DS ۵LS خاص یا کیا اپتیمای اسپرت؟
در راستای گسترده تر شدن فعالیت برند DS در ایران چندی پیش شاهد رونمایی رسمی از جدیدترین محصول این برند برای بازار ایران یعنی سدان DS ۵LS بودیم.
طراحی
به صورت کلی هنگامی که با یکی از محصولات DS مواجه می شوید، سبک طراحی آن را یک سبک لوکس و با وقار و در عین حال متفاوت از دیگر خودروها ارزیابی می کنید. DS ۵LS نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نمای جلو DS ۵LS، جلو پنجره بر آمده با لبه های کرومی امتداد یافته تا درون چراغ ها در ترکیب با طراحی شکیل دی لایت های خودرو، تشکیل یک ظاهر لوکس و با وقار داده اند. نمای جانبی DS ۵LS سا ده طراحی شده و تنها طراحی شکیل رینگ ها و یک نوار کرومی که از بالای شیشه های جانبی تا انتهای گلگیر عقب امتداد یافته است، در این نما جلب توجه می کنند.
نمای عقب DS ۵LS نیز هماهنگی خوبی با دیگر قسمت های خودرو داشته و استفاده از کروم در چراغ های عقب تفکر لوکس طراحان DS را یادآور می شود. کابین DS ۵LS نیز ساده تر از مدل DS ۵ طراحی شده و سعی شده تا با چیدمانی منظم، ارگونومی به بهترین نحو در آن پیاده سازی شود. در مقابل، طراحان کیا در طراحی ۲ نسل اخیر اپتیما سعی در تلفیق سبک طراحی یک سدان اسپرت با یک سدان نیمه لوکس خانوادگی را داشته و می توان گفت در این امر موفق عمل کرده اند.
مواردی همچون چراغ های باریک جلو و عقب با سبک خاص نورافشانی، نحوه طراحی سپرهای جلو و عقب، رینگ ها و خروجی های دوگانه اگزوز از مواردی هستند که اپتیما را نزد جوانان محبوب می کند. کابین اپتیما نیز شکیل و مرتب طراحی شده اما برخلاف نمای بیرونی خودرو، چندان اسپرت نیست و بیشتر نمایانگر سبک طراحی یک خودروی لوکس خانوادگی است.
لازم به ذکر است که نسل کنونی اپتیما در دو تیپ عادی و GT-Line در بازار کشور موجود بوده که نمونه GT-Line با طراحی متفاوت سپر جلو و دیفیوزر زیر سپر عقب طراحی تا حدی اسپرت تر از نمونه عادی دارد. در مجموع پیرامون طراحی دو خودرو مورد بحث می توان اینگونه جمع بندی کرد که با توجه به اینکه مبحث طراحی تا حد بسیار زیادی سلیقه ای است، در نهایت این خریدار است که تعیین می کند کدام یک زیباترند اما آنچه که واضح است این است که DS ۵LS بیشتر افراد میانسال را به خود جلب می کند در حالی که اپتیما نزد جوانان محبوب تر است.
مشخصات فنی
DS ۵LS همانند سایر برادرانش در بازار ایران با یک پیشرانه ۱۶ لیتری توربو عرضه می شود. پیشرانه مذکور که به صورت مشترک توسط گروه پژو - سیتروئن و ب ام و طراحی شده، توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۶۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را داشته و DS ۵LS با اتکا به این پیشرنه و یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف ۶.۳ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، قادر است طی مدت زمان ۸.۸ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و تا حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد.
در مقابل، کیات اپتیما همانند نسل قبل خود از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی بهره می گیرد. پیشرانه مذکور توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۴۷۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۲۲ نیوتن متر را داشته و با اتصال به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف ۸.۱ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۹.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را برای این کره ای محبوب به ارمغان می آورد. اگر بار دیگر به اعداد رجوع کنیم، در می یابیم که DS ۵LS از پیشرانه ای کم حجم تر بهره می برد که اندکی در قدرت ضعیف تر از پیشرانه رقیب است اما به لطف استفاده از توربوشارژر، گشتاور بیشتری را ارائه می کند که نتیجه آن مصرف سوخت پایین تر و شتاب بهتر است.
امکانات رفاهی و ایمنی
DS ۵LS به عنوان یک خودرو نسبتا لوکس، از سطح کاملی از امکانات بهره می برد که از مهم ترین امکانات رفاهی آن می توان به مواردی همچون کلیس استارتر، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه + سیستم کنترل کیفیت هوا + سیستم تصفیه هوا، روکش چرم ناپا برای صندلی ها + داشبورد و فرمان چرمی، کروز کنترل + لیمیتر، سرعت، تنظیم برقی صندلی های جلو + گرمکن + ماساژور، سیستم پخش DVD + USB + AUX به همره مانیتور ۷ اینچی لمسی، آینه های تاشو برقی، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های جلو از نوع زنون، ترمز دستی الکترونیکی، سیستم توقف و حرکت هوشمند، چرخش مه شکن های جلو در سر پیچ و سنسورهای پارک جلو و عقب به همراه دوربین دید عقب اشاره کرد.
از نقطه نظر ایمنی نیز DS ۵LS با دارا بودن مواردی همچون ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم هشدار نقاط کور و ۶ عدد ایربگ، خیال سرنشینان را بابت حفظ ایمنی تا حد زیادی آسوده می کند. البته رقیب کره ای نیز در این بخش به هیچ عنوان دست و پا بسته نبوده و با امکانات کامل راهی ایران می شود.
از مهم ترین امکانات رفاهی اپتیما نیز می توان به مواردی همچون کیلس استارتر، سقف پانوراما، سیستم صوتی هارمن کردون مجهز به مانیتور لمسی، روکش چرمی صندلی ها، گرمکن تمامی صندلی ها + سردکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، تنظیم برقی صندلی های جلو به همراه حافظه یکپارچه، کروز کنترل هوشمند، سیستم کمکی هوشمند پارک خودرو (SPAS)، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور نور، سنسور باران، سیستم ضد بخار اتوماتیک، چراغ های جلو زنون و عقب LED به همراه سیستم شستشوی چراغ های جلو، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ های جلو و نمایشگر فشار باد لاستیک ها اشاره کرد.
اپتیما از نظر سطح تجهیزات ایمنی نیز کامل بوده و مجهز به مواردی همچون سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و ۷ عدد ایربگ است. به عنوان جمع بندی می توان اینگونه بیان کرد که تجهیزات اپتیما کامل تر است اما کابین DS ۵LS حس لوکس بیشتری را به سرنشینان القا می کند.
سخن پایانی
DS ۵LS را می توان یک خودروی لوکس با کیفیت محسوب کرد که از مزایایی همچون پیشرانه با تکنولوژی بالا و کیفیت ساخت بالا بهره مند است. طراحی ظاهری آن نیز نمایانگر یک خودروی لوکس و باوقار و در عین حال خاص است و می توان خرید آن را به افرادی توصیه کرد که به دنبال یک خودروی خاص با تجهیزات کامل هستند.
در مقابل کیا اپتیما در طی چند سال حضور در بازار ایران به خوبی امتحان خود را پس داده و برای افرادی مناسب است که ظاهر اسپرت، امکانات لوکس و بازار فروش دست دوم مناسب را یکجا می خواهند و آنچنان اهل خاص سواری نیستنتد. لازم به ذکر است که هم اکنون اطلس خودرو، کیا اپتیما را با قیمت ۱۸۲ میلیون تومان به فروش می رساند و قیمت اعلام شده برای DS ۵LS از سوی آرین موتور تابان ۱۹۲ میلیون تومان است که البته در سری اول با احتساب ۳ درصد تخفیف ویژه و سود مشارکت با قیمت تمام شده ۱۸۴ میلیون تومان به دست مشتری می رسد.
نظر کاربران
بسم الله الرحمن الرحیم اینجانب محمد مهدی هستم وموفق به ساخت یک اختراع عالی در بخش خودرو شدم یک خودروی برقی با توان ۲۲ هزار ولت برق اما این کجا و اان کجا چون سرمایه اولییه برای ساختش ندارم انشاءالله بعد چینیها ما میتونیم۰