شاسیبلندهای لوکس بامو در ایران را بیشتر بشناسیم
سهگانه مردان X باواریا در ایــران
نزدیک به ۲ دهه از عرضه اولین بامو شاسیبلند یعنی X۵ اتاق E۵۳ در سال ۱۹۹۹ میگذرد و امروز، ساختههای قدکشیده باواریا در قالب سری X، بیش از یکچهارم فروش سالانه بامو را به خود اختصاص میدهند.
درواقع بامو در حالی سال 2016 بالغ بر 2 میلیون و 368 هزار دستگاه انواع خودرو سواری در سطح جهانی به فروش رساند که بیش از 27 درصد این میزان یعنی نزدیک به 645 هزار دستگاه، سهم خانواده شاسیبلندهای لوکس این کمپانی بوده است. جالبتر اینکه در حالی فروش سال 2016 سری X بامو حاکی از رشد متوسط 19.1 درصدی به نسبت آمار فروش سال 2015 است که رشد فروش بامو در سال 2016، معادل 5.3 دستگاه اعلام شده است و همین، نشان از محبوبیت روزافزون Xهای باواریا دارد.
X۱، پرفروشترین X بامو
اگر قرار بود تنها یک ایراد بزرگ از نسل اول کوچکترین شاسیبلند بامو بگیریم، آن ایراد بزرگ میتوانست چهره نهچندان خواستنی آن باشد که البته به نظر تاثیری هم در تصمیم بیش از 730هزار خریداری که در فاصله سالهای 2009 تا 2015 جذب آن شدند، نداشت. در نسل دوم که تابستان 2015 برای اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به نمایش درآمد و بیش از یک سال از آغاز عرضه آن در کشور میگذرد، این ایراد بزرگ کاملا برطرف شده تا در کنار کابینی بهمراتب جادارتر، مصرف سوخت بهینهتر و سطح بالاتری از امکانات و فناوریهای ایمنی و رفاهی، X1 به گزینهای جذابتر در بازار داغ شاسیبلندهای لوکس کوچک تبدیل شود.
X3، تداوم یک اتفاق خوب برای بامو
ورود X۳ به بازار کراساوور SUVهای لوکس در سال ۲۰۰۳، یک اتفاق خوب برای بامو بود؛ اتفاق خوبی که تا به امروز، در ۲ نسل، بیش از یک میلیون و ۴۸۵ هزار دستگاه فروش کرده است. آنچه که امروز با نام X۳ در بازارهای جهانی عرضه میشود، فیسلیفتی است که سال ۲۰۱۴ از این شاسیبلند کامپکت لوکس عرضه شد تا با چهرهای مدرنتر، امکانات بیشتر و در کل، ماهیتی لوکستر، جایگاه X۳ در قلمرو رقابتی و داغ شاسیبلندهای کامپکت لوکس را تحکیم بخشد.
در قالب این فیسلیفت میانچرخه، طراحان بامو با چسباندن چراغهای جلو به طرفین جلوپنجرهای که حال، نسبتا پهنتر شده و پر زرق و برقتر، X3 رُخی شبیه به چهره نسل جدید X5 به خود گرفته است. استایل سپر جلو نیز حال با اخمی تازه، این رُخ را مدرنتر جلوه میدهد. کابین X3 در مدلهای پس از فیسلیفت، دستخوش تغییراتی شد که عبارتند از: بهرهگیری از صفحات تزئینی سیاه براق روی داشبورد و استفاده از تزئینات کرومی بیشتر، روکش کشویی جالیوانیهای روی کنسول و پوشش جدید کابین. در لیست آپشنها نیز فناوریهای مدرنی همچون همیار پارک جدید، همیار رانندگی فعال با کروزکنترل تطبیق پذیر، سامانه هشدار خروج از خط مسیر، هشدار احتمال تصادف از روبهرو، هشدار عابر پیاده و سامانه پیشگیری از تصادفات در شهر به چشم میخورند.
X3 در 8 مدل بنزینی و گازوئیلسوز در بازارهای جهانی عرضه میشود که مدل ارائه شده در ایران توسط پرشیا خودرو، xDrive28i با موتور 2.0 لیتری توئینپاور توربو 245 اسببخاری است. این پیشرانه 4 سیلندر، از مسیر گیربکس 8 سرعته اتومات استپترونیک چهارچرخ X3 xDrive28i را به حرکت در میآورد و شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیه و حداکثر سرعتی معادل 230 کیلومتر در ساعت به آن میدهد. این در حالی است که متوسط مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی، بین 7.0 تا 7.4 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است.
X3 هرچند در حال حاضر در لیست فروش پرشیا خودرو قرار ندارد اما پیشتر، در قالب تریمهای متنوع، آن را با قیمتی در محدوده 380 تا 420 میلیون تومان عرضه کرده است.
X4، تکرار فرمول موفق X6 در قالبی جمعوجورتر
بامو در آخرین روزهای ۲۰۰۷، استارت تولید مدل جدیدی را زد که از آن بهعنوان نقطه آغاز نژاد تازهای از شاسیبلندهای لوکس، موسوم به شاسیبلند کوپه یاد میشود. X۶ در هیبت یک شاسیبلند کوپه (یا به زبان بامو، SAC یا Sports Activity Coupe)، آنقدر موفق بود که رقبای اصلی بامو را یکی پس از دیگری به ورود به این قلمرو تازه ترغیب کرد. X۴ که اولین بار در قالب خودرو مفهومی Concept X۴ در اتوشانگهای ۲۰۱۳ به نمایش در آمد و بعد، به فاصله یک سال، روی خط تولید بامو رفت، تکرار همین فرمول موفق X۶ است، البته در قالبی جمعوجورتر، برپایه زیرسازی و پلتفرم مدل X۳.
X4 اگرچه دارای پلتفرم، مجموعه پیشرانه و حتی کابینی مشترک با X3 است، اما با فرم بدنه کوپه مانندی که دارد، اسپرتیتر و مهیجتر جلوه میکند. هرچند همین فرم بدنه و سقف باعث شده تا فضای کابین بهمراتب کمتری به نسبت X3 داشته باشد، مخصوصاً در قسمت عقب. در کابین، شاهد مجموعه داشبوردی کاملا مشابه با X3 هستیم، اما موقعیت نشیمن راننده و سرنشین جلو، 20 میلیمتر پایینتر آمده تا تقویتکننده حس اسپرتیتر سواری با آن باشد و طبیعی است که برای کارآیی بیشتر، صندلیهای عقب از نوع تاشو به نسبت 40/20/40 هستند که با خواباندن آنها، فضای بار به 1400 لیتر افزایش خواهد یافت.
X۴ نیز در بازارهای جهانی، با پیشرانهها و امکاناتی مشابه X۳ عرضه میشود، البته با این تفاوت که دیگر خبری از مدلهای پایه دیفرانسیل عقب (sDrive۲۰i و sDrive۱۸d) در خانواده آن نیست. در عوض، یک مدل بسیار قدرتمند با پسوند M۴۰i به این خانواده اضافه شده است که از موتور ۶ سیلندر توربو ۳۶۰ اسبی با بیشینه گشتاور ۴۶۵ نیوتنمتر نیرو میگیرد و شتاب صفر تا صد ۴.۹ ثانیه دارد. طبیعتا این مدل، با توجه به محدودیت حجمی، اجازه عرضه رسمی در کشور را ندارد و در عوض، آنچه که از خانواده X۴ برای عرضه در ایران انتخاب شده، مدل میانرده xDrive۲۸i است. این مدل دارای پیشرانهای کاملا مشترک با X۳های عرضه شده در کشور است، اما به لطف کاراکتر اسپرتیتری که دارد، ۰.۱ ثانیه سریعتر تا تندی ۱۰۰کیلومتر در ساعت شتاب میگیرد و بیشینه سرعت آنهم ۲۳۲ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
در چند ماه اخیر محدودیتهای گاهوبیگاه در حالی گریبانگیر X۴ شده که این مدل، از زمان آغاز عرضه در کشور، بهسرعت به محبوبترین و پرفروشترین بامو بازار تبدیل شده بود. در تازهترین لیست قیمت پرشیا خودرو، نشانی از این مدل نیست اما پیشتر و در قالب تریمهای متنوع، با قیمت در محدوده ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه شده است.
نظر کاربران
فقط پراید
من خودروهای ساخت داخل رو ورای ناامن بودن به تولیدات خارجی ترجیح میدم ما باید به اقتثصاد کشورمون کمک کنیم
آیفون ماله پولداراس هواوی مال ندارها ب ام و مال بچه پولدارهاس پراید پژو مال بچه گداها