کدام خودروها رکورددار کاهش قیمت هستند؟
۹ میلیون تومان کاهش قیمت، هدیه ای است که می تواند خیلی ها را به خرید خودرو امیدوار کند؛ از این بازار یک مو کندن هم غنیمت است.
روزنامه هفت صبح: 9 میلیون تومان کاهش قیمت، هدیه ای است که می تواند خیلی ها را به خرید خودرو امیدوار کند؛ از این بازار یک مو کندن هم غنیمت است.
در بازار این روزهای خودرو، تولیدات داخلی کم و بیش روی نمودار سینوسی حرکت می کنند و هر چند وقت یک بار چند صد هزار تومانی ارزششان دچار نوسان می شود. ولی چیزی که آنچنان انتظارش وجود نداشت و ندارد، افت قیمتب رخی از خودروهای وارداتی بود. مدل هایی که ثبات قیمت شان خبر خوبی محسوب می شود، طی دو هفته گذشته با شوکی عجیب و غیرقابل پیش بینی از سوی بازار مواجه شده اند. ورود یکباره مدل های جدید 2014 در کنار کاهش جزئی نرخ ارز، باعث افت یک تا 9 میلیون تومانی قیمت ها در بازار وارداتی ها با مدل پایین تر شد تا جایی که این کاهش را می توان اولین تجربه برای برخی نمونه ها دانست. این بار نگاهی داریم به وضعیت این روزهای بازار و میزان کاهش قیمتی که بالاخره برخی خودروهای لجباز وارداتی و حتی داخلی را مجبور به کشیدن دنده معکوس کرد.
تویوتا کمری
9 میلیون کاهش
خودروی محبوب ایرانی ها که در کنار برادر قد بلندش یعنی پرادو هیچ گاه بدون مشتری نمانده و نمی ماند. نسل جدید کمری که از 2013 شروع شده و به مدل 2014 ختم می شود با تغییرات فنی و البته ظاهری چند وقتی می شود پایش به خیابان ها باز شده تا بازار را به نمونه های جدید همتایان کره ای واگذار نکند. با اینحال این سدان ژاپنی با موتور 5/2 لیتری 181 اسب بخاری اش که هیچ گاه حاضر نمی شد به موضوعی چون کاهش قیمت فکر کند، این روزها مجبور است با کاهش 9 میلیون تومانی ارزشش کنار بیاید. درست است که پرداخت مبلغ 149 میلیون تومانی هنوز هم برای آن زیاد است ولی بالاخره برای کمری اتفاق خوش یمنی محسوب می شود.
نقاط قوت: بخش فنی پرقدرت، کابین جادار
نقاط ضعف: نسبت به نسل قبل طراحی اش افت کرده
قیمت نمونه صفر: ۱۴۹ میلیون تومان
قیمت مدل کارکرده: مدل 2008 و 2013 کارکرده به ترتیب 90 و 138 میلیون
کیاسر اتوسدان
۵ میلیون کاهش
هر چقدر سراتو در نسل قبلی خود کسل کننده و بی رونق بود، مدل های جدید این خودرو این روزها کاملا دلبری می کنند. سراتو که هم مدل چهاردر و هم کوپه دارد با موتورهای ۱.۶ و ۲ لیتری انتظار خریدارانش را می کشد و توانسته به خصوص در نمونه سدان جای پای خود را در بازار محکم کند. این کره ای که در کنار برادرهای بزرگتر خود در مسیر پیشرفت و ارتقای ظاهری قرار گرفته، دست در دست آنها نمودار افزایش قیمتش را هم تا چند وقت پیش حفظ کرده بود اما بالاخره سایه رکورد هم اطراف سراتو را احاطه کرد و کاهشی پنج میلیونی را به آن تحمیل کرد تا در نهایت بعد از مدت ها سراتوی سدان را با قیمتی حدود ۱۰۴ میلیون تومان ببینیم.
نقاط قوت: مناسب برای خانواده ها، بهبود طراحی
نقاط ضعف: سواری نسبتا خشک
قیمت نمونه صفر: ۱۰۴ میلیون
قیمت مدل کارکرده: مدل 2010 حدود 74 میلیون
یاریس هاچ بک
۵ میلیون کاهش
متاسفانه یاریس برخلاف وجهه و شعار جهانی اش در ایران به حق خود نرسید. بازاریابی ضعیف در کنار مشکلات فروش باعث شد این هاچ بک کم مصرف با قیمت های کاملا غیرمنطقی به بازار عرضه شود و همین موضوع در نهایت به ضرر آن تمام شد. حال نسل جدید این ژاپنی با هزار امید و آرزو با توجه به فیس لیفت نسبتا موفقی که دارد پایش را به پشت ویترین نمایشگاه ها باز کرد ولی چند وقتی می شود کاهش قیمتی که باید یقه نسل قبل را می گرفت، حول و حوش یاریس جدید می چرخد. این هاچ بک ۱.۳ لیتری در حال حاضر کاهش قیمتی چهار میلیون تومانی را تجربه کرده و نهایتا با قیمتی حدود ۸۹ میلیون تومان در بازار معامله می شود.
نقاط قوت: طراحی جذاب نسل جدید، اشتهای مناسب
نقاط ضعف: به عنوان یک هاچ بک شتاب متوسطی دارد
قیمت نمونه صفر: ۸۹ میلیون تومان
قیمت مدل کارکرده: مدل 2008 و 2012 به ترتیب 60 و 75 میلیون
RX۳۵۰ لکسوس
۶ میلیون کاهش
لکسوس با عرضه محصولات لوکس و معروفش باعث شد تا همواره قشر محدودی از جامعه توانایی نزدیک شدن به خودروهای این برند ژاپنی را داشته باشند. مدل شاسی بلند RX۳۵۰ هم به عنوان گل سرسبد این خودروساز رقابت تنگاتنگی با پورشه کاین و تویاتا لندکروز داشته و روزهای خوبی را سپری کرده است. هر چند عترضه مدل LX۵۷۰ باعث شد کمی بازار این خودروی ۳.۵ لیتری ۲۷۰ اسب بخاری تحت تاثیر قرار بگیرد ولی هر چه باشد امکانات فوق العاده آن چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنارش گذشت. برند لکسوس و به خصوص این مدل با توجه به اینکه بازارشان برای قشر مرفه است آنچنان پایبند کاهش قیمت هیستند ولی این روزها RX۳۵۰ حدود ۳۸۷ میلیون تومان خرید و فروش می شود و این یعنی ثبت شش میلیون تومان کاهش از ارزش آن.
نقاط قوت: یک هتل متحرک، کیفیت ساخت عالی
نقاط ضعف: ظاهرش شاید خوشایند خیلی ها نباشد
قیمت نمونه صفر: 387 میلیون تومان
قیمت مدل کارکرده: مدل ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ به ترتیب ۲۱۰ و ۳۱۰ میلیون
کیا اپتیما
3 میلیون کاهش
کیا با عرضه نسل جدید اپتیما خط و نشانی جدی برای هیوندای کشید و این سدان را به عنوان محصولی لوکس به راکتی در بازار جا انداخت. اپتیما در نمونه های جدیدش هر چند از لحاظ قدرت فنی ضعیف تر شده و موتوری 2.4 لیتری دارد ولی از لحاظ طراحی چیزی را برای دوستداران خودروهای اسپورت از قلم نینداخته است. با این حال خرید این کره ای جذاب که با توجه به قیمت بالایش برای هر کسی مقدور نبود، کاهش ارزش آن هم اتفاقی دور از انتظار به نظر می رسید. در نهایت وضعیت بازار به سمتی رفت تا اپتیما هم کاهش سه میلیون تومانی ارزشش را قبول کرد و با برچسب حدود 141 میلیون تومانی اش انتظار خریداران را می کشد.
نقاط قوت: طراحی بسیار جذاب، امکانات عالی
نقاط ضعف: افت قدرت موتور نسبت به نسل قبل
قیمت نمونه صفر: 141 میلیون تومان
قیمت مدل کارکرده: نسل قبل ۲۰۱۰ و کارکرده ۲۰۱۲ به ترتیب ۸۷ و ۱۲۰ میلیون
تندر E2 90
1 میلیون کاهش
تندر 90 با تمام بالا و پایین هایی که در بازار داشت بالاخره توانست خود را به عنوان محصولی با کیفیت و خوش ساخت به خانواده های ایرانی تحمیل کند. این سدان 1.6 لیتری که توسط دو خودروساز داخلی از خط تولید خارج می شود، به واسطه شتاب معقول و کیفیت خوبی که دارد ظاهر نه چندان دلچسبش را تحت شعاع قرار داده از پرفروش های این روزها محسوب می شود. خودرویی دو رگه که کم پیش می آید در سراشیبی قیت قرار گیرد و حتی با عرضه نمونه اتومات هم کمی روی قیمت خود کشید با اینحال طی چند وقت اخیر تندر E290 تولیدی پارس خودرو با افتی یک میلیون تومانی روبرو شد و قیمتش به حدود 35 میلیون و 700 هزار تومان رسید.
نقاط قوت: شتاب بالا، کیفیت ساخت مناسب
نقاط ضعف: ظاهر نه چندان دلچسب، کابین کسل کننده
قیمت نمونه صفر: ۳۵.۷ میلیون تومان
قیمت مدل کارکرده: مدل 89 حدود 26.5 میلیون
کیا اسپورتیج
۳ میلیون کاهش
اسپورتیج به عنوان کراس اوور محبوب کیا تا چندی پیش روی موج افزایش قیمت سوار بود و به هیچ عنوان از مواضعش کوتاه نمی آمد. این SUV که در دو مدل ۲ و ۲.۴ لیتری عرضه می شود به واسطه فرمت جدید دیزاینش که دستپخت طراحان آئودی است توانسته در کنار نسل جدید همتایانش به عنوان یکی از موفق ترین های بازار شناخته شود. هر چند قابلیت های آفرود این کره ای آنچنان قابل توجه نیست و فضای داخل کابین برای خانواده های پرجمعیت نمی تواند به خوبی پاسخگو باشد. با این تفاسیر کاهش ارزش ۳ میلیون تومانی را باید برای اسپورتیج کنار گذاشت که توانست بالاخره آن را در سراشیبی قرار دهد و خریداران را امیدوار کند. این کراس اوور در حال حاضر قیمتش به ۱۵۷ میلیون تومان رسیده است.
نقاط قوت: ظاهر اسپورت، مناسب برای تردد شهری
نقاط ضعف: قابلیت آفرود ضعیف، فضای کوچک کابین
قیمت نمونه صفر: ۱۵۷ میلیون تومان
قیمت مدل کارکرده: نسل قبل 2008 و مدل 2011 به ترتیب 90 و 119 میلیون
نیسان تینا
۵ میلیون کاهش
صدرنشین با کیفیت ترین خودروهای تولید داخل تنها یک نام دارد و آن نیسان تیناست. سدانی بزرگ و نیمه لوکس که قیمتش به موازات کیفیت ساخت خوبش روزهای بدون نوسانی را طی می کرد، طی چند وقت اخیر کاهش پنج میلیون تومانی را در کارنامه خود ثبت کرده است. این محصول ۲.۵ لیتری ۱۸۲ اسب بخاری در حال حاضر ۱۴۴ میلیون تومان ارزش دارد و هر چند خودرویی بالای ۱۰۰ میلیون تومان به شمار می آید ولی همچنان خانواده ها به آن روی خوش نشان می دهند. در کنار تمام اینها، ویژگی قابل توجه نیسان تینا را می توان بهره مندی از یکی از ۱۰ موتور برتر ساخته شده تاکنون دانست.
نقاط قوت: بهره مندی از موتوری برتر،؛ کیفیت ساخت مناسب
نقاط ضعف: وزن بالا و شتاب متوسط
قیمت نمونه صفر: ۱۴۴ میلیون تومان
قیمت مدل کارکرده: مدل 2011 حدود 120 میلیون
نظر کاربران
کسی که پول داره ماشین خارجی بخره ، نه میلیون یا ده میلیون واسش چیزی نیست ، اگر می تونن ماشین های ایرانی رو ارزون کنن.
توی همین دبی به قول همه ملخ خور ، یاریس هاچ بک رو روی خودرو های بالای 100 میلیون اشانتیون می دن واسه تخفیف ماشین، اونوقت اینجا تیتر مجله است که 5 میلیون کم شده ، شده 89 میلیون ، فاصله ی اقتصادیمون در حد کشور هاییه که با هلی کوپتر بهشون غذا می دن
من 10 میلیون سرمایه گذاری کردم و تا آخر سال میتونم یه اسپورتیج یا اپتیما بخرم
باید واسه پولدار شدن ریسک کرد ریسک
از این پس بجای ریال منطقی تر است بگوییم پشکل