آیا لنوو میتواند موتورولا را نجات دهد؟
پس از خرید موتورولا توسط لنوو آیا لنوو قادر خواهد بود موتورولای بحران زده را نجات دهد؟
با توجه به اینکه همکاری گوگل و سامسونگ روزبهروز در حال گسترش و بهبود است، شاید زمان مناسبی برای صحبت در خصوص بازار رقابتی گوشیها همراه نباشد. غول بزرگ کرهای با اختلاف زیادی از سایر رقبا در شرایط ایدهآلی قرار دارد و به غلبه بر بازارهای آمریکا و سایر کشورها ادامه میدهد. اما در این میان لنوو با دست کم گرفتن رقبا تصمیم به خریدن موتورولا با قیمت ۲.۹۱ میلیارد دلار کرده و قصد دارد تا به رقیبی سرسخت برای شرکتهای سازنده گوشیهای همراه تبدیل شود.
لنوو تا کنون به عنوان بزرگترین تولیدکننده کامپیوتر در دنیا شناخته میشده است. اما در سال ۲۰۰۵ این شرکت چینی تازه دو سال بود که نام خود را از Generic Legend به لنوو تغییر داده بود و قصد داشت تا برند خود را به بازار جهانی معرفی کند. لنوو برند آیبیام را به قیمت ۱.۷۵ میلیارد دلار خریداری کرد، آیبیام سازنده لپتاپهای خوشنامی با برند تینکپد (Think Pad) بود. به مرور زمان این شرکت توانست نام خود را در میان برندهای معروف مطرح کند. در آن زمان تنها سؤالی که مطرح بود این بود که آیا کیفیت محصولات آیبیام با توجه به این امر که توسط یک شرکت گمنام چینی ساخته میشود حفظ خواهد شد.
اما اکنون مجدداً لنوو قصد دارد تا موفقیت خود را اینبار در عرصه موبایل تکرار کند. گفته میشود که در چند سال اخیر لنوو به دنبال تمامی برندهای معتبر موبایل بوده است تا یکی از آنها را خریداری کند، برای مثال لنوو با شرکتهای معروف نوکیا، پالم و بلکبری مذاکراتی داشته است.
لنوو حاضر بود میلیاردها دلار برای تصاحب بلکبری هزینه کند، اما در نهایت دولت کانادا جلوی این معامله را گرفت، اما این امر حاکی از علاقه این شرکت چینی به برندهای معتبر است. لنوو با استفاده از پول و ظرفیت تولید خود میتواند در بازار فروش گوشیهای همراه نقش بیشتری ایفا کند، تنها ضعف این شرکت داشتن یک نام و برند معتبر بود. لری پیج یکی از بنیانگذاران گوگل در خصوص این معامله گفته است: لنوو تجربه و تخصص کافی را برای استفاده از برند موتورولا برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار گوشیهای همراه دارد.
اخیراً لنوو گوشیهای همراه بیشتری به نسبت کامپیوتر فروخته است اما این گوشیها بیشتر در خود چین به فروش رسیدهاند. اما گسترش فروش محصولات به کشورهای آمریکا و اروپای غربی به این راحتیها هم نیست. سامسونگ و اپل حاشیه امنی را در این بازار برای خود ایجاد کردهاند، تعداد زیاد فروشگاهها و شبکههای فروش سامسونگ و اپل به این معناست که اگر لنوو تمایل دارد در این بازار سهم بیشتری داشته باشد باید تصمیمات مهمی اتخاذ کند.
لنوو باید مسیر تولید محصولات موتورولا را تغییر دهد. موتورولا قبلاً نیز بازار فروش خوبی نداشت و سعی کرد تا از حمایت گوگل برای فروش محصولاتش استفاده کند، اسمبل کردن قطعات در تگزاس و طراحی جسورانه مدل موتو ایکس و همچنین قیمتگذاری مدل جی نیز نتوانست به فروش موتورولا کمک کند. اکنون تصمیم با لنوو است که باقیمانده طرحها و فعالیتهای موتورولا را از بین ببرد و یا اینکه نیرویهای بیشتری استخدام کرده و به تولید این محصولات در آمریکا ادامه دهد تا بتواند با شعار آمریکایی بودن کالا، فروش محصولات موتورولا را بهتر کند.
این شرکت چینی بعضی از مدلهای تینکپد را در کارولینای شمالی میسازد، بنابراین میتواند از مشتریان بالقوهای که در آنجا دارد استفاده کند اما باز هم این واقعیت را که لنوو قصد دارد بازار روبه رشدی را برای گوشیهای همراه خود با برند موتورولا شروع کند و موتورولا در حال حاضر از فروش خوبی برخوردار نیست را تغییر نمیدهد. مدیرعامل زیرک شرکت لنوو آقای یانگ یانچینگ که در سال ۲۰۰۳ نام این شرکت را تغییر داده بود در این خصوص گفته است: ما هنوز تصمیمات اساسی اتخاذ نکردهایم. به گفته وی لنوو باید موقعیتهای احتمالی را بررسی و به نفع خود از آنها استفاده کند. (البته فروش و تولید محصولات در آمریکا نیز برای لنوو مهم است.) در حال حاضر بیشتر تولیدات در خارج از این کشور صورت میپذیرد.
بازار گوشی همراه در آمریکا برای لنوو از هر بازار دیگری مهمتر است. نوکیا و سونی تاکنون نشان دادهاند که بدون حضور در بازار آمریکا نمیتوان به یک برند جهانی تبدیل شد. لنوو با خرید موتورولا که یک برند آمریکایی است توانسته بر قسمتی از این مشکل غلبه کند. لنوو قرار است با ۵۰ شرکت جدید مخابراتی نیز روابط کاری ایجاد کند و همکاری با شرکتهای بزرگ مخابراتی آمریکا نظیر ورایزن (Verizon) برای لنوو کاملاً حیاتی است. البته با توجه به بازار بزرگی که لنوو در چین در اختیار دارد، استفاده از کلمه بازار جهانی توسط مدیرعامل این شرکت زیاد هم جالب نیست، چرا که چین به تنهایی دارای بازار بسیار بزرگی است.
لنوو در خصوص برنامههای خود برای موتورولا زیرکانه و با احتیاط عمل میکند اما آنها در نظر دارند تا از برند موتورولا در بازار آمریکا و چین استفاده کنند. نکته مهمی که برای خریداران مطرح میشود، این است که خرید موتورولا توسط لنوو تا چه اندازه بر محصولات این شرکت تأثیر خواهد گذاشت. گوگل موتورولا را خریداری کرد و با استفاده از سیستمعامل اندروید خود سرعت بیشتری به عرضه محصولات موتورولا بخشید، مدل موتو ایکس موتورولا به عنوان یکی از بهترین گوشیهای همراه موجود در بازار شناخته میشود، در سال ۲۰۱۳ نیز نرمافزار سری (موتو) گوشیهای موتورولا به نسخه کارآمدتری آپدیت شد. اما آیا تصاحب موتورولا توسط گوگل منجر به ارائه آپدیتهای زمانبر، بدقولی در ارائه خدمات و نرمافزارهای بیمصرف نخواهد شد؟
با توجه به سابقهای که از لنوو داریم باید گفت که میتوان به این شرکت اعتماد کرد. در شهریورماه سال ۲۰۱۲ لنوو قول داد تا واحد فروش گوشیهای همراه خود را به سوددهی برساند و شش ماه بعد در اوایل سال ۲۰۱۳ به قول خود عمل کرد. در اواسط سال قبل نیز مدیرعامل لنوو اعلام کرد که قصد دارد تا بازار خود را به کشور آمریکا گسترش دهد و بعد از یک سال قراردادی با گوگل برای خرید موتورولا امضا کرده است. البته لنوو باید برای گسترش رابط کاربری و چرخه نرمافزاری خود نیز راه حلی پیدا کند، این نیاز در زمان خرید موتورولا توسط گوگل وجود نداشت، اما همین مطلب میتواند منجر به شکست لنوو در بازار گوشیهای همراه شود.
زمانی که لنوو خط تولید تینکپد را خرید تنها یک نام را خریداری نکرده بود. آنها مدیران متخصص آیبیام را نیز در اختیار گرفتند، به لطف کمکهای Arimasa Naitoh که به عنوان پدر تینکپد نیز شناخته میشد، آنها توانستند فروش خوبی را برای تینکپد تجربه کنند. اما اوضاع در مورد موتورولا فرق میکند، فناوری و دانش پیشرفتهی رجینا دوگان (مدیر سابق سازمان پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا )که در ایجاد محصولات موتورولا نقش مهمی را ایفا میکرد دیگر در اختیار لنوو نیست. با توجه به موارد ذکر شده بعید به نظر میرسد لنوو نوآوری جدیدی را در محصولات موتورولا ایجاد کند.
لنوو با خرید موتورولا تنها توانسته است به نامی دست پیدا کند که آمریکاییها حاضرند برای محصولات آن دلار خرج کنند، لنوو توانسته است ثابت کند که در احیا کردن مجدد یک برند تخصص دارد اما این بار با چالش بسیار بزرگی روبرو است. فروشها کمتر شده است، بازار دیگر سودآوری سابق را ندارد و از طرف دیگر موتورولا نیز کارکنانی دارد که در طی سه سال گذشته دو بار شرکت آنها کاملاً فروخته و واگذار شده است. تمام دارایی موتورولا برای لنوو نام و تاریخچه این برند است. در پایان این سؤال پیش میآید که واقعاً نام این برند تا چه اندازه قیمت دارد؟
ارسال نظر