این شاسی بلندهای کوچک را دست کم نگیرید
در یکی از آخرین و البته بزرگ ترین بررسی های سال ۲۰۱۶، پیست موتور ودلد سیدنی شاهد حضور ۱۱ دستگاه از بهترین و پرفروش ترین شاسی بلندهای کوچک با ارزشی کم تر از ۵۰ هزار دلار استرالیا بود تاضمن بررسی توسط تیم ترتیب دهنده این مقایسه، نظر خریداران و مردم عادی نیز در مورد هر یک از خودروها مشخص شود.
خودروهای حاضر در این جمع بزرگ تقریبا هر سلیقه و دسته ای را شامل می شود تا از سیتروین کاکتوس C4 تا ب ام وX1 در آن قابل مشاهده باشند. نیسان قشقایی، میتوبیشی ASX، سوزوکی ویتارا، هوندا HR-V و سوبارو XV به عنوان بازیگران اصلی این بررسی نماینده پرفروش ترین های سگمنت کراس اوورهای جمع و جور نیز هستند. هم چنین برخی از خودروهای خوب، اما با فروش پایین تر مانند سوزوکی S کراس، فیات 500X، جیپ رنگید و اینفینیتی QX30 نیز به این گروه دعوت شده اند تا مقایسه تا حد ممکن جهان شمول باشد.
نکته ای که تا این جا احتمالا متوجه آن شده اید، غیبت پرفروش ترین خودروی این کلاس یعنی مزدا ۳-CV است که به دلیل انصراف مزدا از شرکت در بررسی امکان حضور این مدل به طور کل منتفی شد. از دیگر غایبان این گروه می توان به هولدن Trax، رنو کپچر، سوزوکی جیمی، نیسان جوک، پژو ۲۰۰۸، هاوال H۲، اشکودایتی و فورد اکو اسپرت اشاره کرد که با وجود نبودن در این بررسی، اما نشان دهنده تنوع فوق العاده بالای این سگمنت است.
در این بررسی برخلاف آزمایش های مشابه دیگر، خودروها نه تنها در جاده و مسیرهای آسفالت بررسی نشده اند بلکه تقریبا در تمام مدت سواری آن ها، در جاده های خاکی، چمن زارها و حتی مسیرهای صعب العبور مورد سنجش قرار گرفتند تا رسیدن به جواب یکی از شاخص های اصلی این آزمایش: «عملکرد اصلی خودروها به عنوان یک SUV کوچک» راحت تر و منطقی تر باشد!
معیار مهم دیگر این بررسی، کارایی خودروها در استفاده روزمره به حساب می آید که در آن ظرفیت صندوق، فضای در دسترس برای سرنشینان عقب، گنجایش فضاهای کوچک در داخل کابین و از همه مهم تر، ارزش واقعی خودروها در مقابل مبلغ پرداختی بررسی می شود. در عین حال به عنوان سومین شاخص، سطح تجهیزات، هزینه های نگه داری و مصرف سوخت نیز همچون همیشه نقشی تعیین کننده در انتخاب خودروهای برتر دارند. در انتها باید یادآور شد که ترتیب قرار گرفتن خودروها تنها براساس حروف الفبا در نظر گرفته شده که در مورد هر یک نظر تیم بررسی و نظرات افرادی که طی چهار روز برگزاری این آزمایش توانسته بودند با خودروها رانندگی کنند بیان شده است.
ب ام و sDrive 18d X1
- قیمت: ۴۹ هزار و ۵۰۰ دلار
- قوای محرکه: پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربودیزل، جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک، دینفرانسیل جلو
- قدرت: ۱۴۷ اسب بخار در چهار هزار دور در دقیقه
- گشتاور: ۳۳۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه
- مصرف سوخت: ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- صندوق عقب: ۵۰۵ لیتر
هوندا HR-V VTi- L
- قیمت: 33 هزار و 340 دلار
- قوای محرکه: پیشرانه چهار سیلندر بنزینی به حجم 1.8 لیتر، جعبه دنده CVT، دیفرانسیل جلو
- قدرت: 141 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه
- گشتاور: 172 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه
- مصرف سوخت: 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر
- صندوق عقب: 437 لیتر
کیفیت موارد و پوشش های کابین نیز قطعا برازنده قیمت بالاتر از متوسط این خودرو است هر چند که در برخی موارد مانند سیستم چندرسانه ای نباید آن را هم سطح با بهترین هایی مانند ب ام و در نظر گرفت. در مجموع HR-V یک خودرو با ریسک پایین برای خریداران به حساب می آید که در بیش تر موارد نیازهای عادی آن ها را برطرف می کند.
فیات X۵۰۰ کراس پلاس
- قیمت: 38 هزار دلار
- قوای محرکه: پیشرانه 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو از نوع بنزینی، جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک، چهارچرخ متحرک
- قدرت: 167 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
- گشتاور: 250 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه
- مصرف سوخت: 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر
- صندوق عقب: 346 لیتر
جیپ رنگید Longitude
- قیمت: 32 هزار دلار
- قوای محرکه: 1.4 لیتری از نوع چهار سیلندر بنزینی، جعبه دنده شش سرعته دو کلاچه، دیفرانسیل جلو
- قدرت: 138 اسب بخار در پنج هزار دور در دقیقه
- گشتاور: 230 نیوتن متر در 1750- 3250 دور در دقیقه
- مصرف سوخت: 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر
- صندوق عقب: 354 لیتر
در عین حال با وجود طراحی برجسته و عضلانی داشبورد، کارایی ادوات مختلف آن به هیچ وجه مناسب نیست که در راس آن ها سیستم چندرسانه ای با صفحه نمایش کوچک و قابلیت های پایین قرار دارد. همچنین سیستم تعلیق خودرو به گونه ای است که هر دو مشکل کم پیچی و پرپیچی فرمان در جیبپ به وفور مشاهده می شود تا پرداخت چنین رقمی برای نمونه پایه رنگید بسیار گزاف به چشم آید.
اینفینیتی GT2.0 QX30
- قیمت: ۴۸ هزار و ۹۰۰ دلار
- قوای محرکه: پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو، جعبه دنده اتوماتیک، چهارچرخ متحرک
- قدرت: ۲۰۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۳۵۰ نیوتن متر در ۱۲۰۰- ۴۰۰۰ دور در دقیقه
- مصرف سوخت: ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- صندوق عقب: ۴۳۰ لیتر
سیتروین C4 کاکتوس
- قیمت: ۲۷ هزار دلار
- قوای محرکه: پیشرانه ۱.۲ لیتری سه سلیندر از نوع بنزینی، جعبه دنده پنج سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- قدرت: ۱۰۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۲۰۵ ینوتن متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه
- مصرف سوخت: ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- صندوق عقب: ۳۵۸ لیتر
نیسان قشقایی ST
- قیمت: 28 هزار و 500 دلار
- قوای محرکه: دو لیتری از نوع چهار سیلندر بنزینی، جعبه دنده CVT، دیفرانسل جلو
- قدرت: 142 اسب بخار در شش هزار دور در دقیقه
- گشتاور: 200 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه
- مصرف سوخت: 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر
- صندوق عقب: 430 لیتر
میتسوبیشی ASX XLS
- قیمت: ۳۱ هزار و ۵۰۰ دلار
- قوای محرکه: پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر از نوع بنزینی، جعبه دنده CVT، دیفرانسیل جلو
- قدرت: ۱۴۷ اسب بخار در شش هزار دور در دقیقه
- گشتاور: ۱۹۷ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه
- مصرف سوخت: ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- صندوق عقب: ۳۹۳ لیتر
در عین حال کیفیت سواری آن فوق العاده معمولی است و کوچک ترین دست اندازها رامی شود در کابین خودرو احساس کرد. همچنین اینطور به نظر می آید که پیشرانه و جعبه دنده CVT حداقل برای مسیرهای شیب دار و رانندگی آفرود ساخته و پرداخته نشده اند تا خودرو در عبور از این مسیرها با مشکل رو به رو باشد. مورد منفی دیگر کیفیت نه چندان مناسب پوشش صندلی هاست که با وجود بهره گیری از سیستم گرم کن، اما راحت احساس نمی شوند.
سوبارو 2.0i- SXV
- قیمت: ۳۵ هزار و ۳۰۰ دلار
- قوای محرکه: پیشرانه دو لیتری بنزینی از نوع چهار سیلندر، جعبه دنده اتوماتیک CVT، سیستم چهارچرخ متحرک
- قدرت: ۱۴۷ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۱۹۶ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه
- مصرف سوخت: هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- صندوق عقب: ۳۱۰ لیتر
سوزوکی S کراس توربو ۲WD
- قیمت: 2 هزار دلار
- قوای محرکه: 1.4 لیتری توربور از نوع چهار سیلندر بنزینی، جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- قدرت: 138 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
- گشتاور: 220 نیوتن متر در 4000- 1500 دور در دقیقه
- مصرف سوخت: 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر
- صندوق عقب: 430 لیتر
سیستم تعلیق آن مانند بیش تر خودروهای این جمع در مناطق ناهموار و آفرود خشک احساس می شود، اما هماهنگی بسیار خوب میان پیشرانه و جعبه دنده باعث شده تا لذت رانندگی با این مدل از سوزوکی افزایش یابد. برگ برنده S کراس در این بخش بدون شک قیمت ارزان آن است که تقریبا هزار دلار کمتر از ویتاراست و فضای بارگیری بیش تری را هم دارد.
سوزوکی ویتارا S توربو ۲WD
- قیمت: 29 هزار دلار
- قوای محرکه: 1.4 لیتری از نوع چهار سیلندر بنزینی، جعبه دنده شش سرعته دو کلاچه، دیفرانسیل جلو
- قدرت: 138 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
- گشتاور: 220 نیوتن متر در 4000- 1500 دور در دقیقه
- مصرف سوخت: 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر
- صندوق عقب: 375 لیتر
اگرچه قیمت ویتارا در دسته ارزان قیمت ها قرار می گیرد، اما با این حال استفاده زیاد از پلاستیک خشک تاثیر منفی در فضای داخل کابین داشته و ظاهر آن را ارزان قیمت نشان می دهد. البته فضای کابین در هر دو ردیف کاملا جادار است هرچند که در ردیف عقب مانند ب ام و وسیع نبوده و فضاهای چندانی برای قرار دادن وسایل در داخل اتاق تعبیه نشده است. صدای تایرها و باد به شکل محسوسی به کابین راه پیدا می کند که البته با این قیمت نباید انتظار ب ام و X۱ را از آن داشت.
نظر کاربران
فرق ما و آدمهای دیگه :
آدمهای دیگه حقوق یکسال یعنی 12 ماه کارمندی اشون را میدن یکی از این ماشین لوکسها میخرن/
ما حقوق 250 ماه کارمون را یعنی 238 ماه بقیه را خرمالی میکنیم و مفتی واسه دولتمردان امون کار میکنیم!!!