مقایسه سه سدان لوکس: لکسوس، بنز و BMW
کلاس سدانهای لوکس، یکی از پرطرفدارترین، پر رونقترین و متنوعترین کلاسهای خودرویی در دنیا به شمار میآید. به همین منظور اکثر خودروسازان بزرگ، محصولی در این کلاس را روانه بازار کردهاند، تا از فروش بالای این قسمت از بازار سهمی داشته باشند.
رتبه اول: مرسدس بنز E350
از نظر کلاسبندی محصولات مرسدس بنز، کلاس E، چیزی است میان C کلاس کوچک و اسپرت و S کلاس بزرگ و مجلل. پس هردوی این ویژگیها در E کلاس دیده میشود. از نظر طراحی، E کلاس بسیار با پرستیژ، ساده و شکیل نشان میدهد. این در حالی است که رقیب سرسخت آن بامو سری ۵ از طراحی اسپرت و جوانپسندتری بهره میبرد. از مهمترین تغییرات در نسل جدید E کلاس، میتوان به فرم خاص چراغهای جلو و چراغهای عقب اشاره کرد، که زیبایی نمای ظاهری را دوچندان ساختهاند.
ماهیت کلاسیک مرسدس بنز، داخل کابین نیز خود را نشان میدهد. کابین این نسل از E کلاس، نسبت به قبل با کیفیتتر شده و امکانات جدیدی به فهرست آپشنهای آن اضافه شده است، که از این نظر میتوان گفت، Eکلاس به برادر بزرگتر و لوکستر خود یعنی Sکلاس نزدیک شده است.
از نظر سطح امکانات رفاهی، E کلاس در کنار سری ۵ و یک سر و گردن بالاتر از لکسوس ES قرار میگیرد. سیستم تهویه مطبوع دوگانه کابین به صورت اتوماتیک تنظیم میشود و تهویه مطبوع ۴ گانه برای آن قابل سفارش است. صندلیهای E کلاس راحتتر از سری ۵ به نظر میرسند و با نرمی و راحتی صندلیهای لکسوس ES برابری میکنند. در نمونههای فول آپشن، صندلیهای جلو از گرمکن، سردکن و ماساژور بهره میبرند و تنظیمات برقی صندلیها به لطف سیستم حافظه یکپارچه، با فرمان و آینهها ذخیره میشود. همچنین گرمکن صندلیهای عقب و پوشش چرم طبیعی برای صندلیها قابل سفارش است. در Eکلاس جدید سیستمهای ایمنی جدیدی نظیر PRE-SFAE، تشخیص نقطه کور، کنترل حرکت بین خطوط و کنترل هوشیاری راننده دیده میشود. جای سیستم هد آپ دیس پلی در E کلاس احساس میشود که در سری ۵ به چشم میخورد.E کلاس در گونههای E۲۰۰ ، E۳۰۰ ، E۳۵۰ وارد ایران میشود. مدل E۳۵۰ به عنوان قویترین نمونه Eکلاس، از یک موتور ۶سیلندر ۵/۳ لیتری بهره میبرد. موتور قدرتمند E۳۵۰،۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، که از این نظر کاملا برتر از ۵۲۳i به نظر میرسد. البته با ورود ۵۳۵ به ایران،کار برای E۳۵۰ دشوار میشود. E۳۵۰ ۱۸۰۰کیلویی ظرف ۳/۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر میرسد و نهایت سرعت آن روی ۲۵۰کیلومتر محدود شده است.
سواری E کلاس به لطف وجود سیستم کمک فنرهای ایروماتیکی بسیار نرم و راحت است و تکانهای مسیر را به خوبی جذب میکند. سواری E کلاس در سه حالت کامفورت، اسپرت و نرمال تنظیم میشود، که در حالت اسپرت، سواری به سمت خشکی میرود و به سری ۵ نزدیک میشود. به تازگی مدل جدید Eکلاس نیز معرفی شده است که طراحی ظاهری آن در قسمتهایی متحول شده است، هنوز خبری از ورود این مدل به ایران در دست نیست.
رتبه دوم: بامو سری۵
پس از سری۳، سری ۵ جوانپسندترین و محبوبترین اتاق بامو در ایران است. نسل قبلی این اتاق، به لطف ظاهر زیبا و خاص از محبوبیت بالایی برخوردار بود و تعداد زیادی از آن در ایران به فروش رسید. نسل جدید سری ۵ هم مدت زیادی است که در ایران حضور دارد و حالا میتوان راجع به جایگاه و میزان محبوبیتش میان خریداران ایرانی اظهار نظر کرد. طراحی ظاهری سری ۵ اسپرتتر و جوان پسندتر از E کلاس است و مشتریان آن را بیشتر جوانان تشکیل میدهند. سری ۵ در عین سادگی، زیبا و جذاب به نظر میرسد و از بدنهای عضلانی بهره میبرد. به پیروی از طراحی بدنه، داخل کابین هم اسپرتتر از Eکلاس طراحی شده است. کابین نسل جدید سری ۵ بسیار مشابه سدان لوکس بامو، یعنی سری۷ طراحی شده و از نظر کیفیت بهبود چشمگیری نسبت به قبل داشته است. سری ۵ از نظر امکانات دستکمی از E کلاس ندارد. در این مدل از امکاناتی همچون هدآپ دیسپلی، سیستم فرمان پذیری ACTIVE STEERING استفاده شده است که در خودروی رقیب به چشم نمیخورند. از طرفی سقف پاناروما در این مدل قابل سفارش نیست، در حالی که این آپشن یکی از محبوبترین آپشنها در خودروهای لوکس است. صندلیهای برقی سری ۵ از گرمکن و سرد کن و حافظه یکپارچه بهره میبرند، ولی خبری از ماساژور صندلی موجود در Eکلاس، نیست.
همچنین از نظر بهکارگیری جدیدترین تکنولوژیهای ایمنی، سری۵ یک سرو گردن پایینتر از Eکلاس قرار میگیرد. سامانههای رادار، حرکت بین خطوط و نایت ویژن، از امکانات ایمنی سری ۵ به شمار میآیند.
سری۵ فقط در گونه ۵۲۳ وارد ایران میشود. این مدل از موتور ۶ سیلندر ۳۰۰۰ سیسی با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر بهره میبرد. ۵۲۳ صفر تا صد را ظرف ۲/۸ ثانیه طی میکند و حداکثر سرعتش به ۲۳۴ کیلومتر در ساعت میرسد. همانند طراحی اتاق و بدنه که ماهیت اسپرتتری از Eکلاس دارد، سواری سری۵ هم اسپرتتر و خشکتر از Eکلاس به نظر میرسد.
با حضور مجدد بامو در ایران، احتمال ورود نمونههای قویتر و کاملتر سری ۵ به ایران، دور از ذهن نیست، این در حالی است که خبرها از مجوز ثبت سفارش نمونههای تیونینگ شده M پاور نیز حکایت دارند. بامو به تازگی سری ۵ را دستخوش تغییرات جزیی در ظاهر و طراحی کابین کرده است، که باید شاهد ورود آن به ایران، در آیندهای نزدیک باشیم.
رتبه سوم: لکسوس ES۳۵۰
لکسوس از آن دست برندهای آسیایی است که در چند سال اخیر بسیار برای خودروسازان مغرور آلمانی دردسرساز شده و حتی در برخی ردهبندیها در زمینه کیفیت، گوی سبقت را از ژرمنهای با اصالت ربوده است.
لکسوس برای به روز شدن محصولات خود، مدل ای جدید آنها را دچار تغییراتی ساخته است، که اکثر این مدلها به تازگی برای رقابت با رقبای آلمانی خود وارد کشور شدهاند. ES۳۵۰، سدان خانوادگی و لوکس لکسوس محسوب میشود. نسل قبلی این خودرو در ایران حضور داشت، علیرغم کیفیت بسیار بالا و آپشنهای زیاد، چندان محبوب نشد و شاید مهمترین دلیل آن ظاهر کسلکنندهاش بود. حالا لکسوس نسل جدید این سدان لوکس را معرفی کرده که شاهد حضور آن در خیابانهای ایران نیز هستیم.
طراحی نسل جدیدES نسبت به نسل قبلی کاملا دگرگون شده است. طراحی چراغها ظریفتر از قبل هستند و استفاده از لامپهای LED تاثیر بسزایی روی ظاهر آنها گذاشته است. بدنه حالت عضلانی به خود گرفته است و طراحی جلو پنجره، از سبک جدید طراحی جلوپنجره در سایر محصولات لکسوس پیروی میکند. اما در لکسوس خبری از اصالتی که در ظاهر دو رقیب آلمانی دیده می شود نیست. طراحی کابین کاملا دگرگون شده و بسیار زیباتر و جذابتر از قبل است. استفاده از فرمان کوچک و ساعت آنالوگ در اکثر محصولات جدید لکسوس دیده میشود. کیفیت بسیار بالای کابین کاملا قابل لمس است و از آن نظر نه تنها چیزی از آلمانیها کم ندارد، بلکه شاید بهتر هم باشد. شاید ES از نظر سطح تجهیزات به پای E کلاس و سری ۵ نرسد، اما اکثر امکانات ایمنی و رفاهی استفاده شده در بنز و بامو، در لکسوس هم دیده میشود. ES۳۵۰ از موتور ۶ سیلندر ۵/۳ لیتری با قدرت ۲۶۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۸ نیوتن متر، بهره میبرد. سواری ES مانند سایر محصولات لکسوس بسیار نرم و بیصداست. به گونهای که در ابتدا به روشن بودن خودرو شک خواهید کرد. نسل جدید لکسوس ES از نظر طراحی و کیفیت پیشرفت زیادی را نسبت به قبل تجربه کرده است، ولی هنوز هم راه زیادی تا رسیدن به جایگاه بنز و بامو در پیش دارد.
نظر کاربران
لكسوس خيلي بهتره