بهترین خودروهای خارجی از ۵ تا ۳۰ میلیون!
لیستی تهیه کردهایم از قهرمانان خوشنامی که تا چند سال گذشته از برترینهای بازار خودرو شناخته میشدند و هماکنون هم بازار دستدوم برایشان احترام خاصی قائل است. خودروهایی که در صورت پیدا کردن نمونه سالم و سرحالشان تا مدتها میتوانید از رانندگی با آنها لذت ببرید
این بار لیستی تهیه کردهایم از قهرمانان خوشنامی که تا چند سال گذشته از برترینهای بازار خودرو شناخته میشدند و هماکنون هم بازار دستدوم برایشان احترام خاصی قائل است. خودروهایی که در صورت پیدا کردن نمونه سالم و سرحالشان تا مدتها میتوانید از رانندگی با آنها لذت ببرید هرچند که شاید صاحب آخرش خود شما باشید.
گلف نسل دو؛ هرآنچه اسپورتبازان میخواهند
گلف نسل دو بیشتر از سایر خودروهای کلاسیک و دهه نودی در خیابانها تردد دارد. ضمن اینکه به خاطر ظاهر کلاسیک و جذابش اکثر دوستداران خودروهای اسپورت برای آن احترام خاصی قائلند. البته در حال حاضر نسل هشتم گلف هم توسط فولکسواگن معرفی شده، اما گلفهای موجود در كشور اکثرا مدلهای ۹۲ بوده و متاسفانه نمونههای جدیدتر پایشان هرگز به خیابانها باز نشد.
گلف جدا از ظاهر خوبش در القاي حس خوب رانندگی و ایجاد تجربهای متفاوت در هنگام راندن و به اصطلاح فرمانپذیری هم بسیار خوب عمل میکند. قیمت آن از حدود شش میلیون تومان شروع شده و تا حدود ۱۰ میلیون تومان بسته به نوع تمیزی و میزان كاركرد آن در بازار متغیر است. از لحاظ تامین قطعات هم باید گفت زیاد صاحبش را به دردسر نمیاندازد و تعمیرات آن برای تعمیركاران خبره و متخصص فولكس بسیار جا افتاده است.
موتور پرقدرت، تجربه رانندگی متفاوت
فنربندی خشک، کابین کسلکننده
ویژگی اصلی: اگر برای اسپورت کردن انتخابش کنید، پشیمان نخواهید شد
اپل امگا؛ غرور آلمانی برای خانوادهها
امگا خودروی زیبایی ست. چراغهای کشیده جلو به همراه طرح عضلانی بدنه و ارتفاع کم آن نسبت به زمین، نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند. صندلیها هم مثل سایر برادران آلمانی فوقالعاده راحت بوده و کیفیت مواد به کار رفته در کابین، این امکان را فراهم آورده که هنوز هم خریداران با کابینی بدون صدا و پوسیدگی مواجه باشند.
در کل امگا از دو نوع موتور دو لیتری چهار سیلندر و سه لیتری شش سیلندر نیرو میگیرد که روی خودروهای چهار سیلندر بیشتر گیربکس پنج سرعته دستی وجود دارد و روی شش سیلندرها گیربکس چهار سرعته اتوماتیک! البته تنبلی در حرکت به خصوص در دندههای یک و دو موجب میشود که این سدان نسبتا بزرگ نتواند آنطور که باید از پس سربالاییها برآید اما نمونه شش سیلندر آن در وضعیت بهتری قرار دارد ضمن اینکه تعمیرکاران از کیفیت بالای گیربکس آن در حد مرسدس خبر میدهند.
این گیربکس بسیار دقیق کار میکند و البته این تا زمانی است که در شرایط خوب و مناسب نگهداری شود و هنگامی که مستهلک میشود پیدا کردن قطعات گیربکس به خصوص نمونه اتوماتیک کار دشواری است. همچنین نباید فراموش کرد که به واسطه وزن زیاد امگا، سواری این خودرو در مسیرهای طولانی بسیار دلپذیر است.
امگا در بازار قیمت ثابتی ندارد و هر کسی با توجه به سلامت خودروی خود قیمتی را به آن میدهد. برخی مدلها که به سال ۲۰۰۲ برمیگردند و امکانات زیادی دارند، ممکن است با قیمتهای گزاف حتی تا ۶۰ میلیون تومان هم خرید و فروش شوند اما چیزی که در بازار مرسوم است این بوده که امگا در نمونه چهار سیلندر از ۱۳ میلیون تومان عرضه شده و تا مدلهای ۹۶ شش سیلندر که امکانات زیادی هم دارند به ۳۰ میلیون تومان هم میرسد.
فرمانپذیری عالی، امکانات زیاد، گیربکس دقیق
هنوز هم قیمت بالایی دارد، به خاطر وزن زیاد کمی تنبل است
ویژگی اصلی: راحتی و دیگر هیچ؛ چه برای راننده و چه سایر سرنشینان
اپل کورسا؛ همچنان جذاب و دوستداشتنی
این آلمانی جذاب به لحاظ ابعاد بدنه در كلاس خودروهایی چون پراید هاچبك و پژو ۲۰۶ قرار میگیرد. ولی از لحاظ طراحی با وجود سن بسیار بالاترش کاملا پختهتر به نظر رسیده و راحتتر میتوان با آن ارتباط برقرار کرد! به طور کلی اپل کورسا با دو نوع موتور ۱.۲ لیتری بدون كولر و ۱.۴ لیتری کولر در بازار موجود است كه گونه ۱.۴ لیتری آن كمیابتر بوده و برای پیدا کردن آن باید وقت بیشتری بگذارید. به لحاظ فراوانی قطعات هم خوشبختانه به دلیل واردات گسترده آن در سالهای ورودش میتوان گفت نه مانند پراید و ۲۰۶، اما وضعیت بدی ندارد و آنچنان اذیتتان نخواهد کرد.
از نظر كیفیت سواری هم باید اشاره داشت که فرمانپذیری نرم و بسیار خوبی دارد و از لحاظ جلوبندی و فنرها هم استهلاك پایینی را از خود نشان میدهد. موتورش هم در صورتی كه صاحب اولیه آن از آن خوب نگهداری كرده باشد و به اصطلاح آب و روغن را به موقع عوض كرده باشد و فشار بیش از حدی به آن وارد نشده باشد به خوبی جوابگوست؛ البته نباید فراموش کرد که این موتور در مسافرتها به خاطر توان كم موتور در گونههای ۱۲۰۰ سیسی میتواند تا حدی اعصابتان را به هم بریزد و شما را مجبور کند که از حجم چمدانهایتان بکاهید. ضمن اینکه كوچكی فضای داخلی و فضای بار آن را هم باید در نظر گرفت. هماکنون اپل کورسا در بازار دستدومها در مدلهای ۹۴ با قیمتی حدود ۵.۵ تا ۷ میلیون تومان دست به دست میشود.
سواری نرم، مناسب برای تردد شهری
موتور ضعیف، فضای کم کابین و محفظه بار
ویژگی اصلی: ظاهرش هنوز از خیلی از هاچبکهای امروزی بهتر است
دوو اسپرو؛ راحتی در یک کلام
دوو اسپرو در ایران با موتور دو لیتری و توان ۱۰۵ اسب بخار عرضه شد که شتاب بالایی هم دارد. ضمن اینکه بدنه ايمن و مقاوم به همراه هندلينگ عالی اسپرو به شما این اطمينان را میدهد که در سرعتهای بالا لرزش معروف اکثر خودروهای قدیمی را حس نکنید و شتابگیریاش در سربالاییها هم نظرتان را جلب خواهد کرد.
ولی نباید فراموش کرد که اسپرو همانند برادرش یعنی سییلو ترمزهاي چندان مطمئنی ندارد که شاید دلیل این ضعف را بتوان در وزن زیاد آن خلاصه کرد. البته اسپرو مثل اکثر خودروهای کرهای کماستهلاک بوده ولی هزینه تعمیر و نگهداری آن را نباید دستکم گرفت چراکه سالها از تولید آن گذشته و مسلما لوازم آن اکثرا مستهلک شدهاند. لوازم یدکی این سدان در بازار به راحتی پیدا میشود و قیمت بالایی هم ندارند و در کل میتوان قیمت آنها را برابر با خودرویی چون سییلو یا محصولات متوسط پژو دانست.
دوو اسپرو در بازار دست دوم مثل سالهای گذشته طرفدار ندارد و روز به روز از محبوبیت آن کم میشود اما این کاهش محبوبیت دلیل عملکرد ضعیف این خودرو نیست و بیشتر به علت مستهلک شدن قطعات است. این کرهای خوشساخت، در بازار از شش تا هشت میلیون تومان دست به دست میشود اما اگر بخواهید مدلی سالم و مناسب را خریداری کنید، حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان باید در جیب داشته باشید.
هندلینگ مناسب، شتاب بالا
دیگر حاشیه امنیت بازار و قطعات را ندارد
ویژگی اصلی: از لحاظ فنی هنوز هم میتواند رقیب خودروهای امروزی باشد
میتسوبیشی لنسر؛ هنوز هم نان علم ژاپنیها را میخورد
لنسر با سه مدل راهی بازار ایران شد. مدل EL که فاقد هرگونه امکانات رفاهی بود و مدل GL که به همراه کولر از فرمان هیدرولیک هم بهرهمند شده بود اما مدل GLX که کاملترین مدل لنسر است، تمامی امکانات شامل اسپویلر عقب، رینگهای آلومینیومی، آینههای برقی و شیشه بالابرهای برقی را یکجا داشت. این نمونهها با توجه به ظاهر زیبا به همراه مصرف سوخت پایین و سواری نرم با اقبال زیادی روبهرو شدند. حتی در حال حاضر هم با وجود زمان زیادی که از سال ساخت آن میگذرد، استهلاک پایینی داشته و خرابی آن تنها به قطعات مصرفی که آنها هم به مرور زمان خراب میشوند محدود میشود.
در واقع این خودرو آنقدر بیآزار است که هیچ عیب و ایراد آنچنانی نمیتوان روی آن گذاشت! هندلینگ بالای آن مثالزدنی و مصرف سوختش کم است به طوری که در صورت سرحال بودن موتور و بخش فنی، حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میسوزاند. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که در هنگام خرید لنسر بیشتر از هر چیزی به بدنه آن دقت کنید که تصادف یا خوردگی نداشته باشد چون لنسر در قسمت فنی اگر هر ایرادی داشته باشد خوشبختانه کاملا به چشم خواهد آمد.
اگر برای خرید لنسر وسوسه شدهاید بدانید که قیمت این ژاپنی به سلامت آن و نوع برخورد صاحب قبلیاش بستگی دارد. به عنوان مثال یک لنسر نهچندان سالم را میتوان با شش میلیون تومان هم به دست آورد، این در حالی است که نمونههای کمکارکرد و سالم آن تا ۱۴ میلیون تومان هم فروخته میشوند.
ظاهر کلاسیک، مصرف سوخت مناسب، هندلینگ بالا
ضعف جلوبندی، به غیر از مدل GLX نباید به مدلهای دیگر فکر کرد
ویژگی اصلی: وجود هماهنگی بینظیر بین بخش فنی و ساخت کلی خودرو
نظر کاربران
این گالانت دیگه تو ایران نمیاد؟ آخه من عاشقش شدم
پاسخ ها
گالانت عالی هست اما اگه یه بار خرج باز کنه ....بخدا من رسماً گریه کردم.