۷۱۵۹۶۲
۱ نظر
۵۰۲۳
۱ نظر
۵۰۲۳
پ

خبرسازترین خودرو‌های اسپرت تاریخ ایران

خودروهای اسپرت در کنار سرعت و عملکرد فنی خوبی که دارند، به لطف ظاهر استثنایی و قیمت بالا همواره نظرها را به خود جلب می کنند. در بازار خودرو نه چندان متنوع کشورمان، همواره خودروهای اسپرت در اقلیت بوده و به همین جهت حاشیه ساز بوده اند.

هفته نامه خودرو: خودروهای اسپرت در کنار سرعت و عملکرد فنی خوبی که دارند، به لطف ظاهر استثنایی و قیمت بالا همواره نظرها را به خود جلب می کنند. در بازار خودرو نه چندان متنوع کشورمان، همواره خودروهای اسپرت در اقلیت بوده و به همین جهت حاشیه ساز بوده اند، اما برخی خودروهای خاص به قدری در این زمینه پیش می روند که در سطح ملی و حتی جهانی پر حاشیه خواهند بود. در این مطلب قصد داریم تعدادی از خودروهای اسپرت مهم تاریخ ایران را که به لطف اهمیت شگرف شان، به نحوی تاریخ ساز شده اند، معرفی کنیم.

مازراتی 5000GT

در میان خودروهای اسپرتی که پهلوی دوم تا اواخر دهه ۴۰ شمسی خریداری کرد، باید مازراتی ۵۰۰۰GT را مهم ترین نمونه دانست. داستان از جایی شروع شد که در طی بازدیدی از کارخانه مازراتی، پیشنهاد داد که پیشرانه های ۵ لیتری که به خاطر تغییر قوانین دیگر امکان نسب شان روی خودروهای مسابقه ای نبود را روی مدل موفق ۵۰۰۰GT بگذارند. مدیران و مهندسان مازراتی روی این مسئله کار کردند تا درنهایت خودرویی با نام ۵۰۰۰GT عرضه شد که نمونه ساخت تورینگ مشهور به Scia di Persia معروف ترین و یکی از مهم ترین خودروهای تاریخ مازراتی است.

خبرسازترین خودرو‌های اسپرت تاریخ ایران

لامبورگینی میورال SVJ

لامبورگینی میورا به نحوی مهم ترین سوپراسپرت دهه 60 میلادی و یکی از مشهورترین خودروهای تاریخ است. اما شاید خاص ترین میورا تاریخ، گونه مشهور به SVJ باشد که اولین دستگاه آن به شماره شاسی 4934 توسط پهلوی دوم سفارش داده شد، داستان های زیادی در مورد جولان دادن این لامبورگینی قرمزرنگ در بزرگراه های آن زمان تهران نقل شده است. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، میورا در کاخ نیاوران بود و مصادره شد، تا آن که متاسفانه به طرقی در اوایل دهه 70 شمسی از ایران به امارات و سپس سوئیس منتقل شد. نیکلاس کیج در حراجی 1997 مبلغی در حدود 500 هزار دلار برای خرید این لامبورگینی پرداخت تا SVJ بیش از پیش مشهور شود.

خبرسازترین خودرو‌های اسپرت تاریخ ایران

مازراتی Biturbo

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا پایان دهه ۶۰، به خاطر وضعیت خاص کشور بود که محصولات اسپرت و لوکس جدیدی به بازار ایران اضافه نشد، اما از اواخر دهه ۶۰ و با ورود خودروهای مهاجران کویتی و عراقی، ایرانیان طعم ورود خودروهای خاص را دوباره چشیدند.در این میان اما ورود دوباره مازراتی، به طور غیر قابل منتظره ای حاشیه ساز شد. تعداد انگشت شماری مازراتی سری Biturbo در ابتدا توسط این مهاجران وارد شد که در آن زمان با قیمت های نجومی که حتی به روایتی ۱۰۰ میلیون تومان هم رسید، معامله شدند. بعدها چند دستگاه دیگر نیز به این تعداد اضافه شد. قیمت بالا و خاص بودن در آن زمان سبب شد تا اسم برند مازراتی حتی به محافل سیاسی نیز کشیده شود.

خبرسازترین خودرو‌های اسپرت تاریخ ایران

میتسوبیشی ۳۰۰۰GT

آزاد شدن واردات خودرو در اواخر دهه 60، زمینه ساز خودروهایی شد که بسیاری تنها خواب حضورشان در ایران را می دیدند. در این بین همین خودروهای اسپرت خاص در مسابقات سرعت دو پیست آزادی و ارم نیز شرکت کردند و رقابت آنها با خودروهای قدیمی تر، روزهای طلایی مسابقات اتومبیلرانی ایران را رقم زدند. در این بین شاید میتسوبیشی 3000GT را باید پرحاشیه ترین خودرو بدانیم؛ خودرویی تا دندان مسلح و پر از تکنولوژی های خاص که توانست علاوه بر قدرتنمایی در پیست، در خیابان های تهران نیز خبرساز شود. ظاهر فضایی و واردات محدود را به مشخصات فنی خودرو اضافه کنید تا در نهایت علت اهمیت تاریخی این خودرو مشخص شود. 3000GT به نحوی دید مردم کشورمان به خودروهای ژاپنی را نیز عوض کرد.

خبرسازترین خودرو‌های اسپرت تاریخ ایران

فراری 458 ایتالیا

از اواخر دهه ۷۰ تا میانه دهه ۸۰ که واردات خودرو قطع شد، تعداد انگشت شماری خودرو اسپرت با مجوزهای خاص برای ورزشکاران وارد شدند که در این میان نسل اول مرسدس بنز SLK و ب ام و Z۳ را باید مهمترین خودروها بدانیم. اما از میان دهه ۸۰، دوباره خودروهای اسپرت به بازار کشورمان راه یافتند و محصولات مازراتی، پورشه، بنز و ب ام و به نحوی خبرساز شدند اما باز هم یک خودرو با مجوز خاص توانست حرف اول و آخر را بزند و آن هم فراری ۴۵۸ ایتالیا قرمزرنگی بود که توانست پلاک ملی دریافت کند. با وجود حضور چندین فراری و لامبورگینی با پلاک گذر موقت در سال های قبل، هیچگاه یک خودرو آنقدر حاشیه ساز نشده بود.

خبرسازترین خودرو‌های اسپرت تاریخ ایران

ب ام و i۸

در اوایل دهه جاری بود که محدودیت هایی برای واردات خودروهای لوکس به کشورمان اعمال شد. با وجود وضع این محدودیت ها، تعدادی خودرو خاص دیگر به ایران وارد شدند که به لطف ظاهر و عملکرد استثنایی و در عین حال قیمت های نجومی، حتی در رسانه های غیر خودرویی حاشیه ساز شدند. در این میان ب ام و i8 را باید خاص ترین خودرو دانست که داستان دریافت پلاک و حاشیه هایی که ایجاد کرد، جایگاه در آن لیست ما را تضمین می کند. البته i8 تنها نیست و آلفارومئو 4C و مرسدس بنز SLS AMG نیز در کنار این خودرو بسیار خبرساز شدند.

خبرسازترین خودرو‌های اسپرت تاریخ ایران

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    همین سوپر اسپورتایی مثل فراری ۴۵۸ تو کشور های حاشیه خلیج فارس ماشینای رایج تو خیابونن حالا تو ایران ما حاشیه سازن واقعا جای تاسف داره.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج