نفرینشدگان خوشساخت؛ خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند
نگاهی به هشت مدل خودروی وارداتی و تولیدی که با عدم استقبال بازار ایران، به سرنوشت تلخی دچار شدند و به رغم ویژگی های خوب شان چه در نمونه صفر یا کارکرده روی دست مالکان شان باد کردند.
رنو لاگونا کوپه
قیمت: 200 میلیون تومان
کارکرد: ۵۰ هزار کیلومتر
موتور: 3500 سیسی
قدرت: ۲۳۸ اسب بخار
ویژگی مهم: طراحی گیرای بدنه

علت شکست: یک کوپه اروپایی جذاب و اصیل با قلب تپنده 3500 سی سی که قدرت زیادی معادل 240 اسب بخار زیر پای راننده قرار می داد و در کمتر از 6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسید. لاگونا کوپه که در سال 2010 جزو اولین خودروهای رنو برای ورود به بازار ایران به حساب می آمد، تا بیش از 260 کیلومتر در ساعت سرعت می گرفت و کابین راحت و مجللی داشت؛ گرچه طراحی نامتعارف پوزه خودرو در کنار عدم استقبال ایرانی ها از محصولات کوپه موجب شد خودروی اسپورت رنو در بدو ورود به ایران یک شکست سنگین تجاری را برای واردکننده اش به ارمغان آورد.
فیات سیه نا
قیمت: ۲۸ میلیون تومان
کارکرد: 135 هزار کیلومتر
موتور: ۱۴۰۰ سیسی
قدرت: 77 اسب بخار
ویژگی مهم: مصرف مناسب

علت شکست: یک انتخاب بسیار بد برای یک سرمایه گذاری بزرگ موجب شد تا در کمتر از یک سال شرکت تاپکو به زمین بخورد و مسئله حضور گسترده برند فیات در ایران برای همیشه خاتمه یابد. سیه نا که از ظاهری به شدت قدیمی و نافرم با موتوری ضعیف، امکاناتی اندک و قیمتی گران رنج می برد قرار بود به عنوان رقیب مستقیم هیوندای ورنا در بازار ایران خودنمایی کنند اما... .
سیتروئن سی ۵
کارکرد: ۱۰۰ هزار کیلومتر
موتور: دو لیتری
قدرت: ۱۴۰ اسب بخار
ویژگی مهم: تکنولوژی ساخت بالا

علت شکست: موتور ضعیف این خودرو باعث شد تا خیلی زود بازی را به رقیبان واگذار کند. به رغم ظاهر مجلل و اسپورت، تکنولوژی ساخت بالا مخصوصا در فنربندی و تعلیق و فرمان، سی 5 جدید تنها به تعداد بسیار پایینی در ایران عرضه و سپس پرونده اش برای همیشه بسته شد. فرمان این خودرو یکی از جذاب ترین نکاتی بود که توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.
جیلی امگرند 7 سدان
قیمت: ۵۸ میلیون تومان
کارکرد: 60 هزار کیلومتر
موتور: ۱۸۰۰ سیسی
قدرت: 137 اسب بخار
ویژگی مهم: اولین چینی باکیفیت بازار

علت شکست: هم این که جیلی یکی از مشهورترین سازندگان چینی خودرو در جهان است و علاوه بر مالکیت، ولوو، پروتون، و لوتوس در مجموعه دایملر بنز هم سهامدار است اما هرگز نتوانسته چنان که باید و شاید انگ چینی بودن را از پیشانی خود در ایران پاک کند. درواقع ویژگی اصلی این خودرو به نقطه ضعفش بدل شد و در کنار قیمت گران، زمینه بی اعتباری دیگر نقاط قوت جیلی امگرند را فراهم کرد.
سوزوکی کیزاشی
قیمت: ۱۴۰ میلیون تومان
کارکرد: 41 هزار کیلومتر
موتور: ۲۴۰۰ سیسی
قدرت: 185 اسب بخار
ویژگی مهم: طراحی گیرای بدنه

علت شکست: این خودرو که پس از تولید گرند ویتارا، دومین خودروی سوزوکی در کشورمان بود و در بدو ورود به ایران قرار شد به صورتی گسترده عرضه شود هرگز نتوانست رنگ موفقیت را به چشم ببیند. با این که اتاق سدان ژاپنی ایران خودرو جذابیت خاصی داشته و دارد اما چهره خشن کیزاشی که تا آن زمان در میان اتومبیل های کلاس سدان شهری متوسط باب نبود، ضربه بدی به حیثیت این خودرو زد و در عین حال، عرضه نمونه ۱۴۰ اسبی که هندلینگ ضعیف را به مالکان خودرو ارزانی می کرد باعث شد وجهه ساخت باابهت سوزوکی در ایران تخریب شود.
پژوه ۴۰۷
کارکرد: ۱۰۰ هزار کیلومتر
موتور: دو لیتری
قدرت: ۱۴۰ اسب بخار
ویژگی مهم: سواری باکیفیت

ام جی جی اس
قیمت: ۱۴۰ میلیون تومان
کارکرد: 20 هزار کیلومتر
موتور: دو لیتری توربو
قدرت: 217 اسب بخار
ویژگی مهم: موتور قدرتمند

علت شکست: یک کراس اوور چینی- انگلیسی با ظاهری خشن، نامتعارف و اسپورت که زیاد از حد قلدر است و علاوه بر انگ نادرست چینی بودن، قربانی قیمت بالایش شد. جی اس که در زمینه هندلینگ و شتاب محصولی توانمند و حتی بهتر از رقبای شرقی خود از کره و ژاپن است، فعلا در بازار به زحمت و سختی با ۲۵ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه به فروش می رسد.
نیسان تیانا
قیمت: 175 میلیون تومان
کارکرد: ۷۰ هزار کیلومتر
موتور: 2500 سیسی
قدرت: ۱۸۲ اسب بخار
ویژگی مهم: ظاهر لوکس و اتاق مجلل

علت شکست: هندلینگی ضعیف تر از ماکسیما در کنار قیمتی گران، خدمات فروش و پس از فروش ضعیف، مونتاژی بودن و البته خوردن به صخره سخت تحریم ها موجب شد تا ساخته زیبا و باابهت نیسان که در برخی بازارها با نام ماکسیما و در برخی دیگر به عنوان آلتیما شناخته می شد، در ایران شکست خورده و خاطره تلخی را برای نیسان از حضور مجدد در کلاس سدان های لوکس شهری به جا بگذارد. تیانا که هم اینک یکی از گزینه های خوب بازار اتومبیل های شهری و لوکس با قیمت کمتر از 200 میلیون تومان است، از تجهیزاتی عالی، اتاقی مجلل و گنجایش مناسب سود می برد.
نظر کاربران
در تمام این ماشینها نکات جالبی جلب توجه میکرد اونم اینکه وارد کننده ایرانی میره میگرده ضعیفترین موتور و بدشکل ترین و ارزونترین مدل ماشین را پیدا میکنه و با گرونترین قیمت عرضه میکنه
خداییش برای نیسان تیانا نمیشه گفت شکست در فروش!
وگرنه الان قیمت دست دو آن ۱۷۵ نبود در حالی که قیمت کارخانه حدود ۶۰ میلیون بود.
نمیدونم چه سیاستی پشت پرده هست که مردم ماشین خوب سوار نشن.
به نظر رنو لتیتود هم یکی از خودرو های خوب بود که تو بازار ایران شکست خورد