشده است وطی یک تحقیق میدانی که خبرنگار ام بی ای نیوزاز بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران به عمل آورده است، به نظر می رسد که برای این تبلیغات تقریبا هیچ کمپین علمی اجرا نشده است.
اینجا نمایشگاهی در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی خود است که می توانست با برنامه های تبلیغاتی علمی و هدفمند خود ،سرنوشت یک ساله ناشران را به نفع آنان و جامعه کتاب خوان کشور رقم زند در حالی که بیش از آنکه بتواند این هدف را محقق کند، به سردر گمی مخاطبان خود دامن زده است...
منبع : MBAnews.ir
ارسال نظر