جک s۵ یا چری تیگو۵، کدام شاسیبلند اقتصادی مناسبتری است؟
گرچه جک s ۵ یا چری تیگو ۵ در بسیاری از موارد شانه به شانه هم پیش میروند، اما در نهایت جک s ۵ به دلیل عملکرد فنی بهتر در مقایسه با چری تیگو ۵، میتواندبرنده این رقابت باشد.
وبسایت فرارو - حسین باباپور: جک s ۵ یکی از شاسی بلندهای نسبتا جمع و جور و معروف بازار ایران است که از سال ۱۳۹۳ وارد بازار خودرو کشورمان شد و به واسطه برخورداری از ظاهری معقول، امکانات مناسب، توان فنی شایسته و قیمت منطقی توانست خیلی زود جایگاهی مهم برای خود در بازار ایران دست و پا کند.
این خودرو که از نظر ظاهری بسیار شبیه به هیوندای توسان طراحی شده، از سال ۲۰۱۲ میلادی در نمایشگاه خودرو گوانگژو به نمایش عمومی درآمد و سپس وارد لیست فروش محصولات شرکت چینی «جیای سی موتورز» یا همان «جک» شد؛ جک اس ۵ پس از ارائه به بازار چین، راه خود را به سمت بازار کشورهای در حال توسعه، خاورمیانه، شمال آفریقا، روسیه و... باز کرد. در ایران نیز شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی کمپانی جک، خیلی زود دست به کار شد و جای خالی کراساوورهای نسبتا اقتصادی را در بازار کشورمان با جک s ۵ پر کرد که البته مورد استقبال مشتریان نیز واقع شد.
از طرف دیگر در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی، نمایشگاه خودروی گوانگژو شاهد حضور یک محصول جدید از سوی شرکت چری بود؛ این مدل جدید یک کراس اوور نسبتا جمع و جور با ظاهری متفاوت و منحصر به فرد بود که با عنوان «تیگو ۵» از آن نام برده میشد. شرکت مدیران خودرو به عنوان نماینده رسمی کمپانی چری در ایران فرصت را غنیمت شمرد و به منظور تکمیل هر چه بیشتر لیست محصولات کراس اوور خود به سراغ چری تیگو ۵ رفت و از سال ۱۳۹۵ تولید آن را در کارخانجات خود کلید زد.
در حال حاضر جک s ۵ و چری تیگو ۵ در کلاس شاسی بلندهای اقتصادی بازار کشورمان حضور داشته و ما قصد داریم این دو خودرو را از جنبههای مختلف نظیر: طراحی، توان فنی، سطح امنیت سرنشینان، شرایط بازار و...، مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. لطفا در ادامه با فرارو همراه باشید.
مقایسه طراحی بیرونی و داخلی جک s ۵ و چری تیگو ۵
جک اس ۵ ظاهر خود را مدیون هیوندای توسان است و همچون بسیاری هموطنانش از روی دست طراحان سایر کمپانیهای معروف الگوبرداری (اگر نگوییم کپی برداری) شده و از این نقطه نظر دارای هیچ گونه اصالت خاصی نیست. با این وجود طراحی ظاهری جک s ۵ نسبتا زیبا، دلپذیر و هماهنگ جلوه میکند و سبک طراحی چراغها، جلو پنجره، فلاپهای مشکی رنگ نمای جانبی، رینگها و سایر بخشهای بدنه میتواند رضایت خاطر بسیاری از مشتریان، به ویژه خانوادههای ایرانی را در پی داشته باشد.
بر خلاف جک s ۵، چری تیگو ۵ دارای چهرهای منحصر به فرد بوده و کمپانی چری در فرآیند طراحی آن از مهارت برخی چهرههای مشهور جهان در عرصه طراحی اتومبیل، بهره جسته است. پر واضح به نظر میرسد که منحصر به فرد بودن ظاهر یک خودرو به تنهایی نمیتواند دلیل بر زیبایی آن نیز باشد؛ طراحی ظاهری چری تیگو ۵ نیز خالی از ایراد نیست و شاید عدهای نمای جلو آن را چندان مورد پسند و خوشایند نباشد. لازم به ذکر است نسخه فیس لیفت تیگو ۵ نیز از سال ۹۷ وارد بازار کشورمان شد که برخی تغییرات را در بخشهایی از سپرها، چینش اجزای داخلی چراغها و یکی دو مورد جزئی دیگر تجربه کرده است.
اگرچه فضای کابین هر دو خودرو از طراحی نسبتا دلنشین و چشم نوازی سود میبرد، اما طراحی چری تیگو ۵ به روزتر، پختهتر و با اصالتتر جلوه کرده و میتواند سلایق بیشتری را با خود همراه سازد. همچنین کیفیت متریال کابین چری تیگو ۵ در قیاس با جک s ۵ در سطحی بالاتر ارزیابی میشود.
از نظر گنجایش فضای داخلی جک s ۵ گوی سبقت را از رقیب هموطنش ربوده و به واسطه بهرهمندی از فاصله محوری بزرگتر، محیط جادارتری را به سرنشینان خود هدیه داده است. صندوق بار ۵۰۵ لیتری جک s ۵ نیز مکانی وسیعتر در مقایسه با محفظه بار ۳۷۰ لیتری چری تیگو ۵ بوده که دغدغه خاطر کمتری برای خانوادهها در هنگام مسافرت به دنبال خواهد داشت.
مقایسه توان فنی جک s ۵ و چری تیگو ۵
چری تیگو ۵ نیروی مورد نیاز خود را از پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر با توان خروجی ۱۳۹ اسب بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتن متر دریافت میکند. بسته به نوع تیپ خودرو، این میزان نیرو توسط یک گیربکس دستی و یا جعبه دنده CVT اتوماتیک با قابلیت شبیه سازی هفت سرعته به سوی چرخهای جلو روانه میشود.
شتاب صفر تا صد چری تیگو ۵ اتومات حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه بوده و مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی به رقم ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد. حداکثر سرعت چری تیگو ۵ نیز در حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برآورد میشود. لازم به ذکر است که نسخه دستی چری تیگو ۵ در شتابگیری کمی سریعتر عمل کرده و مصرف سوخت آن مقداری بیشتر از نسخه اتوماتیک است.
در سوی دیگر میدان پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ جک s ۵ برتری واضح خود را به رخ چری تیگو ۵ میکشد. این پیشرانه قادر به ارائه قدرتی معادل ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتنمتر است که توسط یک گیربکس شش سرعته دستی و یا شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. شتاب جک s ۵ معادل ۱۰.۵ تا ۱۱.۵ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز حدود ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی میشود.
مقایسه آپشنها و امکانات رفاهی
جک s ۵ به صورت دستی و اتومات وارد بازار کشورمان شده و سطح نسبتا مناسبی از تجهیزات رفاهی را به سرنشینان خود ارائه میدهد. از جمله مهمترین امکانات رفاهی نسخه اتوماتمیتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دوربین عقب، نمایشگر، GPS، بلوتوث، کیلس، استارت دکمهای، صندلی برقی راننده ۸ حالته، حسگر نور و باران، سانروف، گرمکن صندلی جلو، تهویه دوگانه، حسگرهای پارک جلو و عقب، آینههایتاشونده برقی.
چری تیگو ۵ نیز در دو تیپ لاکچری و اکسلنت به فروش میرسد که از جمله شاخصترین موارد رفاهی موجود در نمونه فول آپشن (اکسلنت) میتوان از امکانات زیر نام برد:
دوربین عقب، کروز کنترل، دی لایت، کیلس، استارت دکمهای، سانروف، آینههای جانبی تاشونده، بلوتوث، نمایشگر، جی پی اس، صندلی برقی ۶ حالته، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه.
گرچه سطح امکانات رفاهی ارائه شده در هر دو خودرو تقریبا یکسان و نزدیک به هم به نظر میرسد، اما نباید برتری خفیف جک s ۵ در این بخش نادیده گرفته شود.
مقایسه ایمنی جک s ۵ و چری تیگو ۵
هر دو شاسی بلند جک s ۵ و چری تیگو ۵ موفق به ثبت ۵ ستاره ایمنی در کارنامه خود از سوی موسسه سی-انکپ (سازمان ایمنی استاندارد کشور چین) شدهاند که این امر نشان از امنیت بالای هر دو خودرو دارد. هر دو خودرو به صورت مشترک دارای امکانات ایمنی همچون:چهار ایربگ، ترمزهای دیسکی، ABS، EBD، ایموبلایزر، TPMS و ترمز کمکی مجهز هستند. علاوه بر این، چری تیگو ۵ ازسیستمهای پایداری HHC، DTC، ASR و ESP سود میبرد. جک s ۵ نیز از سیستمهای ESC، HAC، HDC و EPB برخورداراست.
شرایط بازار و ارزش خرید جک s ۵ و چری تیگو ۵
چری تیگو ۵ یک شاسیبلند نسبتا جمع و جور با بهای مناسب است که به دلیل برخورداری از مزایایی همچون: ظاهر خاص و با پرستیژ، کابین خوشساخت و زیبا، امنیت و رفاه معقول، خدمات پس از فروش نسبتا وافر به واسطه حضور گسترده شرکت عرضهکننده در سطح کشور و بازار دست دوم مناسب، میتواند گزینه شایستهای برای خانوادههای قشر متوسط باشد.
اما در سوی دیگر این میدان، جک s ۵ ضمن برخورداری از نقاط قوتی همچون: ظاهر معقول، کابین جادار، ایمنی و رفاه مناسب، در بحث توان فنی و هیجان رانندگی عملکرد بسیار بهتری نسبت به چری تیگو ۵ ازخود به نمایش میگذارد که میتواند علاوه بر خانوادهها، افراد جوانتر و علاقهمند به شاخصههایاسپرت و مهیج رانندگی را نیز به سوی خود بکشاند.
بازار خرید و فروش دست دوم جک s ۵ نیز از رونق مناسبی بهره میبرد؛ بنابراین باید گفت: گرچه این دو رقیب در بسیاری از موارد شانه به شانه هم پیش میروند، اما در نهایت جک s ۵ به دلیل عملکرد فنی بهتر در مقایسه با چری تیگو ۵، میتواند برنده این رقابت باشد.
نظر کاربران
اينا برا مفت خور هاست مردم پراید اشغال حلب روغن نباتی هم نميتونن بخرن
پاسخ ها
خب البته من موافق نیستم که هر کس از نظر مالی موفقه مفت خوره. خیلی ها رو میشناسم که کلی زحمت کشیدن و مدیریت خوب داشتن و ثروتمند شدن. خداوند میفرماید:
ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم.
انتخاب خوب برای قشر متوسط!!
هیچکدام.
اینها اشغال کامل هستند.
به نظر من مردم فعلا فقط پراید و سمند بخرن حتی پولدارها تا اینها برشکسن کنن گم بشن برن
پاسخ ها
پراید و سمند اشغالتر نیستن به نظر شما پدر صنعت خودرو
تو کدوم یکی از این ها رو سوار شدی که حرف مفت میزنی؟
ما نزدیک به دوسال جک داشتیم خیلی هم خوب بود وراضی بودیم
قسر متوسط پراید نمی تونه بخره چه برسه به s5 و چری
اقای کارشناس قلمت رو به کرمان خودرو نفروش
ظاهر خاص و باپرستيژ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خخخخخخخخخخخ نمرديم و تيگو فايو با اون هيكل ناميزون و مكعبي نامتناسبش با پرستيژم شد!!! تعريف جديد پرستيژ! اصن كيفيتش به كنار.