گره بازگشایی مدارس؛ ترس کرونا یا هیولای تنبلی؟
دانشآموزان زیادی طی روزهای گذشته به انحای مختلف در فضای مجازی مخالفت خود را با حضور در مدارس اعلام کرده اند. کارشناسان و معلمان میگویند امسال، سال تحصیلی دشواری است. دانشآموزانی که بعد از ۱۵ روز تعطیلی عید تمام دروس را فراموش میکردند حالا باید بعد از دو سال به مدارس بازگردند!
روزنامه آفتاب یزد - یگانه شوق الشعرا:باتوجه به سرعت گرفتن واکسیناسیون در ایران احتمال بازگشایی مدارس به صورت حضوری در آبان ما بیشتر شده است. مدارس به دلیل شیوع کرونا حدود دو سال است که به صورت مجازی به فعالیت خود ادامه میدهند. مجازی شدن مدارس در ابتدا چالشهای بسیاری زیادی را برای دانشآموزان، والدین و معلمان ایجاد کرد، اما در نهایت دانشآموزان دو سال است که به این روش بدون نظارت مستقیم در حال درس خواندن و امتحان دادن هستند.
حال با شنیده شدن زمزمههای بازگشایی مدارس در آبان ماه، ما با دانشآموزانی مواجه هستیم که به هر طریقی به دنبال آن هستند که مدارس به صورت مجازی باقی بمانند و رنگ مدارس را نبینند. هشتگ نه به واکسن اجباری توسط برخی از دانشآموزان نمود نه بارزی از گریز آنها از حضوری شدن مدارس است. بعد از دو سال تجربه مجازی بودن مدارس بازگشت به کلاسهای درس حضوری دشوار است و چالشهای زیادی را در سال تحصیلی آینده ایجاد خواهد کرد.
بازگشایی مرحله مرحله
محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزشی در این باره به ما گفت: «فضای مدارس عموما برای دانشآموزان فضای دلچسبی نیست به همین دلیل دانشآموزان از مدارس گریزانند. در ابتدا بخشی از این مقاوتها به صورت طبیعی وجود دارد و نمیتوان جلوی آن را گرفت. خانوادهها در این زمینه به ویژه در پایههای ابتدایی تصمیم گیرنده هستند. یعنی باتوجه به فشارهایی که در یکسال و نیم اخیر تحمل کردهاند از بازگشایی مدارس استقبال میکنند.
بخش مقاومتکننده دانشآموزان متوسطه اول و متوسطه دوم است که به دلایل مختلف مانند آزمون دادن، رفت و آمد به مدارس و... از رفتن به مدرسه گریزان هستند. به نظر میآید اگر قرار است بازگشایی مدارس اتفاق افتد باید این اقدام مرحله به مرحله صورت بگیرد. از نظر خود من دست کم تا دی ماه امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد، زیرا خانوادهها اعتماد ندارند. واقعا باید آمار مبتلایان و فوتیها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند تا فرصت این گونه بهانهها از دانشآموزان و والدین گرفته شود. ولی به هر حال بازگشاییها باید آرام آرام صورت بگیرد.
برای مثال برای یکسری از درسهای مهم و دشوارتر کلاس حضوری در نظر گرفته شود و آموزش سایر دروس به صورت مجازی باقی بماند. آرام آرام باید رنگ حضور افزایش یابد تا به جایی برسد که دانشآموزان بدون مقاومت در کلاسها حاضر شوند. در غیر اینصورت بازگشایی ناگهانی و اجباری جواب نمیدهد گرچه یک روزی باید به این سمت و سو نیز برویم.»
گریز از مدرسه
وی در پاسخ به این سوال که این روزها گریزان بودن دانشآموزان از مدارس بیشتر نمود پیدا کرده است در این راستا باید چه اقداماتی صورت بگیرد گفت: «ریشه گریز از مدرسه در ایران بسیار عمیق است. به طور مثال محتوای آموزشی در ایران بسیار سنگین است یعنی آن چیزی که دانشآموز ایرانی در کتابها آموزش میبیند به مراتب دشوارتر از محتوای آموزشی سایر کشورها است.
البته این نکته باید ذکر شود که علی رغم آموزش محتوای سنگین در مدارس در آزمونهای کاربردی دانشآموزان ما موفق نیستند. در ایران مقاومتهای جدیای برای سبک کردن محتوای آموزشی مدارس وجود دارد. از سوی دیگر ساعتهای آموزشی در ایران بسیار زیاد است و این نوعی فشار آموزشی را به دانشآموزان وارد میسازد. همچنین در فضای آموزشی دنیا ساعات زنگ وزرش افزایش یافته و در مدارس ایران هم جذابترین بخش آموزش برای بچهها زنگ ورزش است. باید از این جاذبه استفاده شود و میزان ساعات ورزش افزایش یابد. این کار هم باعث سلامتی بیشتر دانشآموزان میشود و هم گریز از مدرسه را کم میکند.
تقریبا در کشورهای پیشرفته یک سوم زمانی که در ایران برای بچهها کلاس برگزار میشود برای دانشآموزان کلاس میگذارند. یعنی دانشآموزان در کشورهای دیگر در کنار کلاسهای تئوری کلاسهای عملی دارند. ولی در مدارس ایران کلاسهای عملی جایگاهی ندارند. ساختار آموزشی در کشورهای دیگر به اندازهای جذاب است که دانشآموزان در دست کم نه سال اول آموزش خود با علاقه در کلاسها و مدرسه حاضر میشوند.
اما مدارس ایران به دلیل وجود محدودیتها برای بچهها به زندان تبدیل شده است. مجموعه این شرایط باعث شده است مدارس برای بچهها فضای دلچسبی نباشد. باید به این نکته هم اشاره کنیم که آموزش در ایران حق مدار نیست یعنی عموما در تمام سطوح برای دانشآموز حقی قائل نیستند و دانشآموز تصمیم گیرنده در هیچ حیطهای نیست. این تغییرات باید به صورت میان مدت و دراز مدت اتفاق بیفتد و در کوتاه مدت امکان ایجاد این تغییرات وجود ندارد.»
آموزش ترکیبی
علی بهشی نیا کارشناس آموزشی نیز در این باره به ما گفت: «بهترین راه برای تعدیل این سختی رفتن به سمت آموزش ترکیبی است. یعنی ابتدا مدارس به شکل مجازی باشد و سپس به صورت حضوری ادامه پیدا کند تا این آسیبها کمتر شود. ضمن اینکه خسته شدن از فضای مجازی همچنان وجود دارد و بسیاری از معلمین از تدریس به صورت مجازی خسته شده اند.
همچنین هنوز ما نمیدانیم اگر قرار باشد مدارس حضوری شوند چه بازخوردهایی ایجاد میشود. یعنی در کلاسها چه نوع دانشآموزی قرار است حاضر شود، چه انتظاراتی دارند و چه تغییراتی کردند. ولی من فکر میکنم با توجه به شرایط پیش رو آموزش باید به شکل ترکیبی باشد تا دانشآموزان، والدین و معلمها به شرایط جدید عادت کنند.
زیرا فقط بحث دانشآموزان نیست من فکر میکنم دوری دو ساله معلمان از فضای مدارس یک مقدار حضور را برای معلمان سخت کرده است. هرچند بعد از تجربه کرونا و آموزش مجازی روزهای تعطیلی مدارس به دلایل آلودگی و... قرار است با آموزش مجازی ادامه پیدا کند و تعطیلیها کمتر خواهد شد.»
سال تحصیلی سختی را در پیش داریم
در آخر مهنار مجاهد کارشناس آموزشی و روانشناس در این باره به ما گفت: «در هنرستانها برای کارعملی گفته میشد گروههای کوچک چهار نفره برای کار در آزمایشگاه حاضر شوند و در همان زما ن هم دانشآموزان با بهانههای گوناگون حضور پیدا نمیکردند. امسال اگر مدارس به صورت حضوری بازگشایی شود معلمها سال سختی را خواهند داشت، زیرا دانشآموزان همراهی نمیکنند.
باید در این راستا فرهنگسازی شود، زیرا همگان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که کلاسهای حضوری بازدهی بالاتری دارند. دانشآموزان حدود دو سال به صورت مجازی بدون هیچ نظارت مستقیمی درس خواندهاند و الان حاضر شدن در مدارس برای آنها بسیار دشوار است و توقع دارند به همان منوال پیش بروند. مداومت معلمین و کادر مدرسه مورد نیاز است تا امسال دانشآموزان به مدارس بازگردند و روال آموزش در مدارس در مسیر خود قرار بگیرد. از سوی دیگر بیاعتمادی وجود دارد و تمام واکسن هراسی دانشآموزان به دلیل فرار از مدرسه نیست و عدهای واقعا از تزریق واکسن میترسند؛ لذا بیاعتمادی به دولت هم باعث نه گفتن به واکسن توسط دانشآموزان شده است.
الان با دانشآموزانی مواجه هستیم که یاد گرفتن با مشورت امتحان بدهند و مسئولیت از دوش آنها کنار گذاشته شده است. همیشه بعد از تعطیلات عید معلمان مشکلات زیادی داشتند، زیرا دانشآموزان بسیاری از دروس را در بازه ۱۵ روزه فراموش کرده بودند الان که حدود دو سال است مدارس مجازی است بسیاری از دانشآموزان بسیاری از دروس را فراموش کردهاند و مسئولیت درس خواندن را نمیپذیرند و این مسئله کار معلمان را بسیار دشوار میکند. تا زمانی که در زمینه کرونا به وضعیت پایداری نرسیم بازگشایی مدارس کار درستی نیست، زیرا بچهها به بهانههای گوناگون برای عدم حضور متوسل میشوند.»
نظر کاربران
نه همون هیولای تنبلی
تنبلی
پاسخ ها
ایرانی جماعت ده ماه سال باید تعطیل باشه بعد نق بزنه چرا ما پیشرفته نیستیم چرا ما سوختیم هههههه
دانش آموزان تنبل و از مدرسه گریران،..
معلمها هم که همه دلسوز و مسئولیت پذیر !!!
مدارس بدلیل نداشتن الویت برای حکومت هیچوقت جاذبه نداشته چرا که نه امکاناتی داشته و نه حتی فضای مناسبی برای تعلیم و تربیت و نه معلمانی با انگیزه بدلیل تنگناهای اقتصادی و نه دانش آموزانی مستعد علم آموزی و نه کتابهای درستی پر بار ! حالا با این کرونا هم شده بدتر از بد !
پس بنابراین درِ مدارس فعلا بسته باشه بهتره!
خودتونو جای این بچه ها بزارید واقعا سخته ی راه حلی پیدا کنید معلومه امسال با همه سالهای گذشته فرق داره پس شروع و به روال افتادن بچه ها هم فرق داره شاید خیلی ها هم افت تحصیلی داشته باشن معلم ها باید به جای تو سری زدن یاریشون کنن بچه ها به تحصیل حضوری دلگرم بشن
پاسخ ها
خودتونو جای بچه های زباله گرد بذارید و شرم کنید
من واقعا نمی دونم چرا عده ای نمی خوان مدارس باز بشه اینکار باعث تنبل شده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن دانش آموزان در بزرگسالی میشه
پاسخ ها
کاش یه موقعیت مثل همین دانش آموزا گیرتون بیاد تا شاهد این باشیم که خود شما چند چندی...
حرف زدن آسونه
من شاغلم و مادر یه پسر شیطون و سر به هوا و گریزان از درس ولی ترجیح میدم پسرم تنبل بمونه تا رنج بیماری رو تحمل کنه و یا خدایی نکرده ............
پاسخ ها
هیچ اتفاقی درمدرسه نمیفته .همه جا میرن اتفاقی نمیفته بعد شما از مدرسه رفتنش میترسید
حرف بی منطق نزن
من هم نمی تونم بچه ام رو با واکسنی که عوارزش نامعلومه و دنیا به کودکان نزده واکسنه کنم یک سال درجا بزنه چیزی تغییر نمی کنه
آقا اون مدرنا که آمریکایی هست توی ژاپن کشته میده بعدش من چطوری برم کووایران برکت رو زوری بزنم ،حداقل اگر هم اجباری هست بزارین هر دو تا دوز رو بزنیم بعد بریم
تنبلی
ی دلیل سوم داره.اینکه بچه ها مدرسه رو دوست ندارند. کلاس براشون زندانه. سیستم آموزشی رو درست کنن به مدرسه امکانات بدن.تا بچه ها و خانواده از بازگشایی حضوری استقبال کنن.
فعلا ک آموزش و پرورش برای مجلس و دولت اولویت آخره نه اول
هیولای تنبلی ... شک نکنید
مسجد و مدرسه و فروشگاهو همه رو تعطیل کردن
چ وزشع
من بعنوان یک مادر مخالفم بچه هام برن مدرسه ،چون تو مدرسه هیچی یادنمیگیرن فقط فقط حفظ میکنن وخیلی ازمطالب کتابهای درسی به هیچ عنوان به دردحال واینده بچه ها نمیخوره و تو مدرسه پرسنل مدرسه بین بچه ها خیلی فرق میذارن که اینکارشون باعث افسردگی بچه ها میشه من مخالفم بچه هابرن مدرسه نه بخاطروجود کرونا بلکه بخاطرسیستم اموزشی افتضاح ومخرب کشور
پاسخ ها
خودتونم تنبلید. وگرنه چرا باید اوضاع مملکت این باشه؟؟؟؟ پدر و مادر تنبل=بچه تنبل
من که بچه ام تیزهوشان تحصیل کرده و پزشک شده هم مخالفم شما بگو تنبله باشه ما تنبلیم اما آموزش شما هم به درد نمی خوره سوالات کنکور هر سال لو میره کلی سهمیه و صندلی فروشی میشه. بچه من چه گناهی کرد که تو شهر خودش قبول نشه که نگران سلامتیش باشم ظلمی که بهش شده رو نمی تونم ببخشم برا همین اصراری به در خطر انداختن جان خواهر و برادرش ندارم خودشون راهشون رو پیدا می کنن
ابتدا تشکر میکنم از تمام معلمان دلسوز ولی این بازگشایی واسه معلم ها سختر خواهد بود بلاخره دوسال توخونه بودند و استراحت کردند. سختشونه بیچاره پدرومادر هاکه نقش معلم داشتند .
مدرسه رفتن تو ایران از جهنم بدتره هیچکدوم از اون درسایی ک بمون یاد میدادن بدردمون نخورد
فقط اعصابو روانتو تو مدرسه داغون میکنن
مدرسه که هیچ ولی امیدوارم خوابگاه ها باز نشه
پاسخ ها
پس کجا برن من مادر چطور بچه ام رو بفرستم شهر غریب
باز نکردن مدارس از لحاظ هزینه به صرف دولت هست
همچین رغبتی هم باز کردن مدارس ندارد
ما که بچه هامون تو خونه افسردگی گرفتند که خطرش بالاتر از کروناست.
پاسخ ها
مگه دولت خرج مدرسه رو میده؟
پس این کمک به مدرسه های زوری که از والدین میگرند چی؟
ما که اینهمه سال 6 صبح بلند شدیم رفتیم مدرسه چی شدیم؟ حالا واجبه حتما بچرو ببرید بشونید پشت میز و نیمکت های غیر استاندارد تو مدرسه های داغونو بی کیفت با کلاس های بدون تهویه و تاریک ؟
اینهمه درس خوندیم مدرسمون یه آزمایشگاه درست وحسابی نداشت همه چیز تئوری بود شاید اگر مدرسه هامون با کیفیت تر بود بچه ها بیشتر مشتاق مدرسه میشدن
من خودم بچه دبستانی دارم دختر من چهارم دبستان میره به نظر من پایه های پایین آموزش مجازی خوب هستش به غیر از پایه اول من دوتا چهارتا کردم و حساب کردم با پول شهریه مدرسه هیات امنایی پول سرویس تغذیه مانتو نوشت افزار و ... همه اینها را اگر در طول یکسال حساب کنیم ۵ الی ۶ میلیون تومان میشود در صورتی که برای آموزش مجازی فقط اینترنت کافیه و ما میتونیم توی کاغذ های متفرقه و یا از آنهایی که از سال قبل ماندهاند بنویسیم و تدریس نیز بستگی به معلم داره که خود تدریس کند چون الان ما سی دی های آموزش دروس برای کنکور را داریم که تدریس آنها به صورت فیلم هست پس اگر یک معلم خوب بهتون تدریس کنه هیچ فرقی نمی کنه میتونه به وسیله فیلم نیز آموزش بده و اگر سوالی بود نیز دانش آموز می تواند از معلم در شاد بپرسد هرچند برای پایههای بالا کمی مشکله ولی باز امکان پذیر هستش
پاسخ ها
گل گفتی
بی انگیزگی بچه ها.. نداشتن ارتباط.. عدم تحرک.. و حس رقابتی مثبتی که توی کلاس هست.. قوانين که بچه ها توی مدرسه کم یا زیاد یا میگیرن..اینکه بتونن تنهایی از پس خودشون بربیان. بتونن دفاع کنن. اعتماد به نفس واقعی داشته باشن چی میشه؟؟
این بچه ها دیگه مدرسه برو نیستن
من بخدا خیلی دلم میخواد مدارس باز شه نه که فکر سلامتی خودم نباشم اما واقعا خسته میشه آدم
همچین میگن مدریه انگار مثل مدرسه های ژاپن وسنگاپوره
بچه های خود مسئولین هم تو کلاس ۲۰ ۳۰ نفره با این شرایط کرونا میرن مدرسه ؟یا معلم خصوصی براشون میگیرن و بهترین مدارس میفرستن
پاسخ ها
مدرسه میسازن براشون تک نفره که مریض نشن با استخر و سونا و جکوزی و هزار امکانات دیگر
واکسنی ساخته شده برای دانش آموزی که فقط ۷ تا ۱۰ سال سنشه و بدنش بتونه جواب واکنش ویروس ضعیف شده کرونا رو بده یا برای مسئولین وزارت بهداشت و آموزش پرورش مهم شروع کردن سال تحصیلیه
من پسرم خیلی دوست داره امسال حضوری باشه اما من دوست ندارم آخه میترسم بچه ها تو بازی کردن یا تغذیه یا آب بخوان بخورن اون ماسک رو برمیدارن اگه دستشون یا محیط اطرافشون آلوده باشه چی..؟؟تو کلاسای شلوغ و کوچیک چی..؟؟خدایا خودت رحم کن
تنبلی و تمایل به ادامه دادن شلوغ کاری و بازی و مزاحمت برا بقیه و همسایه ها
بچها دوست دارن ولی هنوز روزی ۴۰۰ نفر میمیرن با بدبختی بچه بزرگ کردیم که اینجوری از بین برن چه واکسنی برای بچهای کم سن ساخته شده که میخوان بزنن چطوری میخوان اطمینان بدن اتفاقی نمیوفته باز شدن مدرسه به چه قیمتی
مادرای عزیز از بچه عزیزتر تو این دنیا نیست با یه سال موندن و مدرسه نرفتن چیزی ازشون کم نمیشه
اتفاقا باید مدارس باز بشه وگرنه هیچ کسی. چیزی یاد نمی گیره مثلا توی این دوسال چی شد کسی چیزی یاد گرفت نه من خودم یکی که امسال می رم کلاس دهم واقعا از پارسال چیزی زیادی بلد نیستم
من پسرم غير انتفاعي ثبت نام كردم، جمعيت كلاس ٣٠ نفر هست، كلاسشم كوچيك، اصلا اگه كرونايي هم وجود نداشت چجوري اين آموزش و پرورش هيچ نظارتي نداره كه تو اين مدارس چند چند تا بچه ها رو مي چپونن تو كلاس!
سلام . بچه هامون یکسال بمونن خونه درس نخونن بهتره که واکسن تایید نشده بزنن برن مدرسه ، این ویروس لعنتی رو بگیرن که الان بزرگترها توش موندن .
الان چرا داخل مدارس ما باید هنر تفکر یا علوم یاد بدن اگه دنبال پیشرفت هستید و الگو های خارجی باید دید مدارس خارجی چیکار می کنند مثل هر دانش اموز ۵ درس مورد علاقه می خونه نه درس های که دوست ندارن یا استعداد ندارن برای همین بچه ها تنبل انگیز ندارن شاید خیلی ها حرف زیاد بزن
لطفاً بزارین ممنون
منکه الان سالهاست مدرسه نمیرم و مرد جا افتاده ای شدم به بچه های الان حسودیم میشه مدرسه نمیرن چه برسه بخود بچه ها
80درصد این نه به مدارس توسط خود معلمان به دانش آموزان القا میشه معلمان متاسفانه تنبل تر شدن