پژو ۵۰۸؛ شیر کم هیاهوی فرانسوی
۵۰۸ نخستین بار در اواسط سال جاری شمسی با مدل ۲۰۱۶ به ایران عرضه شد و البته شرکت وارد کننده به صورت موازی، نمونه ۲۰۱۷ را نیز در معرض فروش قرار داد. اما چند روزی می شود که نسل جدید این خودرو برای عرضه به بازار جهانی آماده شده که تا چند روز دیگر به صورت رسمی در هشتاد و هشتمین نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو ۲۰۱۸ مراسم رونمایی رسمی را پشت سر بگذارد.
هفته نامه خودرو امروز: یکی از مهم ترین دستاوردهای برجام در صنعت خودرو، ورود پژو به صورت رسمی به بازار ایران بود که مسئولیت عرضه و ارائه خدمات این برند به شرکت «ایکاپ» (یک جوینت ونچر ۵۰/۵۰ بین ایران خودرو و پژوی فرانسه) محول شد. ۲۰۰۸، ۵۰۸ و از چند روز دیگر ۳۰۱ نخستین خودروهای مدرن پژو هستند که پس از این برهه زمانی به خیابان های ایران راه یافته اند که البته در این بین، ۵۰۸ به عنوان گران ترین و لوکس ترین محصول پژو در بازار فعلی کشور، مبارز ایکاپ برای رقابت با دیگر سدان های موجود در این کلاس مثل سوناتا، تلیسمان، اپتیما و ... بود.
508 نخستین بار در اواسط سال جاری شمسی با مدل 2016 به ایران عرضه شد و البته شرکت وارد کننده به صورت موازی، نمونه 2017 را نیز در معرض فروش قرار داد. اما چند روزی می شود که نسل جدید این خودرو برای عرضه به بازار جهانی آماده شده که تا چند روز دیگر به صورت رسمی در هشتاد و هشتمین نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو 2018 مراسم رونمایی رسمی را پشت سر بگذارد. با این تفاسیر، در این صفحه به بررسی اجمالی این خودرو که این روزها با بازه قیمتی 190 الی 225 میلیون تومان قابل خریداری است، خواهیم پرداخت.
508 درظاهر
ایکاپ نسخه فیس لیفت نسل نخست ۵۰۸ را به بازار ایران عرضه کرد که با توجه به بهره گیری از پوزه، رینگ ها، چراغ ها و دیگر جزئیات متفاوت نسبت به نسخه پیش از فیس لیفت که در سال ۲۰۱۱ روی خط تولید پژو قرار گرفت، ظاهر بسیار جذاب و گیرایی دارد. البته ابعاد این خودرو (در حد چند سانتی متر یا حتی میلی متر) نسبت به رقبای کره ای یا حتی ژاپنی (مثل تویوتا کمری که این روزها نمونه صفر کیلومترش در بازار کمیاب شده است) کوچکتر بوده
اما فاصله بین دو محور آن حتی از گزینه ای مثل سوناتا LF نیز چند میلی متری بلندتر در نظر گرفته شده است. با این حال، این اختلاف ابعاد به معنای کمتر بودن پرستیژ این خودرو نسبت به رقبای دیگرش نیست و اتفاقا در تیپ GT لاین فول آپشنی که به بازار عرضه می شود، 508 به لطف بهره گیری از مواردی مثل جلوپنجره کرومی، رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، خروجی های دوقلوی اگزوز، چراغ های Full LED جلو به همراه LEDهای روشنایی روز و ظاهری مدرن و اغواگر دارد و از حیث طراحی تمام قد در کنار رقبای خود خواهد ایستاد.
508 در کابین
در مبحث فضای داخلی نیز طراحی دکوراسیون آن به صورتی ساده، شکیل و کاملا اروپایی انجام شده؛ به همین خاطر هیچ احساس ناخوشایندی مبنی بر عدم تناسب ادوات داخلی یا حتی ضعف ارگونومی روی صندلی های ۵۰۸ نخواهید داشت. چرم مورد استفاده برای تودوزی این خودرو با طرح ناپا ترامونتان و دوخت قرمز (به خاطر GT لاین بودن خودروهای وارد شده به ایران) در کنار امکانات سرشاری مثل سیستم صوتی با مانیتور لمسی ۷ اینچی و ۸ بلندگو، ماساژور صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو به همراه حافظه یکپارچه صندلی راننده
و آیینه های جانبی، سنسور پارک جلو و عقب به همراه دوربین دنده عقب، سنسور نور و باران، آیینه الکتروکرومیک میانی، سایه بان شیشه های عقب، 6 کیسه ایمنی هوا، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سوئیچ هوشمند به همراه استارت دکمه ای، سنسور باد تایر، رادار هشدار نقطه کور، هد آپ دیسپلی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دونقطه ای و ... یکی از بهترین کابین ها را در اختیار شما قرار می دهد.
هر چند که فضای پای سرنشینان در قیاس با سوناتا LF، اپتیما JF و کمری اندکی کمتر بوده و این ضعف در ردیف عقب بیشتر به چشم می خورد؛ اما با این حال ۵۰۸ از فضای بار بسیار خوبی بهره می برد و به عنوان یک سدان نسبتا اسپرته گزینه مقبولی است.
508 در بحث فنی
برگ برنده ۵۰۸ را می توان قوای فنی آن دانست. استفاده از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو با بیشینه توان ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر و بهره گیری از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به همراه محور فعال جلو برای این سدان ۱.۵ تنی هر چند که در دنیای اعداد تنها از نظر قدرت نسبت به رقبای کره ای ضعیف تر اما گشتاور مناسبی به چرخ های جلوی ۵۰۸ منتقل می شود که همین موضوع در کنار گیریکس بسیار هماهنگ، شتاب و کشش خوبی برای شما فراهم می سازد.
البته در عمل اگر 508 را در کنار تلیسمان 190 اسب بخاری قرار دهید، محصول پژو نمی تواند با هموطن خود رقابت کند اما 508 در قیاس با اپتیما و سوناتا عملکرد آبرومندانه تری دارد. همچنین این خودرو به لطف بهره گیری از حجم موتوری کمتر، مصرف سوخت بسیار خوبی را در قیاس با رقبای 2.4 لیتری کره ای به نمایش می گذارد که بهره گیری از سیستم استارت استاپ خودکار در این خودرو نیز می تواند دلیل دیگری بر مصرف سوخت ترکیبی 6.9 در 100 کیلومتر این خودرو باشد.
البته این سیستم در برخی شرایط ترافیکی ممکن است اندکی آزاردهنده باشد چرا که به محض توقف کامل خودرو، پیشرانه خاموش شده و مجددا با لمس پدال گاز، موتور استارت می خورد. همچنین استفاده از سیستم های پایداری الکترونیکی متعدد در این محصول، خیال شما را از بابت کنترل در شرایط سخت راحت خواهد کرد.
508 در بازار
در شرایط این روزهای بازار که قیمت رقبای کره ای و حتی فرانسوی این خودرو به بیش از ۲۵۰ میلیون تومان رسیده، ۵۰۸ با قیمتی معادل ۲۱۹ میلیون تومان برای مدل ۲۰۱۷ یک خودروی معقول و ایده آل است. ایران خودرو در تاریخ هفتم اسفندماه شرایط ویژه تحویل فوری این خودرو با موعد تحویل ۱۵ روزه، قیمت قطعی و ظرفیت محدود را برای خریداران در نظر گرفته و شما می توانید از بین رنگ های مشکی، زغالی، خاکستری روشن و نقره ای یک گزینه را انتخاب کنید.
همچنین چند روز پیش مدل 2016 صفر کیلومتر این خودرو نیز با قیمت 199 میلیون تومان در شرایط فروش ایران خودرو قرار گرفت که با توجه به اختلاف قیمت 20 میلیون تومانی و یکسان بودن خودرو در هر دو مدل، گزینه وسوسه انگیزی خواهد بود. ضمنا هنوز خبری از عرضه نسل جدید این خودرو به بازار ایران به گوش نرسیده. اما با توجه به فعالیت نسبتا خوب ایکاپ، حضور 508 در خیابان های کشور تا | یکی دو سال آینده محتمل است.
نظر کاربران
به نظر من این ماشین فوقالعادست...کلا ماشین های پژو رو دوست دارم..من خودم یه 206 دارم که تقریبا جدید نیست اما ساخت فرانسه و وارداتیه ....از همه 206 های صفر اطرافیانم بهتر راه میره
چه فایده پژو سیتروئن اعلام کرد از ترس جریمه های آمریکا ایرانو ترک می کنه
با رفتن پژو سیتروئن معلوم نیست سر خریدارای پژو ۲۰۰۸ چی میاد !