«نیسان پاترول» افسانه ای یا «تویوتا لندکروزر» محبوب؟
میعادگاه سنتی خودروهای بزرگ شاسی بلند چندین دهه است تبدیل به جاده دوطرفه بین تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول شده است . حالا مدتی است که طرفداران نیسان هم وارد نبرد برابری شده اند .
پس با ما مخالف نیستید اگر بگوییم نیسان پاترول 2016 با تویوتا لندکروزر سری 200 سال 2016 وارد رقابت شده است . ممکن است بپرسید چرا لندکروزری که تست شده است موتور بنزینی دارد اما پاترول چنین موتوری ندارد . واقعیت، یا دست کم از منظر ما واقعیت در خصوص خودروهای جاده های ناهموار، این است که اگر واقعا طالب موتوری برای گردش در مناطق ناهموار یا کشیدن یدک به دنبال خودرو خود هستید، گزینه ایده آل شما، رانندگی با موتور چهار محور متحرک دیزلی خواهد بود . در این صورت، اگر مشکل بودجه دارید ولی می توانید با پولتان سری 200 بخرید، بهتر است به دنبال لندکروزر دیزل بگردید . خریداران نیسان این گزینه را پیش رو ندارند و مجبورند به پاترول قناعت کنند .
قیمت و مشخصات
اما هنوز هم می شود سیب را با سیب مقایسه کرد . نیسان پاترول با نام رسمی هشت سرعته در دو مدل جداگانه عرضه می شود : مدل اصلی Ti که در این جا تست خواهیم کرد و یک Ti-L. بهای Ti از 69900 دلار (پایین تر از خودروهای جاده ای) آغاز می شود اما قیمت پایه Ti-L از 86900 دلار شروع می شود . اگر به قیمت گذاری لندکروزر سری 200 با پاترول هشت سرعته نگاهی بیندازیم ، به نکته ای پی می بریم .
برجسته ترین تجهیزات پاترول شامل : کنترل حرکت در سرازیری ، لبه های چرمی ، راهنمای ماهواره ای لمسی ، دوربین دورتا دور خودرو ، دوربین عقب ، حسگرهای پارک جلو و عقب، چرخ های آلیاژی ، کنترل اقلیمی دوگانه ، دریچه کولر صندلی های ردیف سوم ، ضبط شش باندی استریو با دیسک سخت تعبیه شده، چراغ جلو و برف پاک کن اتوماتیک ، سان روف، شیشه ایمنی ، ورود و استارت بدون کلید هستند .
برجسته ترین تجهیزات لندکروزر شامل: کنترل حرکت در سرازیری ، دستگاه پخش سی دی ، اتصال بلوتوث تلفن باپخش صوتی ، کروز کنترل ، چرخ های استیل و هواکش برای حرکت در آب است . باید بابت کمبود حسگر پارک و دوربین عقب، به خصوص با توجه به اندازه وسیله نقلیه و این حقیقت که برخی خریداران ، بودجه های محدودی دارند ، لندکروزر را تنبیه کرد . نیسان پاترول برخلاف قابلیت های جدید و ردیف صندلی سوم، فقط ۶۰ کیلوگرم از تویوتا لندکروزر سنگین تر است (۲۸۰۰ کیلو در برابر ۲۷۴۰ کیلوگرم). هر دو وسیله نقلیه ، می توانند ۳۵۰۰ کیلوگرم را بکشند که از حد نیازهای بیشتر مشتریان هم فراتر است .
موتور ۴.۵ لیتری توربوشارژدوقلوی ۸ سرعته دیزلی تویوتا لندکروزر، از نظر عددی، برای خودش کارخانه ای محسوب می شود . قدرت آن ۲۰۰ کیلووات با ۳۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۶۵۰ نیوتن متری بین ۱۶۰۰ تا ۲۶۰۰ دور در دقیقه است . جالب اینجاست که راننده احساس می کند این خودرو بیش از گشتاوری که کارخانه رسما اعلام کرده است ، قدرت دارد . مصرف سوخت اعلامی آن نیز ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است . سری ۲۰۰ دارای جعبه دنده اتوماتیک شش تایی، دامنه کم انتقال دنده و قفل دیفرانسیل مرکزی دارد .
قدرت نیسان پاترول، ۵.۶ لیتر است که موتور جاه طلبانه هشت سرعته دارد و ۲۹۸ کیلووات ساعت قدرت در ۵۸۰۰ دور در دقیقه گشتاور را با ۴۰۰۰ دور در دقیقه ایجاد می کند . مصرف سوخت اعلامی آن ۱۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و دارای جعبه دنده ۷ دنده اتوماتیک با دامنه کم انتقال دنده و قفل دیفرانسیل عقب است . پاترول همچنین دیفرانسیل عقب کم لغزش و حالت های رانندگی قابل انتخاب در جاده های ناهموار دارد .
نمای بیرونی
اول از همه، بیایید یک مسئله را روشن کنیم : این دو وسیله نقلیه، هیولا هستند . تنها وسیله نقلیه چهار محوری دیگری که می تواند اندکی شبیه یک تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰ باشد ، نیسان پاترول است . این که لند کروزر کمی کوچک تر از پاترول است، بیشتر به اندازه نیسان مربوط است . در سری ۲۰۰ اصلی، چیز به درد نخوری نیست؛ البته به شرطی که بخواهید در جاده های ناهموار رانندگی کنید . چرخ های استیل آن به تایرهای چند منظوره مجهز است که لبه های پهنی دارد و لازم نیست نگران رینگ های جذاب (و البته گران) خودروتان باشید .
پاترول بدون شک دارای تزئینات زیباتری است سخت می شود باور کرد پاترول یک مدل پایه است . لبه های گرد و حاشیه های کرومی آن با سبک هوشمندانه، بخشی از حجم آن را گرفته است و لاستیک های آن، جذاب تر از آیتم های استیل لندکروزر هستند . اندازه تایرها معقول است یعنی می توانید به انواع جذابیت های جاده های ناهموار، درست مثل سری ۲۰۰ دسترسی داشته باشید . برخی از عناصر پاترول، کمی اعصاب خردکن هستند . مثلا چراغ عقب های سبک آن کمی بی ریخت است و حاشیه کرومی آن لازم نبود این قدر زمخت باشد . واقعیت این است که خیلی از دارندگان خوردوهای جاده های ناهموار، زیاد به دنبال ماجراجویی در دشت و بیابان نیستند و از این بابت، پاترول قطعا گزینه درون شهری جذاب تری است . اما ظاهر لندکروزر زیاد راضی کننده نیست .
راحت می شود فهمید که تویوتا یک مدل پایه است . پلاستیک آن از محصولات کارخانه Lego هم بیشتر است . سطح GX بیشتر به درد صنعت معدن می خورد.نمای پلاستیک کاری شده، لوله حرکت در آب و دستگیره ها در جهت عکس هم قرار دارند که برخلاف شکوه و ظاهر زیبای پاترول است . چراغ عقب های پرزرق و برق آن، چرخ های آلیاژی و شیشه های آن و قدرتش، همه این ها را جبران می کنند . با این همه، هرگز نمی توان پاترول را کنار معدن تصور کرد چراکه به آن جا نمی خورد .
نظر کاربران
چرا مقاله كامل نيست؟
ترجمه متن سطح پایین می باشد