نيمي از مردم آمريكا کاربر فیس بوک هستند
جهان در سیطره فیس بوک
كشورهايي همچون برزيل، مكزيك، اندوزي، آرژانتين و فيليپين قسمت اعظم كاربران فيس بوك را به خود اختصاص دادهاند
شايد بتوان گفت كه امروزه فيس بوك جاي خود را در زندگي مردم در فضاي مجازي پيدا كرده و اين روزها در اوج قرار دارد.
اين شبكه اجتماعي در حال به چالش كشيدن گوگل و ياهو در دنياي اينترنتي است و نكته قابل توجه اينجاست كه همچنان درآمدي نجومي از بخش تبليغات آنلاين كسب ميكند.
بيشترين كاربران از چه كشورهايي هستند؟
آمارها نشان ميدهد به دليل افزايش استقبال از اين شبكه اجتماعي، در برزيل و هند نيز تعداد كاربران اين شبكه اجتماعي افزايش تصاعدي يافته است.
كشورهايي همچون برزيل، مكزيك، اندوزي، آرژانتين و فيليپين قسمت اعظم كاربران فيس بوك را به خود اختصاص دادهاند؛
نيمي از مردم آمريكا يعني 149 ميليون نفر عضو فيس بوك هستند و اندونزي نيز با 37 ميليون كاربر در رده دوم بيشترين كار بر فيس بوك قرار دارد.
اما مقامات اين شبكه بزرگ اجتماعي مدعي شدند از راهكارهاي جديد امنيتي براي افزايش سطح امنيت كاربران استفاده كردهاند.
طبق تحقيقات جديد، سه چهارم از كودكان اروپا در شبكههاي اجتماعي عضو هستند و اين در حالي است كه يك نفر از پنج نفر كه داراي سن زير 13 سال است، كه اين موضوع محدوديتهاي سني فيس بوك را نقض كرده است.
نظرسنجي جديدي كه از سوي كميسيون اروپا انجام شده نشان ميدهد كه 77 درصد از كودكان 13 تا 16 ساله و 38 درصد از كودكان 9 تا 12 ساله در اروپا در شبكههاي اجتماعي عضو هستند.
نتيجه اين نظرسنجيها نشان ميدهد كه يك چهارم از آنها پروفايل خود را در معرض ديد عموم قرار دادهاند، بدين معنا كه هر فردي ميتواند به اطلاعات آنها دسترسي داشته باشد كه همين امر آنها را در خطر سوء استفاده از سوي برخي افراد قرار داده است.
يكي از مقامات كميسيون اروپا كه مسوول امور اينترنتي در اين كميسيون است، از شركتهاي شبكههاي اجتماعي خواست تا پروفايل كودكان را تنها در دسترس افراد تاييد شده قرار دهند و اين پروفايلها را در موتورهاي جستوجوگر ناپديد كنند.
اما موضوع قابل توجه اين است كه تعداد پروفايلهاي نوجوانان 13 تا 16 ساله در شبكههاي اجتماعي در غرب اروپا بسيار زياد است، به طور مثال هلند با 70 درصد داراي بيشترين كودك زير 13 سال عضو در يك شبكه اجتماعي است و فرانسه با 25 درصد در انتهاي جدول قرار دارد.
اين نظرسنجي همچنين نشان مي دهد كه فيس بوك محبوبترين شبكهي اجتماعي در 17 كشور از 25 كشور اروپايي است و 57 درصد از افراد 9 تا 16 ساله عضو اين شبكه اجتماعي هستند.
با وجود محدوديتهاي سني، 20 درصد از كودكان 9 تا 12 ساله كه تحت نظرسنجي قرار گرفتند، اظهار كردند داراي يك اشتراك فيس بوك هستند.
تدابير امنيتي براي كاربران
مقامات فيس بوك اعلام كردند كه براي مقابله با كلاهبرداري از كاربران فيس بوك و ارسال هرزنامهها به آنها، تدابير امنيتي جديدي اتخاذ كردهاند.
آنها مدعياند كه روند ورود كاربران به اين شبكه اجتماعي را ارتقاء بخشيدهاند و از ابزار جديدي براي افزايش امنيت لينكهايي كه در اين شبكه به اشتراك گذاشته ميشود، استفاده كردهاند.
از سويي ديگر يكي از مقامات فيس بوك اظهار كرده است كه اين شركت متعلق به ارائه فضاي امن به كاربران در اينترنت است.
اطلاعات شخصي كاربران در دست اشخاص ثالث
به نظر شما آيا اين امكان وجود دارد كه اطلاعات شخصي كاربران فيس بوك به طور سهوي در اختيار اشخاص ثالث به ويژه شركتهاي تبليغاتي قرار بگيرد؟
طبق اعلام شركت امنيتي سيمنتك، اشخاص ثالث و كمپانيهاي مختلف اين فرصت را داشتهاند كه به اطلاعات شخصي كاربران فيس بوك از جمله اطلاعات پروفايلها، عكسها و محتويات چتها دسترسي داشته باشند و براي كاربران پيغام ارسال كنند.
تخمين آنها در اين باره اينگونه بوده كه از ماه آوريل سال 2011 نزديك به صد هزار برنامه (applications) افشاي اين اطلاعات را تسهيل كرده است. همچنين مشاهده شده كه در طول سالها، صدها هزار برنامه به طور سهوي باعث افشاي اطلاعات كاربران فيس بوك و قرار گرفتن آنها در اختيار اشخاص ثالث شده و ممكن است اشخاص ثالث خود به توانايي دسترسي به اين اطلاعات واقف نبودهاند و فيس بوك مطالب اعلام شده از سوي سيمانتك را تاييد كرد.
براي ميزان تاثيرگذاري اين شبكه ميتوان نگاهي به اخبار كشته شدن بن لادن انداخت؛ پس از انتشار خبر كشته شدن اسامه بنلادن صفحه مربوط به اين اتفاق به نام "اسامه بنلادن مرده است" در فيس بوك با استقبال چشمگير كاربران اين شبكه اجتماعي روبهرو شد. تنها ظرف چند ساعت پس از انتشار اين خبر، بيش از 200 هزار نفر صفحهي "اسامه بنلادن مرده است" را Like كردند.
اما اين شبكه يا هدف جذب كاربران هر جه بيشتر و در تلاش براي تقويت بخش News Feeds خود در نظر دارد تا اخبار بيشتر و واقعيتري منتشر كند.
فيسبوك چندي پيش به استخدام فردي براي ايجاد روابط ميان خبرنگاران و سازمانهاي خبري پرداخت.
اقدامات جديد فيس بوك همچنين به سازماندهي رويدادهاي رسانه محور كمك ميكند و قرار است يكي از اين رويدادها به زودي در دفتر فيس بوك در كاليفرنيا برگزار شود.
واديم لاوروسيك كه مسوول بخش برنامههاي مرتبط با خبرنگاران در فيس بوك شده، ماموريت پيدا كرده است تا امكانات بيشتري در اين شبكه ايجاد كند تا اين كه بتوان از آن به عنوان يك ابزار خبري نيز استفاده كرد.
منبع: خبرگزاری مهر
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
ارسال نظر