محبوبترین خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان در ایران
خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان موجود در بازار ایران به دو دسته تقسیم میشوند. یک دسته از خودروها به صورت انبوه تولید میشوند؛ از جمله پراید، پژو، تیبا و سایر محصولات سایپا و ایران خودرو که متاسفانه از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. از سوی دیگر خودروهایی هم هستند که از نظر فراوانی در جادهها نسبت به دستهی اول کمتر هستند اما از کیفیت بالاتری بهره میبرند.
خودروهای دستهی اول یعنی خودروهایی مانند پراید و پژو به رغم فروش بالا، از محبوبیت بالایی نزد مشتریان برخوردار نیستند و بیشتر افراد نه به دلیل کیفیت بلکه به خاطر قیمت پایینتر، دسترسی آسانتر به لوازم یدکی و فروش راحتتر نسخهی کارکرده آنها را خریداری میکنند. اما خودروهایی هم هستند که قیمت بیشترشان بالای ۴۰ میلیون تومان است ولی کیفیت ساخت بهتری دارند و میتوانند رضایت مشتریان را فراهم کنند. در ادامه ۹ مورد از محبوبترین خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به صورت اجمالی بررسی خواهیم کرد.
1. رنو ساندرو
رنو ساندرو در سال 2007 میلادی وارد بازار جهانی شد و نسل اول آن به ایران آمد. ساندرو از طراحی ظاهری چندان جالبی برخوردار نبود اما بازار کشورمان تشنهی یک خودروی باکیفیت از یک برند معتبر اروپایی بود. این خودروی اصالتا فرانسوی از پیشرانهی مناسب، ترمزهای قوی، صندلیهای راحت و پایداری نسبتا خوب بهره میبرد و به نوعی بهترین خودرو در میان خودروهای همرده است. رنو ساندرو در کشور ما در دو مدل هاچ بک ساده و هاچ بک کراس عرضه میشود.
شرکت خودروسازی سانگ یانگ کره جنوبی، مینی کراس اوور جدیدی را به نام تیوولی عرضه کرد که زبان طراحی تازه و جذابی در آن به کار گرفته شده است. این خودرو نسبت به کیفیت و مونتاژی که به مالکان خود ارائه میدهد، از قیمت مناسبی برخوردار است و میتوان آن را مناسبترین گزینهی زیر ۱۰۰ میلیون تومان بازار ایران نامید. پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۲۸ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر در قلب تیوولی قرار گرفته و این میزان قدرت توسط یک گیربکس ۶ سرعتهی اتوماتیک ساخت AISIN ژاپن به چرخها منتقل میشود. سانگ یانگ قیمت ۹۴ میلیون تومانی را برای تیوولی در نظر گرفته اما با توجه به تقاضای زیاد، ارزش آن در بازار آزاد خودروی ایران به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است.
جک S5 را میتوان محبوبترین و پرفروشترین کراس اوور چینی در بازار ایران دانست و در سال گذشته نیز پرفروشترین کراس اوور کشورمان بود. طراحی جذاب و مدرن، پیشرانهی نسبتا قدرتمند و سرعت و شتاب مناسب، آن را به یکی از محبوبترین خودروهای زیر 100 میلیون در کشورمان تبدیل کرده است. جک اس 5 از یک پیشرانهی 4 سیلندر توربوشارژ با حجم 2 لیتر استفاده کرده که قدرتی معادل 174 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن متر را ارائه میکند. این خودرو در دو مدل 6 سرعتهی دستی و 6 سرعتهی اتوماتیک و با قیمت حدودی 82 و 94 میلیون تومان به فروش میرسد.
پژو ۲۰۷ آی یا پژو ۲۰۶ پلاس، آخرین عضو خانوادهی پژو ۲۰۶ است که در کشورهای چین، آرژانتین و ایران تولید میشود. شرکت ایران خودرو، خط تولید پژوی فرانسه در ایران را در اختیار گرفته و پژو ۲۰۷ آی با پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری را تولید میکند. این پیشرانه توان تولید قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر را دارد. پژو ۲۰۷ آی با ظاهری جذاب، تنها در یک مدل ۵ دندهی دستی و با قیمت تقریبی ۴۲ میلیون تومان روانهی بازار شد.
نسل دوم کیا سراتو از سال 2008 تا 2013 میلادی تولید میشد و پس از آن جای خود را به نسل سوم داد. این خودرو همچنان در کشورمان به صورت CKD و در دو مدل 1.6 لیتری و 2 لیتری به بازار عرضه میشود. پیشرانههای 1.6 و 2 لیتری سراتوی مونتاژی در ایران، به ترتیب توانایی ارائهی قدرت 124 و 156 اسب بخار را دارند و از گشتاور 156 و 194 نیوتن متری برخوردار هستند. مدل 2 لیتری این خودرو در ایران بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و با اینکه امکانات رفاهی و ایمنی زیادی در مقایسه با رقیبان همرده ندارد، اما به دلیل عملکرد فنی مناسب و کیفیت بالا از جمله محبوب ترین خودروهای زیر 100 میلیون تومانی بازار ایران است. کیا سراتوی مونتاژی با دو گیربکس 6 سرعتهی دستی و 6 سرعتهی اتوماتیک عرضه میشود و قیمت 76 تا 91 میلیون تومانی برای آن در نظر گرفته شده است.
نسخهی فیس لیفت ام وی ام ۳۱۵ در بازار ایران با موفقیتهای زیادی همراه بود و به یکی از پرفروشترین خودروهای چینی در بازار ایران تبدیل شد و طراحی زیبا و جذاب آن به همراه داشبورد جدید، بسیاری از مشتریان را به خود جذب کرد. این خودرو از نظر استهلاک، یکی از کم دردسرترین هاچ بکهای چینی در بازار است. ام وی ام ۳۱۵ نیو از یک پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بهره میبرد و توان تولید قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر را دارد. این هاچ بک چینی با گیربکس ۵ سرعتهی دستی و قیمت حدودی ۴۴ تا ۴۷ میلیون در بازار ایران به فروش میرسد.
دنا یکی از محصولات ایران خودرو است و با وجود پیشرفتهای زیادی که داشته، همچنان ایرادهای زیادی در آن به چشم میخورد. البته دنا نکات قوت زیادی هم دارد که آن را نزد مردم ایران به یکی از محبوبترین خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون ایران تبدیل کرده است. فضای جادار و صندلیهای راحت و مخملین از جمله نکات قوت این خودروی وطنی است. پلتفرم خودروی دنا کمی قدیمی به نظر میرسد اما نمای ظاهری آن در جلو و عقب خودرو اصلاح شده و چهرهی جذابی را ارائه میدهد. پیشرانهی ۴ سیلندر با حجم ۱.۷ لیتر و توان تولید قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر از دیگر مشخصات این خودرو است. دنا با گیربکس ۵ سرعتهی دستی و با قیمت ۴۲.۵ میلیون تومان به فروش میرسد.
دانگ فنگ H۳۰ Cross اولین خودروی چینی است که بدون داشتن سابقهی قبلی از برند خود توانست به فروش بالایی در ایران دست یابد. شاید قیمت منصفانهی ایران خودرو یکی از دلایل محبوبیت این خودرو در بازار کشور باشد. جای تعجب دارد که قیمت دانگ فنگ H۳۰ کراس حتی از چین هم ارزانتر است. علاوه بر قیمت مناسب، چند ویژگی مثبت دیگر نیز در این خودرو به چشم میخورد. پیشرانهی TU۵ پژو از قابلیت تعمیر آسان و فراوانی قطعات یدکی برخوردار است. همچنین یک گیربکس ۴ سرعتهی اتوماتیک بر روی آن قرار گرفته که قدرت ۱۰۵ اسب بخار تولید شده توسط پیشرانهی ۱.۶ لیتری را به چرخهای جلو منتقل میکند. دانگ فنگ H۳۰ کراس با قیمت ۴۵.۳ میلیون تومان ثبت نام و فروخته میشود.
زمانی که چری تیگو 5 وارد بازار ایران شد، کمتر کسی میتوانست تصور چنین موفقیتی را داشته باشد؛ چرا که نه پیشرانهی قدرتمندی داشت و نه قیمت فروش آن مناسب بود. با این وجود، طراحی زیبای بدنه و کابین و کیفیت ساخت بالا موجب شد تا این خودرو در مدت زمان اندک به فروش بالایی دست پیدا کند. چری تیگو 5 از یک پیشرانهی 4 سیلندر با حجم 2 لیتر برخوردار است که قدرت 139 اسب بخار و گشتاور 182 نیوتن متر را ارائه میدهد. این خودرو در دو مدل با گیربکس 5 سرعتهی دستی و اتوماتیک CVT و با قیمت 92 تا 99 میلیون تومان عرضه میشود.
نظر کاربران
بسیار خوب و کامل بود با تشکر
ماشین زیر 100 میلیون فقط لندرور پاژن
دو دیفرانسیل 6 سیلندر تو بعضی کشورا هم برای ترابری جنگی ازش استفاده میشه!
از نظر قدرت و استقامت با هیچ ماشین دیگه ای فکر نکنم قابل مقایسه باشه
عیبش فقط مصرف زیاد و احتمالا گرانی قطعات یدکیه
ماشین زیر100فقط ال90 یعنی تانگ !ایرادش فقط یه خورده صدای موتوربه داخل میادنمیدونم مال من اینجوری بود یاهمه اش این طوری اند.4سال داشتم 160هزارتارانندگی کرده بودم تو این مدت اصلا هم هیچ خرج نذاشت واسه من.
خیلی جالبو غیر واقعیو یکمم جنبه تبلیغاتی داشت برا ایران خودرو'!!! چون دو مورد آخر اصلا گزینه مناسبی نیستن!! ب خصوص دانگ فانگ ک اصلا کسی طرفش نمیره!!!! جک جی5 از بیشتر اینا بهتر و پرفروشتره ب نظر من
با توجه به قیمت و امکانات H30 cross گزینه مناسبیه