سوپراسپورت های بنتلی؛ صنعتی، سنگین و جادویی
وقتی با ماشین حیرت انگیزی مثل بنتلی کانتیننتال دو در لوکسی مواجه می شویم که وزنی بیش از یک SUV بزرگ دارد و قادر است با این وزن زیاد ماشینی به سرعت کوروت استینگری را پشت سر بگذارد، عملا به این موضوع پی می بریم که شاید قوانین شتاب و وزن و سرعت در فیزیک در حال تغییر کردن هستند.
این ماشین برای ثبت این رکورد هیچ فشاری به تایرها نمی آورد، هیچ تکانی در قسمت عقب این ماشین نمی بینید، و محور عقب برای ارائه این خروجی به چرخها خم نمی شود. مقاومت آئرودینامیک این ماشین به آن امکان رسیدن به حداکثر سرعت 209 مایل بر ساعت را می دهد و با این رکورد، مسئولان بنتلی معتقدند نه تنها این مدل به سریع ترین سوپراسپورت بنالی تبدیل شده است بلکه می توان از آن به عنوان سریع ترین اتومبیل چهار سرنشین جهان نام برد.
آیا این همان کانتیننتال سابق است؟ پاسخ این است که کمی پیشرفته تر از آن!
علاوه بر توانایی خلق رکورد حداکثر سرعت ۲۰۹ مایل بر ساعت، این ماشین می تواند در حالت کانورتیبل نیز به سرعت ۲۰۵ مایل بر ساعت دست یابد. تقاضای مشتریان تعیین می کند که بدنه این ماشین چگونه ساخته شود. اولین کوپه های این مدل برای سال ۲۰۱۷ آماده عرضه به بازار می شوند و نمونه های کانورتیبل آن در سال ۲۰۱۸ به بازار می آیند. اسم سوپراسپورت که بر این ماشین نهاده شده، قبلا در مدل های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ کانتیننتال نیز دیده شده بود که مدل های ۱۹۰۰ بنتلی را تشکیل می دادند.اولین سوپراسپورت با نام ۱۹۲۵ در آن زمان روانه بازار شد.
سیستم طراحی اگزوز نیز برای تنفس راحت تر ماشین باز طراحی شده تا تولید از صداهای اضافه در حین رانندگی در مسیرهای شیب دار جلوگیری شود. این ماشین هشت دنده ای که به طور اتوماتیک کار میکنند، از یک مبدل گشتاور استفاده می کند که با یک میله فرمان که حلقه فرمان بزرگی نیز بر روی ان سوار شده است، شکل عجیبی به ظاهر داخل ماشین داده است و به نظر می رسد در طراحی این موارد دقت کافی انجام نگرفته است چرا که مقداری هم بالا طراحی شده که امکان انجام واکنش های سریع راننده را سلب می کند.
بزن بریم
در یک توقف نسبتا طولانی که این ماشین به صورت درجا کار می کرد، شاهد کمترین تکان در بدنه بودیم به طوری که اصلا نمی شد به آنها تکان گفت. این غول ۱۲ سیلندر در سرعت های بالا نیز قادر است حتی ۳۰۰ rpm بیشتر از دور موتور بیشینه خود یعنی ۶۲۵۰ rpm شتاب بگیرد. اما جدای از این مسئله، ویژگی چشمگیر موتور این ماشین در واقع گشتاور ۷۵۰ پوند-فوتی آن محسوب می شود که ۱۰۰ واحد بیشتر از آنچه در ماشین هلکات شاهد هستیم، محسوب می شود.
قیمت این ماشین کمی عجیب است و حدود ۳۰۰ هزار دلار قیمت گذاری شده است که برای برخی خریداران کمی سنگین به نظر می رسد.
سقف استیل و فلزی این ماشین کاملا از بدنه و شاسی مجزا است و همین امر باعث می شود صدای غرش اگزوز کمتر به داخل اتاق این ماشین برسد.
مصرف سوخت بهینه؟ مطمئنا شوخی میکنید! این ماشین در حالت پایه در وضعیت سیلندر غیرفعال می باشد، اما این ویژگی با سرعت گرفتن ماشین تغییر می کند. EPA در مصرف درون شهری به این بنتلی جدید نمره ۱۱ داده که مصرف سوخت بسیار بالایی برای خریداران آن محسوب می شود چرا که به ازای هر ۱۱ مایل باید یک گالن گازوییل مصرف کنند.
جدای از بحث ترکیب موتور این ماشین که این سوپراسپورت ها را تقریبا از تمامی کانتیننتال های قبلی متمایز می کند، بنتلی بر روی سیستم ترمز و گشتاور این ماشین بسیار کار کرده و توانسته آنها را تا حد زیادی ارتقا دهد تا جایی که برخی معتقدند بنتلی از سیستم های مشابهی که در GT۳-R ها(یک مدل خاص و سبک تر با موتور دوقلوی ۸ سیلندر با دو سرنشین) استفاده می شود در این مدل بهره برده است.به گفته مسئولین بنتلی، وزن این ماشین بالای ۵۰۰۰ پوند و مدل کانورتیبل آن بالای ۵۴۰۰ پوند است.
بنتلی همچنین اعلام کرده اند که کوپه هایی که از محور جلو استفاده می کنند، حداکثر ۵۸ درصد نیروی موتور را دریافت می کنند . در کوپه هایی که دو محوره هستند نیز به طور پیش فرض ۶۰ درصد گشتاور موتور به محور عقب منتقل می شود(این عدد بین ۳۵ تا ۸۵ درصد در نوسان است).با ترمز زدن در گوشه ها و زوایای جاده دریافتیم که گشتاور این ماشین، کمک زیادی به راندن نرم ماشین در پیچ های تند کرده است.
بر اساس اظهارات مسئولین بنتلی، تنظیم سیستم تعلیق با کمک فنرهای هوایی این ماشین بسیار دقیق تر از مدل کانتیننتال اسپید می باشد به طوری که در مدل سوپراسپورت، شاسی ماشین حدود 0.1 اینچ پایین تر از مدل های قبلی طراحی شده است. سیستم تعلیق این ماشین در چهار حالت مختلف قابل تنظیم است و راننده می تواند در بین وضعیت های comfort تا Sport از این 4 حالت استفاده کند. البته تفاوت بین این وضعیت ها بسیار ناچیز است و تمایز بین نرم ترین و سخت ترین حالت رانندگی در این حالات بسیار سخت است.
دیسک ها ترمز کربن سرامیکی این ماشین در تایرهای جلو ۱۶.۵ اینچی و در تایرهای عقب ۱۴ اینچی هستند و با ۸ گیره پیستون در جلو و تنها یک گیره پیستون لغزنده در عقب کار می کنند.
عملکرد این ترمزها برای این ماشین سنگین وزن واقعا عالی به نظر می رسد چرا که وقتی در سرعت ۱۵۰ مایل بر ساعت پا را بر روی ترمز گذاشتیم به نرمی ماشین پس از طی مسافتی کوتاه ایست کامل کرد اما پس از ۴ دور آزمایشی و تست های اینچنینی، دود از ترمزها بلند شد! البته نباید از این ماشین انتظار ترمزهای سنگین پیاپی داشته باشیم چرا که این ماشین یک GT است اما نه یک ماشین ماسبقه ای که هر روز در پیست مجبور به ترمزهای ناگهانی و سنگین باشد.
رییس بنتلی یعنی اقای ولفگانگ دورهیمر تاکید کرد که برای جلب رضایت مشتریان، مهندسین زبده ای را برای رفع این مشکلات استخدام کرده است.
طراحی داخلی زیبا
طراحی بنتلی پخته تر به نظر می رسد اما باید گفت که طراحی این ماشین در قیاس با دیگر رقبای قرن بیستمی خود کمی عقب تر به نظر می رسد چرا که مثلا فضای رقیب این ماشین یعنی کوپه مرسدس AMG S65 فضای داخلی به مراتب بیشتری از این ماشین دارد.
با این حال بنتلی می بایست تغییراتی در طراحی داخلی این ماشین برای جذابیت بیشتر آن اعمال کند. در این ماشین دو بال نیز قرار داده شده است که باعث تعادل ماشین و حفظ ائرودینامیک در سرعت های بالا می شود؛ اگرچه راننده می تواند این آپشن را حذف کند و استفاده از آن کاملا اختیاری است.
این ماشین در سه رنگ به بازار عرضه خواهد شد که این مورد برای اولین بار در طول 15 سال اخیر اتفاق می افتد. این مورد برای جذب مشتری بیشتر ارائه شده به طوری که هر مشتری با هر سلیقه ای بتواند از سه رنگ مشکی، قرمز،سفید یکی را انتخاب کند.
نکته عجیبی که وجود دارد این است که ۵۰ درصد از علاقه مندانی که برای خرید ماشین به بازار رفته اند، اقدام به خرید این ماشین کرده اند و با آن به خانه برگشته اند.
ارسال نظر