هزینه های لوکس سواری در ایران!
با توجه به قوانین بسیار خاص واردات خودرو در کشورمان، اتومبیل های خاص و گران قیمت از طریق کانال های ارتباطی خاص به کشور وارد شده و در خیابان های کلانشهرهایی مانند تهران جولان می دهند؛ خودروهای بسیار گران قیمت و اشرافی که اغلب انگشت شمار هستند.
تعویض روغن
یکی از معضلات خودروهای گران قیمت، هزینه های سرویس و نگهداری خودرو است که تعویض روغن در این مقوله مهم ترین نقش را بازی می کند. به عبارت دیگر کیلومترشمار خودرو برای هر تعویض روغن و سرویس های دوره ای لحظه شماری می کند. حتما شنیده اید که تنها لامبورگینی هوراکان ایران که در جزیره کیش مستقر است، به همین علت مدتی است که زمینگیر شده است. روغن موتور این گونه خودروهای لوکس و گران قیمت به صورت مستقیم از امارات متحده عربی وارد کشور می شود و بدون هیچ الگوی قیمت گذاری با توجه به نایاب بودن خودرو شما قیمت گذاری می شود.
خودروهای کانورتیبل
یکی از جذابیت های خودروهای گران قیمت و البته لوکس بازشدن سقف آن است. این گونه سقف ها یا از جنس پارچه هستند و یا فلزی. سقف های پارچه ای با توجه به نوع پارچه و دوخت و سقف قیمت های مختلفی دارند که بعد از مدت ها و بیشتر شدن کارکرد خودرو، خورده یا اصطلاحا کوبیده می شوند یا طبق گفته یکی از مالکان این گونه خودروها توسط عابران پیاده آسیب دیده و پاره می شوند. سقف های فلزی نیز بعد از مدتی اصطلاحا به سر و صدا افتاده و نیازمند سرویس های دوره ای خواهندبود. ترمیم قسمت های آسیب دیده سقف های پارچه ای کار هر کسی نیست و اگر شما با این مشکل رو به رو هستید تنها بازار پایتخت میزبان شما خواهدبود.
این ترمیم با توجه به نوع آسیب دیدگی بین 300 تا 1 میلیون تومان برای شما هزینه خواهدداشت. البته اگر مجبور به تعویض سقف 20 میلیون تومان خودرو خود نشوید! برای نمونه بد نیست بدانید سقف استوک پارچه ای مرسدس بنز CLK قیمتی در حدود 15 میلیون دارد که این قیمت برای BMW سری 6 به 20 تا 25 میلیون تومان می رسد. گفتنی است هزینه سرویس دوره ای سقف فلزی مرسدس SL500 نیز به حدود 1.5 میلیون تومان می رسد، البته اگر قطعه خاصی از متعلقات سقف نیاز به تعویض نداشته باشد.
لاستیک
تایر خودرو یکی از مهم ترین قطعاتی است که باید در زمان معین اقدام به تعویض آن کرد. خوشبختانه در این مورد بازار تایر در کشورمان وضعیت خوبی دارد و به راحتی می توان هر نوع تایر مناسب خودرو تان را پیدا کنید، البته اگر خودرو شما بسیار خاص و نایاب نباشد. لاستیک های با کیفیت بالا و اغلب پهن و فاق کم از نشانه های تایرهای خودروهای گران قیمت است که با قیمت های بالا در بازار قابل خریداری هستند. این تایرها از کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و خصوصا دوبی به کشورمان وارد می شوند. تایرهای خودروهای لوکس با ضمانت کارکرد زیاد، ضمانتنامه کتبی و... به فروش می رسند و کمتر در بازار دیده می شود که نمونه های تقلبی قابل خریداری باشند.
لاستیک های پهن این خودروهای گران قیمت کمتر قابل ترمیم هستند و اگر اهل تیک آف و سرعت بالا هستید، باید کمی هم به فکر قیمت های نجومی این تایرها باشید. قیمت یک جفت تایر نو و با کیفیت بالای پورشه کاین و پانامرا در حدود 6 تا 8 میلیون تومان است. ضمن آن که بازاری ها قیمتی بالغ بر 11 میلیون تومان را برای مرسدس بنز S کلاس جدید عنوان می کنند. برای خرید تایر SUVهای مطرح بازار نظیر لندکروز و پرادو نیز برای هر جفت باید به ترتیب 1.8 تا 1.2 میلیون تومان دست به جیب شوید.
قطعات یدکی و بدنه
در مورد قطعات یدکی و همچنین بدنه، حرف های گفته و ناگفته زیاد است اما آنچه که بیشتر در این بازار آزاردهنده است، تفاوت برندهای خودروهایی است که در داخل ایران نمایندگی خدمات پس از فروش دارند و آن دسته از خودروهایی است که باید ریسک خرید از بازار آزاد را بپذیرند. یا به بیان ساده تر حتی در بین برندهای معروفی که خدمات پس از فروش در داخل کشور دارند، مراکزی که سطح پوشش دهی بیشتری داشته و در سطح کشور با فعالیت بیشتر در دسترس مردم هستند قیمت های بسیار پایین تری را از نمایندگی های پایتخت نشین دارند که شما مجبورید اگر اهل شهرستان هستید برای هر سرویس دوره ای به پایتخت و تنها نمایندگی انحصاری مراجعه کنید.
برای فهم بیشتر مطالب می توان به مقایسه سطح خدمات دو برند BMW و مرسدس بنز در کشورمان پرداخت که اگر به مالکان این دو خودرو مراجعه کنید متوجه تفاوت بسیار زیاد این دو برند در ارائه خدمات متنوع در سرتاسر کشور خواهید شد. از این موضوع بگذریم باید گفت مالکان خودروهایی که به بازار آزاد مراجعه می کنند باید خطرات بسیار بزرگی نظیر عدم مهارت در نصب قطعه، تقلبی بودن قطعه، قیمت های غیرواقعی و... را بپذیرند. فارغ از قطعات فنی که با استهلاک زیاد نیاز به تعویض پیدا می کنند باید گفت قطعات بدنه ای همچون چراغ و سپر بیشترین فروش را در داخل کشور به خود اختصاص می دهند.
نگهداری از رنگ خودرو
هرچند که رنگ های باکیفیت و ضدخش خودروهای گران قیمت زیاد نیاز به مراقبت و نگهداری ندارند، اما حفظ جلوه و کیفیت اولیه رنگ خودرو در درازمدت آن هم برای خودروی لوکس و اشرافی کاری بسیار دشوار است. در ثانی خودروهای لوکس و اشرافی مدل پایین که مدت هاست به علت قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالاتر از حجم پیشرانه 2500 سی سی حالا به ستاره های خیابان های پایتخت تبدیل شده اند نیاز به نوعی بازسازی دارند. جدای از همه اینها تصادفات سنگین خودروهای گران قیمت از دیگر معضلاتی است که ثروتمندان لوکس سوار با آن دست و پنجه نرم می کنند چرا که حتی در صورت مهیا بودن کاملا قطعات یدکی و تعمیر مناسب و کاملا اصولی در نهایت این رنگ قسمت های آسیب دیده بدنه است که دوباره به خودرو مجروح جان دوباره می بخشد.
انجام سرویس های منظم و دوره ای آن هم برای خودروهای گران قیمت و خاص، بسیار ضروری بوده و باید بعد از هر کارکرد مشخصی که درون دفترچه خودرو ذکر شده است، انجام شود. اما این خودروها اکثرا در داخل ایران نمایندگی خدمات پس از فروش ندارند و مراکز تعمیرات تخصصی خودرو پایتخت، آن هم به صورت کاملا تجربی، سرویس های دوره ای را انجام می دهند. حتی بعضی از مالک های خودروهای لوکس ترجیح می دهند که خودرو مورد نظر را به هر شیوه ای شده به دوبی بارگیری کنند و پس از انجام سرویس های دوره ای دوباره به ایران بازگردانند. اما برخی از معدود نمایندگی های خودروهای لوکس درون کشور نیز ساده ترین خدمات ممکن را به قیمت های فضایی در اختیار مشتری می گذارند. به عنوان مثال، سرویس دوره ای برای آلفارومئو جولیتا در حدود 1.5 میلیون تومان برای شما آب می خورد، این درحالی است که سرویس های دورهای پورشه کاین و پانامرا 8 سیلندر در حدود 2 تا 2.5 میلیون تومان است.
• رینگ لکسس X570هر حلقه 3.3 میلیون تومان
• کیت بدنه E۶۰ به رنگ مات
• اورهال اساسی سقف BMWZ4
• جدا شدن سقف از گیره های نگه دارنده
• ترمیم پوشش رنگ و پولیش لکسس LX570
ارسال نظر