وداع با فرشتگان ویکتوریا سکرت؛ مُد علیه کلیشه
سالهای زیادیست که شنیدن نام برند ویکتوریا سیکرت تصویری از رژه مدلهایی زیبا در حالیکه محصولات لوکس همین برند را بر تن دارند، به ذهن میآورد. این تصویر تقریبا در ذهن همه یکسان است.
برترینها: سالهای زیادیست که شنیدن نام برند ویکتوریا سیکرت تصویری از رژه مدلهایی زیبا در حالیکه محصولات لوکس همین برند را بر تن دارند، به ذهن میآورد. این تصویر تقریبا در ذهن همه یکسان است. دختران جوان و زیبایی که همچون فرشتهها بالهایی مسحورکننده دارند و در اوج جذابیت جلوی دوربین رژه میروند. ایرادی که، اما از گذشته تا امروز از مسئولان ردهبالای این برند گرفته میشد تکبعدی بودن این مدلها بود و هرچند که برای دههها آرزوی هر مدل کم سن وسالی راه یافتن به جمع این فرشتهها بود، اما این دختران انگار عروسکهایی بودند که تنها برای جذابیت جنسی ساخته شده است.
مدیر عامل این برند، مارتین واترز در مصاحبهای با نیویورک تایمز در روز چهارشنبه، رویه پیشین برند را از منظر فرهنگی نامناسب توصیف کرد و اعلام کرد برند لباس زیر ویکتوریا سیکرت قصد دارد فرشتگان معروفش را برای همیشه کنار بگذارد و به جای آنها به سمتی برود که زنان امروز میخواهند.
صرف نظر از اقبال نشان دادن مردم و بازار به این تغییر، ما شاهد یکی از بزرگترین تغییر جهتها در تاریخ مدرن برای رویکرد یک برند هستیم. برندی که سالها با مدلهایی که بدون تعارف فرشته مینامیدشان، مرزهای جذابیت جنسی زنانه را (اگر نه برای همه دستکم برای بسیاری) تعریف میکرد این روزها از شنیدن صدای زن امروزی حرف میزند و میگوید مدلهای جذاب لباس زیر این کمپانی، برای جامعه امروز مناسب نبودند.
انگار دیگر باید مدلهای این برند لباس زیر، دخترانی با بدنی شبیه عروسکهای باربی و سمبل جذابیت زنانه (با تعریف رسانه البته) را به دست فراموشی بسپریم. حالا دیگر احتمالا بالهای زیبای این فرشتهها که معجونی از پر و بدلیجات بود و گاه وزنش به ۱۵ کیلوگرم میرسید، در انبار خاک خواهد خورد و خبری از رژه مدلها در لباسهای زیر مزین به الماس و هرچیز درخشان دیگر نخواهد بود.
بر اساس آنچه تا کنون اعلام شده است قرار است ۷ زن برجسته و الهام بخش جای فرشتگان معروف ویکتوریا سیکرت را بگیرند و به تبلیغات این برند شکلی امروزی ببخشند. با توجه به اقبال دنیا به این تغییر شاید بد نباشد اندکی با این ۷ زن که قرار است وجهه این برند بزرگ لباس زیر را به سلیقه زنان امروز دنیا نزدیک کنند، آشنا شویم.
مگان راپینو
اولین نفر فردیست که در سالهای اخیر بارها و بارها چهره و صدایش را در حمایت از برابری جنسیتی و احقاق حقوق زنان دیده و شنیدهایم. مگان آنا راپینو، وینگر و کاپیتان مو صورتی و ۳۴ ساله باشگاهش و تیم ملی آمریکاست. راپینو که حالا دیگر حسرت هیچ افتخاری در فوتبال زنان را به دل ندارد مدتهاست که بخش بزرگی از زمان، انرژی و شهرتش را صرف آگاهیبخشی برای هم سطح کردن حقوق زنان و مردان میکند.
اِیلین گو
ایلین که تنها ۱۷ سال سن دارد در زمینه اسکی فری استایل فعالیت میکند و قرار است در المپیک بعدی یکی از ورزشکاران آمریکا باشد. این ورزشکار خوش آتیه پدری آمریکایی و مادری چینی دارد و تا سال ۲۰۱۹ برای کشور چین مسابقه میداد.
ایلین ایستادن کنار ۶ زن دیگر منتخب ویکتوریا سیکرت را برای خود افتخار میداند و قول داده است از هیچ تلاشی برای از بین بردن موانع برابری جنسیتی دریغ نخواهد کرد.
پالوما اِلسِسِر
نفر بعدی مدل ۲۹ ساله سوئیسی، آمریکایی، بریتانیایی پالوما السِسِر است. پالوما تنها مدلی است که با سایز ۱۴ تصویرش روی جلد مجله وگ کار شده است و یکی از فعالانی است که در این سالها به تعریف غیر واقعی رسانهها و برندها از زیبایی زنانه اعتراض کرده است. پالوما معتقد است زنان در اندازهها و شکلهای متفاوتی زیبا هستند و تصویر باربی گونهای که از بدن مورد قبول برای زنها ارائه شده است، اثرات مخربی بر شخصیت و اعتماد به نفس دختران خواهد گذاشت.
ادوت اکِچ
نفر بعدی مدل سودانی-استرالیاییِ ۲۱ ساله، ادوت اکچ است. ادوت که در این سن کم، سابقه همکاری با برندهای مطرحی، چون سِینت لورن، والنتینو و جیونچی را در کارنامه دارد، دوران کودکی سختی داشته است. او در سودان جنوبی متولد شد و تا پیش از مهاجرت به استرالیا بیشتر کودکیش در کمپ پناهندگان کاکوما در کنیا گذشت. حالا ادوت قرار است جایگزین مدلهایی شود که هیچ شباهتی به تصویر واقعی زن در کشورهای فقیر و توسعه نیافته نداشتند.
آماندا دِکدنِی
تفاوت عمده آماندا با نفرات دیگر، حیطه کاری اوست. آماندا دکدنی یک روزنامهنگار و فعال رسانهایست. آماندا کارش را با لاندن نیتیو (London Native) به عنوان مجری برنامههایی، چون The Word و The Big Breakfast آغاز کرد و حالا بنا بر وبسایتاش بیشتر مشغول ضبط پادکست است. این فعال رسانهای البته پایهگذار گرلگِیز (Girlgaze) هم هست. گرلگیز پلتفورمی دیجیتالیست که با هدف کاهش نابرابری جنسیتی و ارج نهادن به گوناگونی نژادی ایجاد شده است و به هر کسب و کار خلاقی در دنیا شانس دیده شدن میدهد.
پریانکا چوپرا جوناس
پریانکا چوپرا بازیگر، خواننده، فیلمساز و فعال رسانهایست و یکی از بالاترین دستمزدها را در رسانههای هندوستان دریافت میکند. پریانکا در هند به دنیا آمد و هرچند به گفته خودش دوست داشت مهندس شود، اما با بازی در سینمای بالیوود مسیر زندگیاش تغییر کرد. او اندکی بعد دختر شایسته هندوستان شد و البته بعدها تاج دختر شایسته دنیا را هم بر سر گذاشت.
والنتینا سمپایو
والنتینا بازیگر و مدل ۲۴ ساله، اهل کشور برزیل است. او پیشتر هم سابقه همکاری با برند ویکتوریا سیکرت را داشته است. بسیاری والنتینا را اولین مدل حرفهای ترنس دنیا میدانند. والنتینا در روستایی با اکثریت ماهیگیر در شمال شرقی برزیل به دنیا آمد. مادر او معلم مدرسه و پدرش مانند بیشتر مردان روستا، ماهیگیر بود در ۸ سالگی پس از معاینه روانشناس، ترنسجندر شناخته شد. او بارها و بارها با مجلات و رسانههای گوناگون با صراحت درباره شرایطش حرف زده است و فعالیتهای او به آگاهیبخشی درباره انسانهای شبیه به او منجر شده است.
نظر شما
شاید بسیاری تغییر جهت ناگهانی ویکتوریا سیکرت را شگردی تبلیغاتی بدانند که تنها با هدف فروش بیشتر انجام شده است. بعید میدانم چنین حدسی کاملا اشتباه باشد، اما نکته جالب توجه اینجاست که ما امروز در دنیایی زندگی میکنیم که حتی برند بزرگ و ثروتمندی مانند ویکتوریا سیکرت هم ناگزیر به شنیدن صدای مردم است. مدیران این برند احتمالا نه از روی نیکخواهی بلکه برای طرد نشدن از سوی جامعه و از دست ندادن فروش مجبور به ویرایش تصویر این برند شدهاند.
نباید فراموش کنیم زنان (و مردان) زیادی تمام عمرشان را در راه برابری جنسیتی و اصلاح و واقعی کردن تصویر زن در رسانه صرف کردهاند و فشاری که مدیران ویکتوریا سیکرت در این سالها تحمل کردند، نتیجه زحمات آنهاست.
شما مخاطبان برترینها درباره تصویر رایجی که از زن در رسانههای جریان اصلی دنیا ارائه میشود، چه نظری دارید؟ آیا فکر میکنید که مدلها (زن و مرد) بنا بر مقتضیات حرفهایشان باید سایز و شکل معینی داشته باشند یا عقیده دارید انسانها در شکلهای متفاوتی زیبا هستند و رسانهها و به طبع آن تبلیغات برندها باید تصویری واقعیتر و انسانیتر برای مدلهایشان تعریف کنند؟ به نظر شما این ۷ زن جایگزین بهتری برای فرشتگان ویکتوریا سیکرت هستند؟
نظر کاربران
دیگه شورشو درآوردن. الآن قراره مگان راپینو رو در حالیکه لباس ویکتوریا سیکرت پوشیده ببینیم؟؟؟ هر چیزی در جای خودش خوبه. مگان راپینو فوتبالیست خوبیه ولی این دلیل نمیشه بیاد مدل بشه.
پاسخ ها
از یه خاورمیانه ای انتظار مامنت بهتر از این نمیره
همه دنیا مخالف نگاه تک بعدی جنسیتی به زن هست یه عده که مادر زاد با یه موهبتی به دنیا اومدن میشن نماد زن هیچ دستاوردی هم ندارند بعد از سی سالگی هم یه اردنگی حوالشون میکنند چون دیگه مثل سابق جذاب نیستند
خیلی خوب شد این برند باقی برندهای مشابه که زن رو فقط با بدن و فیزیک اش امتیاز میدادن بزرگترین دشمن زنان و و وسلیه تربیت زنان بی عرضه و بدون هنر هستند که تا وقتی یه زن جوونه و مادرزاد خوشگل ارزش داره والبته اون ارزش هم فقط جذابیت جنسی برای اقایون
خدا حفظتون کنه دخترها نباید بزارند اینا بیکار بشند حیف این همه استعداد حروم می شند سیگاری می شند کاش می شد بیان ایران ای بابا تف به این روزگار
آخی مردهای ایرونی سرگرمیاشونو هی دارند از دست میدن خخخ
اینها رو می تونن بفرستند خاورمیانه که زناش بخاطر مردسالاری هشتاد قلم آرایش می کنند و بعد در انتخابات شوراها توسط مردان ایرونی برگزیده میشن
در ایران زنها اگه جاذبه جنسی نداشته باشند حتی توسط مدیر فلان شرکت دوزاری هم استخدام نمیشن خاورمیانه دویست سال از جهان متمدن عقب تره
همشون نماینده خوبی میشن بجز پریانکا..
مگان راپینو هم جنس بازه به نظرم برای الگو شدن مناسب نباشه.. بازم خوددانید..
پاسخ ها
مگه شما دیدی؟؟؟؟ شنیده هارو بیخیال
یادت باشه جرج فلو.....چقدررر برای ما الگو شد خخخ
جورج فلوید ....آخی داغ دل بعضیا تازه شد
خخخخخخخخخخ
با فیلما اون بعضیا خاطره داشتن اخه
ادوت اکچ از همه خوشگل تر بود
ایده ی خیلی خوبیه، نگاه های کلیشه ای و جنسیت زده باید شکسته بشه، این یک واقعیته که انقلاب های آینده در دستان زنان قدرتمند رقم می خوره
پاسخ ها
دقیقا تا و قتی تو دنیا به زن با زیبایی و ظاهرش امتیاز و ارزش بذیم نباید انتظار داشته باشیم دخترانمون در اینده تحصیلکرده و صاحب افکار درخشان باشند بلکه همیشه محبوس قفس تفکرات احمقانه قیافه ام چطوره ؟ایا زیبا هستم یا نه؟ ایا از نظر مردان جذابم یا نه؟
ارزشهای دنیای مد فقط زن احمق و همیشه با دغدغه قیافه بار میاره
کاملا تبلیغاتیه. مثلا پرینکا و .. مدل های معروفی اند. همه پولدار و موفق به واسطه تبلیغات و مدل و فیلم. اگه به جامعه امروز می خواد نزدیک کنه باید از دل جامعه مدلهاشو انتخاب کنه با زیبایی متفاوت و البته حیطه کاری متفاوت یه آدم معمولی اما موفق در حیطه خودش.
پاسخ ها
لایک
فکر درستیه چون مدل ها نماینده واقعی زنان نیستن
پاسخ ها
دقیقا اینکه یه تفر با ژن اروپایی بلوند و استخونی و قد حدود صد و هشتاد به دنیا میاد خوبه ولی دستاوردش برای دنیا چیه .... چطور به دخترانمون بگیم تلاش کتید تخصیل کنید انسانهای سازنده ای باشید اما با ژنتیکشون امتیاز بندی کنیم که هیچ نقشی در به دست اوردنش ندارند و کاملا از اراده اشون خارجه
بسیار کار جالب و درستیه اگر از آدمهایی با بدن های معمولی و شبیه عرف جامعه استفاده بشه ولی به شخصه استفاده از خانمها یا آقایان ای که اضافه وزن زیاد دارند را نمی پسندم چون این باعث میشه برای مردم عادی بشه و در آینده مشکلاتی که چاقی برای آدم به وجود میاره نادیده گرفته بشه و گریبان انسان رو بگیره
مدلهای جدید هم خیلی معمولی نیستن. معمولی یعنی از دل جامعه، نه چند ورزشکار و مدل ثروتمند دیگه!
من باید اینها رو در حال اجرا ببینم تا بتونم نظر بدم
وای اون مدل سودانی چه خوشکله کاش یه دختر سیاهپوست رو میدادن من بزرگش میکردم و باهاش عشق میکردم