۶۴۹۳
۲ نظر
۵۰۴۰
۲ نظر
۵۰۴۰
پ

برترین تیونینگ‌های دنیا

دنیای تیون و تقویت تمامی ندارد. تنها ایده و خلاقیت است که حکمرانی می‌کند. خودروهای استاندارد دیگر کفاف هیجان جوانان را نمی‌دهد. خشونت در چهره باید به حد نهایی خود برسد. و در آخر، قدرت خروجی می‌بایست خارج از تصور باشد.

دنیای تیون و تقویت تمامی ندارد. تنها ایده و خلاقیت است که حکمرانی می‌کند. خودروهای استاندارد دیگر کفاف هیجان جوانان را نمی‌دهد. خشونت در چهره باید به حد نهایی خود برسد. و در آخر، قدرت خروجی می‌بایست خارج از تصور باشد.

این قابلیت‌های دنیای تیونینگ است که حتی بزرگان نمی‌توانند در برابر سحر خیره‌کننده‌اش ایستادگی کنند. انتخاب یک تیونر برتر امری فوق‌العاده سخت است. شاید دشوارتر از آن، انتخاب برترین خودروی تیون شده باشد. اما چندی پیش یک تیم مهندسی، اقدام به ارائه لیستی از ۱۰ خودرو تیون شده برتر سال کرد. جالب اینجاست در لیست ذیل، هم نام‌های معتبر و معروف دیده می‌شود و هم گم‌نام و تازه‌کار. تنها یک توجیه برای این پدیده وجود دارد؛ ارائه یک پروژه تیونینگ منطقی. خواه از سوی یک برند بزرگ قدیمی باشد و خواه از سوی یک موسسه نوظهور زیرزمینی. با هم نگاهی به این لیست داغ خواهیم انداخت.

ABT Sportsline Audi R۸ GTS



آنها که با برند ای.بی.تی آشنا هستند خوب می‌دانند که این تیونر آلمانی تخصص ویژه‌ای روی محصولات گروه فولکس‌واگن به خصوص آئودی دارد. بدیهی است برای کیک تیونر در این حد و اندازه‌، بهترین گزینه مدل R۸ است. خودرویی که به خودی خود کشش بی‌اندازه‌ای دارد. این تیونر کار خود را با تعویض جلو‌پنجره آغاز کرد و مانند همیشه با رینگ‌های عریض ۲۰ اینچی ساخت خودش، پایان برد.

روی آئودی فوق کیت بدنه خودروهای مسابقات DTM نصب شده است. تم و رنگ‌ این خودرو مشکی در کنار لایه‌های قرمز متالیک است. در قسمت قوای محرکه به پیشرانه‌ای ۵.۲ لیتری ۱۰ سیلندر بر می‌خوریم که قدرتش به ۶۰۰ اسب‌بخار (۴۴۱ کیلووات) رسیده است. این یعنی افزایش ۷۵ اسب‌بخاری خروجی پیشرانه نسبت به نمونه استاندارد. همین افزایش نسبی نیز باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با کاهش ۰.۱ ثانیه‌ای به ۳.۸ ثانیه و سرعت نهایی به ۳۲۲ کیلومتر در ساعت برسد.


Brabus E V12 Coupe



می‌گویند برابوس همان AMG است با خشونت بسیار بیشتر. این جمله حقیقت دارد. این تیونر آلمانی تا جاییکه بشود از یک پیشرانه نیرو بیرون می‌کشد. جدیدترین دستاورد او، جراحی روی مرسدس‌بنز Eکلاس کوپه است. برابوس روی این خودرو نیز سلیقه‌ همیشگی‌اش یعنی استفاده گسترده از رنگ مشکی را پیاده کرده است. درون سینه این شوالیه سیاه‌پوش، نیروگاهی پرقدرت دیده می‌شود. پیشرانه‌ای حجیم ۶.۳ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل که به لطف تراش دادن قطر سیلندرها،قدرت آن به ۷۸۸ اسب‌بخار و گشتاورش به رقم باورنکردنی ۱۰۴۷ پوندفوت رسیده است.

با همین اعداد و ارقام است که توانسته صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را طی ۳.۷، صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را طی ۹.۹ و صفر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را طی ۲۳.۹ ثانیه بپیماید. سرعت نهایی روی ۳۴۷ کیلومتر در ساعت به صورت الکترونیکی قفل شده است اما این خودرو توانایی گذر از مرز ۳۶۰ کیلومتر در ساعت را هم دارد. برابوس این فرزند یاغی خود را با قیمت ۴۷۸ هزار یورو آماده عرضه کرده است.


Dinan S3-R



کمی به نظر غریبه می‌آید. اما جالب است که کار خود را از سال ۱۹۷۹ آغاز کرده است. شاید در نگاه اول این ب‌ام‌و M۳ نکته خاصی نداشته باشد. اما تمام هنر دینان، زیر کاپوت پنهان شده است. این کوپه بسیار محبوب شامل پیشرانه‌ای ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی است. حجمی که بین محصولات ب‌ام‌و کاملاً جدید است. این پیشرانه بر خلاف نمونه‌های مرسوم، با مکنده‌‌های توربو شارژر پرخورانی نشده بلکه یک ساختار سوپرشارژ، آن را به اوج قدرت می‌رساند. همین امر موجب آن شده تا از چنین پیشرانه تقریباً ساده‌ای ۴۶۲ اسب‌بخار نیرو در ۸۰۰۰ دور در دقیقه و ۳۲۸ پوندفوت گشتاور در ۵۵۰۰ دور در دقیقه بیرون بیاید. آمار شتاب او نیز در خور توجه است. صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۴.۴، صفر تا ۱۶۰ کیلومتر ۱۰.۶ و صفر تا ۲۰۰ طی ۱۷.۸ ثانیه طی می‌شود.


TechArt Concept One Panamera



اگر تیونری بخواهد دست روی پورشه بگذارد و اولین گزینه‌اش سری ۹۱۱ نباشد، به طور یقین گزینه بعدی‌اش Panamera است. اولین و تنها سدان پورشه آلمان. تک‌آرت که خود نیز یک تیونر آلمانی است با دستانی پر سراغ این هم‌وطنش رفته است. هم‌چنان همان پیشرانه ۴.۸ لیتری هشت سیلندر Vشکل را می‌بینیم که ۵۷۰ اسب‌بخار نیرو و ۶۱۲ پوندفوت گشتاور دارد. این یعنی تولید ۱۱۸ اسب‌بخار به ازای هر لیتر از حجم پیشرانه. این پورشه مجهز به جعبه‌دنده ۷ سرعته PDK دو کلاچه است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن ۵.۲ ثانیه و سرعت نهایی‌اش ۲۸۱ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.


Pratt and Miller Corvette C6RS



تا به حال هرچه از کوروت دیده بودیم، با پیشرانه‌‌های مشخص شده جنرال موتورز بود. اما یک تیونر تازه‌وارد که کار خود را از سال ۱۹۹۹ آغاز کرده است، راه و رسم دیگری پیش پا قرار داده است. با قرار دادن کوروت Z۰۶ به عنوان نمونه پایه، استارت پروژه زده شد. این خودرو با پیشرانه باورنکردنی ۸.۲ لیتری هشت سیلندر Vشکل آمده است.

پیشرانه‌ای که حجم آن حتی از بوگاتی ویرون نیز بیشتر است. اما متاسفانه مهندسان این تیونر نتوانسته‌اند بیش از ۷۵۰ اسب‌بخار نیرو و ۸۲۰ پوندفوت گشتاور از آن بیرون بکشند. Redline یا حداکثر دور موتور این خودرو ۷۰۰۰ دور در دقیقه است. این خودرو با این حال توانست در یک تست میدانی به سرعت نهایی ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن نیز ۳ ثانیه شده است. در حال حاضر این خودرو با گارانتی ۲ ساله تیونر، به قیمت ۲۶۰ هزار دلار آماده فروش است. رینگ‌های ۲۰ اینچی آن از BBS، تایرها از میشلین و ترمزها از Brembo تهیه شده‌اند.


Lingenfelter Camaro L28 800TT



تا به حال هرچه از کوروت دیده بودیم، با پیشرانه‌‌های مشخص شده جنرال موتورز بود. اما یک تیونر تازه‌وارد که کار خود را از سال ۱۹۹۹ آغاز کرده است، راه و رسم دیگری پیش پا قرار داده است. با قرار دادن کوروت Z۰۶ به عنوان نمونه پایه، استارت پروژه زده شد. این خودرو با پیشرانه باورنکردنی ۸.۲ لیتری هشت سیلندر Vشکل آمده است. پیشرانه‌ای که حجم آن حتی از بوگاتی ویرون نیز بیشتر است.

اما متاسفانه مهندسان این تیونر نتوانسته‌اند بیش از ۷۵۰ اسب‌بخار نیرو و ۸۲۰ پوندفوت گشتاور از آن بیرون بکشند. Redline یا حداکثر دور موتور این خودرو ۷۰۰۰ دور در دقیقه است. این خودرو با این حال توانست در یک تست میدانی به سرعت نهایی ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن نیز ۳ ثانیه شده است. در حال حاضر این خودرو با گارانتی ۲ ساله تیونر، به قیمت ۲۶۰ هزار دلار آماده فروش است. رینگ‌های ۲۰ اینچی آن از BBS، تایرها از میشلین و ترمزها از Brembo تهیه شده‌اند.


Hennessey SRT600



قصه هنسی و دوج، حکایت M-Power است برای ب‌ام‌و و AMG برای مرسدس‌بنز. شاید هم یک سر و گردن بالاتر. با انتخاب خودرویی که کمتر کسی سراغش می‌رفت نشان داد حرفه‌ای کار خودش است. دوج Challenger به دلیل هیبت بزرگ، آنچنان باب میل تیونرها نیست. هنسی با دستکاری در سیستم پاشش و تغذیه پیشرانه ۶ لیتری هشت سیلندر بلوک بزرگ این خودرو کاری کرد که قدرتش از ۴۲۵ اسب‌بخار به ۵۲۰ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه برسد. گشتاور آن نیز ۶۵۰ پوندفوت در ۴۲۰۰ دور در دقیقه شده است. این عضلانی غول‌پیکر می‌تواند صفر تا ۱۰۰ را طی ۳.۹، صفر تا ۱۶۰ را طی ۸.۴ و صفر تا ۲۴۰ کیلومتر در ساعت را طی ۱۹ ثانیه بپیماید. یک‌چهارم مایل یا ۴۰۲ را نیز در ۱۲.۲ ثانیه و با سرعت ۱۹۲ کیلومتر در ساعت پیموده است. تنها ۲۰ دستگاه از این خودرو با قیمت مقطوع ۹۷ هزار ۶۹۰ دلار ساخته شده است. البته محض اطلاع علاقه‌مندان باید گفت تمام این خودروها پیش‌فروش شده‌اند.


Heffner Performance Ford GT



دست گذاشتن روی یک خودرو مدل سال ۲۰۰۵ شاید اعتبار یک شرکت تیونینگ را زیر سوال ببرد. اما هفنر آمریکایی حربه‌ دیگری برای این داستان دارد. شاید رسیدن به رقم ۱۰۰۰ اسب‌بخار! پس چرا باید انتخاب این خودرو را مطرح نکند. این اتفاق می‌تواند یک انقلاب مهندسی باشد. چراکه پیشرانه استاندارد فورد جی‌تی با حجم ۵.۴ لیتر و آرایش هشت سیلندر Vشکل خود می‌توانست ۵۵۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند. مهم این است که بدون تغییر در حجم، با اضافه کردن دو توربو شارژر قدرت آن تقریباً ۲ برابر شده است. با این اوصاف رسیدن به سرعت نهایی ۳۹۹ کیلومتر در ساعت نباید خیلی تعجب‌برانگیز باشد. جالب اینجاست که با کمی تغییر در نسبت تراکم سیلندرها می‌توان به سرعت ۴۲۹.۵ کیلومتر در ساعت نیز دست یافت. در این حالت عمر پیشرانه کم می‌شود. برای توقف چنین غول آهنی رینگ‌های ۲۲ اینچی شرکت BBS و ترمزهای بزرگ شرکت Brembo مناسب به نظر می‌رسد.


Novitec Rosso California RACE 606



وقتی یک آلمانی حرفه‌ای، یک ایتالیایی حرفه‌ای را تیون می‌کند، حاصل کار چه می‌تواند باشد؟ این معجونی است از ترکیب دقت مهندسی و جنون سرعت. وقتی فراری وارد کارگاه نوویتک شد پیشرانه‌اش ۴۶۰ اسب‌بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کرد. اما وقتی از آنجا خارج شد،‌ قدرتش به ۶۰۶ اسب‌بخار در ۷۹۰۰ دور در دقیقه رسید. این در حالی است که حجم و آرایش پیشرانه هم‌چنان ۴.۳ لیتری هشت سیلندر Vشکل باقی مانده بود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن ۳.۸ ثانیه و سرعت نهایی‌اش ۳۲۳ کیلومتر در ساعت ثبت شده است. مشخصات فنی بالا تنها توانایی‌های این خودرو نیست. این تیونر جزو معدود برندهایی است که روی چهره تک‌تک محصولاتش برنامه‌ریزی می‌کند. به فلاپ‌های جلو و کناری این خودرو دقت کنید. سپرهای جلو و عقب را نیز مد نظر داشته باشید. فرم قرارگیری اگزوزهای این خودرو فوق‌‌العاده زیبا شده است. بد نیست بدانید فرم رینگ‌های این خودرو را طراحان بازی نید فور اسپید طراحی کرده‌اند.


Roush 427R Mustang



نام فورد همیشه در کنار تیونر اصیلی مانند Shelby معنای بهتری پیدا می‌کند. اما این تنها شلبی نیست که افتخار دستکاری فورد را دارد. برندهایی مانند Saleen‌ و Roush‌ نیز سابقه درخشانی با انواع ماستنگ‌ها دارند. اما از این بین، فقط رُوش است که توانسته خود را در بین ۱۰ گزینه برتر نمایان کند. می‌توان این خودرو را یک ماسل اصیل با توانایی‌هایی درخور توجه و قیمتی مقرون به صرفه معرفی کرد. چراکه پیشرانه آن، سوپرشارژ شده ۴.۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل است. اما از همین پیشرانه به نسبت ساده، ۴۳۵ اسب‌بخار نیرو و ۴۰۰ پوندفوت گشتاور خارج می‌شود که توسط جعبه‌دنده‌ای ۵ سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. تایرهای اختصاصی آن ۲۰ اینچی با مارک Zeon‌ هستند. این خودرو با تمام این امکانات در کنار گارانتی ۳ ساله، تنها ۴۲ هزار دلار قیمت خورده است.

منبع : دنیای خودرو

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

برترین مجله اینترنتی ایران

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • nnn

    good

  • mohammad

    مطالب فوق العاده ای بود . بیصبرانه منتظر مطالب جدید شما هستیم . خسته نباشید

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج