صندلیهای عقبتر هواپیما، چشمانداز زیباتری دارند، درحالیکه چشمانداز صندلیهای جلوتر با بال هواپیما کور میشود. تلاطم و تکانخوردنهای هواپیما در صندلیهای وسط و نزدیک به بال کمتر احساس میشود.
در پروازهای Economy صندلیهای کنار پنجره (که چشمانداز خوب دارند)، صندلیهای راهرو (که فضای راحتتر و بیشتری برای تحرک دارند) یا صندلیهای وسطی (که امکانات دوتای دیگر را ندارند).
صندلیهای عقبتر هواپیما، چشمانداز زیباتری دارند، درحالیکه چشمانداز صندلیهای جلوتر با بال هواپیما کور میشود. تلاطم و تکانخوردنهای هواپیما در صندلیهای وسط و نزدیک به بال کمتر احساس میشود. و بالاخره اینکه آمارهای موجود از تصادفات هوایی، نشان میدهد که مسافران صندلیهای عقب هواپیما شانس بیشتری برای نجات داشتهاند.
اما به جز این ها، بد نیست به چند نکته دیگر هم توجه کنید:
هواپیماها تعدادی صندلی معمولی دارند که بنا به دلایل زیر میتوانند موردپسند کمتر یا بیشتر قرار بگیرند:
- ردیف صندلیهای نزدیک دُم هواپیما، صندلیهای وسطی را ندارند و فضای خالی بیشتری دراختیار دارید.
- با صندلیهایی که دقیقاً قبل از راهروی خروج قراردارند و آنهایی که در انتهای یک بخش از هواپیما هستند، امکان خمکردن پشتی صندلی به عقب و لمیدن ندارید.
- در صندلیهای کنار دستشویی ممکن است مشامتان آزرده شود یا رفت وآمد بیش از حد مسافران کلافهتان کند.
با صندلیهایی که دقیقاً قبل از راهروی خروج قراردارند و نهایی که در انتهای یک بخش از هواپیما هستند، امکان خمکردن پشتی صندلی به عقب و لمیدن ندارید
- صندلیهای کنار کابین آشپزخانه، سروصدا دارد. مخصوصاً اگر در پروازی باشید که وعدهی غذایی پخته یا آماده و بستهبندی میشود. شاید بوی بخار حاصل از گرمشدن غذاها برایتان آزاردهنده باشد.
- در هواپیماهای خارجی، ردیفهای ویژه certain rows ممکن است سرگرمیهای الکترونیکی زیر صندلیها داشته باشند و یا فضای جلوی پای شما بتواند بیشتر شود.
شبیه سازی یک پرواز فرست کلاس!
شما میتوانید آسایش یک صندلی پرواز First Class را برای خودتان شبیهسازی کنید! (اگر هواپیما بزرگ باشد) با گرفتن یک ردیف از صندلیهای وسط هواپیما، بالا دادن دستهی صندلیها و درست کردن یک تخت موقت می توانید آرامش بیشتری را تجربه کنید!
اگرچه که این کار پرهزینه است اما وقتی مجبور باشید چند سفر پی در پی با هواپیما داشته باشید، مثلا به فاصله ای دور سفر کنید یا سفرهای کاری پشت سر هم داشته باشید، شاید بتوانید با پرداخت هزینه ای بیشتر از پرواز اکونومی معمولی و کمتر از یک هواپیمای فرست کلاس، کمی به خود استراحت دهید و ساعت های بین راه را به فرصتی برای خواب، آرامش و استراحت تبدیل کنید.
بهمحض اینکه برنامه پرواز بسته شد از مسئول گیت، مار صندلیهای پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلیهای Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلیهای همین ردیف را بگیرید و صبر کنید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کمکم سر جاهای خود بنشینند. حالا تختتان ماده است!
یک راه کم هزینه تر هم وجود دارد که در واقع تا حدود زیادی به خوش شانسی شما مربوط می شود. بهمحض اینکه برنامه پرواز بسته شد از مسئول گیت، آمار صندلیهای پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلیهای Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلیهای همین ردیف را بگیرید، وقتی در هواپیما نشستید با روزنامهها و مجلههای بازشده روی بقیهی صندلیهای کنارتان، آنها را اشغالشده نشان دهید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کمکم سر جاهای خود بنشینند. حالا تختتان آماده است!
اگر میخواهید بخوابید، کمربند را از روی پتو ببندید تا خدمهی پرواز آن را ببینند وگرنه اگر در حین پرواز نیاز به بستن کمربند پیش بیاید و آن را نبینند مزاحم خوابتان خواهد شد تا کمربندتان را ببندید!
جای من کجاست؟
گاهی ترتیب شماره صندلیها در هواپیما با آنچه شرکت هواپیمایی ارائه میکنند خیلی متفاوت است. برای شناسایی جای دقیق صندلیها باید نقشهی آنها (Seat Maps) را داشته باشید. چند سایت محدود این امکان را ارائه میدهند. کافسی است این لغات را در موتور جستجوگرتان سرچ کنید: SeatExpert، SeatGuru، Seatmeastro.
اگر میدانید با چه نوع هواپیمایی قرار است پرواز کنید، تمام این سایتهای بالا نقشهی صندلیهای آنها را به شما نشان میدهند.
سایت SeatExpert با واردکردن اطلاعات پرواز هم (یعنی نام شرکت هواپیمایی، شمارهی پرواز و تاریخ حرکت) نقشهی صندلیها را به شما میدهد. در سایت SeatGuru میتوانید هواپیمایی که با آن پرواز خواهیدکرد را هم شناسایی کنید.
با همهی این احوال، گاهی پیش میآید که پروازی با تاریخ حرکت و هواپیمای مشخص، در آخرین دقایق نزدیک پرواز با هواپیمای دیگری جایگزین میشود. پس اگر میخواهید که بتوانید در هر حال بهترین صندلی را انتخاب کنید، باید تمام هواپیماهای ممکن برای پروازتان را بررسی کنید.
بهمحض اینکه برنامه پرواز بسته شد از مسئول گیت، آمار صندلیهای پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلیهای Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلیهای همین ردیف را بگیرید و صبر کنید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کمکم سر جاهای خود بنشینند. حالا تختتان آماده است!
ممکن است شرکتهای هواپیمایی برای هر هواپیما، یک مدل شمارهگذاری داشته باشند (حتی اگر نوع هواپیماها یکسان باشد). مثلاً برای ردیف اول یکی از هواپیماهای مدل A۳۳۰اش شمارهی ۱ را گذاشته باشد ولی برای ردیف اول هواپیمای A۳۳۰ دیگر، که هر دو هم در یک سطح کلاس هستند، شمارهی ۱۱ را گذاشته باشد. ممکن هم هست یک شرکت هواپیمایی هواپیماهایی را از شرکت هواپیمایی دیگر، دستدوم خریداری کرده یا اجاره کرده باشد، در نتیجه شمارهگذاری آنها با هواپیماهای اصلی خود شرکت هواپیمایی، متفاوت است
ارسال نظر