F۷۰ لعبت فراری
انتظارها به سر آمد و لعبت فراری بر صحنه حاضر شد. از این مدل تنها ۴۹۹ دستگاه ساخته خواهد شد. برای آن نام لافراری برگزیده شده؛ چرا که سازندگانش آن را نماینده تمام عیار کمپانی می دانند.
آنها ادعا می کنند لافراری آمیزه ای از برترین های فراری را به نمایش می گذارد. تکنولوژی بدیع، عملکرد برتر، استایل چشم نواز و سواری لذتبخش از ویژگی های بارز آن هستند. طراحی و مهندسی آن به طور مستقیم از فرمول یک الهام گرفته است. در لافراری شاهد به کارگیری تمهیدات آینده نگرانه فراری هستیم که در مدل های آینده هم به کار گرفته خواهند شد.
برای نمونه می توان به سیستم هیبریدی زیرکانه ای اشاره کرد که کاستی های بسیاری از مدل های دیگر را جبران کرده و در عین حال به اصول فراری پایبند است. این سیستم که HY-KERS نامیده شده ترکیب وصف ناپذیری از عملکرد برتر آلایندگی کمتر را ارائه می کند.
میزان آلایندگی لافراری با بهره گیری از این سیستم ۳۳۰ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر برآورد شده و این درحالی بود که حالت تمام الکتریک برای آن در نظر گرفته نشده است. HY-KERS این قابلیت را به لافراری بخشیده که چند کیلومتری را به صورت تمام الکتریک بپیماید. ناگفته نماند. لافراری بر پایه تحقیقاتی که بر مدل FXX صورت پذیرفت و همچنین پروژه میله چیلی دانشگاه مدونا ساخته شده است.
این تحقیقات همچنین به وزن کمتر از هزار کیلوگرمی آن منجر شده است. منبع تامین نیروی اصلی آن را یک موتور ۶.۳ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل تشکیل می دهد که ۷۸۹ اسب بخار نیروی تولید می کند سیستم HY-KERS مانند توربوشارژر عمل می کند و ۱۶۳ اسب بخار نیروی دیگری تولید می کند.
بیشینه سرعت لافراری ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن زیر ۳ ثانیه رقم خورده است اما این تنها هنر این خودرو نیست چرا که می تواند در کمتر از ۱۵ ثانیه از صفر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. در قسمت جلوی خودرو دیسک ترمزهای کرین سرامیکی ۳۹۸ میلی متری و در قسمت عقب ۳۸۰ میلی متری تعبیه شده است.
لافراری نخستین مدل فراری است که به طول کامل در شرکت فراری طراحی شده و هیچ ایده ای از بخش پینین فارینا در ساخت آن دخیل نبوده است. مدیران شرکت تاکید کرده اند که ساخت مستقل این مدل به هیچ وجه دال بر پایان همکاری با پینین فارینانیست.
تکیه بر باد
خودرویی که در تصویر مشاهده می کنید Porsche۹۱۱GT۳، سریع ترین خودرویی است که کمپانی پورشه بدون وارد آوردن فشار هوای محرکه به موتور طراحی کرده است. منبع تامین نیروی آن یک موتور ۳.۸ لیتری مسطح ۶ سیلندر است که ۴۷۵ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۸۲۵۰ دور در دقیقه تولید می کند. این موتور بر اساس موتور مدل ۹۱۱ کاررا- اس ساخته شده است. یک جعبه دنده دو کلاچه PDK پورشه نیروی مورد نیاز را به چرخ های عقب منتقل می کند. جعبه دنده مذکور مخصوصا برای این مدل طراحی شده است.
در ساخت آن از جعبه دنده های سکوئنشال خودروهای مسابقه ای الهام گرفته شده؛ اما به لحاظ عملکرد و داینامیک برتر است. GT۳ پس از مدت زمان اندک ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد. در دنده آخر PDK یا دنده هفتم خودرو به سرعت نهایی خود یعنی ۳۱۴ کیلومتر بر ساعت دست می یابد.
GT۳ می تواند پیست نوربررینگ نوردشلیف را در کمتر از ۷:۳۰ دقیقه دور بزند. از آنجایی که بخش عمده خریداران پورشه جزو علاقمندان مسابقات اتومبیلرانی هستند، این اعداد و ارقام می توانند امتیاز خوبی برای GT۳ به حساب آیند.
نظر کاربران
با سلام
به طول نه به طور کامل !!!