با بوئینگ های جدید خطوط هوایپمایی ایران آشنا شوید
پس از برجام و با گشایش های سیاسی که در روابط بین ایران و غرب حاصل شد، مسئولان کشور تصمیم به نوسازی ناوگان نسبتا فرسوده هوایی کشور گرفتند.
به گفته فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، قرداد خرید ۸۰ دستگاه از هواپیماهای بوئینگ و تحویل آن ها به خطوط هواپیمایی ایران ظرف ۱۰ سال آینده امضا شده است.
از این رو ایرانیانی که در سال های گذشته عطای سفر های هوایی را به دلیل نا امن بودن هواپیماها به لقایش بخشیده بودند و ناچارا برای رفت و آمد در شهرهای دور دست به سفر جاده ای تن می دادند حالا می توانند با خیالی آسوده تر از هواپیماهای جدید خریداری شده پس از برجام استفاده کنند.
قرداد خرید بوئینگ های ساخت آمریکا سرانجام امضا شده است و براساس اطلاعات اولیه قرار است حداقل دو مدل از محصولات شاخص و پرطرفدار این کمپانی مشهور راهی فرودگاه های ایران شود.
بوئینگ ۷۳۷
این هواپیما که برای مسافت های کوتاه تا متوسط طراحی و ساخته شده است، بدنه باریکی داشته و توانایی حمل ۸۵ تا ۲۲۰ مسافر را (بسته به مدل) دارد. اولین پرواز ۷۳۷ مربوط به آوریل ۱۹۶۷ می شود که پس از موفقیت در آن و سایر پروازهای آزمایشی، از سال ۱۹۶۸ نمونه های اولیه در خطوط هوایی لوفتهانزا به کار گرفته شد.
در دهه ۸۰ میلادی بوئینگ مدل های ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ این هواپیما را با نام ۷۳۷ کلاسیک ارایه کرد. این سری در بخش ظرفیت و طراحی بال مورد بازنگری قرار گرفته و به موتورهای توربوفن CFM۵۶ مجهز شده بودند.
در دهه ۹۰ سری های ۶۰۰، ۷۰۰،۸۰۰ و ۹۰۰ بوئینگ ۷۳۷ با عنوان Next Generation (نسل بعدی) وارد خطوط هوایی شدند. این سری هم در بخش بال ها، کاکپیت و طراحی داخلی مورد بهینه سازی های متعدد قرار گرفته بود.
۷۳۷ با حدود نیم قرن خدمت رسانی به مسافران هوایی، عنوان پرفروش ترین هواپیمای جت تجاری را به خود اختصاص داده است. از سال ۱۹۶۷ تاکنون ۹۰۴۸ فروند از خانواده ۷۳۷ به ایرلاین های مختلف تحویل داده شده و ۴۴۲۸ سفارش دیگر هنوز باید توسط بوئینگ ساخته شود.
جدیدترین نسخه این بوئینگ کوچک که رقیب ایرباس A۳۲۰ به شمار می رود، ۷۳۷ MAX نام دارد. این نسخه چهارمین نسل از خانواده ۷۳۷ محسوب شده و برنامه آن از سال ۲۰۱۱ کلید خورده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، بوئینگ ۷۳۷ MAX را از سال ۲۰۱۷ به مشتریان خود تحویل خواهد داد.
بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A۳۲۰ رقابت نسبتا نزدیکی با یکدیگر دارند. A۳۲۰ که حدود دو دهه پس از رقیب آمریکایی خود وارد صنعت هوانوردی شده، از سال ۱۹۸۸ تاکنون میزان فروش ۷۰۶۸ فروند را در کارنامه دارد؛ در حالیکه از همان تاریخ تاکنون ۷۵۴۲ فروند ۷۳۷ در اختیار بیش از ۵۰۰ ایرلاین مختلف قرار گرفته است.
نکته جالب اینکه به طور میانگین در سال ۲۰۰۶ در هر پنج ثانیه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در حال فرود و یا تیک آف از یکی از فرودگاه های جهان بوده است.
از زمان ورود به صنعت هوانوردی، ۷۳۷ بیش از ۱۲ میلیارد مسافر را در مسافتی حدود ۱۲۰ میلیارد کیلومتری جابجا کرده و در مجموع فراتر از ۲۹۶ میلیون ساعت در آسمان در حال پرواز بوده است.
طبق برآوردها، بیش از ۲۵ درصد از کل هواپیماهای بزرگ تجاری موجود بر روی این کره خاکی متعلق به خانواده بوئینگ ۷۳۷ می باشد. در طول نیم قرنی که از تولید ۷۳۷ می گذرد، این محصول بوئینگ ۳۶۸ بار دچار سانحه شده و باعث مرگ ۴۸۶۲ مسافر شده است که البته بیشتر آنها به مدل های اولیه و همچنین مدل هایی که بعد از مدتی فرسوده شده بودند، ارتباط دارد.
رقیب ایرباسی هم ۹۱ بار با حادثه روبرو شده و جان ۱۳۹۲ مسافر خود را گرفته است.
۷۷۷ یکی از بزرگ ترین هواپیماهای مسافربری جهان است که توانایی جابجایی ۳۱۴ الی ۵۵۰ مسافر را تا مسافت حداکثر ۱۷۵۰۰ کیلومتری داراست. این هواپیما اولین هواپیمای تجاری است که کلا با نرم افزارهای کامپیوتری طراحی شده و هشت ایرلاین اصلی جهان در توسعه آن نقش داشته اند.
خصوصیات ظاهری بارز ۷۷۷ عبارتند از قطر بسیار بزرگ تر موتورهای توربوفن در مقایسه با موتور سایر هواپیماها، ۶ چرخ در هر یک از سازه های فرود، بدنه کاملا دایره ای شکل و دم تیغه ای.
پروژه بوئینگ ۷۷۷ تقریبا از اوایل دهه ۹۰ میلادی کلید خورد و پس از طراحی و ساخت، نخستین پرواز خود را در ژوئن ۱۹۹۴ تجربه کرد.
حدود یک سال بعد و در ژوئن ۱۹۹۵ یونایتد ایرلاینز که یکی از آن هشت شرکت هواپیمایی دخیل در پروژه بود، این هواپیمای پهن پیکر را وارد خطوط هوایی خود کرد تا زمینه ساز موفقیتی بزرگ برای کمپانی بوئینگ شود؛ چرا که از آن تاریخ تاکنون این شرکت آمریکایی ۱۸۹۷ سفارش برای خانواده ۷۷۷ دریافت کرده است.
از این تعداد تابحال ۱۴۰۱ فروند تحویل داده شده و بقیه سفارش ها در صف ساخت و تحویل قرار دارند.
طبق انتظار این هواپیما رقبای ایرباسی را روبروی خود می بیند. یکی از این رقبا خانواده A۳۳۰ است که مثل ۷۷۷ از نیمه های دهه ۹۰ پروازهای تجاری خود را شروع کرده است.
از آن تاریخ ۱۴۴۸ سفارش برای رقیب ایرباسی ثبت شده که ۱۲۷۹ فروند تاکنون به خطوط هوایی متقاضی تحویل داده شده اند.
رقیب دیگر که بسیار هم تازه نفس است A۳۵۰ XWB نام دارد. این هواپیمای جدید از ژانویه ۲۰۱۵ وارد خطوط هوایی شده و فقط ۲۴ دستگاه از آن ساخته شده است.
در طول بیش از دو دهه خدمت رسانی در خطوط هوایی، ۷۷۷ در ۱۴ مورد دچار سانحه شده و در مجموع باعث مرگ ۵۴۰ نفر شده است.
البته از این تعداد کشته، ۲۲۷ مسافر و ۱۲ خدمه مربوط به هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی است که در سال ۲۰۱۴ از صفحه رادارها محو شد.
همچنین ۲۹۸ جان باخته هواپیمای خطوط هوایی مالزی که بر فراز آسمان اوکراین مورد اصابت موشک قرار گرفت، در این آمار تلفات لحاظ شده اند.
چنانچه این دو سانحه تلخ را استثنا در نظر بگیریم، ۷۷۷ در طول سالیان سال فقط باعث کشته شدن ۳ مسافر شده است.
این حادثه نسبتا خفیف در جولای ۲۰۱۳ در فرودگاه بین المللی سان فرانسیسکو رخ داد و در آن بوئینگ ۷۷۷ متعلق به خطوط هوایی آسیانا هنگام فرود دچار سانحه شده و آتش گرفت، در این حادثه از ۳۰۷ سرنشین، متاسفانه سه تن جان خود را از دست دادند.
آنچه که اهمیت دارد آینده نگری، تدبیر و جلوگیری از حوادث غم انگیزی است که هر از گاهی خانواده های مسافرین هوایی را داغدار کرده و باعث بی اعتمادی به این صنعت در کشورمان می شود.
نوسازی ناوگان اقدامی بسیار مهم است که تعلل در آن هر لحظه می تواند منجر به خبری تلخ برای یک ملت شود.
نظر کاربران
فعلا که اولیش دو سال دیگه تحویل ایران میشه
شتر در خواب بیند پنبه دانه
مطمئن باشید حتی یه پیچ هم بهمون نمیدن
بله واقعا که این هواپیماهای روسی بلای جان مردم شدند .این جاست که باید گفت کار هر کس نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهد و مرد کهن. واقعا نباید آدم ادعای هرچیزی رو کنه
واقع بین باشبم چند درصد مردم ایران مسافرت هوائی دارند؟ جز اینکه گران تمام می شود و مردم با این اوضاع اقتصادی اصلا توان اینگونه مسافرت را ندارند.
چرا جایی سرمایه گذاری می کنید که اولویت برای مردم ندارد و فقط برای سرمایه دارها بدرد می خورد.
هنوز راه های زمینی و خودروهای ایرانی مشکل دارند و راه آهن فرسوده که بیشترین کاربرد بین مردم را دارد را نمی بینید؟
جوابی که هست اینه بفکر خودتان هستید یه مشت دزد پول دوست که بفکر رفاه و سفرهای خارجه هستبد و دلتان بدرد ملت نمی سوزه...
مردم نان شب ندارند بخورند ..هواپیما به چه درد میخوره...
واقعا متاسفم به برخی که فکر می کنند امروز هواپیما سوار شدن مخصوص سرمایه داران!!!؟؟
آخه داداشم من کارمندم ماهی 2500 دارم از دولت میگیرم با 2 تا بچه
ماهی 700 پول اجاره چون پیش ندارم بیشتر بدم
ماهی 120 پول پوشک دختر سه ماهه ام ماهی 550 پول مدرسه و سرویس دختر 7 ساله ام خرج خونه با ابن اوضاع مزخرف بخور و نمیر 700 میشه
ماهی 150 بنزین
الان سیاتیکم اود کرده به خدا 3 روزه افتادم پول ندارم برم دکتر حالا تفریح و غذای بیرونو .... بماند ...
خب امثال من چند نفر هستن که با هواپیمای نو یا کهنه و قدیمی بخوان برن مسافرت؟