۱۰ تکنولوژی که نتوانستند دنیا را زیر و رو کنند!
در دنیای فناوری همیشه کشف و کشوفات بسیاری روی می دهد. برخی از آنها ادعای انقلاب بزرگ در دنیای فناوری را داشتند. اما مورد استقبال کاربران قرار نگرفتند و همچون هزاران اختراعی که ناشناخته ثبت می شوند، در گوشه ای از دنیای مدرن در حال زندگی هستند.
برترین ها: در دنیای فناوری همیشه کشف و کشوفات بسیاری روی می دهد و هر سال اختراعات جدیدی در این زمینه به ثبت می رسند و کارخانه های مشهور هم پتنت (حق ثبت) آن را به نام خود می زنند. خدا هم نکند یکی دیگر از کمپانی ها از این اختراع در محصولات خود استفاده کند. آن وقت است که شکایت و شکایت کشی شروع می شود و هر کدام از طرفین می خواهد دیگری را محکوم و گاهی حتی ضایع کند. اگر پیگیر اخبار فناوری باشید، حتما می دانید سامسونگ و اپل سال ها با هم جنگیدند و آخرش هم هیچ نشد جز اینکه هنوز همان طرفداران و همان کاربران را دارند. بگذریم از این حرف ها، قصد ما رسیدگی به جنگ کارخانه ها نیست. می خواهیم در مورد اختراعات و فناوری هایی صحبت کنیم که با سر و صدای بسیار وارد عرصه شدند تا طوفان به پا کنند اما اکنون در سکوت و کم توجهی کاربران فقط هستند که باشند. برخی از آنها ادعای انقلاب بزرگ در دنیای فناوری را داشتند. اما مورد استقبال کاربران قرار نگرفتند و همچون هزاران اختراعی که ناشناخته ثبت می شوند، در گوشه ای از دنیای مدرن در
حال زندگی هستند.
10 نمونه از این فناوری ها را در ادامه معرفی کرده ایم.
تلویزیون های سهبعدی
اگر خاطرتان باشد، سال ۲۰۱۰ سال سهبعدی ها بود. تلویزیون، دوربین، موبایل و ... . همه مردم دنیا ترغیب شده بودند تا تلویزیون های اچدی خود را با انواع سهبعدی جایگزین کنند و به طور همزمان، از کیفیت عالی تصویر و بعد سوم بهره بگیرند. اما حقیقت این بود که از بیشتر تلویزیون های سهبعدی تصاویر دوبعدی گرفته می شد. برنامه های سهبعدی کمی تولید می شدند و استفاده از عینک های مخصوص برای تماشای بعد سوم باعث شدند تا کاربران بی خیال این فناوری بشوند. در ضمن، تماشای طولانی مدت این تصاویر موجب سردرد و حالت تهوع نیز می شد.
در سال ۲۰۰۹ میلادی، پروژه ناتال مایکروسافت شکل گرفت و ساخته شد. پروژه ناتال همین کینکت کنونی است که قصد داشت دسته های بازی را به طور کلی از بین ببرد و همه با فکر و بدن خود بازی کنند و لذت ببرند. اما این هدف به واقعیت نپیوست. کینکنت محصول بدی نیست اما موفق هم نبوده است. این دستگاه خیلی دقیق و درست دستورهای گیمر را اجرا نمی کند و به محض عبور شخص دیگری از جلوی حسگرهای آن، از بازی خارج می شود.
آخرین کنسول بازی نینتندو با بقیه یک تفاوت اساسی دارد. دسته این کنسول یک صفحه نمایش بزرگ در وسط دارد اما برای همه قابل استفاده نیست. گیمر نمی تواند به تنهایی از آن استفاده کند و برای بازی های چند نفره طراحی شده است. به طور کلی، فلسفه کنسول «وی» همان طور که از نامش پیداست برای بازی های دسته جمعی است و افرادی که دوست دارند تنهایی بازی کنند چندان از این کنسول استقبال نخواهند کرد.
WAP، مخف واژه انگلیسی به مفهوم «پروتکل کاربردی بیسیم» است. WAP نوعی استاندارد بینالمللی برنامههایی است که از ارتباط بی سیم استفاده میکنند. برنامه اصلی شامل دسترسی به اینترنت از طریق PDA میباشد. یک مرورگر WAP تمام این سرویسها را ارائه میکند. سایتهای WAP میتوانند نوشتاری باشند. اما این فناوری که قرار بود انقلابی در دنیای مرور اینترنت ایجاد کند اکنون در گوشه ای از دنیای فناوری بی صدا نشسته و طرفداری ندارد.
نخستین موبایل نسل سوم (۳G) در ماه مارس سال ۲۰۰۳ میلادی در انگلستان عرضه شد. این گوشی ادعا می کرد به خوبی از عهده برگزاری ویدئوکنفرانس ها و پخش مسابقات فوتبال با کیفیت عالی بر می آید. ۱۰ سال از آن زمان می گذرد و هنوز این فناوری به آن چیزی که می گفت نرسیده است و حداقل ما ایرانی ها که درک درستی از این فناوری نداریم. هنوز نسل سوم اتصالات موفقیت های ادعایی را به انجام نرسانده است که نسل چهارم هم وارد شده و ادعای سرعت و امکانات بیشتر دارد.
مایکروسافت در ساخت تبلت سرفیس چیزی کم نگذاشته است. این تبلت از نظر طراحی نیز بسیار زیبا عمل کرده است. اما متاسفانه قیمت مناسب و سیستم عامل خوب با تعداد زیاد اپلیکیشن ها را فراموش کرده بود و همین موضوع باعث شد تا کاربران کمتری به خرید این دستگاه تشویق شوند. این تبلت از نظر نرمافزار و سرعت و پردازنده و دیگر امکانات هیچ مشکلی ندارد اما قیمت گران تر از آیپد آن باعث می شود خیلی به سمت آن کشیده نشویم.
در سال 2010 میلادی، گوگل این سوال را با دنیا مطرح کرد که چه می شود اگر کاربران بتوانند بهتریت کیفیت تصویر و تجربه وبگردی عالی را به طور همزمان در تلویزیون خود داشته باشد؟ پاسخ این سوال بسیار هیجان انگیز بود اما نسل اول تلویزیون گوگل این ادعا را عملی نکرد. این تلویزیون با اینکه اینترنت را با اتاق های نشیمن کاربران آورد اما برای استفاده به وسایل جانبی متعددی نیاز داشت و به آن خوبی که گوگل تصور می کرد ظاهر نشد.
ایده یخچال های اینترنتی جدید نیست و از دهه ۱۹۹۰ میلادی زمزمه های تولید آن را می شنیدیم. تا اینکه فریجیدر، نخستین یخچال خود با قابلیت اینترنت داخلی و اسکن بارکدها را تولید و عرضه کرد. به دنبال آن، الکترولوکس نیز یخچال نمایشگر را عرضه کرد. این یخچال ها بسیار جذاب بودند اما مشکلی وجود داشت: ایده یخچال اینترنتی کاملا مسخره بود و تولید آن مفهومی نداشت. چه کسی در یخچال دنیال وبگردی و اینترنت می رود؟
هنگامی که قرار بود این وسیله عرضه شود همه جا صحبت این بود که دستگاهی دارد به بازار می آید که انسان ها را جابه جا می کند و نیاز به ماشین و موتور سیکلت نیست. اما پس از عرضه همه مردم متوجه شدند این دستگاهی که ادعا می شد فقط یک اسکوتر برقی است. اسکوتر هوشمندی که روی آن می ایستید و شما را به سمت مقصد می برد. اما واقعا دستگاهی حوصله سربر است که استقبالی هم از آن نشد.
ارسال نظر