حملهی خودروهای اروپایی به بازار ایران
در سال هایی که بازار خودروهای وارداتی در انحصار کره ها بود، اگر می خواستید سدانی نیمه لوکس انتخاب کنید که قیمت نجومی خودروهای آلمانی را هم نداشته باشد، می توانستید از میان هیوندای سوناتا و کیا اپتیما یکی را انتخاب کنید.
در اینجا می خواهیم گزینه های آسیایی را فراموش کنیم و با بودجه حدود 200 میلیون تومانی چرخی در بازار سدان های نیمه لوکس اروپایی بزنیم. در این میان مدتی از عرضه رنو تلیسمان و DS5LS می گذرد و به قول معروف، تا حدی امتحان خود را پس داده اند. پژو 508 نیز در آستانه تحویل به مشتریان اش و مدتی از آغاز فروش آن می گذرد. عجله نکنید، این رقابت یک پایه چهارم نیز دارد. فولکس واگن پاسات، که احتمال ورود آن به بازار ایران، پس از بحث هایی که پیرامون قرارداد میان فولکس واگن و خودروساز وطنی شکل گرفته، قوت یافته است.
DS5 LS
تنوع سبد محصولات زیرشاخه لوکس PSA در ایران روز به روز در حال افزایش است. DS به عنوان خودروسازی در رده پریمیوم، ابتدا با هاچ بکی لوکس به اسم DS۵ خودش را در ایران مطرح کرد. سپس DS۶ به بازار آمد و DS۵LS یا همان DS۵ صندوق دار به عنوان سومین مهره DS در بازار خودروهای لوکس وارداتی وارد بازی شد. حالا کلاس سدان های متوسط و نیمه لوکس در رنج قیمت حدود ۲۰۰ میلیون تومان آن قدر عضو دارد که خریدار را کاملا گیج کند.
DS۵LS حجم واردات کم تری نسبت به رقبای کره ای دارد. اما به لطف وارد شدن توسط نمایندگی رسمی و مستقیم، خیال خریدار را از خدمات پس از فروش و گارانتی راحت می کند و از این نظر چیزی از رقبای اش کم ندارد. DS۵LS یکی از لوکس ترین سدان های فرانسوی است و این را می توان از ظاهر خاص و سنگین اش فهمید. در ظاهر DS علاوه بر اصالت قابل توجه، تمرکز زیادی روی وجهه لوکس خودرو شده است. این المان های کلاسیک در دکوارتیو کابین به اوج خود می رسد به طوری که نمی توانید از جزییات کابین این سدان پریمیوم چشم بردارید!
پوشش خاص صندلی ها، تریم چوبی فوق العاده ظریف، استفاده از چرم ناپا در سراسر کابین و رنگ بندی هاینا، به شما گوشزد می کند که با یک سدان معمولی طرف نیستید. البته کابین DS۵LS کمی از کابین تلیسمان کوچکتر است اما به لطف ارتفاع مناسب، در سوار و پیاده شدن از آن مشکلی وجود ندارد. طراحی نوآورانه DS در صفحه نمایش گر پشت فرمان و فرم خاص غربیلک فرمان خودش را نشان می دهد. جالب است بدانید DS۵LS در شهر شن زن چین مونتاژ می شود، اما تدابیر سخت گیرانه DS در مراحل تولیدش باعث شده تا هیچ تفاوتی با محصولاتی تولیدی این برند پریمیوم در قلب فرانسه نداشته باشد. DS۵LS همچون رقبای اروپایی اش و برخلاف رقبای آسیایی (داخل کشور) از یک ییشرانه مجهز به سیستم پرخوران بهره می برد.
پیشرانه ۱.۶ توربو این فرزند فرانسوی می تواند ۱۶۴ اسب بخار قدرت تولید کند. این یعنی از نظر توان خروجی با پژو ۵۰۸ در یک سطح قرار می گیرد و نسبت به تلیسمان و پاسات اندکی ضعیف تر است. حجم کم پیشرانه مصرف و آلایندگی کم تری را برای DS۵LS به ارمغان می آورد. هم چنین استفاده از توربو شارژر باعث شده تا گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری، در دورهای پایین تر در اختیار راننده قرار بگیرد و حس متفاوتی از شتاب گیری را به راننده منتقل کند. DS۵LS هم چون ۵۰۸ و پاسات از یک گیرباکس ۶ سرعته برخوردار است. این یعنی تقسیم قدرت در این خودروها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.
پژو ۵۰۸
از 508 می توان به عنوان یکی از جدیدترین سدان های نیمه لوکس بازار ایران نام برد. قرارداد ایران خودرو با پژو شرکت مشترک ایکاپ) تنها محدود به جوینت ونچر نمی شود و خودروهای گران قیمت و لوکس پژو قرار است به صورت کاملا وارداتی در ایران عرضه شوند. پژو 508 نیز جزو همین خودروهاست که آینده روشنی برای آن پیش بینی می شود و به نظر می رسد کار را برای رقبا حسابی سخت کند.
در سال 90 قرار بود 508 جایگزین پژوه 407 شود. اما این جایگزینی چند سالی عقب افتاد تا این که در اواخر سال 95 تعدادی 508 وارد کشور شد. ایران خودرو نسخه جی تی لاین 508 را وارد ایران می کند. پژو 508 روی پلت فرم EP6 و در شهر رن فرانسه ساخته می شود. مشخصه طراحی 508 خطوط پویا روی بدنه این خودرو است که در ترکیب با گرافیک جذاب چراغ ها و فرم زیبای سپرها ظاهری متناسب و چشم گیر را برای این لوکس فرانسوی رقم می زند.
آینه ها توسط پایه هایی روی بدنه نصب شده اند. این ویژگی علاوه بر بهبود وضعیت آیرودینامیک، دید آینه ها را نیز بهتر می کند. پژو ۵۰۸ در بدون تولید عناوین متعددی از جمله خودرو سال اسپانیا (سال ۲۰۱۱) و بهترین خودرو وارداتی به آلمان (سال ۲۰۱۱) را به دست آورد. در سال ۲۰۱۴ اما پژو تصمیم گرفت تا ظاهر ۵۰۸ را دست خوش تغییراتی کند که بسیار هم در افزایش جذابیت این سدان نیمه لوکس موثر بود. در این تغییر چهره، سپرهای جلو و عقب، چراغ ها و کاپوت از نو طراحی شدند و جلوپنجره جای خود را به نمونه جدید با طراحی فعلی داد.
فضای کابین ۵۰۸ به لطف فاصله محوری ۲۸۱۷ میلی متری جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارد و ۵ سرنشین می توانند راحتی مناسبی را داخل ۵۰۸ تجربه کنند. سیستم تهویه اتوماتیک برای هر ۴ سرنشین کابین به صورت مجزا قابل تنظیم است و سرنشینان عقب نیز از دریچه های اختصاصی بهره می برند. در نسخه جی تی لاین صندلی ها با چرم ناپا ترامونتان پوشیده شده اند و دوخت قرمز رنگ کابین حال و هوایی اسپرت را تداعی می کند و می تواند مورد توجه قشر جوان جامعه قرار بگیرد. تریم براق پیانون بلکه نیز بر ماهیت لوکس ۵۰۸ تاکید دارد. در نسخه فول آپشن صندلی های جلو به صورت برقی تنظیم می شوند و تنظیمات شان به لطف سیستم حافظه قابل ذخیره است. هم چنین صندلی های جلو به گرمکن و ماساژور نیز مجهز شده اند تا ۵۰۸ در راحتی چیزی از رقبا کم نداشته باشد و طعم یک پژو لوکس را به مالک خود بچشاند.
نمایش گر 7 اینچی لمس قرار گرفته روی کنسول جلو، توسط یک اهرم جوی استیکی نیز تنظیم می شود. سیستم صوتی نیز به 8 بلندگو مجهز شده و کیفیت صدای مناسبی دارد. پشت فرمان 508 بدون چشم برداشتن از جاده می توانید اطلاعات خودرو را توسط سیستم هدآپ دیسپلی روی شیشه جلو مشاهده کنید. از میان طیف گسترده پیشرانه های در نظر گرفته شده برای 508، نسخه مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر برای عرضه در بازار ایران انتخاب شده است. این پیشرانه کم حجم در عین مصرف سوخت مناسب می تواند 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه با یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک جفت می شود که برای رانندگی اسپرت تر می توانید در حالت تیپ ترونیک دنده ها را توسط شیفترهای پشت فرمان تعویض کنید.
این سدان حدودا 1.5 تنی تنها 8.9 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و سقف سرعت اش عدد 210 کیلومتر را نشان می دهد. ترمز پارک 508 به صورت برقی عمل می کند و باید گفت این خودرو معجونی از انواع سامانه های الکترونیکی کمک رانندگی و ایمنی است.
۵۰۸ به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل لغزش و کنترل پایداری دینامیک مجهز شده. هم چنین سیستم هشداردهنده نقطه کور نیز در رانندگی با این خودرو بسیار کاربردی است و دوربین دید عقب پارک کردن با این سدان درشت هیکل را آسان می کند.
508 به 6 کیسه هوا مجهز شده و از نظر ایمنی و ساختار شاسی حرف های زیادی برای گفتن دارد و توانسته 5 ستاره موسسه ایمنی EuroNCAP را در کارنامه خود ثبت کند. یکی از مهم ترین نکاتی که خیال خریداران 508 را راحت می کند، نظارت و حمایت پژو فرانسه در تامین قطعات و لوازم یدکی است.
هم چنین این خودرو ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی دارد و شبکه نمایندگی های ایران خودرو به آن سرویس می دهند. که خود از آن نقاط قوتی است که نمی توان ساده از کنارش گذشت. فروش ۵۰۸ به تازگی توسط ایران خودرو آغاز شده و خریداران منتظر تحویل خودروهایشان هستند. با توجه به قیمت کمتر ۵۰۸ نسبت به ۳ رقیب دیگر، پیش بینی می شود استقبال مناسبی از این سدان نیمه لوکس فرانسوی به عمل بیاید. خصوصا که بازخورد طرح های جدید و زبان جدید طراحی این کمپانی فرانسوی در نمایشگاه های گوشه و کنار کشور مثبت بوده و به نظر می رسد اقبال بسیاری در میان جوانان و خانواده های جوان ایرانی داشته باشد.
رنو تلیسمان
تلیسمان در لغت سحر و جادو معنی می شود و با توجه به سبک جدید طراحی رنو در این خودرو، باید گفت این اسم کاملا بامسما بوده و ظاهر جذاب تلیسمان هر بیننده ای را جادو می کند. این سبک طراحی در نسل جدید رنو کولئوس و رنو مگان نیز به چشم می خورد و از جزییات آن می توان به جلوپنجره بزرگ، چراغ های روز روشن عمودی کشیده عقب اشاره کرد. تلیسمان آنقدر زیرکانه طراحی شده که برای ایراد گرفتن از ظاهرش حسابی به دردسر بیافتید. تلیسمان بر پایه پلت فلرم مشترک رنو.نیسان CMF. CD شکل گرفته و در نگاه اول این طور به نظر می رسد که هیکل درشت تری از رقبایش دارد.
فضای کابین تلیسمان نیز از مهر و محبت رنو بی نصیب نمانده و موقع قرار گرفتن روی صندلی ها با یک مجموعه کسل کننده فرانسوی روبرو نیستید. کابین تلیسمان آنقدر خوش ترکیب و مرغوب است که به سختی از آن دل می کنید. نورپردازی ملایم در کنار چرم مرغوب به کاررفته در تزیین صندلی ها با طراحی ارگونومیک و آرامش بخش ترکیب می شود و حس متفاوتی از سواری با یک خودرو فرانسوی را برای سرنشینان رقم می زند. البته با تمام این تفاسیر نمی توان گفت که کابین تلیسمان به اندازه DS لوکس است اما در این زمینه چیزی از 508 کم ندارد.
درهای بزرگ سوار و پیاده شدن از کابین را آسان می کنند و عایق بندی مناسب و شیشه های چندلایه باعث شده اند تا هیچ صدای اضافه ای داخل کابین به گوش نرسد. به لطف ابعاد مشابه هیوندای سوناتا و فاصله بین دو محور ۲۸۱۰ میلی متر، مشکلی از نظر تنگی و ناراحتی فضای کابین وجود ندارد و صندوق بار ۶۰۸ لیتری تلیسمان که از صندوق پاسات نیز بزرگ تر است، همان چیزی است که خانواده های چندنفره در سفرهای دست جمع به دنبال آن هستند. تنظیمات صندلی های جلو در نسخه فول آپشن مشکل پسندان را راضی می کند. گرمکن، ماساژور و تنظیمات برقی مواردی هستند که رنو برای صندلی های جلوی تلیسمان در نظر گرفته.
عملکرد سیستم صوتی BOSE با ۱۱ بلندگو و ۲ ساب ووفر نیز قابل توجه است و تنظیمات آن از طریق مانیتور ۸.۷ اینچی تبلت مانند روی کنسول مرکزی انجام می شود که نظیر آن را نمی توانید داخل کابین ۳ رقیب دیگر ببینید. گرافیک صفحه کیلومتر شمار نیز جذابیت خاص خاص خود را دارد و با تغییر حالات رانندگی، رنگبندی آن نیز تغییر پیدا می کند و در کنار سامانه هدآپ دیسپلی، تجربه ای جالب از رانندگی با تلیسمان رقم می زند. سیستم اطلاعات و سرگرمی تلیسمان با نام R.LINK شناخته می شود. این سامانه سرعت عمل مناسبی دارد و کارکردن با آن راحت است. تلیسمان برخلاف هیکل بزرگش، همچون رقبای فرانسوی اش یک پیشرانه کوچک ۴ سیلندر را در دل خود جای داده که تنها ۱.۶ لیتر حجم دارد.
اما بهره گیری از سیستم توربو توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار را برای تلیسمان به ارمغان آورده که از هر ۳ رقیب دیگر بیشتر است. نکته جالب اینجاست که در دور ۱۵۰۰ بیش از نیوتن متر گشتاور تولید می شود و ماکزیمم گشتاور ۲۶۰ نیوتن متری در دور ۲۵۰۰ تا ۵۰۰ در اختیار راننده قرار می گیرد. این سدان ۱۴۴۴ کیلویی کمتر از ۸ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون خودش را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند. پیشرانه تلیسمان با یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه جفت می شود که عملکرد بهتری از دیگر رقبایش دارد و جای هیچ ایرادی را باقی نمی گذارد. البته سیستم توربو در موتور تلیسمان خریداران را از کیفیت پایین بنزین داخلی و عدم مطابقت آن با توربوشارژر حساس نگران می کند. اما به گفته مسئولان نگین خودرو هیچ گونه نگرانی با توربو تلیسمان نیست چرا که موتور این خودرو اختصاصی برای شرایط ایران تنظیم شده. همچنین تلیسمان در اروپا با سیستم فرمان پذیری هر چهار چرخ نیز عرضه می شود که متاسفانه تلیسمان های عرضه شده در ایران از این سیستم بی بهره اند.
فولکس واگن پاسات
اکثر هموطنان فولکس واگن را با بیتل یا همان فولکس قورباغه ای معروف می شناسند. دلیل این تصویر ذهنی را می توان در حضور کمرنگ فولکس واگن در بازار ایران جست و جو کرد. پس از برجام و اوج گرفتن قراردادهای برندهای معتبر خارجی با خودروسازان وطنی، پای فولکس واگن نیز به میان آمد. در بین خودروسازان داخلی، گروه صنعتی ماموت به مذاکره با فولکس واگن نشست و با نهایی شدن این قرارداد، زمزمه بازگشت فولکس واگن به ایران قوت گرفت. اما موضوع اصلی این قرارداد، یعنی تولید خودروهای فولکس واگن در ایران هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و در حالی مساله واردات محصولات فولکس واگن به ایران مطرح شده که معاون وزیر صنعت پیشتر خبر داده بود ماموت اجازه واردات خودرو ندارد و باید قرارداد تولید امضا کند.
در صورتی که مسیر این اتفاقات به واردات محصولات فولکس واگن منتهی شود، پاسات از اولین نماینده های خودروساز کهنه کار آلمانی در ایران خواهدبود. تاکنون 8 نسل مختلف از پاسات تولید شده که آخرین مدل آن سال 2015 به بازار آمد. پاسات در بعضی کشورها با نام های مختلف شناخته می شود و به تازگی ظاهر آن دستخوش تغییراتی شده که پیش بینی می شود مدل فیس لیفت شده به ایران راه پیدا کند. از مهمترین این تغییرات به جلوپنجره و چراغ های جلو جدید اشاره کرد. فرم چراغ های عقب نیز شباهت زیادی به محصولات آئودی دارد. پاسات بر پایه پلت فرم MQB فولکس واگن شکل گرفته و ابعاد بزرگ تری نسبت به مدل های قبلی دارد.
از آنجایی که خودروهای آلمانی هزینه نگهداری بالاتری دارند و پیچیدگی های فنی آن ها بیشتر و قطعات جانبی شان گران قیمت است، یکی از مهم ترین بحث ها در صورت عرضه پاسات در بازار ایران، خدمات پس از فروش آن به شمار می رود.
این در حالی است که رقبای دیگر پاسات در ایران از نظر وضعیت خدمات پس از فروش وضعیت مطلوبی دارند و این موضوع کار را برای پاسات سخت می کند.
پیشنهاد نهایی
با تند شدن آتش رقابت میان سدان های نیمه لوکس بازار، انحصار معروف خودروهای کره ای شکسته شده و حالا فضا رقابتی تر از هر زمان دیگری است. در این رقابت تنها مشخصات فنی و فهرست امکانات و تجهیزات نیست که برنده را تعیین می کند. شرایط فروش متنوع و قیمت گذاری منطقی و خدمات پس از فروش مناسب نیز عوامل مهمی هستند که اگر تا پیش از این اهمیتشان کم رنگ بود، در این شرایط به پارامترهایی تعیین کننده تبدیل شده اند.
اما همچنان، رونق بازار خرید و فروش سدان های نیمه لوکس کره ای به این سدان های اروپایی تازه وارد می چربد. اما رنو تلیسمان، پژو ۵۰۸، DS۵LS و فولکس واگن پاسات علاوه بر مشخصات فنی جذاب و امکانات مناسب و به روز، محصولاتی از برندهای با اسم و رسم هستند که می توانند حتی علاقه مندان به خودروهای پرزرق و برق کره ای را نیز وسوسه کنند.
نظر کاربران
کابین رنو تالیسمان نسبت به کیا اپتیما و هیوندا سوناتا فاجعه است.
فعلا که فقط خودروی ایرانی حمله میکنه این بدبختا کشته ندادن فداشون