اسبابکِشهای حرفهای
قدیمترها وقتی قرار بود یکی از اهالی فامیل اسبابکشی کند همه جمع میشدند و از بستهبندی و حملونقل گرفته تا چیدمان و نصب وسایل در خانه جدید کمک میکردند اما امروزه ...
اگر فكر ميكنيد هزينههاي اسبابكشي فقط در كرايه ماشين خلاصه ميشود سخت در اشتباهيد. حالا ديگر اسبابكشيها هم مدرن شدهاند و كلي دنگ و فنگ دارند. اگر شما هم در شرف اسبابكشي هستيد مطلب امروز را از دست ندهيد.
كاميون يا وانت؟ مسئله اين است
اسبابكشي به روش امروزي خرج دارد البته بايد جيبتان را بسنجيد و بعد سراغ مدلهاي مختلف آن برويد. براي حمل وسايل به خانه جديد ۲گزينه پيشرو داريد؛ يكي خاورهاي بزرگ و ديگري هم وانتبارها كه بايد تعداد و اندازه وسايل خانه را بررسي كرده و يكي را انتخاب كنيد. همين كه يك گشت كوتاه در قسمت حملونقل درون شهري آگهيهاي روزنامهها بزنيد با تعداد زيادي شركتهاي حمل بار مواجه ميشويد. معمولا شركتها يا صاحبان ماشينها در آگهيهاي خود منطقه يا محدوده خيابانهايي كه در آن كار ميكنند را نوشتهاند كه اين، كار شما را آسانتر ميكند و ميتوانيد راحتتر گزينه مناسب را انتخاب كنيد.
نخستين سؤالي كه هنگام تماس با اين شركتهاي خدماتي با آن مواجه ميشويد مسافت مسيرتان از مبدا به مقصد، تعداد طبقههاي خانه قديمي و خانه جديد و روز اسبابكشي است. براساس ميزان مسافت بين مبدا و مقصد و تعداد طبقهها در هر دو طرف، نرخ كرايه و حملونقل فرق ميكند. معمولا هم اسبابكشي را ۲يا ۳ساعته حساب ميكنند. يعني اگر كل زمان حمل بار از خانه(مبدا) تا خانه(مقصد) بيشتر از ۲يا ۳ساعت مشخص شده طول بكشد ناچار خواهيد بود هزينه اضافهتري را متحمل شويد! براي حمل اسباب تعدادي كارگر هم لازم داريد كه شركتها ميفرستند. نرخ دستمزد كارگرها تقريبا همه جاي شهر يكسان و نفري ۲۵تا ۳۰هزار تومان است. كرايه كاميونها از وانتها بيشتر است؛ براي مثال اگر بخواهيد در شهر تهران از ميدان وليعصر به ميدان ونك برويد و مبدا و هم مقصد طبقه دوم باشد بايد براي هر ۳ساعت حدود ۸۰تا ۸۵هزار تومان بپردازيد، اين مبلغ البته جداي از نفري ۲۵هزار تومان دستمزد كارگرهاست.
تعداد كارگرها هم بستگي به حجم اسباب و وسايل شما دارد ولي معمولا ۳تا ۴نفر بيشتر نيست. البته نرخ اتوبارها هم در جاهاي مختلف شهر فرق دارد؛ مثلا اگر به يك اتوبار در حوالي جنوب تهران زنگ بزنيد براي مسيري در حدود بزرگراه نواب صفوي تا خيابان كارگر شمالي، هر ۳ساعت كرايه كاميون حدود ۶۰تا ۷۰هزار تومان برايتان آب ميخورد. اگر وسايل خانه كم و جمع و جور است و خبري از وسايل بزرگ و جاگير نيست ميتوانيد به جاي كرايه كاميون از وانتبارها استفاده كنيد كه هزينه كمتري هم دارند. وانت بارها معمولا كرايهشان را ۲ساعته حساب ميكنند چون مقدار وسايلي كه ميبرند كمتر است البته اينجا هم بايد كارگر بگيريد يا خودتان زحمت حمل وسايل به داخل ماشين را بكشيد؛ براي يك مسير مثلا در شهر تهران از ميدان توحيد تا ميدان انقلاب كه مبدا و مقصد هر دو هم در طبقه دوم قرار داشته باشد حدودا بين ۳۰تا ۴۰هزار تومان براي هر۲ساعت بايد كرايه بپردازيد. اگر هم بخواهيد ۳كارگر بگيريد چيزي حدود ۱۲۰هزارتومان بايد هزينه بدهيد.
شركتهاي صفر تا صدي
اگر حاضر باشيد پول بيشتري خرج كنيد ميتوانيد بدون هيچ دردسر و زحمتي كارهاي اسبابكشي را به شركتهاي مخصوص بسپاريد؛ شركتهايي كه از صفر تا صد كارها را برايتان انجام ميدهند. در صفحات آگهي روزنامهها ستونهايي با عنوان بستهبندي لوازم و اثاثيه وجود دارد كه پر از اين مدل آگهيها هستند. بعضي از اين آگهيها فقط لوازم بستهبندي و كارتنهاي نو با اندازههاي مختلف و طراحي ويژه كه مخصوص بستهبندي و حمل اسباب هستند را ميفروشند اما بعضي ديگر همه كار از جمعآوري و بسته بندي تمام لوازم تا حملونقل و چيدمان و نصب در محل جديد را انجام ميدهند. اين شركتها معمولا كارگر خانم هم دارند و تضمين هم ميدهند كه سر وسايل هيچ بلايي نخواهد آمد.
اينطوري فقط كافي است بر كارشان نظارت كنيد و هيچ زحمتي هم لازم نيست براي اسبابكشي بكشيد. وقتي با اين شركتها تماس بگيريد نخستين چيزي كه به شما خواهند گفت اين است كه بايد از خانه و لوازمش بازديد كنند تا قيمت بدهند. البته اگر تلفني هم متراژ خانه و ميزان وسايل را برايشان شرح دهيد حدود قيمت دستتان خواهد آمد؛ براي مثال كار در يك خانه ۹۰متري و حمل وسايل از بزرگراه نواب صفوي تا خيابان كارگرشمالي كه مبدا و مقصد هر دو طبقه دوم باشد و كاميون هم تا جلوي در خانه برود حدودا يك ميليون و نيم تا ۲ميليون برايتان خرج برميدارد. اين قيمتها براي همان صفر تا صدي است كه گفتيم و البته براي بستهبندي و حمل تمام وسايل خانه از خردهريزها تا وسايل بزرگي مثل مبل، يخچال و... به گفته اين شركتها آنها با روشهاي خاصي در كارتنهاي مخصوص و با لوازم بستهبندي مخصوص كار ميكنند؛ براي مثال براي بعضي از وسايل از ضربهگير استفاده ميكنند كه متري ۱۵۰۰تومان قيمت دارد و معمولا هم يكيدو توپ از ضربه گيرها مصرف ميشود. براي نصب وسايلي مثل لوسترها، اجاق گاز، ماشين لباسشويي و... هم از كارگرهاي تخصصي استفاده ميكنند.
در واقع مقدار پولي كه براي حملونقل اين مسير بايد بپردازيد حدود ۳۰۰هزار تومان است و بقيه هزينهها مربوط به بستهبندي و چيدمان است. اگر هم فقط بخواهيد كار خردهريزها را برايتان انجام دهند و قيد وسايل بزرگ را بزنيد حدود يك ميليون تومان هزينه برميدارد. اين شركتها فقط براي اسبابكشي خانگي نيستند و جابهجايي وسايل اداري را هم انجام ميدهند. همه اين كارها به شرطي است كه پول زيادي در جيبتان حاضر و آماده خرج كردن باشد.
فقط حمل سنگينها
اگر تصميم داريد خودتان وسايل سبك را بستهبندي و حمل كنيد و فقط كار سنگينترها را به شركتها بسپاريد، بدانيد كه اين شركتها كارشان بستهبندي حرفهاي و جابهجايي وسايل سنگيني مثل يخچال سايدبايسايد، بوفههاي بزرگ، تردميل، گاو صندوق و مبلهاي سنگين است. خودشان هم كارگر و كاميون ميآورند و كار اين وسايل سنگين را انجام ميدهند؛ براي مثال براي حمل يك يخچال سايدبايسايد و يك دست مبلمان با همان مسيرها و شرايطي كه در مثالهاي قبلي گفتيم هر ۳ساعت حدود ۱۸۰هزار تومان بايد بپردازيد كه اين نرخ براي بستهبندي، حملونقل و كارگر است. قيمت هر وسيلهاي را هم براساس ابعاد و وزن جداگانه حساب ميكنند. اين نرخ براي روز تعطيل است و روزهاي معمولي حدود ۵تا ۲۰هزار تومان ارزانتر حساب ميشود.
هزينهها را كم كنيد
هرچه وسايل شما كمتر باشد هزينهها از كارگر تا وسيله حملونقل كمتر ميشود. پس موقع جمعآوري وسايل به دردنخورها را دور بريزيد و آنهايي هم كه لازم نداريد به كساني كه نياز دارند هديه بدهيد؛ به اين ترتيب ميتوانيد براي مثال به جاي كاميون، وانت با تعداد كمتر كارگر كرايه كنيد.
فكر بستهبندي اسباب ريز توسط شركتها را از سرتان بيرون كنيد. خودتان با روزنامه باطله، ضربهگير و كارتنهاي مقوايي جمع كنيد و اين وسايل را بستهبندي كنيد. فقط بسته بندي وسايل سنگين و گرانقيمت مثل بوفه، مبل، يخچالو... را به شركتها بسپاريد.
سعي كنيد روزهاي تعطيل يا زمانهاي خاصي مثل بعد از تعطيلي مدارس اسبابكشي نكنيد چون در اين روزها سر شركتها و اتوبارها شلوغ است و پول بيشتري بابت خدمتشان ميگيرند.
از دوستان و فاميل براي بستهبندي و حملونقل وسايل استفاده كنيد؛ به اين ترتيب خيلي در هزينهها صرفه جويي كردهايد. برايشان غذا و نوشيدني فراهم كنيد و حتي كار را به چند روز مختلف تقسيم كنيد تا از فشار زياد آن كاسته شده و بيشتر شبيه يك مهماني دور همي بهنظر برسد.
سعي كنيد همه وسايل را در يك ماشين جا دهيد تا نياز به برگشت دوباره يا كرايه ۲ماشين نباشد كه به اين ترتيب هزينهها دوبرابر خواهد شد.
جعبههاي بزرگ و محكم براي بستهبندي پيدا كنيد تا مقدار بيشتري وسيله در آن جابگيرد، البته نه آنقدر بزرگ كه بر اثر سنگيني قابل جابهجايي نباشد يا كارتن زود پاره شود.
نظر کاربران
ما حدود 10 روزه اومیدم خونه جدید برای اسباب کشی هم یه کامیون با 2 نفر کارگر و 1 راننده گرفتیم حدود 260 تومن گرفتن همه وسایل سنگین را از طبقه دوم یه خونه اوردن این خونه طبقه همکف و سوم گذاشتن سر جاش کارشونم حدود 4 ساعت طول کشید.قبل از اومدنمون هم خودمون با ماشین اسباب خورده ریز را که بسته بندی کرده بودیم می اوردیم شاید 10 بار در طول چند هفته شد.انصافا هیچ راهی برای اسباب کشی بهتر از گرفتن کامیون نیس.260 تومنم که گرفتن نوشجونشون واقعا حقشونه چون خود ما عمرا یکیشم نمیتونستیم ببریم