۷۳۲۹۲۷
۱۲ نظر
۶۲۲۵
۱۲ نظر
۶۲۲۵
پ

آیا سیتروئن زانتیا گزینه مناسبی برای خرید است؟

سیتروئن زانتیا را می توان از آن دست خودروهایی دانست که در زمان مناسبی وارد بازار خودرو کشورمان شده و به موقع نیز از آن خارج شدند. با توجه به این که هم اکنون ۷ سال از خروج آخرین زانتیا از خط تولید می گذرد، این پرسش در ذهن وجود دارد که آیا در شرایط فعلی بازار در میان گزینه های موجود، خرید یک دستگاه زانتیای کارکرده منطقی است؟

هفته نامه خودرو امروز: سیتروئن زانتیا را می توان از آن دست خودروهایی دانست که در زمان مناسبی وارد بازار خودرو کشورمان شده و به موقع نیز از آن خارج شدند. هر چند بسیاری انتقاد می کنند که این خودرو با پایان تولیدش در سطح جهانی تازه به کشورمان راه یافت، اما با توجه به شرایط بازار انحصاری و فاقد تنوع ابتدای دهه ۸۰، زانتیا یک گزینه کاملا مطلوب و مدرن محسوب می شد.

پس از ژیان، زانتیا تنها سیتروئن موفق و پرفروش بازار کشورمان محسوب می شود که به لطف توانایی های حرکتی قابل قبول و دینامیک، رانندگی لذتبخش توأم با سواری نرم و راحت، خاطرات خوبی از خود به جا گذاشت. با توجه به این که هم اکنون ۷ سال از خروج آخرین زانتیا از خط تولید می گذرد، این پرسش در ذهن وجود دارد که آیا در شرایط فعلی بازار در میان گزینه های موجود، خرید یک دستگاه زانتیای کارکرده منطقی است؟

آیا سیتروئن زانتیا گزینه مناسبی برای خرید است؟

این دست دوم وسوسه انگیز

بازار خودروهای کارکرده، همواره رونق خوبی دارد چرا که در بیشتر موارد می توان با مبلغی معادل یک خودرو صفر کیلومتر، اتومبیل دست دوم به مراتب بهتر و مجهزتری را خریداری کرد. در میان لیست خودروهای کارکرده با توجه به بودجه موجود، برخی خودروها وسوسه انگیز و در عین حال خطرناک به نظر می رسند. وسوسه انگیز از آن جهت که پرستیژ و عملکرد فنی بسیار خوبی داشته و خطرناک از آن جهت که احتمال نهفته بودن هزینه های سنگین در آنها وجود دارد.

یک یاز این گزینه ها، سیتروئن زانتیاست؛ خودرویی که مدتی پس از تولیدش به حاشیه رانده شده و به علت دید منفی کاذبی که پیرامون استهلاک و مسئله ایمنی آن در تصادفات به وجود آمد، بازار دست دوم به آن روی چندان خوشی نشان نداد اما مدتی است که مجددا بازار خرید و فروش آن گرم شده و بازار مطلوبی دارد.

زانتیا به عنوان جانشین سیتروئن BX، در سال 1993 بر اساس پلتفرمی کاملا جدید وارد بازار شد؛ پلتفرمی که بعدها پایه و اساس پژو 406 را شکل داد. پیشرانه های 1.6 لیتری تا 3 لیتری 6 سیلندر با گیربکس های دستی و اتوماتیک برای آن قابل سفارش بود و در سال 1998 یک نوبت فیس لیفت با تغییرات قابل توجه در سازه اتاق و مجموعه فنی را تجربه کرد و تا پایان تولیدش در سال 2002، بالغ بر 1.8 میلیون دستگاه از آن به فروش رفته بود.

زانتیا در نسخه خاصی از خود موسوم به اکتیوا، پس از 2 دهه همچنان رکورددار تحمل شتاب جانبی در تست گوزن نشریه Teknikensvarid بوده و این رکورد همچنان توسط خودروهایی چون پورشه 911 و آئودی R8 نیز شکسته نشده است!

آیا سیتروئن زانتیا گزینه مناسبی برای خرید است؟

زانتیا در کشورمان

زانتیای موجود در بازار کشورمان از نوع فاز ۲ (فیس لیفت پس از سال ۹۸) با پیشرانه های ۱.۸ لیتری (XU۷JPL۴) و ۲ لیتری (XU۱۰J۴R) مجهز به تعلیق هیدروپنوماتیک ساده و گیربکس پنج سرعته دستی است. سه سطح رفاهی ساده (X)، لوکس (SX) و سوپرلوکس برای زانتیا در نظر گرفته شد که موارد اختلاف در وجود ایربگ شاگرد و ایربگ های جانبی، ترمز ضد قفل و تزئینات چوبی کابین بود که مدل سوپرلوکس با ۴ ایربگ تنها برای مدل ۱۸۰۰ عرضه شد.

با گشتی کوتاه در بازار، به سادگی می توان پی برد که محبوب ترین نسخه زانتیا، مدل ۲ لیتری SX است که پرتیراژترین مدل آن نیز محسوب می شود. هم اکنون با در دست داشتن بودجه ای در حدود ۲۵ الی ۳۰ میلیون تومان می توان یک دستگاه زانتیای مدل ۱۳۸۶ به پایین در وضعیت قابل قبول فنی و ظاهری با کارکردی حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار کیلومتر را خریداری کرد که مدل های پیش از این سال، مزیت ناچیز بودن درصد داخلی سازی را دارند و عمده قطعات آنها وارداتی است. ضمن آن که طیف رنگ های خاص زانتیا را در نمونه های متعلق به این سال ها می توان یافت.

با افزایش بودجه تا مرز ۵۰ میلیون تومان و حتی بیشتر، می توانید سراغ زانتیاهای مدل بالا رفته و حتی نمونه کم کارکرد آخرین سال تولید یعنی مدل ۸۹ را خریداری کنید. در برخی موارد نیز حتی مشاهده می شود که نمونه های کم کارکرد به اصطلاح بی رنگ مدل پایین نیز با قیمت های غیرعادی آگهی می شود.

آیا سیتروئن زانتیا گزینه مناسبی برای خرید است؟

آیا زانتیا انتخابی پردردسر است؟

با یک نگاه به لیست مشکلات احتمالی یک زانتیای کارکرده و هزینه مورد نیاز برای رفع آنها، می توان گفت زانتیا در شرایط فعلی کشورمان خودرویی پر دردسر است اما این دردسرها با رعایت چند نکته کمرنگ می شود.

نخستین مشکل، یافتن یک زانتیای حقیقتا سالم است. زانتیا به لطف قابلیت های حرکتی فراتر از کلاس خود و مجموعه فنی متفاوتش با سایر خودروها، در بیشتر موارد دارای کارکردی بالاست و توسط مالکان پیشین تحت فشار قرار گرفته و البته تصادفاتی را هم تجربه کرده است. قیمت بالای لوازم اصلی و کمبود تعمیرکار مسلط بر مجموعه فنی این خودرو موجب شده تا بسیاری از زانتیاها از نظر فنی در شرایط مطلوبی نباشند، بنابراین در خرید یک زانتیای کارکرده حتما کارشناس همراه شما باشد.

سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا که مجموعه تعلیق، ترمز و فرمان این خودرو را راه اندازی می کند، خاص ترین و البته حساس ترین بخش این خودرو است که در صورت سرویس منظم، دردسر خاصی ایجاد نکرده و رانندگی لذتبخشی را نیز به شما هدیه می کند اما در صورت عدم رسیدگی می تواند تبدیل به ناخوشایندترین بخش این خودرو شود.

روغن مینرال موسوم به LHM سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا که هم اکنون هر بطری توتال آن حدود 35 هزار تومان قیمت دارد، حدودا پس از 2 سال یا 60 هزار کیلومتر باید تعویض شود. با توجه به نبود پاک کننده هیدرولیکی توتال در بازار، توصیه می شود که LHM حتی در کیلومتر پایین تری عوض شود. تعویض LHM کاری ساده بوده و توصیه می شود منبع و فیلترهای آن را هنگام تخلیه با نفت یا بنزین شستشو دهید. مجموعه شلنگ های هیدرولیک منبع LHM نیز از دیگر قسمت هایی است که متاسفانه بسیاری از مکانیک ها با نصب بست های پیچ مهره دار شلنگ گاز به آن صدمه می زنند.

بنابراین پس از خرید خودرو در صورت مشاهده بست های شلنگ گازی (بست مهره دار) بلافاصله آنها را باز کرده و با بست اصلی جایگزین کنید. مجموعه شلنگ پنج شاخه نیز در صورت خشک بودن، غیر اصلی بودن یا پیوندزدگی با شلنگ های دیگر توسط مکانیک ها (!) بهتر است هر چه سریع تر با نوع اصلی با قیمت حدودی 500 هزار تومان جایگزین شود.

شلنگ های غیر اصلی به دلیل کیفیت پایین، توسط LHM از درون ذوب شده و در نتیجه لایه ای از آلودگی درون کل سیستم هیدروپنوماتیک و شیرهای آن می نشیند. توصیه می شود هر 6 گوی سیستم تعلیق را به صورت یکجا تعویض کنید تا سیستم به صورت استاندارد و صحیح کار کند. فشار نرمال گوی های تعلیق در محور جلو 55 و در محور عقب 35 بار است که نوع IFHS تولید 2017 آن حدودا 85 الی 100 هزار تومان قیمت دارد. نکته مهم، غافل نشدن از گوی های انباره، خصوصا گوی انباره 50 بار محور عقب است که بسیاری از مکانیک ها آن را جدی نگرفته و تعویض آن را ضروری نمی دانند اما این گوی تاثیر مهمی در عملکرد ترمزها دارد.

آیا سیتروئن زانتیا گزینه مناسبی برای خرید است؟

وجود نشتی در پمپ هیدرولیک، مسلما به آلترناتور و کلکتورهای آن خسارت می زند و تعویض اورینگ ها و کاسه نمد پمپ به همراه سرویس کامل آن (نظیر تعویض ساچمه ها) هزینه حدودی ۲۵۰ هزار تومانی دارد.

استفاده از کولانت های سنتزی قرمز، تاثیر مطلوبی روی عملکرد سیستم خنک کننده گذاشته و توصیه می شود که بررسی کنید مالک پیشین یونیت فن پژویی روی خودرو نصب نکرده باشد و در صورت مشاهده بلافاصله یونیت را با نوع اصلی زانتیایی (با قیمت حدودی ۷۵ هزار تومان) جایگزین کنید. دیسک و صفحه های موجود در بازار برای زانتیا با قیمت حدودی ۴۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان، کارایی قابل قبولی دارند اما از نوع اصلی نیستند که با توجه به نایابی دیسک و صفحه اصلی و قیمت فضایی آن، جایگزین های قابل قبولی محسوب می شوند.

هر دست لنت های اصلی در بسته بندی پژو سیتروئن و لیبل سایپا برای جلو حدود ۱۴۰ و در عقب ۱۳۰ هزار تومان قیمت داشته و تسمه دینام اصلی دایکو ۷۵ هزار تومان قیمت دارد که به همراه هرزگرد و سفت کن های اصلی هزینه حدودی ۲۰۰ هزار تومانی را به همراه خواهد داشت، هزینه ای مشابه قیمت کیت تایم اصلی. دسته موتورها هم عموما نیاز به تعویض دارند که قیمت مجموعه ۳ عددی آنها حدود ۸۰ هزار تومان است. در خصوص فیلتر تهویه کابین نیز توصیه می شود حتما از نوع اصلی آن با قیمت حدودی ۴۰ هزار تومان استفاده کنید اما باقی فیلترها با برند سرکان کارایی مطلوبی دارند.

جمع بندی

با یک نگاه به لیست هزینه های حدودی قطعات مصرفی زانتیا که پس از خرید به تعویض نیاز دارند و در نظر گرفتن اجرت سرویس ها می توان گفت که یک زانتیای کاملا سالم از نظر فنی، پس از خرید هزینه ای ۳ الی ۴ میلیون تومانی را به همراه خواهد داشت. در صورتی که تمامی لوازم از نوع اصلی و یا غیر اصلی مرغوب باشد، هزینه ای که تقریبا هر خودروی دست دوم دیگر و حتی گاهی صفر کیلومتر وطنی (!) پتانسیل آن را دارد که به شما تحمیل کند.

بنابراین نمی توان چندان آن را پر دردسر دانست اما در نظر داشته باشید با توجه به فراوان بودن قطعات غیر اصلی و البته کمبود مکانیک مسلط به زانتیا خصوصا در شهرستان ها، دردسر سرویس و تعمیرات زانتیا خصوصا در هنگام بروز خرابی های جدی و یا وقوع تصادف نسبت به سایر هم رده های خود بیشتر است.

بنابراین اگر برای شما ارزش دارد که با قیمتی معادل یک دستگاه ۲۰۶ صفر کیلومتر، سواری زانتیا (که نرمی و تعادل آن گاهی در خودروهای چند صد میلیونی بازار مشاهده نمی شود) را تجربه کنید، بدون شک خرید یک دستگاه زانتیای دست دوم و هزینه های صورت گرفته برای آن ارزش خواهد داشت و در غیر این صورت در قیاس با خودروهای دست دوم بی آزارتری چون هیوندای ورنا و تندر ۹۰، پردردسر خواهد بود.

آیا سیتروئن زانتیا گزینه مناسبی برای خرید است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    نخورید که رده خارج شده....

    پاسخ ها

    • بدون نام

      بازم هرچی باشه ، از اشغال های چینی امروز تو کشور بهتره

  • امیر نکته سنج

    سلام.من دارم واقعا قابل مقایسه با هم رنج قیمت خودش نیست سواری بسیار خوبی داره و ....

  • علی

    به نظر من خودروی فوق العاده و منحصر بفردی هستش امیدوارم یک تمیزش گیرم بیاد که تو چند روز آینده بخرم.

    پاسخ ها

    • ayatsohrabi

      باعرص سلام.من زانتیا۱۸۰۰دارم واقعا عالی هست.شایدباورنکنید۵۱۲کیلومتر باخانواده ۴نفری رفتم باهاش ۲۰لیتربنزین مصرف کرده..درسته وسایلش گرون هست،ولی درمقایسه باماشینهای فعلی وطنی قابل مقایسه نیس.مچکرم

    • بدون نام

      من دارم عالی هست

  • حسين

    من دارم با ماشينهاي چندبرابرش قابل قياس نيست ازرا بايد لنگ بندازه

  • علی

    من دوماه بود دنبال این ماشین بودم که خوشبختانه یه تمیزشو پیدا کردم به نظرم ارزش داره هزینه کنی برای همچین عروسکی چون ماشینهای هم ردیفش با اون کیفیت به درد نمیخوره دوست عزیزی که میگه از رده خارجه ماکسیما هم از رده خارجه ولی ایا نباید ماشین خوب سوار بشی

  • بی نام

    دورانش گذشته
    بدرد نخور و بی مصرف

  • یاسین

    سلام من خودم 405دارم امادنبال زانتیاتمیزهستم واقعا ماشینه برای خودش یک چرخش به این ماشین های امروزی می ارزه

  • علی

    سلام دوستان.من پارس tu5 مدل96صفر خریدم که تاچندسال ماشین خوبی سوار شم.یکسال نشده تمام اتاق وداشبورد به صدا افتاد ویک عیب بزرگی که داشت دیسکهای عقب ترمز نداشت ولنتها رو میخورد.نمایندگی هم نتونست کاری کنه.مجبور شدم بفروشم .زانتیا88خریدم با اینکه 10ساله که کار کرده اصلا صدا نداره ویکساله که از رانندگی باهاش لذت میبرم. به نظر من تمام ماشینهای ایرانی حتی صفرش از رده خارجند.

  • مرتضی

    زانتیا میگن ایمنی نداره ..نمیدونم ایمنی چی هست .ولی من خودم باهاش از لاین وسط رد کردم .اون سمت یک پراید زد به سمت شاگرد ..نهایتا چند تا زخم برداشتیم ..و یک روزم بیمارستان نبودیم .به گفته تمام کسایی که باهاشون حرف زدم اعم از پلیس و پزشک و تعمیرکارها هر ماشین دیگه ای جز زانتیا بود الان هفت کفن پوسونده بودم ...

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج