لکسوس GX ۴۶۰؛ یک آفرود شیک و امروزی
در مورد این ماشین میتوان گفت که از لوکسی خاص و تواناییهای ویژهای بهره میبرد، اما همچنان نیاز اعمال به برخی تغییرات در آن احساس میشود.
با توجه به عرضه مدل ۲۰۱۷ لکسوس GX ۴۶۰، کارشناسان آن را تا حدی قدیمی می دانند چرا که هم نسلان این ماشین از سال ۲۰۱۰ روانه بازار شده اند و تنها شاهد فیس لیفت جدید و طراحی مدرن تری در آن هستیم. به عنوان بخشی از روال کاری خود که آزمایش خودروهای لوکس SUV است، این ماشین را نیز در حوزه سواری در جاده و مسیرهای آف رود مورد ارزیابی قرار دادیم که در ادامه به جزئیات آن می پردازیم.
لکسوس GX 460 از یک موتور 8 سیلندر 4.6 لیتری با قدرت 301 اسب بخار بهره می برد که حداکثر گشتاور آن 329 پوند فوت است و وزنی معادل 5211 پوند دارد که با توجه به وزن سنگینش قادر است ظرف 7.4 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت دست یابد و ظرف 15.8 ثانیه نیز مسافت 250 فوت را با سرعت 88.6 مایل در ساعت بپیماید.
در آزمایشات عملکرد و کنترل ماشین، GX 460 توانست با ثبت شتاب 0.72 g و طی مسافت پیست شبیه 8 در 28.6 ثانیه با شتاب متوسط 0.60g عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارد. به طوری که کارشناس این قسمت یعنی آقای کیم رینولدز از اینکه می توان GX 460 را در مسیر های پر پیچ و خم نیز بدون هیچ مشکلی طی کرد، شگفت زده شده بود. GX 460 این موفقیت را مرهون سیستم کنترل کشش بدنه خود است که تکان های شدید بدنه را حین عبور از مسیرهای سخت و پیچ دار مدیریت می کند که بر طبق اظهارات مسئولین سازنده GX 460، این امکان برای سهولت سواری با این ماشین در مسیرهای آف رود و پیچ دار در آن تعبیه شده است.
از آنجایی که پلتفرم به کار رفته در این ماشین در بسیاری از ماشین های آف رود قدرتمند حال حاضر بازار نیز به کار رفته است، به سادگی می توان حدس زد که لکسوس GX 460 از عهده هر مسیر آف رودی بر می آید و این در حالی است که در کنار قدرت زیادی که دارد از طراحی داخلی و خارجی لوکسی نیز بهره می برد و سواری با آن بسیار لذتبخش است. با آزمایش GX 460 در بزرگراه، بدون توجه به انتخاب کدام وضعیت ماشین نیز بار دیگر نرمی و راحتی سواری با آن به اثبات رسید. صدای آزاردهنده جاده، تایرها، باد در این ماشین در حداقل ممکن خود بود که آن را به گزینه مناسبی برای مسافرت های طولانی تبدیل کرده است.
وقتی آزمایشات ما در مسیرهای جاده ای به پایان رسید، نوبت به هنرنمایی GX 460 در مسیرهای آف رود رسید. به همین منظور ما این ماشین لوکس را به پیست آف رود کنار پارک اسوزا در کالیفرنیا بردیم و GX 460 توانست بدون هیچ مشکلی از پس مسیرهای شنی و ماسه ای و صخره ای تعبیه شده در آن بر آید. جدای از این مسئله با توجه به استفاده همیشگی از دو محور در این ماشین به طور استاندارد، GX 460 قادر به عبور از هر مسیر صعب العبوری است.
با نگاهی به طراحی داخلی GX 460 در وهله اول متوجه صندلی های راحت جلو با تهویه و گرم کن آن شدیم. البته در ماشینی که در اختیار ما قرار داده شده بود، در صندلی های عقب نیز شاهد استفاده از گرم کن بودیم که به صورت یک آپشن اختیاری در آن قرار داده شده است. GX 460 از کابین سومی با ظرفیت دوسرنشین نیز بهره می برد اما فضای پای کم آن موجب شده تا کمتر فردی برای نشستن در آنجا رغبت داشته باشد مخصوصاً افرادی که قدی بلند از 5.8 فوت دارند اصلا دوست ندارند در کابین سوم این لکسوس بنشینند. کیفیت مواد به کار در این لکسوس به مانند دیگر محصولات این کمپانی است و در جای جای این ماشین از مواد نرمی که راحتی خاصی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد، استفاده شده است.
با تا کردن صندلی های ردیف دوم و سوم فضای بار این ماشین به ۶۴.۷ فوت مکعب افزایش می یابد که البته در مقابل ابعاد بزرگ این ماشین کم به نظر می رسد. درب صندوق عقوب این ماشین نیز به اطراف باز می شود و کار کردن با آن در فضاهای کوچک سخت به نظر می رسد.
کار کردن با سیستم تفریحی و سرگرمی این مدل از لکسوس بسیار راحت و کاربرپسند است چرا که در GX 460 از صفحه نمایش 8 اینچی به جای کنترل های ماوس و تاچ پدی که در مدل های جدید لکسوس کار شده، استفاده شده است. سیستم صوتی مارک لوینسون عملکردی عالی دارد و خروجی صدای شفاف با تنظیمات پیشرفته امکان تجربه هر نوع خروجی صدایی را به سرنشینان می دهد. یک صفحه نمایش در بین گیج های این ماشین تعبیه شده که البته گرافیک به کار رفته در آن مانند تریم چوبی براق کابین قدیمی به نظر می رسد. از اندروی اتو و اپل کارپلی در این ماشین خبری نیست و این موضوع بدان معناست که گوشی شما نمی تواند به رابط کاربری سیستم سرگرمی این ماشین متصل شود.
ترکیب قابلیت های آف رود و روانی رانندگی با آن در جاده های معمولی، رقبای GX 460 را برای رقابت با آن به زحمت انداخته است و وقتی این ترکیب بی نظیر با برند معتبر لکسوس عجین می شود، انتخاب برای خریداران را آسان تر می کند؛ اما از طرف دیگر، نرخ مصرف سوخت ضعیف این ماشین بدان معناست که شما پیوسته باید به دنبال جایگاه سوخت باشید چرا که در مقایسه با دیگر رقبا، این ماشین مصرف سوخت نسبتاً بالایی دارد.
نظر کاربران
قیمتش را هم بنویس
پرادو vxr خودمون حالا ی نمه قیافه اش و عوض کردن و چند تا سیستم برقی دیگه اضاف نمودن .
من از ماشین های آسیایی خوشم نمیاد بیشتر مامانم دوست داره بابامم که عاشق بنزه ولی من پورشه دوست دارم فوق العادهس.