BMW سری ۳؛ ریسک پرخطر غول آلمانی
خودروهای استیشن عموما شکل و شمایل زیبایی ندارند؛ به همین دلیل گزینه وسوسه کننده ای برای رانندگان جوان و مدگرا به شمار نمی آیند اما شرکت ب ام و با طراحی دو محصول جدید «سری ۳ استیشن» و «سری ۳ گرن توریسمو» می خواهد باورهای سنتی صنعت خودروسازی را به باد فراموشی بسپارد
با بررسی و مقایسه بازار خودروی قاره اروپا و آمریکا به یک نتیجه روشن می رسیم. این دو بازار نه تنها از جهات گوناگونی دارای تفاوت های ساختاری و فرهنگی هستند بلکه در بسیاری از مواقع درست در نقطه مقابل یکدیگر قرار می گیرند. برای مثال بازار ایالات متحده مهد خودروهای «هیبریدی» بوده اما اروپایی ها با تنفر به این طیف از محصولات نگاه کرده و محصولات دیزلی را برتر می دانند. از سوی دیگر بازار آمریکا را باید خواستگاه اصلی خودروهای شاسی بلند (SUV) دانست در شرایطی که اهالی قاره سبز اقبال بیشتری به خودروهای استیشن دارند.
به همین جهت بازار خودروهای استیشن در اروپا یکی از بازارهای هدف برای تمام خودروسازان صاحب سبک بوده و برندهای بسیاری برای کسب موفقیت بیشتر در این بازار دندان طمع تیز کرده اند. شرکت ب ام و پاییز سال گذشته نسل جدید سری ۳ را در ساختمان موزه مرکزی ب ام و یا همان «BMW WELT» واقع در شهر مونیخ رونمایی کرد.
حال زمان آن رسیده تا نسخه های استیشن (Touring) و گرن توریسمو (Gran Turismo) سری ۳ نیز روانه بازارهای جهانی شد. نسخه هایی که با شکل و شمایلی جذاب و توانایی های مطلوب دینامیکی آمده اند تا خط بطلانی بکشند بر باورهای سنتی افرادی که خودروهای استیشن را خسته کننده می دانند.
نقد طراحی
بی تردید مهمترین و تاثیرگذارترین المان و عنصر در هر خودروی جدید طراحی خارجی و چهره ظاهری آن است. تجربه نشان داده است که خودروی زیبا، خوب فروش می رود اما خودرویی با چهره نه چندان زیبا هر اندازه که در مباحث دینامیکی و حرکتی سرآمد باشد، باز هم دربازار ناموفق است.
طراحی خارجی و داخلی نسل جدید سری ۳ که نسل ششم این خودرو محسوب می شود از هر نظر نسبت به نسل پیشین متمایز شده است. در نگاه اول سری ۳ جدید را محصولی تلفیقی از مدل اسپورت ب ام و یعنی Z۴ و سدان خانوادگی این کمپانی یعنی نسل جدید سری ۵ خواهید یافت. نمای جلوی این خودرو و به خصوص شکل هندسی چرا غ های جلو به نحوی طراحی شده اند که گویی طراحان در طول پروسه طراحی نیم نگاهی نیز به نمای جلوی Z۴ داشته اند.
چراغ های کشیده جلو به همراه جلوپنجره جدید ب ام و (که چند سالی می شود از حالت دوگانه عمودی به دوگانه افقی یا اصطلاحا کلیوی شکل تغییر حالت داده اند)، نمای جلوی سری ۳ جدید را به یک چهره مدرن و خشن تمام عیار تبدیل کرده است که به راحتی دل هر ناظری را می رباید اما در نمای عقب اوضاع اندکی متفاوت است. اگر از علاقمندان برند «ب ام و» باشید احتمالا با دیدن نخستین تصاویر نسل جدید سری ۳ از شباهت بی اندازه نمای عقب این خودرو با نمای عقب نسل جدید سری ۵ (که در بازار کشورمان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است) شگفت زده خواهید شد، به طوری که شاید با اندکی چاشنی طنز بتوان اینگونه بیان کرد که طراحان ب ام و نمای عقب سری ۵ را در محصول جدید خود «Copy Paste» کرده اند!
اما با این حال گرافیک مدرن و جذاب چراغ های L شکل عقب، می تواند چه در روشنایی روز و چه در تاریکی شب هر بیننده ای را محو نورپردازی زیبای این قسمت کند، ضمن آن که مهمترین مشخصه نسل نو سری ۳ استیشن افزایش ۳۵ لیتری حجم بار خودرو نسبت به نسل قبلی است که با این حساب ظرفیت قسمت بار خودرو به ۴۹۵ لیتر رسیده است. علاوه بر این، نسل نو سری ۳ به ترتیب ۴۷ و ۹۷ میلیمتر پهن تر و طویل ت راز مدل پیشین آن شده تا هنگام جابجایی اشیای بزرگتر، سربلند از آزمون خارج شود.
نسل نوین پیشرانه های کم مصرف
برای گونه های مختلف نسل جدید سری 3، طیف گسترده ای از پیشرانه های کاملا جدید در نظر گرفته شده است که هر کدام مجهز به آخرین فناوری های نوین کاهش آلایندگی هستند. مهندسان ب ام و در طراحی و پردازش پیشرانه های به کار رفته در نسل جدید سری 3 استراتژی مشخصی را پیش گرفته اند که آن چیزی جز «قدرت خروجی بیشتر، مصرف سوخت کمتر» نیست. نتیجه این استراتژی نیز در تمام نسخه های جدید سری 3 به راحتی قابل مشاهده است.
شناخته شده ترین محصول سری ۳ یعنی مدل ۳۲۸i با پیبشرانه دو لیتری توئین توربو یکی از امیدهای اصلی خودروساز باواریایی جهت کسب سهم عمده ای از بازار سدان های اسپورت است. پیشرانه چهار سیلندر و کاملا جدید این خودروف توانایی تولید ۲۳۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور را داتراست که به لطف این ارقام می تواند نسخه سدان سری ۳ جدید را در عرض ۵.۸۹ ثانیه و نسخه استیشن آن را در مدت شش ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
بنا بر اعلام شرکت ب ام و مصرف سوخت نسل نو این خودرو نیز نسبت به مدل پیشین آن کاهش یافته و این پیشرانه توئین توربو در هر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر پیمایش تنها ۶.۹ لیتر بنزین را بابت دستمزد خود طلب می کند. نسخه پرقدرت تر سری ۳ یعنی مدل ۳۳۵i نیز از یک پیشرانه جدید شش سیلندر به حجم سه لیتر بهره می گیرد. این پیشرانه نیز قدرت خروجی ۳۰۶ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می دهد که به همراه گشتاور ۴۰۰ نیوتن متری و شتاب صفر تا ۱۰۰، ۵.۵ ثانیه ای، سطح نوینی از رفتارهای حرکتی را به معرض نمایش می گذارد اما در کنار این دو مدل، شرکت ب ام و چهار نسخه دیزلی از نسل جدید سری ۳ را نیز معرفی کرده است.
نسخه های ۳۱۸d، ۳۱۶d و ۳۲۰d به ترتیب با قدرت های تولیدی ۱۱۶، ۱۴۳ و ۱۸۴ اسب بخار در اختیار مشتریان علاقمند به خودروهای دیزلی قرار خواهد گرفت. جالب است بدانید شرکت ب ام و اعلام کرده که میانگین مصرف سوخت پیشرانه های دیزلی جدید به کار رفته در نسل نو سری ۳ نسب به نسل پیشین تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.
البته شرکت ب ام و برای مشتریانی که خواهان نسخه دیزلی قدرتمندتری هستند پیشنهاد ویژه ای دارد؛ مدل ۳۳۰d تورینگ با پیشرانه شش سیلندر سه لیتری که توانایی تولید ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور را داراست سطح نوینی از توانایی های حرکتی یک خودرو استیشن را به معرض نمایش می گذارد.
این پیشرانه می تواند نسخه ۳۳۰d را ظرف مدت ۵.۶ثانیه از حاتلت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. سقف سرعت این مدل نیز به صورت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
- نسل ششم ب ام و سری ۳ در سه سطح تجهیزاتی متفاوت به علاوه نوع خاص M-Package یعنی در چهار تیپ مختلف عرضه خواهد شد. علاوه بر گونه «M-Package» که بازار هدف مبتنی بر جذب جوانان اهل سرعت دارد، مشتریان سری ۳ می توانند با توجه به شرایط سنی و سطح نیازها و انتظارات خود، خودروی مطلوب را انتخاب کنند.
- همانگونه که از نام تیپ های مختلف عرضه شده سری ۳ پیداست تفاوت ها و تمایزهای عمده این سه تیپ در فاکتورها و جنبه های لوکس بودن که مناسب مشتریان کت و شلوار پوش بوده یا جوان پسند بودن و در نهایت مدرن و مجلل تر بودن است. از عمده ترین تفاوت های این سه تیپ می توان به طراحی دکوراتیو داخلی خودرو اشاره کرد که در تیپ «لوکس لاین» پوشش چرم طبیعی در صندلی ها به کار رفته است.
- تیپ «اسپورت لاین» دارای رینگ های ۱۸ اینچی، آینه های جانبی به رنگ مشکی مات به همراه صندلی ها و نشان دهنده های مشکی و قرمز رنگ است که فضای اسپورت و مهیجی را در داخل کابین ایجاد می کند. شرکت ب ام و اعلام کرده که قیمت پایه این محصول از ۳۸ هزار دلار آغاز خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا ریسک پرهزینه این خودروساز آلمانی نتیجه خواهد داد یا خیر؟
ارسال نظر