نان شب مداحان ایرانی از کجا تامین میشود؟
با آغاز ماه محرم و رواج دوباره هیئات و دستههای عزاداری، صدای نوحه مداحان بیشتر از تمام روزهای سال از بلندگوها پخش میشود.
برترینها: با آغاز ماه محرم و رواج دوباره هیئات و دستههای عزاداری، صدای نوحه مداحان بیشتر از تمام روزهای سال از بلندگوها پخش میشود. البته این قشر همواره با یک پرسش اساسی از سوی مردم مواجه بودهاند و آن هم راه درآمدشان هست. برخی اعتقاد دارند که در راه مذهب و به خاطر امام حسین درآمدی از این راه ندارند و برخی دیگر ظاهرا دارند. البته در قانون برای این موضوع، بند یا تبصره خاصی تعریف نشده و هر کس بنا به اعتقادات درونی خود تصمیم میگیرد و البته چنین فضاهایی همیشه با ابهام و پرسش انبوهی مواجه میشوند.
مطهره شفیعی در گزارشی با عنوان «درآمد مداحان از کجاست؟» به منابع درآمدی و مشاغل مختلف چند مداح مشهور کشور پرداخته است.
نمیتوان منکر نقش و تاثیرگذاری مداحان بر جامعه شد و حتی در رژیم گذشته هم جایگاه خود را داشتند. با پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه مداحان در عزاداری ها و مراسم مذهبی مهمتر هم شد اما برخی اقدامات سبب انتقاد از این قشر شد چرا که مداحان در بسیاری مواضع الگوی جوانان هستند و بخشی از جامعه تاثیرپذیر از آنچه هستتد که مداحان از پشت تریبون بیان میکنند. ورود مداحان به حوزه سیاست، حمایت از یک گروه و تخریب رقیب از جمله آفتهای مداحی است که مورد نکوهش بزرگان قرار گرفته است . موضوع دیگری که مورد توجه جامعه قرار دارد به درآمد آنها مربوط است. این موضوع زمانی بیش از گذشته سوال برانگیز میشود که مداحان به انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور میپردازند به عنوان نمونه سعید حدادیان، مداح مشهور به تناقض «ادعای افزایش درآمد دولت و فروش نفت با خالی شدن سفرههای مردم» پرداخته و گفت فروش نفت افزایش داشته، میزان آن هم بیشتر شده، پولها هم دریافت میشود، اما این پولها کجاست؟ نمیتوان با این پولها برنج را ارزان کرد؟
از آجرپزی تا تیراندازی
چندان مورد قبول نیست که مداحان از طریق مداحی چرخ زندگی خود را بچرخانند. دیروز مهدی برزگر شریک اقتصادی حاج محمود کریمی مداح اهل بیت(ع) و یکی از صاحبان کارخانه آجرسازی در نزدیکی بوئینزهرا در استان قزوین میگوید: شاید برخی از مردم تصور میکنند مداحان و ذاکران اهل بیت با روضهخوانی در مجالس مختلف پولهای کلانی میگیرند. تصوری که حتی از آن به عنوان پاکت پول یاد میشود و میگویند بعد از پایان مراسم پاکت پول به مداح داده میشود، اما هستند مداحان و ذاکرانی که کار اقتصادی میکنند و هیچگاه از راه مداحی و روضهخوانی امرار معاش نمیکنند. آنها خودشان را وقف امام حسین(ع) کردهاند و در کنار آن با کار و فعالیت اقتصادی در کنار امرار معاش، دستگیر افراد نیازمند هم میشوند. شاید خیلیها ندانند، یکی از کسانی که کارخانه آجر را راه انداخت و سالهاست در آنجا فعالیت میکند، حاج محمود کریمی است. برخلاف تصور عدهای که فکر میکنند حاج محمود از راه مداحی و روضهخوانی درآمد دارد ایشان نان خود را فقط از همین راه و از همین آجرها درمیآورد. برای اینکه شکل کار را از سنتی به صنعتی دربیاوریم نیاز به وام بانکی داشتیم.
البته مهمتر از درآمد محمود کریمی حاشیهای است که در سال 92 ایجاد شد. حاج محمود کریمی ساعت 3 بامداد روز 5 دیماه در اتوبان بابایی با یک خودروی 206 تصادف میکند. این تصادف که میتوانست مانند صدها نمونه دیگر مثل آن با کروکی و مراجعه به بیمه حل شود به مشاجره و درگیری لفظی میکشد. گزارش مورد نظر حاکی از این است که ادامه این درگیری به نقاط خطرناکی کشیده میشود چرا که مداح معروف و همراهانش که در خودروی تویوتا بودند کلت میکشند. دی ماه 92 اژهای دادستان وقت کل کشور گفت: «پرونده شلیک منتسب به مداح معروف همچنان در حال رسیدگی است و این در حالی است که فرد همراه آقای کریمی شلیک گلوله را به گردن گرفته است.»
حجره ارضی در بازار پارچهفروشها
منصور ارضی که سالهاست بسیاری از عزاداریها با صدای او عجین شدهاند علاوه بر اینکه مداح و روضهخوان صنف لباس فروشهاست، در کسب و کار هم اهل همین صنف است. در بازار پارچه فروش ها حجره دارد و اینطور که شنیده میشود، ابوالفضل بختیاری (داماش) که او هم از مداحان کشور است، علاوه بر کارهای خودش، کمک دست پدرزن در این کار هم هست.
استاد معارف شد
سعید حدادیان سیاسی ترین مداح کشور (طبعا پس از منصور ارضی) در یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور مشغول به کار است. سعید حدادیان که به اظهارنظرهای بعضا تند و سیاسی در جلسات روضه خوانیاش شهره است، خارج از حسینیه و هیئت، در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران کار می کند و البته در همین دانشگاه هم برخی دروس مرتبط با معارف را تدریس میکند.
از سوسیس تا چوب
سال 92 عنوان شد عبدالرضا هلالی در حوالی میدان گمرک به تجارت چوب در حجره شخصیاش مشغول است. گویا در این تجارت با حیدر توکل از دیگر مداحان تهران شریک است و با هم در کار خرید و فروش چوب مشغول هستند. در همان مقطع گفته شد جواد مقدم به کار تذهیب مشغول است و کارگاهی هم برای همین کار دارد. مقدم گاهی اوقات، کارهای تذهیبش را در برخی نمایشگاهها به نمایش می گذارد و در کسب و کار با محصولات هنریاش هم مثل مداحیاش جدی است. خودش میگوید: راستش ما یک زمانی وارد کار سوسیس- کالباس و مواد پروتئینی شدیم. بعدش تصمیم گرفتم کنارش یک ساندویچفروشی هم داشته باشم. اما بعد از مدتی دیدم به قول معروف این کار، کار ِما نیست. اما واقعیت این است که حس کردم این شغل با فضای مذهبی جور درنمیآید. فضایی که داشت و رفتوآمدهایش. به هرحال مردم نمیپسندیدند یکی مثل من تو کار فروش ساندویچ باشد. حسم حس خوبی نبود و بیخیالش شدم. با یکی از دوستان زدیم تو کار تجارت چوب. صادرات و واردات. با دوستان شریک شدهام و در این زمینه فعالیت داریم.
در محرم امسال تلویزیون تصمیم گرفته با برنامه استعدادیابی«حسینیه معلی» در زمین تربیت مداح برای نسلهای حال و آینده قدم بردارد و رفته رفته باید شاهد گسترش تلنتشوهای مذهبی آیینی از قاب تلویزیون باشیم.
محسن حسام مظاهری درباره اقدام متفاوت صداوسیما درباره پخش برنامه استعدادیابی از تلویزیون مینویسد:
برنامهی «حسینیهی معلی» که این شبها از شبکه سوم سیما پخش میشود، اولین نمونهی حرفهای یک تلنتشوی مذهبی ـ آیینی در تلویزیون ایران است. برنامهای با محوریت استعدادیابی مداحی و نوحهخوانی و با داوری سه مداح مشهور (سعید حدادیان، مجید بنیفاطمه و مهدی رسولی) و یک شاعر ـ مداح مشهور تهرانی: محمد صمیمی. برنامهای که در مرز تلنتشو و «آیین تلویزیونی» حرکت میکند. هم استعدادیابی است هم روضهی تلویزیونی. توضیحات مکرر مجری برنامه خطاب به بینندگان که «انتظار برنامهی حرفهای نداشته باشید» تأکید بر این حرکت در مرز است.
معلی البته نخستین برنامهی تلویزیونی استعدادیابی مداحی نیست؛ پیشتر برنامهی «وجیها للحسین» در شبکهی «الکفیل» عراق با همین موضوع اجرا شده و بازتابهای وسیعی ازجمله در فضای کاربران ایرانی پیدا کرده بود. از فرم برنامه و استودیو و صحنهآرایی و... کاملاً مشخص است که وجیها للحسین الگویی پیش روی سازندگان معلی بوده است.
«معلی» امتداد مسیری است که با ظهور سبکهای جدید مداحی از میانهی دههی ۱۳۷۰ و استقلالیابی و تثبیت مداحی پاپ (عامهپسند) در یک دههی بعد آغاز شده است. روند تغییرات فرهنگی اجتماعی پرشتاب و گستردهای که جامعهی ایران پس از جنگ تجربه کرده است؛ از رشد شهرنشینی و توسعهی طبقهی متوسط تا تحولات سبک زندگی و گسترش رسانههای نوین، در کنار تغییرات جمعیتی و قدرتیافتن خردهفرهنگ جوانان که زمینهساز ایجاد نیازهای تازه و تغییر ذایقه در حوزهی زیست دینی و بهتبع آن تحولاتی مهمی در فرهنگ مذهبی و مناسکی بوده است.
درهرحال آنچه امروز با آن مواجهایم محصول یک راه طیشده است و هرگونه خوانش و ارزیابی و فهم و تفسیر آن باید در بافت و زمینهی خودش صورت گیرد. سنجش این پدیده با معیارهای نوستالژیک «مداحی سنتی» ماحصل خطای شناختی و عدم درک تغییرات رخداده در فرهنگ و سبک زندگی مذهبی بهویژه در جوانان مذهبی شهری و پیامدها و لوازم سیاستگذاریها و اقدامات در عرصهی تبلیغ دینی است.
نظر کاربران
ما هم باور کردیم
پاسخ ها
همه میدونن درامد اصلی مداحان از گریه مردم در میاد
هر سال محرم در ایران
بندگان خدا.
به شما ربطی نداره اصلا
پاسخ ها
چطور کارای ما به تو ربط داره
آهاااا اینجور جاها به تو ربطی نداره میشه! خب دست این ها سرمایه های متعلق به مردم ایرانه چطور ربط نداره!
چطور تا زیر تخت خواب ملت به شما و ایشون و امثالهم ربط داره به ما ربط نداره ؟ استش دیگه نمیتونید فکر مردم رو هم قفل بزنید . همه چی مشخصه و معلوم
همش دروغه...
احتمالا اینها هم وقتی درب یخچالشون باز میشه شرمنده خانواده میشن .
پول کارخونه رو از کجا آورده زده
از تو جیب مردم در آورده دیگه...
از جیب ملت در میارن
خوب باور نکن.تو هم برو مداح شو پول مفت در بیار
ماهم باور کردیم
ببخشید اونوقت پول راه اندازی کارخانه آجر از کجا اومد؟
مداحان چه بخوان چه نخوان پاکت بهشون میدن ولی بسته به شخص خود مداح رقم پاکت هم تغییر میکنه
چرا ربط نداره به کجات فشارمیاد مگه
چرا اینا این شکلی هستن؟
دقت کردین؟
پناه به خدا میبریم
با خانم شفیعی موافقم که مداحان تاثیر گذارند اما قطعا تاثیر منفی نمونه:مداحی مانند...... که حکم کشتن میدهد و میگوید دیه با من،مداحی که هفت تیر میکشد و پیرهن در مراسم جر میدهد ،و مداحی که با نامحرم قلیان میکشد و.....جز بد نام کردن ائمه و دین تاثیر دیگری ندارند.حالا هم که بر وزن ترانه های هایده و حمیرا مداحی میکنند و..........،پات و علم و کتل و گریه کن و.........رو براه.
شمو گفتی ما هم قبول داریم
مثلا خود حاج محموت کریمی پول کارخونه اجر رو از کجا اورد؟ از همین راه دیگه
باشه ما هم که خریم
... پول از جیب ما مردمه ،ربط نداره؟
نان شب شما نویسنده این متن از کجا 'تآمین میشود ؟؟؟؟
من هم توفیق نوکری و مداحی آقا امام حسین رو دارم.کارگرم و عسلویه کار میکنم اما برای دهه ی اول محرم مرخصی میگیرم.اصلا مهم نیست چه کسی چقدر بهم هدیه روضه میده چرا که از جای دیگر کسب درامد میکنم
سعید حدادیان . تدریس در دانشگاه تهران !!!! در دانشگاه تهران رو باید دیگه گِل گرفت .
ای آقا خیلیها فقط از راه حرف زدن پول در میارن و کار خاصی هم ندارند اینها هم مثل آنها
آره خب...
دلفینا هم پرواز میکنن....
بیل میزنن کلنگ میزنن ، زحمت میشکن ،
چیکار میکنن تو این یکماه حتی همون ده شب اول، بار چند ساله بسته میشه . بی زحمت
بفرمایید آقای کریمی کارخانه آجر سازی را از کجا آورده ؟
چاه نفت....
میخوای باور کن میخوای نکن
فکرمیکنی مهمه
یعنی شما انتظار دارید مردم باور کنند
مردم ایران خیلی فهیم تر از این حرفها هستند
از سفره های ما میدزدن برای مداحان
چرا باور نداری چون ضعیف هستی .چطور یه بازیکن فوتبال سالی ۲۰ میلیارد پول میگیرد حرفی نیست ولی نوبت به انسانهای پاک رسید دیوانه میشوید
پاسخ ها
پاک؟؟؟؟!منظور رفتهحمام لابد
بصورت موثق میدونم که اصلا اینطور نیست دیگه این حنا رنگی نداااااااره.
از جیب مردم
از جیب مردم بدبخت...
از جیب بیت و المال
شما راست میگی
چطور به شما ربط داره ، این همه با مدرک بالا صبح تا شب کار میکنیم برای یه حقوق اداره کار اونوقت یه مداح تو ده روز محرم اندازه یه سال ما درآمد داره
پاسخ ها
شما که راست میگی اما...
لعنت خدا بر دروغ گو
ان شالله فقط برای رضای خدا و امام حسین مداحی کنن نه برای معروف شدن و کسب قدرت و رانت
چرت پرت دیگه بسه کاری کردن که دیگه هیچیو قبول نداریم
از کی تا حالا امثال این موجودات انسانهای پاک شدن؟؟؟!!!!!!!!
طماع تر از مداحان وجود نداره
خوبه از راه مداحی به آجر پزی وچوب فروشیو ووووووووووووووورسیدن شکر خدا