تاریخچه محصولات ایرانخودرو؛ از دهه ۴۰ شمسی تاکنون
در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود ۴۰۰ میلیون ریال تاسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه ۱۰ دستگاه سواری و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
وبسایت کار تور: شرکت ایرانخودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال ۱۳۴۱ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال تاسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره ثبت ۸۳۵۲ و شناسه ملی ۱۰۱۰۰۳۶۰۷۹۴ در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهای معروف به «الپی» بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایرانخودرو مونتاژ می گردید.
شرح مختصری از رویدادها و دستاوردهای شرکت ایران خودرو از سال ۱۳۴۵ تا کنون:
در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود ۴۰۰ میلیون ریال تاسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه ۱۰ دستگاه سواری و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدلهای اتوبوس ۳۰۲ شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می گردید. افزایش تولید از سال ۱۳۴۶ شروع و سرانجام در سال ۱۳۵۶ حدود ۹۸۰۰۰ دستگاه پیکان تولید گردید .
در سال ۱۳۵۲ هدف و سیاست اصلی شرکت بر مبنای تولید داخلی قطعات و خودکفائی مطرح گردید، که در این راستا شرکتهای بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضای مشهد و ریختهگری تاسیس شد.
در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.
وقوع انقلاب اسلامی
در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت.
با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب ۱۶-۴-۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید.
این دوره همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که از مهمترین مسائل این دوره وجود مشکلات ارزی و اقتصادی از جمله نبود واردات، دشواری تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاهها در ایرانخودرو بود که تا سال ۱۳۶۱ همچنان ادامه داشت.
سال ۱۳۶۲ یکی از سالهای کم مساله و پررونق تولید است که علت آن، وضعیت مناسب ارزی و استراتژی وزارتخانه بود و در واقع این رشد در سایر صنایع به چشم می خورد.
سال ۱۳۶۴ با کاهش درآمدهای ارزی نشانه های بحران صنعتی، اقتصادی و تولیدی آغاز گردید تا آنجا که در سال ۱۳۶۵ کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
ورود پژو ۴۰۵ به ایران
در سال ۱۳۶۷ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل مسأله تعیین خودروی سواری با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح و قرارداد ساخت پژو ۴۰۵ در مدت ۳ سال، منعقد گردید.
تغییر نام پیکان به پیکاژو با پیشرانه ۱٫۸ لیتری
در سال ۱۳۶۸ همزمان با تاکید دولت بر تولید خودروهایی که کاربری عمومی داشته باشد، دو تحول بزرگ روی داد. اولین تحول تبدیل سالن پژو به سالن اتوبوس بود که این سالن در دو شیفت، سالانه ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس تولید می کرد. تحول دوم، همزمان با توقف تولید پیکان و تعطیل شدن کارخانه تالبوت و نداشتن نیروی محرکه و اعلام آمادگی پژو برای عقد قرارداد با شرکت ایرانخودرو بود که شرکت، ناگزیر تصمیم به نصب موتور ۵۰۴ بر روی پیکان گرفت و پیکان به «پیکاژو» و سپس به «پیکان۱۸۰۰ » تغییر نام داد.
تاسیس شرکت ساپکو
از مهمترین تحولات سال ۱۳۷۰ می توان به تولید مجدد پیکان و تاسیس شرکت ساپکو اشاره نمود.
طراحی سمند در اواخر دهه ۷۰
در سال ۱۳۷۳ از بزرگترین تحولات ابتدا تدوین برنامه هفت ساله شرکت و سپس افزایش تیراژ تولید بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه در سال را می توان ذکر کرد. از جمله اهداف استراتژیک در برنامه ۷ ساله موضوع کیفیت و بهبود مستمر بود که در راستای آن اجرای پروژه استقرار استاندارد ایزو۹۰۰۰ و بهره مندی از نظام تضمین کیفیت در نظر گرفته شد و تا پایان سال ۱۳۷۷ بسیاری از واحدهای تولیدی گواهینامه ایزو۹۰۰۲ کردند.
از دیگر اهداف افزایش کمی و کیفی تعداد قطعات ساخت داخل خودروهای تولیدی بود که با تشکیل شرکت ساپکو این مهم تحقق یافت. تحول بزرگ دیگر ایجاد مرکز تحقیقات ایرانخودرو با سرمایهگذاری بالا بود که منجر به طراحی محصول سمند گردید.
حرکت ایران خودرو به سمت جهانی شدن
در سال ۱۳۸۱ با تدوین برنامه ۱۰ ساله، برنامه شرکت بر دستیابی به جایگاه یک شرکت تراز جهانی و حرکت به سوی جهانی شدن قرار گرفت و در این راستا از جمله اهداف استراتژیک در برنامه ۱۰ ساله، افزایش کیفیت، تنوع محصولات بویژه سمند، جمع آوری پیکان، حفظ قیمت، رقابت پذیری و دریافت تکنولوژی نوین از خودرو سازان جهان اعلام گردید. از دیگر اهداف بزرگ ایرانخودرو که بطور جدی دنبال شده می توان کاهش هزینه و حضور در صحنه بازار داخلی و توسعه صادرات به کشورهای مختلف را نام برد. همچنین تولید انبوه خودرو سمند به عنوان خودرو ملی در سال ۱۳۸۱ آغازگردید.
آغاز پروژه تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار و سمند سال
در سال ۱۳۸۲ پروژه های پارس سال، سمند سال و پژو ۲۰۶ صندوقدار آغاز گردید.
در سال ۱۳۸۳ سازمان در راستای ارتقای بهره وری و امکان بهتر برنامه ریزی و کنترل فعالی تهای خود اقدام به استفاده از نظام برنامه ریزی یکپارچه منابع از شرکت SAPنمود. در این سال پروژه های پژو پارس ELX و سمند ال ایكس به بهره برداری رسید.
خروج پیکان از سبد محصولات ایران خودرو
در سال ۱۳۸۴ خروج پیکان از سبد تولید محصولات شرکت ایرانخودرو به عنوان گامی در جهت ارتقای سطح تکنولوژی در داخل سازمان و حرکتی بسوی ارتقای رضایت مشتریان انجام شد و محصولات ۲۰۶ صندوقدار، روا با موتور بهینه OHVو سمند سریر تولید گردید. در این سال موتور ملی پایه گاز سوز طراحی شد و ایرانخودرو به بازارهای جهانی وارد گردید.
ورود رنو تندر۹۰ به سبد محصولات ایران خودرو
در سال ۱۳۸۵ خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازی شد و پروژه های تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهره برداری رسید. به علاوه، در این سال محصول تندر۹۰ نیز با همکاری شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده شد و باعث گردید انحصار همکاریهای بین المللی ایرانخودرو از شرکت پژو خارج گردد. پروژه تولید سمند در ونزوئلا در این سال نیز آغاز گردید.
در سال ۸۶ ایرانخودرو موفق به کسب تندیس بلورین در جایزه ملی کیفیت (EFQM) گردید. خطوط تولید در سایتهای تبریز، سنگال و مصر راه اندازی و محصول جدید سمند سورن به بازار عرضه شد.
در سال ۸۷ دومین خودرو ملی ایرانخودرو با نام رانا طراحی گردید. در این سال ایرانخودرو بعنوان صادرکننده نمونه کشور، جایزه ملی صادرات را کسب نمود. همچنین موفق به دریافت تندیس بلورین واحد برتر تحقیق و توسعه کشور گردید.
تولید اولین خودرو مجهز به فناوری نانو
در سال۱۳۸۸ ، ایرانخودرو نقش چشمگیری در افزایش تولید خودرو در کل کشور ایفا نمود و با تمرکز بر صادرات برند ملی، موفق به رشد ۴۰ درصدی صادرات خودرو ساختهشده از شبكه ایرانخودرو گردید. در این سال اولین خودرو مجهز به فناوری نانو نیز توسط ایرانخودرو طراحی و نمونه سازی گردید.
دنا؛ جدیدترین محصول ایران خودرو
«دنا» بهعنوان جدید ترین محصول ایرانخودرو با بهره گیری از طراحی بهروز جهانی برای اولین بار و بطور کامل با سرپنجه هنرمند کارشناسان و طراحان ایرانی طراحی گردیده است. مراحل طراحی و نمونه سازی دنا در کوتاه ترین زمان ممکن و کمتر از یک سال صورت پذیرفته است. این خودرو در فروردین سال ۱۳۹۰ رونمایی گردید.
نظر کاربران
یک هزار میلیارد در آن سال هزینه طراحی تحقیق و توسعه سمند شد شرکتا فورد با همین مبلغ شرکتا دوو کره را با چندین کارخانه و خط تولید خرید ولی ما همچنان در صنعت خودرو درجا میزنیم و هیچ پیشرفتی نداشتیم تا اینجا هم ک رسیده فقط و فقط ب خاطر انحصاری بودن رسیده امیدوارم کامنتم سانسور نشه
پاسخ ها
حرف حق
ما فقط تو این بازار انحصاری مجبوریم خودروی بی کیفیت و آلاینده داخلی بخریم.یعنی حقوق مصرف کننده شده کشک
یعنی قبل این انقلاب میخواستن پیکان و از خط تولید خارج کنن ولی از شانس ما و ملت انقلاب شد و تولید پیکان تا سال ۸۴ ادامه پیدا کرد که این از برکات انقلاب و وجود آخوند هاست
همچین نوشته تاریخچه محصولات ایران خودرو هرکی ندونه انگار ایران خودرو سیصد تا محصول داشته اخه مرتیکه یه سمند بوده که اونم معلوم نیست سفارش دادن به کدوم کشور کدوم شرکت خودرو سازی تا براشون طراحی کنه.
بجای تاریخچه محصولات نداشته ایران خودرو.یه مطلب بزار برای تاریخچه به گند کشیدن کشور ایران در طول تاریخ توسط آخوند ها
11:26
بله درست میگید تا زمانی که مدیران صنعت خودرو سازی فقط از ساختن مدرکش داشته باشند همین هارو داریم
یه روزاز ایران میرم
11:26
بله درست میگید تا زمانی که مدیران صنعت خودرو سازی فقط از ساختن مدرکش داشته باشند همین هارو داریم
یه روزاز ایران میرم
ملی شدن صنایع یعنی بالا کشیدن اموال بخش خصوصی و مردم یعنی اقتصاد کمونیستی یعنی انحصار در تولید و واردات یعنی از بین رفتن صنایع و در نهایت اقتصاد
آخه مورچه خودش چیه که فشار خونش چی باشه؟شرکت های خوردو سازی خیلی درخشان کار کردن که واسشون تاریخچه میسازی ؟بهتره بگی ننگ نامه نه تاریخچه
پاسخ ها
لایک
آفرین
چه به یادگار گذاشتین برادران خیامی!!!!!!!!
متاسفانه پس رفت داشتیم
در ضمن پیامای من 10 تا یکیم منتشر نمیشه
مثلا بخش نظرات گذاشتن!
خخخخخخ میگه تندیس برترین خودروسازی کشور رو گرفته خب رقیبی نداشته بجز پراید خودش وخودش بوده زحمت کشیده عجب افتخاری عجب کوششی خسته نباشی دلاور
اگر سایت ها و پارکینگ های خودرو سازان در سراسر کشور را شخم بزنند وشلغم گاوی بکارند سودش چندین برابر تابوت سازهای متحرک برای کشور است.اینهمه مصرف سوخت.تعمیرات.آلودگی هوا.خسارات جانی ومالی در تصادفات.هدر رفتن وقت با ارزش مردم در تعمیرگاه ها و پیدا کردن قطعه خسارات کلانی است که تابوت سازان متحرک به 80 میلیون ایرانی وارد می کنند.
پاسخ ها
تو مطمینی خودروسازی براشون سود نداره؟؟درت خوشه ها حاجی،گربه واس رضای خدا موش نمیگریه
دقيقا درست فرموديد من يه پيشنهاد دارم سوله ها رو بكنن مركز پرورش گاو شيري
ای کاش هیچ وقت خودرو ساز نمیشدیم !تا حسرت ماشینهائی رو که مردم عراق عربستان حتی افغانستان سوار میشن با کمترین قیمت.رو نمیخوردیم
پاسخ ها
احسنت .همه بدبختیه ما اینه که میخوایم بگیم ما هم کارخونه خودرو داریم
تا وقتی که شرکتهایی نظیر سایپا و ایران خودرو دولتی باشه هیچ پیشرفتی تو صنعت ماشین نیست هیچ رقابتی هم باهم ندارن و کسی رو هم نمیذاره باهاشون رقابت کنه
پاسخ ها
اين دو مكاني براي پول شويي و تقسيم پول بين مديران است
ما که هر چه نظر می نویسیم سیستم قبول نمی کنه!!!
هیچکدوم بدرد لای جرز هم نمیخورن
دقیقا شبیعهههه بنر وبب ام ووو
تاریخچه!! اینا چی ساختن که بخواد تاریخچه هم داشته باشه
در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت
مايه ننگ و خجالت و سرافكندگي و حقارت است
لطفا يه آماري هم از كشتار ايراني ها توسط اين دو ميداديد
اين چند خودرو كه طي 50سال مونتاژ شده كه توليد داخلي نبوده و فقط مونتاز و خودرو كشورهاي ديگر بود