سوپر الانترا؛ سدان ایرانی پسند هیوندای
نسل جدید الانترا نه تنها در زمینه ظاهری، که در بخش های فنی، ایمنی و رفاهی نسبت به نسل پیشین به شکل قابل ملاحظه ای ارتقا پیدا کرده و اکنون رقبا را بیش از پیش به چالش می کشد.
هفته نامه خودرو امروز: نسل جدید الانترا نه تنها در زمینه ظاهری، که در بخش های فنی، ایمنی و رفاهی نسبت به نسل پیشین به شکل قابل ملاحظه ای ارتقا پیدا کرده و اکنون رقبا را بیش از پیش به چالش می کشد. در ادامه نگاهی کوتاه به نسل جدید الانترا خواهیم داشت.
نسل پیشین الانترا که در کشورمان هم به طور گسترده ای عرضه شد، خودروی محبوبی در بازار ایران و البته بازارهای جهانی بود. طراحی جذاب، امکانات رفاهی و ایمنی مناسب و البته قیمت رقابتی، آن را به یکی از اصلی ترین گزینه های بازار تبدیل کرد و هیوندای هم با اعمال تغییرات و یک فیس لیفت کوچک در میانه های راه بر جذابیت آن افزود. هر چه بود اما الانترا هم باید به روزهای پایانی نزدیک می شد و به این ترتیب از حدود ۲ سال پیش، نخستین تصاویر از نسل جدید الانترا منتشر شد تا سرانجام سال گذشته هیوندای این خودرو را رسما معرفی کرد و اکنون بازار ایران چشم انتظار حضور این سدان جدید هیوندای در بازار است؛ بازاری که با حضور الانترا و البته سوناتای جدید در آینده می تواند تا حد زیادی به سمت هیوندای سر خم کند.
طراحی و ابعاد
هیوندای در سال های اخیر تلاش کرده سبک طراحی نسل های خودروهایش به ویژه در کلاس های یکسان را به یکدیگر نزدیک کند و به این ترتیب در نسل پیشین الانترا شاهد طراحی با مفاهیم نزدیک به سوناتا بودیم. در نسل جدید الانترا طراحی بیرونی (و البته داخلی خودرو) کمی ساده تر و پخته تر شده است و دیگر کمتر می توان خطوط کشیده و حجم های اغراق شده نسل پیشین را دید و از این نظر الانترا را می توان خودرویی مشابه سوناتا جدید دانست.
این سادگی در سبک طراحی را می توان نشانی از پختگی طراحان هیوندای و البته اعتماد به نفس بیشتر آنها دانست ضمن آن که چنین سبکی خیلی دیر جذابیت خود را از دست می دهد. جلوپنجره نسل جدید نسبت به نسل پیشین بزرگ تر شده و طراحی دریچه هوای جلوی خودرو که مه شکن را نیز در خود جای داده است، به اسپرت تر شدن در این بخش کمک می کند. در نمای عقب و طراحی چراغ ها هم این سادگی و پختگی نسبت به نسل پیشین به چشم می آید. ضمن آن که طراحی کشیده چراغ های جلو و عقب به بزرگ تر دیده شدن خودرو کمک می کند. با این سبک طراحی، الانترا می تواند خودروی محبوب در دو قشر خریداران جوان و پدران خانواده باشد و این یک مزیت بزرگ برای این خودرو است.
از نظر ابعاد با طول 4.57 متر و فاصله محوری 2.7 متر، خودروی جاداری است و بر اساس ابعاد رقبایش و البته نسل پیشین همین خودرو می توان با اطمینان گفت برای یک سفر چهار یا پنج نفره مشکلی نخواهید داشت.
نهایت ایمنی در هیوندای الانترا
برای مقایسه بد نیست بدانید خودروهایی مانند آکورا ILX، فولکس واگن گلف، لکسس CT۲۰۰h و حتی خودروهای بزرگی مانند Q۷ با تمام آپشن های ایمنی خود موفق به دریافت نشان + از این موسسه نشده اند.
بر اساس IIHS، الانترا در تمامی بخش های مرتبط با تصادف موفق به کسب بالاترین امتیاز شده است. ۵۳ درصد از شاسی الانترا از فولاد با مقاومت بسیار بالا (AHSS) ساخته شده و به این ترتیب علاوه بر دوام بالا، از استحکام مناسبی هم در زمان تصادف برخوردار است. به علاوه طراحی نقاط شکست در این خودرو به گونه ای است که در آزمون تصادف، بخش جلویی به طور کامل نیروی تصادف را مستهلک می کند و اتاق خودرو بدون تغییر باقی می ماند و به این ترتیب راننده و سرنشینان از فشار حاصل از تصادف در امان می مانند.
علاوه بر تناسبی مقاوم، الانترا مجموعه ای از تجهیزات ایمنی را نیز ارائه می کند که تضمین کننده ایمنی سرنشینان است. اصلی ترین این تجهیزات ایربگ های الانترا است؛ این خودرو به صورت استاندارد از ۷ ایربگ برخوردار است که شامل ایربگ های جلو، پرده ای سرتاسری (برای حفاظت از سر در تصادف های جانبی) و ایربگ های جانبی جلو می شود. به علاوه الانترا به صورت استاندارد ایربگ زانویی راننده را هم عرضه می کند که در زمان برخوردهای شدید مانع از ضربه به زانوی راننده از زیر داشبورد می شود و البته آیتمی کمیاب در این کلاس است.
در زمینه تصادف های جانبی، هیوندای الانترا خود را برای بدترین شرایط آماده کرده است چرا که علاوه بر وجود تقویت های اضافی درون درها، ستون B (ستون میانی) خودرو هم تقویت شده است که می تواند در تصادف های جانبی کمک بزرگی در جلوگیری از آسیب به سرنشینان باشند؛ امری که از سوی IIHS هم مورد تایید قرار گرفته است.
همانند تجهیزات رفاهی، در زمینه ایمنی هم هیوندای دست و دل باز عمل کرده و طیف کاملی از تجهیزات ایمنی را روی الانترا نصب کرده است. غیر از ترمزهای مجهز به ABS و EBD (در جلو با دیسک های ۱۵ اینچی)، این خودرو به طور استاندارد به سیستم کنترل پایداری (ESC) هم مجهز است که در صروت بروز خطا از سوی راننده و افزایش ریسک خروج خودرو از پیچ با کاهش نیروی موتور و در صورت نیاز درگیر کردن جزیی ترمزها، خودرو را در مسیر درست نگه می دارد. سیستم ترمز کمکی (برای افزایش نیروی ترمز در مواقع اضطراری)، سیستم کنترل کشش و برنامه مدیریت پایداری از دیگر سیستم های ایمنی نصب شده روی الانترا است.
روی این خودرو سیستم شناسایی و هشدار نقاط کور (BSD) نیز نصب می شود. این سیستم فضای کناری و پشت خودرو را به وسیله سنسورهایی رصد می کند و در صورت وجود خودرویی در این فضا از طریق روشن کردن یک چراغ روی آینه ها به راننده هشدار می دهد تا مانع از برخورد ناخواسته با دیگر خودروها به ویژه در زمان تغییر خط حرکت در بزرگراه ها شود. هر چند در خیابان های ایران، حتی در شهرها هم این سیستم کمک بزرگی است.
تجهیزات رفاهی؛ به کامل ترین الانترا سلام کنید!
کره ای ها به طور کلی در زمینه نصب تجهیزات رفاهی روی خودروهای شان دست و دل باز هستند و این مسئله همواره یکی از نقاط برتری محصولات هیوندای نسبت به رقبا بوده اما در نسل جدید الانترا، کره ای ها پا را فراتر گذاشته اند تا جایی که بعضی از امکانات استاندارد این خودرو را در خودروهای بالاتر حتی به صورت آپشن هم نمی بینید تا عملا الانترا جدید یکی از قدرتمندترین خودروها در این کلاس باشد. خوشبختانه بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته قرار است بالاترین سطح تجهیزات این خودرو به بازار ایران بیاید و به این ترتیب خریداران ایرانی می توانند مجموعه ای از برترین آپشن ها را در الانترای خود داشته باشند.
از فضای داخلی آغاز کنیم؛ جایی که در میانه داشبورد می توانید صفحه نمایش رنگی لمسی 5 اینچی را برای کنترل سیستم صوتی در اختیار داشته باشید. به علاوه امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان نیز وجود دارد و با توجه به امکان اتصال بلوتوث تلفن همراه به خودرو، می توان علاوه بر گوش دادن به آهنگ های تلفن همراه، تماس های تلفنی را نیز به سیستم صوتی خودرو منتقل کرد که امکان پاسخگویی یا رد تماس از روی فرمان وجود دارد.
در همین بخش می توانید کروز کنترل اتوماتیک (ACC) خودرو را نیز مدیریت کنید که برای تردد در مسیرهای طولانی یک آپشن دوست داشتنی است. وقتی صحبت از سیستم صوتی می شود، هیوندای در بالاترین سطح آپشن های الانترا (که در بازار کشورمان عرضه خواهد شد) به سراغ برند مشهور اینفینیتی رفته و سیستم صوتی این شرکت را با 8 اسپیکر را روی الانترا نصب کرده است.
در زمینه رفاه سرنشینان در روزهای گرم و سرد سال هم هیوندای هر آنچه نیاز بوده را فراهم کرده است چرا که الانترای جدید از گرمکن صندلی ها در جلو و عقب و سردکن صندلی ها در جلو بهره می برد و سیستم تهویه آن نیز اتوماتیک و دوگانه است و به این ترتیب راننده و سرنشین می توانند دمای دلخواه خود را به صورت جداگانه ای تنظیم کنند. اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید، بد نیست بدانید الانترای جدید گرمکن فرمان را هم عرضه می کند که در زمستان های سرد، قطعا یک آپشن ایده آل است. کنسول وسط این خودرو قابلیت تنظیم دارد تا بتوانید به راحتی آن را در بهترین موقعیت نسبت به قد و صندلی خودت تنظیم کنید. توانایی های الانترا به اینجا ختم نمی شود چرا که علاوه بر اینها سنسور باران، سیستم ضد بخار شیشه جلو و سانروف و شیشه ها مجهز به سیستم برگشت در صورت برخورد با موانع را هم عرضه می کند.
در زمینه روشنایی، الانترا عملکرد مناسبی دارد و جالب تر آن که این مسئله از سوی IIHS هم مورد تایید قرار گرفته است. چراغ های جلو زنون هستند و علاوه بر این چراغ روشنایی در روز هم روی این خودرو نصب می شود. IIHS بر اساس میزان نوردهی این چراغ ها پوشش مسیر مقابل و فضای کناری و پارامترهای دیگر، روشنایی جلوی این خودرو را در بالاترین سطح ارزیابی کرده و این یک امتیاز بزرگ برای الانتراست. به علاوه این خودرو در زمان نزدیک شدن راننده با روشن کردن چراغ کوچکی در پشت دستگیره های بیرونی خودرو، علاوه بر خوشامدگویی، محل آنها را هم در تاریکی نشان می دهد.
سیستم ورود و استارت بدون کلید صندلی های برقی به همراه حافظه و سیستم یکپارچه تنظیم و درب صندوق عقب هوشمند که بدون نیاز به لمس کلید روی صندوق با ریموت، درب آن باز می شود، از دیگر امکانات این خودرو است.علاوه بر اینها پارک کردن با الانترای جدید هم آسان خواهد بود چرا که سنسورهای کاملی در جلو و عقب خودرو نصب شده که وضعیت را به راننده اطلاع می دهد و به این ترتیب نگرانی از بابت برخورد به موانع وجود ندارد. سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) از دیگر امکانات استاندارد این خودرو است که در شیب های تند، مانع از عقب رفتن خودرو در آغاز حرکت می شود و راننده می تواند با اطمینان نسبت به این موضوع، پدال ترمز را رها کرده و پدال گاز را بفشارد.
قوای محرکه
نسل پیشین الانترا در ایران با موتور 1.8 لیتری عرضه شد؛ موتوری که هر چند از توان مناسبی برخوردار بود اما در بازاری رقابت می کرد که رقبا عمدتا نمونه های 2 لیتری را عرضه کرده بودند. این مسئله البته روی فروش الانترا تاثیر چندانی نداشت و این خودرو به یکی از موفق ترین نمونه ها در کلاس خود بدل شد اما برای نسل جدید قرار است الانترا را هم با موتور 2 لیتری در بازار ببینیم که بزرگ ترین موتور الانترا در بازارهای جهانی نیز هست.
موتور ۲ لیتری این خودرو می تواند ۱۵۶ اسب بخار قدرت تولید کند و به این ترتیب الانترا به یکی از قوی ترین خودروها در این کلاس تبدیل می شود و این یک مزیت بزرگ در کلاس رقابت این خودرو است. توان این موتور از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رسد و راننده می تواند وضعیت رانندگی را از طریق دگمه هایی در کنار دنده تنظیم کند تا به این ترتیب بتوان میان یک رانندگی اسپرت با رانندگی اقتصادی یکی را انتخاب کرد.
قیمت در بازار ایران
این خودرو در حال حاضر با قیمت علی الحساب ۱۳۶میلیون تومان پیش فروش می شود که در صورت افزودن مالیات بر ارزش افزوده (با نرخ فعلی) رقم نهایی آن در حدود ۱۴۷ میلیون تومان خواهد شد. با این قیمت، الانترا امکاناتی را عرضه می کند که به طور معمول در خودروهای این کلاس نمی بینیم ضمن آن که جدید بودن طراحی اش نسبت به بعضی از رقبا، موتور قوی تر و البته موفقیت نسل پیشین می تواند تضمین کننده فروش خوب آن در بازار ایران باشد.
ارسال نظر