فراری LUSSO ۲۰۱۷؛ خودرویی برای منحصر بهفردها
بسیاری از افراد وقتی یک فراری را در خیابان می بینند، ناخوداگاه روی مثبتی از خود نشان می دهند در عین حال افراد کمی هستند که این حس خوب را در مورد یک واگن استیشن داشته باشند اما مدل GTCLusso فراری در این مورد استثنا محسوب می شود.
در مورد این ماشین می توان گفت که یک مدل کاملاً جدید به شمار نمی رود و به نوعی مدل ارتقا یافته فراری FF محسوب می شود و هیجان ما به خاطر به روزرسانی هایی که بر روی این ماشین انجام شده است نیست بلکه از اینکه مجدداً تولید این سبک ماشین ها توسط فراری را شاهد هستیم، خوشحال هستیم.با این حال فراری نتوانسته تمامی این ماشین ها را در بازار شلوغ SUVها در پیش فروش آن به فروش برساند.لامبورگینی و رولزرویس نیز در این مقطع در حال رونمایی از ماشین های لوکس و پیشرفته خود در این کلاس هستند که رقیبی برای این مدل جدید فراری محسوب می شوند.
فراری در این زمینه پیشرو محسوب می شود و از سالها پیش تجربه ساخت چنین مدل هایی را دارد و می داند که کی و چگونه به بخش تازه ای از صنعت خودروسازی وارد شود. البته وارث انزوی کبیر یعنی مارانلو همچنان علاقه دارد تا بیشتر بر روی ساخت سوپر ماشین ها و ماشین های مسابقه ای و ماشین های اسپورت و گرند تورها تمرکز شود. مدل GTC۴Lusso در زمره ماشین های گرند تور به حساب می آید و از این حیث افراد را جذب خود می کند که مشخصات یک SUV را دارد که افراد می توانند بار زیادی را با آن حمل کنند و البته از خصوصیات ماشین های اسپورت نیز برخوردار است و این ایده با فلسفه اصلی فراری کمی متفاوت است.
حال که در مورد پیشینه این ماشین صحبت کردیم، اجازه دهید در مورد مشخصات GTC4Lusso صحبت کنیم. این ماشین جزو ماشین های گران قیمت بازار محسوب می شود چرا که قیمت پایه آن از 305 هزار دلار شروع می شود و البته این مدل را می توان جزو ماشین های جادار نیز طبقه بندی کرد. در مقایسه با دیگر SUV ها مثل کادیلاک اسکالاد،فاصله دوچرخ عقب و جلو این مدل از فراری 1.7 اینچ بیشتر است و البته کمی نیز عرض کمتری نسبت به کادیلاک دارد.
این ماشین از موتورهای 12 سیلندر غول پیکر فراری با حجم 6262 سی سی تجهیز شده است. موتور این ماشین دقیقا پشت چرخهای جلو تعبیه شده است و سوخت نیز به طور مستقیم به محفظه های احتراق موتور تزریق می شود. این موتور با این مشخصات قدرتی معادل 680 اسب بخار تولید می کند و دور موتور آن تا 8250 rpm می رسد که این مشخصات منجر به ایجاد گشتاوری معادل 514 پوند فوت می شود که در هیچ یکی از ماشین های سنگین وزن حاضر در بازار چنین گشتاوری را شاهد نیستیم.
محفظه های دوقلوی جلوی ماشین، هوا را به طور مستقیم وارد موتور می کنند که دو هدر شش در یک از اتلاف انرژی در این بخش جلوگیری می کنند اما نتیجه این فعل و انفعالات یک خروجی پر سر وصدا است که این ماشین را به ماشینی پر سر و صدا تبدیل کرده است.
اما در کمال شگفتی باید بگوییم، اتاق این ماشین طوری ساخته شده است که وقتی در آن سوار می شوید کوچکترین سر و صدایی از موتور به گوش نمی رسد؛ در اتاق این ماشین به قدری سکوت حکمفرما است که کوچکترین صدایی از بیرون را نمی شنوید. این حالت اکوستیک خاص که در کابین این ماشین به کار رفته، توسط شیشه های دو جداره ای که در این ماشین به کاررفته ایجاد شده است به طوری که حتی صدای باد نیز از این شیشه های دو جداره به داخل منتقل نمی شوند. همانطور که از اسم مدل لوسو فراری مشخص است این مدل در کلاس لوکس ساخته شده است و هر یک از ۴ سرنشین آن نیز اگر قدی حدود ۶ فوت نیز داشته باشند در این ماشین احساس راحتی خواهند کرد. سرنشینان عقب در این ماشین نسبت به بقیه ماشین های اسپورت فضای بیشتری در اختیار دارند و احساس راحتی بیشتری می کنند. متاسفانه هر چهار صندلی کمی سفت به نظر می رسند و طراحی ان الهام گرفته از سنگ های رومن کولوسیوم می باشد.
مورد مثبت دیگر در مورد این ماشین، سیستم تعلیق قابل انعطاف آن است که توانسته از عهده فاصله زیاد بین دو چرخ عقب و جلو بر آید و اینکار را از طریق کمک فنرها مغناطیسی انجام می دهد که به سرنشینان این ماشین، حس سواری بر یک ماشین واقعا لوکس و راحت را می دهد. این ماشین از هفت دنده اتوماتیک دو کلاچی برای سیسام انتقال نیرو از موتور به چرخها استفاده می کند؛ این ماشین به قدری روان اسن که در حین تعویض دنده ها، سرنشینان هرگز آن را احساس نمی کنند.
رانندگی در مسیر مستقیم با این ماشین بسیار راحت است اما اگر فرمان را تا ۲۰ درجه به اطراف بچرخانید، واکنش سریعی را از ماشین شاهد خواهید بود و این قابلیت لوسو آن را در زمره ماشین های مسابقه ای نیز قرار می دهد. در عبور از پیچ ها با این ماشین کمی رانندگی با آن سخت به نظر می رسید و هدایت ماشین در پیچ ها به سادگی مسیرهای مستقیم نبود. با گاز دادن در وسط پیچ ها، شرایط سخت تری برای هدایت ماشین ایجاد می شد و شاید بزرگترین ایرادی که شاید بتوان از این ماشین گرفت این است که هرگز احساس دو محوره بودن را در آن تجربه نمی کنید.
در واکنش به درخواست نیرو برای انتقال به چرخها، لوسو ابتدا به چرخهای عقب نیرورسانی می کند که فراری این حالت را کنترل بردار رانش می نامد و منطق پشت آن را اینطور بیان می کند: اگر موتور، نیروی کافی برای غلبه بر کششی که در قسمت عقب ماشین ایجاد می شود، تولید کند چرا از رانش بیشتر برای کمک به دور زدن ماشین استفاده نشود؟
اگرچه این حرف بر روی کاغذ درست است،اما در عمل چنین چیزی را تجربه نکردیم. این سیستم باعث می شود حس کنیم که قسمت عقب ماشین در حال لیز خوردن است که باعث وحشت سرنشینان و عابرین پیاده می شود. از این گذشته، در حالت خروج از یک پیچ، چرخهای عقب به سرعت چرخهای جلو نمی توانند به حالت عادی برگردند و در نتیجه یک شرایط غیرعادی در عبور سریع از پیچ ها در ماشین ایجاد می شود. ممکن است فرمان سریع این ماشین برای مسیرهای مسابقه ای به کمک راننده بیاید اما در برخی جاده ها نیز باعث دشوارتر شدن هدایت ماشین می شود.
سرعت نرمال لوسو طبق ادعای مسئولین فراری ۱۳۰ مایل بر ساعت در یک مسیر مستقیم است که از این حیث نیز این ماشین را در بین هم رده های خود بی نظیر می کند. ما حداکثر سرعت این ماشین یعنی ۲۰۸ مایل بر ساعت را تست نکردیم اما تا نزدیک آن سرعت یعنی نزدیک ۱۸۰ مایل بر ساعت در جاده ای صاف و مستقیم را تجربه کردیم.
اگر تاکنون با چنین ماشین هایی رانندگی نکرده اید، شاید صفحه لمسی بزرگ سیستم سرگرمی این ماشین کمی برایتان عجیب به نظر برسد اما ظاهر زیبا و گرافیک بی نظیر و واکنش سریع صفحه لمسی نمایشگر این ماشین نیز در نوع خود بی نظیر به حساب می آید. بهترین مورد در این بخش، صفحه نمایشی است که قسمت جلوی ماشین را نشان می دهد که در این مدل فراری، محیط بیرونی جلوی ماشین به شکل رنگی و با وضوح تصویر بالا نمایش داده می شود. در این صفحه نمایش می توانید اطلاعات ناوبری، شاسی،عملکرد ماشین و سرگرمی را مشاهده نمایید. اما اگر به مدت زیادی با این سیستم کار کنید، هنگ می کند.
به عنوان یک گرند تور، این ماشین همان چیزی است که از فراری انتظار می رفت بسازد. و تنها نکته منفی این ماشین را می توان به صندلی های سفت و مشکل فرمان آن برای هدایت چرخ های عقب اشاره کرد. به عنوان یکی از علاقه مندان به حوزه خودرو، آرزو داشتم که این ماشین از ویژگی های اسپورت و GT کمتری بهره می برد.
این ماشین می توانست از آپشن اسپورت استفاده کند و امکانات یک ماشین اسپورت را به طور پیش فرض در آن قرار نمی داد. و شاید این یکی از دلایلی است که فراری نتوانسته با این ماشین در رقابت در بازار SUV ها چندان موفق باشد و فروش خیره کننده ای را تجربه نکرده است.
سیستم دو محوره GTC برای اولین بار در مدل FF مشاهده شد که باعث شد آن مدل به عنوان ستاره دنیای خودروسازی در این کلاس مطرح شود. با وجود استفاده از یک موتور 12 سیلندر بزرگ برای نیرو دهی به چرخها و استفاده حداکثری از این نیروی ایجاد شده توسط موتور میبایست حتما از دو دیفرانسیل در این ماشین استفاده می شد. این راه حل کمی پیچیده به نظر می رسید چرا که نیاز به تعبیه مناسب موتور در قسمت جلوی ماشین برای کمترین تاثیرگذاری منفی بر سرعت و کنترل ماشین داشت.
راه حل طلایی فراری برای انجام اینکار این بود که سیستم انتقال دومی در جلوی ماشین تعبیه کند. نیروی موتور از طریق دو کلاچ مستقل به چرخهای جلو منتقل می شد که به معنای استفاده از حداکثر گشتاور برداری در این ماشین است. برای اینکار تنها به استفاده از دو دنده است و از این طریق می توان بیش از نیمی از نیروی موتور به چرخهای جلو فرستاد در حالی که انتقال این مقدار نیرو به چرهخای عقب نیاز به تعویض 4 دنده دارد.تنها نقطه ضعف این سیستم زمانی است که وقتی محور عقب در دنده 5 یا 6 یا 7 باشد، این سیستم کار نمی کند.
لوسو با دنده چهار خود قادر است به سرعت ۱۳۵ مایل بر ساعت برسد و اگر این سرعت برای شما مناسب است، نیازی به استفاده از سیستم دو محوره و فعال کردن آن در ماشین ندارید.
نظر کاربران
ممکنه مجوز نگاه کردن ملت به این خودرو داده بشه
150 سال عقببیم یعنی ما پراید داریم هنوز با 25 میلیون