درباره اعراب ایران، چیزهایی که نمیدانید
در گزارش زیر نگاهی جامعهشناختی به زندگی و فرهنگ مردم عرب خوزستان شده است.
برترینها: در گزارش زیر نگاهی جامعهشناختی به زندگی و فرهنگ مردم عرب خوزستان شده است.
به نوشتهی مورخان سابقهی سکونت اعراب در ایران به دورهی تمدن عیلامیها میرسد. برخی نیز آن را همزمان با مهاجرت آریاییها به ایران میدانند. همچنین شواهد تاریخی از حضور اعراب در ایران در دوره حکومت اشکانیان در سدههای اولیه میلادی در دست است.
بخش عمدهای از عربهای ایران در جنوب غربی ایران زندگی میکنند. این منطقه که از شوشتر و دزفول در شمال تا دهانهی فاو و اروندکنار در جنوب، از هویزه و شوش در غرب تا هندیجان و رامهرمز در شرق را در برمیگیرد تا سال ۱۳۰۴ «عربستان» نامیده میشد و پس از آن در دوره پهلوی اول نامش در تقسیمات رسمی کشوری به «خوزستان» تغییر داده شد.
بعد از زبان عربی بهعنوان مهمترین ویژگی که اعراب ایران را به هم پیوند میدهد، مذهب و اشتراکات فرهنگی که در پی آن میآید، عامل مهم دیگری برای پیوستگی در بین عربهای ایران است.
عربهای این منطقه اغلب مسلمان شیعه هستند. عربهای اهواز از نظر روابط اجتماعی، ساختار عشیرهای را که متأثر از آداب و سنن مذهبی است تا حد زیادی حفظ کردهاند.
عربهای ایران موسیقی، آواز، افسانهها، سنتها، خوراک خاص خودشان را دارند. بیشتر از موسیقی پاپ و سنتی فارسی، به موسیقی عربی گوش میکنند و سبک «علوانیه» را دارند. برای کودکانشان افسانهها و داستانهای قدیمی عربی تعریف میکنند. در برخی مناطق هنوز به سبک معماری «مضیف» با نی ساختمان میسازند، که این سبک بیش از پنج هزار سال عمر دارد و در هویزه و سوسنگرد رایج است.
غذاهای عربی خیلی کم در رستورانها عرضه و بیشتر در خانهها طبخ میشود. ولی حالا کنار رودخانهی کارون آلونکهایی درست کردهاند، میز و صندلی گذاشتهاند و غذاهای سنتی را در سینی بزرگ میآورند. مثلاً نصف سینی یک غذایی به نام امفطح است: گوشت بره آبپز شده با تزئینات، آنطرفش هم پلوباقلا و زرشک پلو میگذارند. این غذا را در سینیهای بزرگ میآورند. هر سینی برای چهار نفر است. کنار رودخانهی کارون منقل هم گذاشتهاند در قهوهجوشهای مسی به نام دله، قهوه درست میکنند، یا دکههای فروش فلافل و سمبوسه و کباب کوبیده در لشکرآباد وجود دارد و خیلی ها از این طریق امرار معاش میکنند.
علاوه بر اینها، عربها مراسم عروسی و عزاداری را هم بر اساس مناسک مخصوص خودشان برگزار میکنند. یکی از شاخصترین این مناسک یزله است، نوعی پایکوبی همراه با شعر و موسیقی که هنگام عروسی و عزا اجرا میکنند. محتوای شعرها و نوع موسیقی بنا به مناسبت یزله، غمگین یا شاد میشود و گاه همراه با یزله، تیرهوایی هم شلیک میشود. یزله همچنین از جمله مناسکی است که بین عربهای اهواز و عربهای بندری مشترک است.
عربهای بندری، عربهای ساکن در شهرهای ساحلی و بنادر و جزایر خلیج فارس در بوشهر و هرمزگان هستند. عربهای این منطقه ویژگیهای فرهنگیشان و لهجهشان به کشورهای عرب حاشیهی خلیجفارس نزدیکتر است. عربهای ساحلی بیشتر یا در کار تجارتاند و با دوبی و کشورهای حاشیهی خلیج فارس در داد و ستد هستند یا مشغول صیادی روی آب و دریا. برخی از آنها هم به کویت و امارات و کشورهای عرب همسایه رفتهاند و در میان آنها بازیگر، خواننده و آهنگسازهای معروفی هم به چشم میخورند. از لحاظ اقتصادی هم وضعیت خوبی دارند.
عربهای موسوم به «عربخانه» در خراسان و «عربهای خمسه» در استان فارس بخش دیگری از جامعه اعراب ساکن ایران هستند. عربهای خمسه ارتباطاتی با عربهای اهوازی دارند اما بیشتر به ایلات قشقایی و بختیاری نزدیک شدهاند و ساختار عشیرهای خودشان را دارند و عربهای خراسان زبانشان بیشتر با زبان فارسی مختلط شده و از لحاظ فرهنگی نیز از روابط قبیلهای و عشیرهای فاصله گرفتهاند.
تجربهای متفاوت
آمنه که ۴۸ سال دارد و اهل خوزستان است در باره زندگی اش اینگونه توضیح می دهد: لباس عربی محلی ما عبا است و روی آن هم شال یا روسری میپوشیم. فارسی حرف زدن، و بهویژه فارسی را روان و بدون لهجه حرف زدن، هم دردسر دارد! برای کسانی که فارسی را خوب صحبت میکنند، بسیار پیش آمده که در همان اهواز و آبادان به آنها گفتهاند که چقدر خوب حرف میزنی!
آمنه که در کودکی در محلهای از اهواز با همسایگان غیر عرب زندگی کرده است، تجربهای متفاوت دارد و میگوید با اینکه موقع صحبت به فارسی همچنان لهجهی عربی دارد اما با این حال فارسی حرفزدن برایش راحتتر از عربی است! از پنج شش سالگی که برای بازی به کوچه میرفتیم، همبازیهایمان بیشتر فارسزبان بودند و بعد هم رفتیم مدرسه و آنجا هم باید فارسی صحبت میکردیم. در خانه عربی صحبت میکردیم ولی خانوادهی پرجمعیتی بودیم و همهمان مدرسه میرفتیم و کمکم عادت کرده بودیم که خواهر برادرهای همسن و سال با هم فارسی صحبت کنیم. چون نمیشد در بیرون، دوستانمان همه فارسی صحبت کنند و فقط ما عربی صحبت کنیم.
بعد هم که در دانشگاه و محل کار، به زبان فارسی صحبت میکنیم و هرچه از محیط خانواده دورتر میشدیم، عربیمان ضعیفتر میشد. برای همین الان هم حروف عربی را به درستی و آن طور که باید، نمیتوانم تلفظ کنم، یا بعضی کلمههای عربی را چون نمیتوانستم در زندگی روزمرهام در بیرون خانه استفاده کنم، در ذهنم نمیماند. در این میان خانوادههای عربی هم هستند که حتی در خانه با فرزندانشان فارسی حرف میزنند چون میخواهند وقتی بچه وارد جامعه میشود و به مدرسه میرود، فارسی بلد باشد.
لباس سنتی
لباس زنان
عبایه یا عبا (چادر مشکی عربی)
چادری سیاه رنگ است که در قسمت میانی طرفین بُرش دارد و دستها تا مچ از آن قسمت بیرون میآید، پارچه عبا از جنس ابریشم است و تمام مراحل برش و دوخت آن با دستان پر برکت زنان عرب انجام میشود. شیله به شال روسری بلندی که به رنگ سیاه است میگویند. این روسری جنسهای مختلفی از جمله کتان، نخ، ابریشم و … دارد. مرغوبترین نوع شیله "فوطه" و "جز" نام دارد، به جنس کتان آن نیز "بلبول" میگویند.
لباس مردان
مردان دشداشه میپوشند که لباسی یکسره و بلند تا مچ پا و معمولاً سفید رنگ و در تابستان نیز خنک است. عربهای خوزستان در مراسم رسمی با اهدای لباس و اشیاء فرهنگی عربی از مقامات دولت استقبال میکنند. بشت یا خاچیه، پوششی بلند که روی دشداشه میپوشند و جنس آن از نخ پشمی نازک است.
گرگیعان
گرگیعان از آداب بسیار کهن است که هر ساله در ۱۵ رمضان در اهواز اجرا میشود. در این شب کودکان عرب با پوشیدن لباسهای عربی به خیابانها آمده و کیسههای کوچکی را که از قبل تهیه کردهاند به گردن میآویزند و با خواندن سرودهای مردمی این شب، به درب منازل همسایگان رفته و از آنان عیدی و شیرینی میگیرند.
قهوه خوری و دلّه قهوه
مردم عرب اهواز همچون دیگر مردم کشور فرهنگ خاص خود را دارند. مراسم قهوه خوری جزو آثار ثبت ملی در ایران است. دلّه قهوه یکی از اشیاء و ابزار فرهنگی مردم عرب است که در مراسم رسمی چه مراسم بینالمللی و بازدیدشان، همواره از این وسیله در پذیراییها به عنوان نماد فرهنگی استفاده شده است.
زبان
گویش عربی خوزستان جزو گویشهای عراقی-خلیجی محسوب میشود. اگر چه بسته به مناطق مختلف استان، تفاوتهایی با یکدیگر دارد و لهجه عربی خرمشهر را فصیحترین و اصلیترین لهجه این گویش میدانند. درواقع، عربهای خوزستان ساکنان بومی آن منطقه میباشند که به زبان عربی تکلم میکنند.
موسیقی
موسیقی علوانیه نام یکی از سبکها یا الحان موسیقی عربی خوزستان است. نام این سبک برگرفته از نام سراینده آن علوان الشویع که در نوازندگی این سبک تخصص داشت گرفته شده است. همچنین علوانیه یکی از میراثهای معنوی عربهای ایران بهشمار میآید. موسیقی عربی در استان خوزستان به دو دسته کلاسیک یا مقامی و موسیقی ریفی یا محلی (روستایی) تقسیم میشود.حسن معشوری، سامر زرگانی، علی ادریس، علی رشداوی شیخ کریم باوی حسان اگزار چنانی زاده از خوانندگان معروف عرب زبان هستند.
رقص
یکی از عادات خاص مردم عرب رقص محلی چوبیه است، رقص محلی یا رقص مردمی قدیمیترین شکل رقص است که نشانگر حالات، عادات و فرهنگ یک قوم و یا ساکنان یک منطقه جغرافیائی خاص بوده و در قالب مجموعهای از حرکات موزون اجرا میشود. باستان شناسان و مورخین میگویند: رقص بخش مهمی از فرهنگ انسانهای اولیه بود به طوری که آنان از طریق رقص و با استفاده از حرکات موزون احساسات خود را به دیگران بیان مینمودند، رقص چوبیه یکی از همین رقصهای مردمی عربهاست که به نظر میرسد از قدمت زیادی برخوردار است.
منبع: وب سایت آسو - ویکی پدیا
نظر کاربران
اولا نوسینده محترم استفاده کلمه اعراب توهین به قوم بزرگ عرب در ضمن هیچ از کلمه عرب زبان استفاده نکن اینهم اشتباه چون ما عربیم عرب زبان نیستیم .....
پاسخ ها
اعراب براتون کلمه ی توهین آمیزه؟؟؟
چند چندی با خودت؟
درنظر ایرانیان همه اقوام بزرگ ومحترم هستند ولی زیادی قوم پرستی ونژاد پرستی باعث تفرقه بین مردم این سرزمین میشود وعارضه آن همین گرفتاریهای امروزی است برای ایرانیان
دوست عزیز چرا کلمه اعراب توهین آمیزه؟ ممنون میشم توضیح بدین.
احسنت
اعراب لفظ یا کلمه ای است که مفرد ندارد . از نظر ساختاری جمع کلمه عرب نیست بلکه اسم جنس محسوب می شود . در قرآن مجید هم اعراب به مفهوم بادیه نشین آمده است و در میان قوم عرب استفاده از این کلمه به معنی بیابان نشین و کسی که در صحرا زندگی می کند استفاده می شود لذا بهتر است که از قوم عرب یا مردم عرب استفاده شود تا حالت توهین به کسی نگیرد .
تمام اقوام ایرانی شریف نجیب مهربان و انسانند عاشق همه تونم هموطنها
بابا ول کنین تورو خدا.تو این مملکت از هرکی صحبت (نه توهین)میشه بهش بر میخوره از دکتر و مهندس و معلم پرستار گرفته تا ترک و کرد و لر وعرب...یا مشهدی اصفهانی شیرازی تبریزی .چه خبرمونه واقعا؟حالا چه فرقی میکنه یا چرا باید برا کسی مهم باشه شما اعرابین یاعرب .عرب زبانین یا عرب خالی.هممون همینجوری هستیم تا ازمون صحبت یا شوخی میشه فوری جبهه میگیریم ...اصلا کاش زبان و دین و مذهب نژاد و رنگ پوست همه آدما یکی بود تا این همه جنگ وخون ریزی هم نمیشد
عرب تاج همه اقوام ایران میباشد
ممنون از پخش آداب و رسوم مردم عرب عربستان(خوزستان)و بوشهر و هرمزگان ولی از عید فطر و گرامی داشت این روز مهم در بین این قوم بزرگ ثانیا جمعیت عرب رو نگفتی ......
پاسخ ها
اینجا اسمش خوزستان نه عربستان
داداش اسم قدیمش عربستان بوده حالا چه بخوایم قبول کنیم چه قبول نکنیم تاریخ این نام رو ثبت کرده و این به دلیل کثرت و قدمت حضور عرب ها در اون منطقه جغرافی هستش
درضمن این عربستان ربطی به اون عربستان سعودی نداره ...
جالبه که بدونی اکثر قریب به اتفاق مردم عرب خوزستان از عربستان سعودی متنفر هستند ...
خوزستان در طول تاریخ لر نشین بوده و محل اولیه زندگی لرها بوده اینها را با هم قاطی نکنید
به مسافر
اولا عربستان سعودى اسم رسميش تو سازمان ملل ونهادهاى بين الملل، (شاهنشاهى عربى سعودى) هست،نه عربستان ،وتمام كشورهاى جهان اونرا به اين نام مى خوانند،جز رضا شاه برا سرپوش گذاشتن بر نام قديمى خوزستان وايجاد شبهه وسردرگمى ملت !!
خوزستان برادر من نه عربستان .....
بردار اگر بخواهید به تاریخ مراجعه کنید،در تاریخ خیلی قدیم مردم این دیار خوزی بودن واسمش خوزستان بوده
ضمنا بیشتر جمعیت خوزستان فارس زبان هستند و البته بختیاری،پس اگر از نگاه قبیله ای بخواهید اسم بگذارید،اینها را هم باید در نظر بگیرید
عزیز تاریخ از زمانی که خودت دوست داری قبول میکنی اولین پایتخت هخامنشین شوشتو این منطقه هست حضور اعراب از زمان قاجار تواین منطقه ثبت شده یا نهایتا ورود اسلام اسم عربستان هم برای زمان قاجار و پهلوی هست
کاربر ۱۰:۱۱ حالت خوبه داداش؟؟؟
از زمان قاجار؟؟
مشخصه که هییییچ اطلاعی از تاریخ نداری و حتی به خودت زحمت این رو هم ندادی که یه تحقیق ساده بکنی
کاربر ۹َ:۵۰
شما هم از روی تعصب نظر میدی وگر نه تاریخ این حرفت رو تایید نمیکنه
حضور پر رنگ لرها در منطقه ایذه و باغملک بوده نه در تمام خوزستان
خوزستان یک منطقه وسیعی هستش که اقوام مختلفی در جای جای اون زندگی میکنند
اسمش اصليش عربستانه
نویسنده محترم کاشکی کمی تاریخ میخوندی قبل رضاشاه شیخ خزعل ادعای استقلال کرد و دیگه به حکومت مرکزی خراج نداد و نام خوزستان را به عربستان تغییر داد و پرچم عربستان را برافراشته کرد رضا خان اومد سرکوبش کرد و خزعل و به روایت تاریخ تو کاخ خودش سربه نیست کرد و دوباره نام خوزستان رو بهش برگردوند
شیخ خزعل خودش هم اهل ایران نبود از قبیله بنی کعب در اطراف مدینه بود که خانواده اش اول به بصره و بعد به خوزستان مهاجرت کردن
ممنون بسیار خوب بود
پاسخ ها
عالي بود
احسنت مفید بود،،،،،متشکر
پاسخ ها
چه عجب یه مطلبی درباره عرب های عزیز نوشتن.جالب بود
بسیار عالی ، تشکر
بیشتر این مطالبی که در متن آمده مربوط به قدیم است .الان بسیاری از چیزها عوض شده .شاید در روستاها این نوع لباس یا مراسما باشه...در ضمن خوراک مخصوص دارند یعنی چه؟ همون غذاهای رایج در استان یا کشور هست .خوزستان همه قشر داره فقط عرب نیستن،در هر شهری همه ی اقوام در کنار هم زندگی می کنند..کاش اطلاعات نویسنده بروز و جدید بود.
پاسخ ها
معلومه كه بد جور حسودي ميكني
اتفاقا عين حقيقته احسنت بر نويسنده
آحسنت آحسنت
خوب بود
ما آبادان ها به این عربهای همشهریمون افتخار میکنیم چون بسیار انسانهای شریفی و باحالی هستن و عاشق وطن هستند خوبی ما آبادنیها اینه که هیچ وقت بحث احمقانه قومیت رو نمیکنیم
پاسخ ها
احسنت. ما هم به شماها افتخار میکنیم همین احترامای متقابل که شهرمان رو ابادان کرده که همیشه اسم خوزستان را به نیکی میگن.زنده باد ملت شریف ایران
مرحبا
ایران فارسستان نیست.
به امید روزی که همه قومیت های ایرانی بتونن به زبان مادری و با فرهنگ خودشون تحصیل و زندگی کنند نه با فرهنگ پارسی افغانی
پاسخ ها
حالا خوبه تو ایران همه دارن عربی یاد میگیرن ضمنا زبان فارسی زبان مشترک بین اقوامه جنابعالی هم ترک هستی نه عرب
افغانستان مثل آدرباییجان بخشی از ایران بود
هموطن، شما خودتون دارین الآن یه بحث قومیتی میکنین. همه هموطنان عزیز و محترم هستن.
احسنت
تابلو هست ترکی
من همونم که کامنتو گذاشتم.بله تورکم.
و عاشق فرهنگ و زبان تورکی.
پارس بودن افتخار بزرگی ست ...
نام قدیم همین بوده وطبیعیه مثل بلوچستان بخاطرجمعیت زیادبلوچ که اونجاهستن درضمن پاکستان هم یه بلوچستان داره کردستان هم همینطورحالااگه اینجاهم عربستان بوده باشه تعجب داره؟
پاسخ ها
افرين
ایران مناطق دو گانه زیادی داره که نیمی در داخل هست و نیمش در خارج
بلوچستان در پاکستان هست نصفش
سیستان یا زابل یکی از ایالت های افغانستان هست
آستارا ،کردستان ، سرخس و شاید خیلی از مناطق مرزی که بنا به قرارداد های احمقانه قاجار از ایران جدا شد و در اونطرف مرز موند
محمد رضا شاه بدون جنگ و خونریزی این مناطق رو بخشید اسناد تاریخی رو مطالعه کن کوههای ارارات سرچشمه های هیرمند و قسمتی از اروند
نه تعجب نداره
چرا تعجب داشته باشه؟
در ایام قدیم که تقسیم بندیهای استانی به معنای امروزینش وجود نداشت، خراسان هم دو بخش بود:
بخش جنوبی را عربخانه و بخش شمالی را کُردخانه میخواندند بخاطر حضور عشایر عرب و کُرد در جنوب و شمال آن دیار
راست میگه و لطفا هم اسمه عربستان سعودی رو با این عربستان یکی ندونین اسمه درسته این کشور المملكة SaudiArabiaرا السعودية و به انگلیس
تشکرازنویسنده گرامی،،،عرب هستیم وافتخار میکنیم،،،
پاسخ ها
خوبه پیغمبر گفت نژاد افتخار نداره
بزرگوار ما عرب زبان نیستیم عرب هستیم.بین عرب زبان و عرب خیلی فرق داره عرب زبان به کسی میگن که زبان مادریش چیز دیگه ست و عربی رو یاد گرفته و تکلم میکنه ولی ما زبان مادریمون عرب هست و عرب هستیم.با تشکر از شما زنده باد ملت شریف ایران
پاسخ ها
عزیز عرب زبان یعنی کسی که زبانش بر اثر حمله عربها تغییر کرده مثل سوریها لبنانیها مصریها اردنیها و ...
بله.همانطور که زبان مردم شرق ایران بعد از حمله افغانها فارسی شد
درود به هموطنان جنوبی دست و پاتونو می بوسم
پاسخ ها
بدم از دست بوسی میاد
خخخخ
با احترام خدمت برادران لر و بختیاری.خواهش میکنم وارد بحث تعصب و تفرقه انگیز نشیم ما همه برادر هستیم .واگر هم .تاریخ عرب اهواز چند هزارساله باشه یا نام قدیمی عربستان باشه نباید لطمه به دلبستگی ماها ایجاد بشه یه تحقیق ساده میخواد به دور از انحراف سازی تاریخ جدید مرسی
مرحبا به عرب.
مرگ بر نژاد پرستی.
منابع تاریخی را کار ندارم اما خوزستان پاره تن ایران و ساکنانش همه از هر نژاد و قبیله برادرانه در کنار هم زندگی میکنند و به طور کل فارس و عرب مخلوط شده اند و کسی دیگه اهمیت نمیده کی فارسه کی عرب . انسان را با انسانیت و شعورش میسنجند نه با تبارش
والا شما عرب های عزیز ایران قابل احترامید ببینید چقدر قشنگ و مودب دارین بحث میکنید بدون توهین و .... دلم میخواست یکی دیگه از قومیت ها بود ببین چطور با پرچم سایر کشورها ریخته بودن تو پیج و فحش و ناسزا سر داده بودن تازه تموم کشورم گرفتن.
پاسخ ها
موافقم باهات
درسته ، مردم شریفی هستن. سالهاست دارم باهاشون زندگی میکنم و واقعا دوستشون دارم
جهت اطلاع
گرگیعان ک در متن ۱۵ رمضان گفته شده
۱۴ ماه مبارک بوده و توِلد امام حسن مجتبی نیز میباشد
مهیار آبادان
بعداز سی سال با خانواده سفری زمینی به جنوب و شهر محل تولدم اهوازداشتم،تغییرات زیادی دیدم و فقط بخش قدیمی شهر را میدونستم.من متولد لشکرآباد و فارس هستم،چرا لباس سنتی زنان عرب خوزستان عوض شده،دیگه اون پارچه های مخمل با تور گیپور نبود،چرا؟
در ضمن خیلی خوش گذشت خانوادم برای اولین بار از محل تولدم دیدن میکردن۱۲۰۰کیلومتر فاصله است خیلی خوشش آمد فلافل سمبوسه رستوران های لشکرآباد(قدیم میدان دانشگاه جندی شاپور بود)و خیلی جاهای دیگه.مردم خون گرم ،مهماننواز
پاسخ ها
یعنی شما واقعا انتظار داشتی بعد از سی سال همه چیز بدون تغییر مونده باشه؟!
به فلاحیه :
حالا اگر می نوشت خوزستان سرزمین باستانی ایرانی ها و لرهای بختیاری است باز هم« دم از همبستگی می زدید ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
نه عمرا ۲۲ تا کشور عربی هست بازم به خوزستان چشمداشت دارن
ایرانی ها خوزستان فراموش کردن شوش چغازنبیل جندی شاپور و...........
صدها سال قومیتهای بختیاری ولر در کنار اعراب زندگی مشترکی داشتند وهیچ گونه اختلافی بینشان نبود باهم ازدواج می کردند رفت وامد خانوادگی وسایر روابط اجتماعی به نحو کامل بود اما هیچ نوع تمایزی بین هم نداشتند . مع الاسف این بگو مگوی های قومیتی توی همین چند دهه ی اخیر بوجود اومد ه وامیدوارم بازم مثل قدیمیا تمام اقوام خوزستان که با هم برادر هستند زندگی شادی داشته باشند . برادر کوچک شما از قوم عرب
پاسخ ها
آفرین به شما خوشبختانه عربهای ایران هوشمندتر از بعضی اقوامن که منم اسم نبردم
نزدیک به 38درصد استان خوزستان لر هستند قابل توجه
چه فارس باشیم چه لر چه ترک چه عرب ویا قومیت های دیگه که اسم نیاوردم وناراحت نشن الان درداخل یه مرز به اسم ایران زندگی میکنیم وهمه برای اعتلای نام اون تلاش میکنیم .من خوزستان رفتم مردم خوبی داره ما اصلا از عرب ها بدمون نمیاد اتفاقا خیلی مشدی هستند وخیلی به درد معاشرت میخورند. کربلا هم که رفتم یه اقایی به اسم علیرضا گفت از اغاجری هستم پسر خیلی خوبی بود باهاش دوست شدم ولی حیف دیگه اطلاعی ازش ندارم .یکم از کینه هامون کم کنیم زندگی هم برای خودمون وهم بذای دیگران زهر نکنیم.
خوزستان و خلیج فارس. هیچکدام جدا شدنی از ایران نیستند قابل توجه بعضی ها
پاسخ ها
با همین حرفا دلتو خوش کن
شما فعلا با اون بیرق بریتانیای کبیر که بالای کامنتت در اهتزازه حال کن
بعدا بیا واسه ما ژست وطن پرستی بگیر
جون عزیزتون بحث های قومیتی راه نندازین.من عاشق همه مردم کشورمم...
اعراب خورزستان مهاجر هستند و قبل اسلام در خوزستان ساکن نبودند این یک واقعیت تاریخی است
پاسخ ها
همانطور که آریایی ها از هند به ایران مهاجرت کردند
و قبلا ساکن ایران نبودند
ممنونم از توجهی که به مردم عرب ایران دارید. فقط یک نکته رو خدمتتون یادآوری کنم؛ به مردم صحرانشین اعراب میگن
درستش این بود بنویسید مردم عرب نه اعراب
بازم از شما ممنونم.
ممنونم از توجهی که به مردم عرب ایران دارید. فقط یک نکته رو خدمتتون یادآوری کنم؛ به مردم صحرانشین اعراب میگن
درستش این بود بنویسید مردم عرب نه اعراب
بازم از شما ممنونم که یک متن منصفانه و بی طرفانه رو منتشر کردید.
پاسخ ها
بالاخره تو سمیه ای یا خدیجه ؟
چرا میگی اعراب ایران؟ کسی که ما رو ایرانی حساب نکرده متاسفم
جای اینکه اینهمه بحث کنیم کاش لذت ببریم از این همه زیبایی که هموطنانمون دارن من ک لذت بردم از مطلب اگر امکانش هست باز هم از زیبایی های جنوب کشور متن و عکس بذارید
اگر تواناییش رو داشتم تمام زبان ها، قومیت ها و نژادها رو از بین میبردم تا انسانها در کنار هم در صلح و صفا زندگی کنند.
حداقل یه مطلبی هم در مورد تورکهای جغرافیای ایران بنویسید و نه آذری ها و تُرکهای ساکن ایران!! تورکها چه بخواهید یا نخواهید ما دلمان میخواهد تورک باشیم همانطور ک بودیم و هستیم...
درود بر همه اقوام ايران
اعراب ايران در زمان جنگ چه فداكاري ها كه نكردند
ازت متنفرم سانسورچی. دعا میکنم که هر چی بلای آسمونی هست رو سر خودت و خانوادت فرو بریزه. چرا تایید نمیکنی کامنتمو
آهنگ های عربی قشنگ اند از نانسی شون گرفته. تا ماجده رومی خوش صدا به قول بعضی ها صدای آسمانی واقعا ماجده رومی بهترینه
عرب هم عربهای قدیم ، جدیداشون دیگه اون صفا و صمیمیت و اخلاص خاص خودشون رو ندارند ،پدرم عاشق عربها بود میگفت زندگی باهاشون خوش میگذره