مرسدس بنز AMG E۶۳ S؛ یک «هامر» به سبک ژرمن ها
تمام AMG ها قلب تپنده خودرو محسوب می شود.خریداران آمریکایی این محصول، نمی توانند مدل های ۵۶۳ اسب بخار با گشتاور ۵۵۳ پوند بر فوت را خریداری نمایند در عوض مدل مخصوص امریکایی E۶۳ از موتوری با ۶۰۳ اسب بخار قدرت و ۶۲۷ پوند بر فوت گشتاور استفاده می کند.
من هم با لبخند جواب می دهم: ظاهراً ! چرا که حالت دریفت در سه مدل قبلی اجداد هامر اصلی غیرفعال بود و اکنون قصد دارم این ویژگی را در این مدل در شهر فارو کشور پرتغال، تست کنم.
قبل از شروع باید یادآوری کنم که هر دو مدل تستی که در اختیار من بود را در خیابان ها آزمایش کردم و نه جاده های بیرون شهر. و اینکه دو مدل کبودرنگ این سدان زیبا به عنوان مدل 2018 در تابستان 2017 به بازار عرضه می شود.
با موتور ماشین شروع می کنم که مثل تمام AMG ها قلب تپنده خودرو محسوب می شود.خریداران آمریکایی این محصول ، نمی توانند مدل های 563 اسب بخار با گشتاور 553 پوند بر فوت را خریداری نمایند در عوض مدل مخصوص امریکایی E63 از موتوری با 603 اسب بخار قدرت و 627 پوند بر فوت گشتاور استفاده می کند که از یک توربوی دوقلو 4 لیتری و 8 سیلندر نیز بهره می برند که در مجموع به پکیج موتوری این مدل به اختصار M177 نیز گفته می شود.
AMG همچنین برای این مدل ، امکان حالت صرفه جویی در مصرف سوخت را نیز دیده است. و این برای اولین بار است که موتوری در این سطح حالت غیر فعال کردن سیلندر در وضعیت "Comfort " را نیز دارد.
سیستم انتقال ۹ دنده ای AMG که به MCT موسوم است برگ برنده این موتور ۸ سیلندر محسوب می شود. طرفداران E۶۳ قبلی به خوبی می دانند که در مدل قبلی از MCT هفت دنده ای استفاده شده بود.
MCT جدید بر پایه تکنولوژی جدید چند کلاچی بنا شده اگرچه حتی اگر راننده بخواهد با یک کلاچ به شکل سنتی نیز کار کند این امکان وجود دارد. اگر چه یک کلاچ اصلی وجود دارد که مبدل گشتاور را تغییر می دهد.
با دور اول راندن E۶۳ فهمیدم که این ماشین به یکی از لیدرهای بازار آمریکا تبدیل خواهد شد.خب به بررسی دیگر مشخصات این ماشین زیبا بپردازیم . در E۶۳ از تایرهای شرکت پیرلی موسوم به P zero با اندازه ۲۶۵/۳۵r۲۰ در جلو و ۲۹۵/۳۰r۲۰ در عقب استفاده می شود.سایز شاسی و اسکلت این ماشین نیز بزرگتر از مدل های کلاس E استاندارد است.تغییر وضعیت های ماشین نیز به سادگی پورشه است : پدال ترمز را در وضعیت اسپورت، اسپورت + ، مسابقه ای تا انتها فشار دهید و به یکباره پدال گاز را بفشارید و پدال ترمز را رها کنید؛ ناگهان ماشین مثل یک فشنگ از جای خود پرواز می کند.
با نگاهی مختصر به مشخصات فنی این ماشین این سوال پیش می آید که در نهایت رانندگی با E۶۳ چطور بود؟ پاسخ در یک کلمه : دیوانه وار!به طور تصادفی در سال گذشته نیز با یک دوج هلکات حوالی لس انجلس سواری داشتم که موتور آن ماشین نیز از ۷۰۷ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ پوند بر فوت گشتاور بهره می برد و ۴۵۳۰ پوند نیز وزن داشت و سیستم انتقال هشت دنده ای نیز در آن به کار رفته بود. که بعدها متوجه شدم آن ماشین نیز بر مبنای یک مدل قدیمی از خودروهای E کلاس دایملر کرایسلر موسوم به W۲۱۰ ساخته شده بود.
در نهایت این اجازه را یافتیم تا با طی یک مسیر ۲.۹ مایلی موج دار این ماشین را تست کنیم . هر راننده حرفه ای که این مسیر را با ماشین GT s شرکت مرسدس طی کرده بود، موتور خاموش کرده بود حتی با وجود اینکه ۸۰۰ پوند سبک تر از E۶۳ نیز بود. اما با اطمینان به شما می گویم که با E۶۳ با سرعت ۱۵۵ مایل بر ساعت از این مسیر عبور کردیم و بدون کوچکترین مشکلی انگار در حال هبور از یک مسیر صاف هستیم . البته وقتی به سرعت ۱۴۰ مایل بر ساعت رسیدم چراغ هشدار، سیستم کشش ماشین روشن شد. به عبارت دیگر هر چقدر E۶۳ بیشتر بر محور دیفرانسیل عقب تکیه کند و چرخ های عقب بیشتر بچرخند، قدرتش بیشتر خواهد بود.
اما یکی از مشکلات E63 است است که وقتی در سرعت بالا ترمز می کنیم، ماشین با مشکل مواجه می شود و خیلی کند سرعت را کم می کند.البته درست است که استفاده از ترمز ABS در سرازیری با سرعت 155 مایل بر ساعت کار را برای هر ماشین دیگه ای نیز برای ترمز کردن سخت می کند، اما احساس کردم که E63 با این موضوع بیش از هر ماشین دیگه ای مشکل دارد و در هنگام کاهش سرعت تکان های شدیدی میخورد.
بخشی از مشکل به وجود آمده ناشی از سیستم تعلیق هوا بود که احتمالا رو به اتمام بوده و باعث تکان های شدید ماشین شد. اما با این وجود ترمزهای کربن سرامیکی بزرگ این ماشین باید قادر باشند جلوی سرعت هر جسم عظیم الجثه ای را بگیرند حتی هرکول !ما سه دور با این ماشین در مسیر از قبل تعیین شده زدیم و کاهش عملکرد حداقل بود. تصمیم گرفتم تا کمی ترمزها را بیشتر تست کنم در حالی که همچنان گاز میدادم اما به نظر می رسد که ترمزها در سرعت بالا کمی پایینتر از حالت نرمال درگیر می شوند ولی باید این نکته را در نظر بگیریم که ما با سرعت بسیار بالا با این ماشین در حرکت بودیم و برای رانندگان عادی راندن با این سرعت بسیار نادر خواهد بود و مشکل خاصی وجود ندارد.
سواری با این ماشین در گوشه ها و کناره های جاده بسیار جالب است.به وضوح مشخص است که E63 نه تنها برای انجام حرکات نمایشی در کناره ها که نیاز به کشش بالا دارند ، بسیار سنگین است از آن گذشته قسمت جلوی ماشین نیز بسیار سنگین است و این کار را برای انجام این حرکات سخت تر می کند.
در نهایت مسئولین AMG نیز تایید کردند که این ماشین یک ماشین برای تحمل کشش های سنگین در پیچ ها را ندارد و مدل E63 S احتمالا این توانایی را مانند یک ماشین اسپورت واقعی خواهد داشت. اما همین عملکرد نیز برای سدان غول پیکر و سنگین E63 نیز فوق العاده بود.
سخن نهایی برای جمع بندی اولین سواری با مرسدس جدید E63 :
E۶۳ احتمالا در فصل تست ماشین ها نمرات بالایی را به خود اختصاص می دهد. اما با این وجود هنوز هیچکس از مشخصات و قابلیتهای فنی مدل جدید BMW یعنی m۵ خبر ندارد. بنابراین این گزینه را از روی میز رقابت بر میداریم ولی بر روی میز رقابت در این رده، همچنان آئودی RS۷ با ۵۹۷ اسب بخار قدرت و کادیلاک CTS-V با ۶۴۰ اسب بخار قدرت حضور دارند. در مقایسه آئودی و کادیلاک باید گفت که RS۷ را می توان سلطان بلامنازع مسیرهای صاف و مستقیم دانست اما کادیلاک CTS-V نیز بی رقیب در مسیرهای پر پیچ و خم محسوب می شود. اما از نظر من E۶۳ قادر است هر دو ماشین را در هر دو مسیر مستقیم و پر پیچ و خم پشت سر بگذارد. زمان همه چیز را ثابت خواهد کرد . زنده با هامر !
نظر کاربران
بنز مشکی شاید تنها ارزوی دست نیافتنی من تو دنیا باشه با توجه به شرایطم.ولی اوناییم که دارن خوش به حالشون
پاسخ ها
دوست عزیز
آرزو به اندازه بزرگیش همت میخواد
خیلی دلم خواست بتونم مستقیم با شما صحبت کنم و به این این ارزوت برسیوووو
از صداقت دوست خوبم ممنونم .خدا رو چه دیدی شاید ی روز نوبت منم بشه{اگه از ارزو منظورت ی دور سوار شدنه ماشین برادرم هس به وللاه}بازم از لطف شما سپاس
تا وقتی این لگن سازی های مزخرف در ایران هست همه آرزو به دل میمونن شما دوست عزیز برای رسیدن به هدفت همون بنز مشکی از خرید خودرو صفر داخلی خود داری کن شاید بقیه مردم هم همت کنن تا این لگن سازی ها جمع بشه
این است قدرت ژرمن ها ، عشق فقط ماشینای آلمانی