سبک شناسی خودروسازان جهان
نگاهی کوتاه به وضعیت صنعت خودروسازی نشان می دهد با اینکه نام ها و کشورهای مطرح سازنده خودرو در جهان انگشت شمارند اما خودروسازان موفق غالبا با یک رویه خاص دست به طراحی، تولید و فروش محصولات شان می زنند.
آلمان ها به عنوان پایه گذاران اصلی صنعت خودروسازی، از ۱۹۵۰ تاکنون هنوز هم سازنده بهترین لیموزین های لوکس جهان مثل مرسدس اس کلاس هستند. در عین حال کشور تولیدکننده سریع ترین ابرخودروهای ورزشی جهان یعنی پورشه ۹۱۸ دارای یکی از نوآورترین صنایع خودرو جهان نیز هست. عمده شرکت های آلمانی از قبیل مرسدس بنز، ب ام و، آئودی و پورشه از مهم ترین سازندگان خودروهای لوکس در جهان بوده و همه خودروهای آلمانی را به سرعت و شتاب بالا، رانندگی اسپورت، طراحی جالب و البته قیمت بالا می شناسند.
البته هر یک از این چهار برند در ساخت خودرو شیوه طراحی را پیاده می کنند که منحصر به فرد است. آئودی بدنه را با خطوط تیز، چراغ های نوین و جلو پنجره بزرگ می سازد در حالی که پورشه با خطوط نرم و چراغ های دوار، خودروهایی اسپورت می سازد.
به جز دو برند فولکس واگن و اوپل که سازنده محصولات خانوادگی و شهری هستند، خودروهای آلمانی به داشتن آپشن های زیاد و لیست تجهیزات رفاهی فراوان مشهورند. مجموع فروش این چهار برند در آمریکا در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱.۱ میلیون دستگاه می رسد. این چهار برند امسال در کشور آلمان ۴۷۰ هزار دستگاه خودرو فروخته اند.
نرمی و بی صدایی خودروهای ژاپنی در کنار خدمات پس از فروش خوب باعث شده تا تویوتا در طول بیست سال گذشته همواره به عنوان یکی از سه خودروساز اول جهان مطرح باشد. سایت معتبر «یورومکانیک» در گزارشی که اخیرا منتشر شده هزینه استهلاک ده ساله محصولات تویوتا، هوندا و میتسوبیشی را به ترتیب ۵۵۰۰، ۷۲۰۰ و ۷۴۰۰ دلار اعلام کرده است؛ این در حالی است که در همین مدت ب ام و و مرسدس بنز، سیتروئن و کیا به ترتیب ۱۷۹۰۰، ۱۲۹۰۰، ۱۲۴۰۰ و ۸۸۰۰دلار هزینه روی دست شما می گذارند.
با وجود این ویژگی مثبت اما بسیاری از کارشناسان دلیل اقبال به برندهای کره ای یا آلمانی هم رده محصولات ژاپنی را طراحی نامناسب خودروهای ژاپنی می دانند. جالب است که محصولات این شرکت ها عمدتا از پرفروش ترین خودروهای بازار اروپا و آمریکا هستند اما در بازار چین چندان موفق نبوده اند.
رنو که با خرید نیسان اخیرا به جرگه بزرگ ترین خودروسازان جهان پیوسته، سال گذشته و به تنهایی بیش از ۲.۸ میلیون دستگاه خودرو فروخته است و همواره به ساخت محصولات ارزان، کم هزینه و کاربردی مشهور است. بزرگ ترین مشکل فرانسوی ها در زمینه فروش بیشتر، راحتی کمتر اتاق و همچنین طراحی نه چندان گیرایی بوده که اخیرا این رویه در محصولات جدید رنو همچون تالیسمان دیده نمی شود.
به جز اروپا، عمده فروش برندهای فرانسوی در بازارهای نوظهوری همچون ایران، چین، برزیل و هند رقم می خورد.
اخیرا کره جنوبی به عنوان یک بازیگر جدید و مهم در صنعت خودروسازی مطرح شده به طوری که به فاصله دو دهه به یک رقیب قدرتمند برای خودروسازان فرانسه، آلمان و ژاپن تبدیل شده است. محصولات اخیر کیا، هیوندای و سانگ یانگ با داشتن طراحی چشمگیر، تجهیزات رفاهی بالا و قیمت پایین تر از دیگر رقبا، توانسته اند بخش بزرگی از خریداران برندهایی مثل تویوتا، رنو، فولکس واگن و نیسان را به خود جلب کنند.
استفاده از طراحان بزرگ برندهای مطرحی هم چون آئودی و بنتلی در سمت ریاست بخش طراحی دو شرکت کیا و هیوندای، تلاش برای ارتقای کیفی محصولات و همچنین همکاری با خودروسازان بزرگ باعث شده تا مجموع فروش کیا هیوندای در سال ۲۰۱۵ به بیش از پنج میلیون دستگاه برسد.
هم اکنون دو مدل کیا سورنتو یا هیوندای الانترا به چنان سطحی از کیفیت رسیده اند که به عنوان یک معیار در رده خود محاسبه شده و همواره بالاترین نمرات را در ارزیابی های مجلات خودرویی و موسسه های سنجش کیفیت و ایمنی خودرو به دست می آورند. البته محصولات کره ای به دلیل هزینه استهلاک بیشتر و کیفیت پایین تر همچنان نسبت به رقبای ژاپنی و آلمانی در رده ای پایین تر قرار می گیرند.
نظر کاربران
پس چرا حرفي از امريكا ايتاليا و انگليس نزدين
پس آمریکا کو؟؟؟